Een mooi kijkje in de psyche van de Amerikaan. Maar goed dat dit verderfelijke volk zoveel invloed op onze cultuur heeft!quote:
Paris Hiltons tijdelijke vrijlating zorgt voor nationale verontwaardiging en haar eerste interview achter tralies haalt alle voorpagina's. Hoe kan de dochter van een hotelmagnaat toch elke keer opnieuw het wereldnieuws domineren?
Honderden journalisten posten voor de villa in West Hollywood, waar Paris Hilton haar vervroegde vrijlating viert met gebakjes en een schoonheidsbehandeling. Paparazzi scheuren naast de politiewagen die de diva terugbracht naar de rechtbank en nieuwshelikopters volgen de ontwikkelingen vanuit de lucht. CNN onderbreekt de berichtgeving over Irak voor een live-verslag: Paris moet terug naar de gevangenis.
De zaak Hilton bereikte vorige week een nieuw hoogtepunt met een media-spektakel geschikt voor het bezoek van een president. De beelden deden denken aan O.J. Simpsons rechtszaak in 1994, toen de Amerikaanse tv-zenders de achtervolging van de football-ster rechtstreeks uitzonden. Alleen ging het destijds om beschuldiging van een dubbele moord. Paris zit vast omdat ze bleef doorrijden terwijl haar rijbewijs was ingetrokken.
Wat is er aan de hand in Amerika dat de gevangenisstraf van een rijke hotelerfgename het serieuze nieuws van de buis verdringt? Om te beginnen is de VS verslaafd aan beroemdheden, zegt Elayne Rapping, cultuur- en media-expert aan de universiteit van Buffalo en schrijver van Law and Justice as seen on TV. ,,Amerikanen zijn gefascineerd door rijkdom, schandalen, seks en schoonheid, alles waar Paris symbool voor staat. Als je ze vraagt wat ze liever willen zijn: rijk, succesvol, of alleen beroemd, kiest een overgrote meerderheid voor een sterrenstatus.''
Daar komt bij dat Amerikanen een enorme hoeveelheid tijd besteden aan alles wat maar met nieuws en media te maken heeft. ,,We dragen iPods, telefoons, blackberry's en laptops bij ons en we willen elke minuut van de dag weten wat er gebeurt. De vraag naar nieuws is de afgelopen jaren gigantisch toegenomen. Verhalen hebben bovendien een veel grotere omloopsnelheid. De nieuwsdrempel is daardoor lager en de grens tussen het harde nieuws en entertainment is vervaagd.'' Het resultaat is een stortvloed aan Paris-nieuws.
De Amerikanen lazen de afgelopen dagen onder meer dat Paris' gevangenistenue oranje is of bruin. Dat haar toilet recht voor de bewakingspost staat. Dat haar huid erg droog is, omdat ze wel haar gezicht mag wassen maar geen crème mag gebruiken. En dat Paris volgens een medegevangene ondergoed draagt met het woord bitch erop.
Het zou echter dom zijn om de affaire Hilton af te doen als louter een nationale obsessie of de zoveelste nieuwshype over een Hollywoodsterretje, zegt professor Toby Miller, socioloog, media- en societydeskundige aan de Universiteit van Californië. ,,Mensen vragen vaak waarom de media focussen op dit soort trivia. Maar het is heel belangrijk dat ze schrijven over Paris Hilton. De zaak Hilton vertelt ons heel veel over het Amerika van nu.''
Want Paris heeft e_SEmD ook al zal ze daar zelf van opkijken e_SEmD wel degelijk een maatschappelijke functie, legt Miller uit. ,,De sterren zijn Amerika's royalty. Landen met een koninklijke familie gebruiken hun monarch als een voorbeeld en diens gedrag grijpen ze aan om allerlei maatschappelijke problemen te bespreken die anders onbesproken blijven; bijvoorbeeld of het gepast is om buiten je stand te trouwen en of je kunt scheiden of niet. Kijk maar hoe prinses Diana het onderwerp van een ongelukkig huwelijk bespreekbaar maakte. Amerikanen doen hetzelfde met de sterren. Dankzij Paris Hilton praten ze over belangrijke kwesties als de gevaren van rijden onder invloed. Haar rechtszaak en de aandacht van de media laten ons bovendien zien met welke problemen de Amerikaanse samenleving kampt."
De grote media-aandacht voor de Hilton-zaak legde de afgelopen weken onder meer de zwakheden van het Amerikaanse rechtssysteem bloot en zorgde voor een heftige discussie over klassenjustitie.
Vanaf het moment dat Paris werd veroordeeld tot 45 dagen, was duidelijk dat ze waarschijnlijk maar de helft hoefde uit te zitten. De cellen van Los Angeles zijn zo overvol, leerden de Amerikanen, dat in praktijk geen gevangene zijn tijd volledig uitzit. De meeste delinquenten komen vrij als ze tien procent van de straf achter de rug hebben. Meer dan 200.000 gevangenen ontliepen zo de afgelopen jaren al de cel.
Vlak voordat Paris zich meldde voor haar glamoureuze mugshot deed ze op de rode loper bij de MTV-awards nog een opmerkelijke onthulling over de gang van zaken in Los Angeles. Trots kondigde ze aan dat ze had gekozen voor de gewone cel en niet voor de 'betaalgevangenis'. Betaalgevangenis? De meeste Amerikanen hadden er nog nooit van gehoord. Het bleken exclusieve inrichtingen, waarvoor je goede contacten moet hebben om te weten dat ze überhaupt bestaan. Gevangenen die een relatief milde overtreding hebben begaan, kunnen daar in relatieve luxe hun straf uitzitten. Voor honderd dollar per dag mag je gewoon je mobiele telefoon en iPod meenemen.
Al snel werd duidelijk dat de ster ook in de 'reguliere' gevangenis niet als gewone ziel zou worden behandeld. Paris zat alleen in een cel, hoefde geen werk te verrichten, haar persoonlijke psychiater bezocht haar voortdurend en na drie dagen mocht ze vertrekken met een elektronische enkelband om haar voet.
,,Het bewijst maar weer eens hoe er met twee maten wordt gemeten in de VS en hoe groot de kloof tussen arm en rijk is'', zegt Elayne Rapping. ,,Het is schandalig. Beroemdheden komen met zoveel weg. Een hoop van deze sterretjes wordt gearresteerd voor rijden onder invloed en hoeft nooit in de cel te zitten. Maar de meerderheid van de Amerikaanse jongeren, die dankzij Hilton denken dat alles maar kan en mag, gaat gewoon de gevangenis in. En denk maar niet dat zij alleen in een cel zitten. Laat staan dat ze eerder naar huis mogen omdat ze zich niet goed voelen. Het justitiële systeem in Amerika is een aperte schande. Rijke mensen kunnen hun vrijheden kopen. Zij laten zich vertegenwoordigen door de beste juristen en kunnen medische experts inhuren, terwijl arme Amerikanen worden verdedigd door incompetente en overwerkte advocaten.''
Volgens Miller raakt de zaak-Hilton nog een fundamenteel probleem in de Amerikaanse samenleving. ,,Het laat zien hoezeer het in de VS draait om geld. In de politiek, het bedrijfsleven, maar kennelijk ook het juridische systeem. Amerika is een plutocratie, waar je met de juiste contacten en een mooi banksaldo alles voor elkaar kunt krijgen en zelfs je rechterlijke straf kunt omzeilen."
Voor Paris Hilton heette de route naar de vrijheid Lee Baca, een sheriff die er in Hollywood om bekendstaat dat hij de kant van Hollywood kiest. Andersom kan hij op steun van de sterren rekenen. Mel Gibson, Dustin Hofman en ook opa Hilton steunden zijn herverkiezing. Afgelopen zomer was Baca nog het middelpunt van een rel toen hij de antisemitische tirade van Gibson 'vergat' te rapporteren. Zelfs zijn collega's verklaarden dat 'de sheriff de neiging heeft om de rijken en beroemdheden voor te trekken'. Baca wierp alle beschuldigingen verre van zich. Paris was in acuut gevaar nadat ze dagen niet had gegeten en gedronken uit angst dat cipiers of medegevangen foto's zouden maken van haar op het toilet.
Medegevangenen geloofden er geen barst van en reageerden furieus op Hiltons vrijlating. Politie en justitie werden platgebeld door woedende burgers en advocaten vroegen zich hardop af hoe een sheriff de beslissing van een rechter naast zich kan neerleggen.
Opnieuw richtte de zaak Hilton de schijnwerper op een sluimerend probleem. Rechters en openbare aanklagers in Los Angeles ergerden zich er al jaren aan dat veroordeelde criminelen vanuit de rechtszaal soms zo weer de straat oplopen. En nu gebeurde dat ook nog eens voor het oog van de hele wereld. Dat kon de rechter niet over zijn kant laten gaan. Terwijl de Hiltons een feestje planden voor de terugkeer van hun dochter, vochten de sheriff en de rechter een onderlinge machtsstrijd uit. De rechter won, maar het was voor iedereen duidelijk dat tot nu toe de sheriff bepaalde wie in Los Angeles moest zitten en wie niet.
Paris is nu weer terug in de gevangenis, deze keer in de medische vleugel van de Twin Towers-gevangenis. Maar ook achter tralies weet ze weer elke dag de voorpagina's te halen. Zo meldden de Amerikaanse kranten dat Paris The Secret leest en de bijbel. Ze eet cornflakes en drinkt weer. En media-icoon Barbara Walters vertrouwde ze in een telefonische interview toe: ,,Ik gedroeg me dom, maar die act is niet leuk meer. Ik zou graag wat willen betekenen. God heeft me een nieuwe kans gegeven."
Zal Amerika Paris Hilton volgen in haar geestelijke make-over? Miller twijfelt of de affaire leidt tot maatschappelijke hervormingen. ,,Hilton heeft in elk geval genoeg aanknopingspunten gegeven voor een grondig zelfonderzoek. De media schreven dankzij haar over alcoholgebruik, klassenjustitie, corruptie, de rol van geld en de scheiding tussen politie en justitie. Het zou prachtig zijn als we hier iets van opsteken, want we moeten debatteren over de macht van de dollar in de VS. Maar Paris geeft alleen de voorzet. Om echte veranderingen te zien, is het essentieel dat de Amerikaanse media de grote maatschappelijke discussies achter de Hilton-zaak uitspitten. Of dat gebeurt, betwijfel ik. Daarvoor zijn de meeste kranten en de tv-zenders tegenwoordig te zeer verstrengeld met de macht in Washington en te gericht op winstmarges en kijkcijfers. Ik vrees dat we na haar vrijlating onze schouders erover ophalen en de zaak afdoen als de zoveelste rel rond een beroemdheid. En dat zou pas echt doodzonde zijn."
Als ik jouw posts lees ga ik me altijd steeds superieurder voelenquote:Op dinsdag 19 juni 2007 14:39 schreef American_Nightmare het volgende:
Boeiend. Ik word een beetje moe van de superioriteitsgevoelens van de gemiddelde Nederlander tov de Amerikanen. Zoveel verschillen de Amerikanen niet tov ons Nederlanders. Ze stammen zelfs van ons af en leven in eenzelfde materialistische maatschappij. En een groot land heb je automatisch een groot aantal idioten tussen de bevolking zitten. Persvrijheid zorgt ervoor dat men alle kans krijgt om die uitwassen te belichten. Iedere schietpartij en elke absurde rechtzaak wordt uitvergroot, waardoor wij blijkbaar denken dat het een land met mafkezen betreft. Het is allemaal 'typisch Amerikaans'. Als er dan zoiets in Nederland gebeurt, dan hebben we hier opeens 'Amerikaanse toestanden' (). Hier worden ook politici en leraren op klaarlichte dag overhoop geschoten. Jonge meisjes worden hier met regelmaat door groepen jongeren verkracht. Kinderen worden ontvoerd en vermoord. Wat maakt ons dan zo superieur aan de Amerikanen vraag ik me af?
Jah precies...quote:Op dinsdag 19 juni 2007 14:25 schreef Roellie80 het volgende:
Niet dat het zoveel uitmaakt,
beroemd in de USA betekend automatisch "rijk"
Het gebrek aan Bush om maar een begin te maken.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 14:39 schreef American_Nightmare het volgende:
Boeiend. Ik word een beetje moe van de superioriteitsgevoelens van de gemiddelde Nederlander tov de Amerikanen. Zoveel verschillen de Amerikanen niet tov ons Nederlanders. Ze stammen zelfs van ons af en leven in eenzelfde materialistische maatschappij. En een groot land heb je automatisch een groot aantal idioten tussen de bevolking zitten. Persvrijheid zorgt ervoor dat men alle kans krijgt om die uitwassen te belichten. Iedere schietpartij en elke absurde rechtzaak wordt uitvergroot, waardoor wij blijkbaar denken dat het een land met mafkezen betreft. Het is allemaal 'typisch Amerikaans'. Als er dan zoiets in Nederland gebeurt, dan hebben we hier opeens 'Amerikaanse toestanden' (). Hier worden ook politici en leraren op klaarlichte dag overhoop geschoten. Jonge meisjes worden hier met regelmaat door groepen jongeren verkracht. Kinderen worden ontvoerd en vermoord. Wat maakt ons dan zo superieur aan de Amerikanen vraag ik me af?
Hij heeft wel gelijk. Het is hier echt niet zo heel veel anders.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 15:05 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Als ik jouw posts lees ga ik me altijd steeds superieurder voelen
omdat de erge en bijzondere dingen in amerika veel erger zijn dan hier.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 14:39 schreef American_Nightmare het volgende:
Ik vind niet dat men in Nederland geobsedeerd is door seks, schoonheid, rijkdom, enz.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 15:17 schreef ThaGuitarmaistro het volgende:
[..]
Hij heeft wel gelijk. Het is hier echt niet zo heel veel anders.
Wij zijn ook geobsedeerd door seks, schoonheid, rijkdkom, enz.
Alleen hier wonen minder mensen en is men iets "nuchterder"
Maar in weze zijn wij in West-Europa geen haar beter. Is niet erg, maar ga Amerika niet af lopen zeiken.....
Wat niet vreemd is in een land dat een goede 231 keer zo groot is als dat van ons. Het maaiveld ligt hier nu eenmaal lager, waardoor excessen eerder opvallen en uitvergroot worden.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 15:22 schreef BlueCurl het volgende:
[..]
omdat de erge en bijzondere dingen in amerika veel erger zijn dan hier.
Blader eens door een willekeurig tijdschrift: Schoonheid, seks, rijkdom. Kijk eens naar TV: Schoonheid, rijkdom, en na een uur of 19.00 veel seks (en na 23.00 alleen maar seks). Kijk eens rond op internet: Seks, schoonheid, rijkdom. Luister eens naar de radio: Banen hier, veel verdienen daar, beleggen hier, lenen daar, auto's kopen hier, keukens kopen daar, hypotheken hier, etc etc.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 15:33 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
Ik vind niet dat men in Nederland geobsedeerd is door seks, schoonheid, rijkdom, enz.
helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 14:39 schreef American_Nightmare het volgende:
Dat is wel heel simplistisch gedacht. Jij denkt dat het eenvoudig is om het machtigste land ter wereld te besturen? Dat het eenvoudig is om daarbij iedereen te vriend te houden?quote:Op dinsdag 19 juni 2007 15:14 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
Het gebrek aan Bush om maar een begin te maken.
De commerciele media zijn misschien geobsedeerd door seks, schoonheid en rijkdom, de mensen niet. Dit is niet raar, want vrijwel iedereen heeft interesse in rijkdom, schoonheid en seks en dus verkoopt het altijd aan een groot publiek.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 15:44 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Blader eens door een willekeurig tijdschrift: Schoonheid, seks, rijkdom. Kijk eens naar TV: Schoonheid, rijkdom, en na een uur of 19.00 veel seks (en na 23.00 alleen maar seks). Kijk eens rond op internet: Seks, schoonheid, rijkdom. Luister eens naar de radio: Banen hier, veel verdienen daar, beleggen hier, lenen daar, auto's kopen hier, keukens kopen daar, hypotheken hier, etc etc.
ELK land is geobsedeerd door seks, schoonheid en rijkdom. Dat zit namelijk in de natuur van de mens.
Dat marktwerking hier niet doorloopt in alle facetten van de samenleving. Wil ik trouwens ook graag zou houden. We hebben trouwens wel een enorme cultuurkloof, vind ik.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 14:39 schreef American_Nightmare het volgende:
Wat maakt ons dan zo superieur aan de Amerikanen vraag ik me af?
Het gaat er niet om om iedereen te vriend te houden. Het gaat erom dat je het juiste doet. Bush doet dat niet, Bush voert oorlog terwijl hij de zorg over zijn volk laat lopen. Maar dat wordt dan uitgelegd als 'goed leiderschap' terwijl het 'oorlogszuchtige machtswellusteling' hoort te heten.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 15:47 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Dat is wel heel simplistisch gedacht. Jij denkt dat het eenvoudig is om het machtigste land ter wereld te besturen? Dat het eenvoudig is om daarbij iedereen te vriend te houden?
Het gekanker op Bush komt op mij altijd een beetje over op vakkenvullers in de supermarkt die altijd lopen te zeiken op de bedrijfsleider (achter zijn rug om), terwijl dat vaak een hele vriendelijke kerel blijkt te zijn.
Oh dan is Balkenende dat ook, want hij probeert stabiliteit in Afghanistan te bewerkstellingen. Zou je toch niet zeggen zo op het eerste gezicht.. dat het eigenlijk een machtswellusteling isquote:Op dinsdag 19 juni 2007 15:59 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
Het gaat er niet om om iedereen te vriend te houden. Het gaat erom dat je het juiste doet. Bush doet dat niet, Bush voert oorlog terwijl hij de zorg over zijn volk laat lopen. Maar dat wordt dan uitgelegd als 'goed leiderschap' terwijl het 'oorlogszuchtige machtswellusteling' hoort te heten.
quote:Op dinsdag 19 juni 2007 15:58 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat marktwerking hier niet doorloopt in alle facetten van de samenleving. Wil ik trouwens ook graag zou houden. We hebben trouwens wel een enorme cultuurkloof, vind ik.
Is niet vergelijkbaar. Bij Bush betreft het agressieve oorlogen waarbij Amerika de initiator is. Bij Balkenende zo humanitair mogelijk bedoelde operaties omdat hij niemand af wil vallen en nu iets doet waar iedereen min of meer vrede mee kan hebben.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 16:11 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Oh dan is Balkenende dat ook, want hij probeert stabiliteit in Afghanistan te bewerkstellingen. Zou je toch niet zeggen zo op het eerste gezicht.. dat het eigenlijk een machtswellusteling is
Dat is nou net de arrogantie van de Nederlanders waar ik op doelde. Ja het zijn "humanitair bedoelde" operaties, maar ondertussen zijn die Nederlanders ook flink Taliban-strijders aan het afknallen daar. (Terecht overigens hoor). In Irak doen de Amerikanen al lang precies hetzelfde. De bevolking in Irak werd ook onderdrukt, dus je kan de Amerikanen ook net zo goed als bevrijders zien.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 16:17 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
Is niet vergelijkbaar. Bij Bush betreft het agressieve oorlogen waarbij Amerika de initiator is. Bij Balkenende zo humanitair mogelijk bedoelde operaties omdat hij niemand af wil vallen en nu iets doet waar iedereen min of meer vrede mee kan hebben.
Die operaties zijn enkel humanitair omdat het nederlandse leger enorm klein is en er enorme druk van europa is. Het is neerlands manier om te showen dat ze het goede voorbeeld geven.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 16:17 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
Is niet vergelijkbaar. Bij Bush betreft het agressieve oorlogen waarbij Amerika de initiator is. Bij Balkenende zo humanitair mogelijk bedoelde operaties omdat hij niemand af wil vallen en nu iets doet waar iedereen min of meer vrede mee kan hebben.
Ik wens niet verder te discussieren. Dit slaat nergens op. 'Precies hetzelfde'? Waanling.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 16:25 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Dat is nou net de arrogantie van de Nederlanders waar ik op doelde. Ja het zijn "humanitair bedoelde" operaties, maar ondertussen zijn die Nederlanders ook flink Taliban-strijders aan het afknallen daar. (Terecht overigens hoor). In Irak doen de Amerikanen al lang precies hetzelfde. De bevolking in Irak werd ook onderdrukt, dus je kan de Amerikanen ook net zo goed als bevrijders zien.
Heb je pberends ooit anders zien doen?quote:Op dinsdag 19 juni 2007 15:37 schreef Nosh het volgende:
Maar TS, wat wil je nu met dit topic? En vooral? Waarom dit one-liner topic in R&P?
Ah het beste argument van de dag: "Ik wens niet verder te discussieren".quote:Op dinsdag 19 juni 2007 16:53 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
Ik wens niet verder te discussieren. Dit slaat nergens op. 'Precies hetzelfde'? Waanling.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |