abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 juni 2007 @ 14:17:52 #1
181438 Floris-ph
Florisje-ph is ondergedoken
pi_50613814
Nee ik heb het dus niet over je horoschoop van deze maand ofzo

Mijn vraag is eerder: Hoe komt het dat je geboorte tijd een gedeelte van je persoonlijkheid op de een of andere manier bepaald/beinvloed ?

Voorbeeld: Ik ben vissen en de criteria van mijn persoonlijk die inhet sterrenbeeld wordt beschreven klopt precies.

Hoe kan dit? Is er soms een soort van universele kracht die soms een deel van je persoonlijkheid beinvloed???

stelling:
Bepaald dus je datum en tijd van je geboorte dus ook je persoonlijkheid voor een deel?
  dinsdag 19 juni 2007 @ 14:18:47 #2
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_50613850
Sorry, ik kan je niet helpen. Ik ben een stier en die geloven niet in astrologie.
  dinsdag 19 juni 2007 @ 14:19:45 #3
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_50613886
dat heeft iemand verzonnen en daarnaar leef je.. vaak vindt ik dat een horoscoop zo oppervlakkig is..

lees die van een maagd of boogschutter maar eens, en de week erna besef je ja hee dat klopte
  dinsdag 19 juni 2007 @ 14:21:58 #4
181438 Floris-ph
pi_50613966
Nee ik heb het niet er over of je het gelooft ja of nee. Ik snap alleen niet dat een hele Lp met het sterrenbeeld vissen dus, me opeens mijn hele persoonlijkheid vertelt . Dat is toch raar of niet? Want zelf vind ik astrologie dus ook onzin.
En ik weiger te geloven dat iemand zijn persoonlijkheid voor een deel is vastgesteld door de sterren ofzo.
pi_50614050
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 14:19 schreef Swiffer het volgende:
dat heeft iemand verzonnen en daarnaar leef je.. vaak vindt ik dat een horoscoop zo oppervlakkig is..

lees die van een maagd of boogschutter maar eens, en de week erna besef je ja hee dat klopte
Er is een heel erg groot verschil tussen serieuse astrologie gericht op jouw persoon en de weekhoroscoop in de krant....

Een echte schorpioen is, veel steriotype karaktertrekken heeft.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 19 juni 2007 @ 14:27:05 #6
181438 Floris-ph
pi_50614149
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 14:19 schreef Swiffer het volgende:

een horoscoop in een weekblaadje is idd oppervlakkig ja dat klopt, zoals ik al zei dat bedoelde ik niet.

Ik heb het dus over sterrrenbeeld in het algemeen tijdens de geboorte.

Hoe het dus mogelijk zou zijn dat je persoonlijkheid voor een deel op de een of andere manier hier bepaald door zou worden.
pi_50614390
Ik heb nog een heel boek met van die 'onzin' hier liggen.
Materie waar veel waarzeggers enzoot zie mee voeden en uitspugen.
Mensen komen niet zomaar in contact met zulke 'mediums'. Dat gaat vanuit hun zelf en dat is voor deze psychologie de grootste drempel.

Wel leuke shit voor in de kroeg btw.
  dinsdag 19 juni 2007 @ 14:33:36 #8
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_50614434
sorry..

*zet bril schoon op*

Nja je leest inderdaad in die speciale sterrenbeeld boeken wat de leversweg van iemand eventueel kn inhouden..

Aan de ene kant denk ik dat dat zeker daardoor wordt bepaald.. aan de andere kant is dat hetzelfde als in het bovennatuurlijke geloven, end at is voor mij iets te ver
  dinsdag 19 juni 2007 @ 14:35:13 #9
181438 Floris-ph
pi_50614509
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 14:33 schreef Swiffer het volgende:
sorry..

*zet bril schoon op*

Nja je leest inderdaad in die speciale sterrenbeeld boeken wat de leversweg van iemand eventueel kn inhouden..

Aan de ene kant denk ik dat dat zeker daardoor wordt bepaald.. aan de andere kant is dat hetzelfde als in het bovennatuurlijke geloven, end at is voor mij iets te ver
Hoe wil je dan verklaren dat een stelletje idioten in griekenland opeens iemand zijn persoonlijkheid gedeeltelijkkunnen weten door middel van een sterrenbeeld?
  dinsdag 19 juni 2007 @ 14:36:06 #10
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_50614546
das een goeie..

ik wacht op de volgende reply met het antwoord, want ik heb het niet
pi_50614778
Misschien heeft het uiteindelijk minder met de stand van de sterren te maken en meer met het jaargetijde waarin je geboren wordt, ik weet het gewoon niet.

Zo schijnt het zo te zijn dat mensen die in het voorjaar geboren worden vaker last van depressie's hebben dan mensen die in het najaar geboren zijn(of was dat nou andersom?), er zijn dus wel verschillen met betrekking tot verschillende geboortetijden in het jaar.

Maar misschien heeft het wat meer te maken met het eenheidsidee, dat alles een samenhang met elkaar heeft, dat wat hier gebeurt zijn weerslag kent aan de andere kant van het universum en dat je dus ook in de sterren kan lezen hoe en wat uiteindelijk.

Of het stoelt op het idee dat het leven vol van tekenen is, van de sterren aan de hemel tot het dier dat vandaag je pad kruist, dat alles een boodschap, een teken is.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_50614797
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 14:35 schreef Floris-ph het volgende:

[..]

Hoe wil je dan verklaren dat een stelletje idioten in griekenland opeens iemand zijn persoonlijkheid gedeeltelijkkunnen weten door middel van een sterrenbeeld?
Het is het woordje gedeeltelijk. Voor de rest is het erg subjectief geschreven. Het mooie van subjectief en vaag omschrijven is dat mensen zelf de context bepalen en dit toepassen op de manier hoe zij naar zichzelf kijken.

Voor de rest heeft iedereen wel het idee dat hij aan bepaalde normen/waarden/eigenschappen voldoet.
Beschrijf deze eigenschappen niet al te af gebakend en: Voila!
  dinsdag 19 juni 2007 @ 14:52:12 #13
181438 Floris-ph
pi_50615162
ja maar dat wist men dan wel goed te doen voor ieder sterrenbeeld zeg. Dat is toch gewoon toeval toch? Of zit er echt een dik masterplan achter ofzo????
pi_50615376
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 14:42 schreef Wolter het volgende:

[..]

Het is het woordje gedeeltelijk. Voor de rest is het erg subjectief geschreven. Het mooie van subjectief en vaag omschrijven is dat mensen zelf de context bepalen en dit toepassen op de manier hoe zij naar zichzelf kijken.

Voor de rest heeft iedereen wel het idee dat hij aan bepaalde normen/waarden/eigenschappen voldoet.
Beschrijf deze eigenschappen niet al te af gebakend en: Voila!
Heb je weleens ene persoonlijke horoscoop uit laten rekenen bij iemand die daar echt verstand van heeft?

Dan is het wel wat meer als subjectief geschreven hoor
Bij voorkeur niet de kant en klare internet invulzaken, maar echt bij een persoon met kennis van zaken.

Dan gaat het veel gerichter, wordt het vrij persoonlijk en het klopt over het algemeen genomen heel aardig tot zeer goed.
  dinsdag 19 juni 2007 @ 14:58:31 #15
180792 Oskar.
Ondankbare Plant
pi_50615398
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 14:52 schreef Floris-ph het volgende:
ja maar dat wist men dan wel goed te doen voor ieder sterrenbeeld zeg. Dat is toch gewoon toeval toch? Of zit er echt een dik masterplan achter ofzo????
Yep, wanneer de beschrijving daadwerkelijk overeenkomt met jouw persoonlijkheid is het toeval. Maar meestal is het zo dat mensen lezen wat ze willen lezen, omdat de beschrijving altijd zo vaag mogelijk is.
"Stone walls do not a prison make, nor iron bars a cage;
Minds innocent and quiet take that for an hermitage" - Richard Lovelace
pi_50615446
Dat bedoel ik: jij bent er zogenaamd 'open' voor. Jij plaatst zonder na te denken de informatie al toe in je leven. Jij bent meteen al op zoek naar bevestigingen, die vind je ook omdat de teksten met erg subjectieve, niks zeggende woorden zijn geschreven.

het mooie aan subjectief is dat subjectief erg persoonlijk is. En dat is de kunst. Daarom zijn lang niet alle woorden en karaktereigenschappen te gebruiken.

Daarom gebruiken ze vaak woorden als:
- Vasthoudend
- impulsief
- Lang niet altijd serieus
- Creatief
- Zorgzaam
- je krijgt een 'kans'

Je moest eens weten hoe psychologisch en cultureel bepalend woorden zijn.

Bij waarzeggen is het enige verschil vaak dat de betaler stiltes invult, dingen aanvult of dingen verraad doormiddel van lichaamstaal of woordkeus.

Als je het niet gelooft: pak maar eens maximaal 9 beschreven sterrenbeelden. Eventueel kan je er nog 3 extra bij doen. Als je maar zorgt dat je niet alle 12 sterrenbeelden hebt beschreven. Kies wel 12 verschillende sterrenbeelden uit en laat deze allemaal 1 of meerdere teksten uitkiezen. Wedden dat er geen touw aan vast valt te knopen?

[ Bericht 14% gewijzigd door Wolter op 19-06-2007 15:07:32 ]
  dinsdag 19 juni 2007 @ 15:01:24 #17
180792 Oskar.
Ondankbare Plant
pi_50615507
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 14:58 schreef erodome het volgende:

[..]

Heb je weleens ene persoonlijke horoscoop uit laten rekenen bij iemand die daar echt verstand van heeft?

Bij voorkeur niet de kant en klare internet invulzaken, maar echt bij een persoon met kennis van zaken.

Dan gaat het veel gerichter, wordt het vrij persoonlijk en het klopt over het algemeen genomen heel aardig tot zeer goed.
Ja, en varkens kunnen vliegen. Kom op zeg, wie gelooft die onzin nou? Het klopt 'over het algemeen genomen' aardig tot zeer goed omdat mensen geloven wat ze willen geloven. De beschrijving (ook van personen met 'kennis van zaken (laat me niet lachen)) is generiek, en iedereen die erin wil geloven plaatst zichzelf in die generieke voorstelling van zaken, en ziet dat er een aantal gelijkenissen zijn.

/Edit: en wat Wolter zegt.
pi_50615722
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 14:58 schreef erodome het volgende:

[..]

Op internet is genoeg te vinden over zulk soort truukjes, ga je maar eens verdiepen in de echte kunst van voorspellen-waarzegger, goochelen, lichaamshouding, houding van de ogen-lippen, woordkeus, en allemaal andere psychologische bijkomstigheden. Mensen willen het sowieso graag geloven of hebben er afkeer tegen. Zie het als geloof.
Het is net als goochelen. De gebruiker vult het allemaal wel in vanuit zijn beleving.

Het enige leuke aan horoscopen en tarrotkaarten is dat je zodoende in aanrakening komt met vragen die normaal niet met je speelde.
pi_50616106
Het valt me op dat vaak mensen heel hard brullen dat het allemaal onzin is, maar er geen enkele ervaring mee hebben.
Nu is dit niet mijn kennisgebied, maar ik weet wel dat een echt persoonlijk gezette horoscoop wel wat meer dan alleen wat subjectieve teksten oplevert.

Het is geen kant en klare beschrijving van je gehele persoon, je hele leven, maar het komt een heel eind, verder dan toeval...

Hier een beetje uitleg, wikipeda uitleg dan, vrij simpel...
quote:
Astrologie vandaag

Astrologie was door de eeuwen heen een traditionele praktijk waarbij werd getracht te bepalen wat de invloed op de mens en zijn omgeving is van de posities van de zon, maan en planeten op een specifiek moment, op een specifieke plaats. Binnen de astrologie gaat men ervan uit dat uit de posities van deze hemellichamen informatie kan worden gewonnen over menselijke karakters en over gebeurtenissen. Zo kan bijvoorbeeld een horoscoop worden gemaakt van een geboorte. Een moderne astroloog spreekt over het analogiebeginsel en bedoelt daarmee exact hetzelfde: astrologie, zegt de astroloog, werkt omdat de Grieken zeiden: "Zo Boven, Zo Beneden". Dus: kijk naar de stand van de sterren en je kunt concluderen welk beroep iemand zal kiezen [etc]. De planeten dagen de mens uit, wijzen hem een weg, scheppen voorwaarden, zegt de astroloog. Omdat men beseft dat er van een onontkoombaar (nood)lot geen sprake is, wordt aan deze opvatting altijd toegevoegd dat de mens volledig vrij is om zijn eigen beslissingen te nemen. Dit is een stelling waar door sceptici wordt aangegrepen om op een en ander af te dingen.

Posities van de hemellichamen zijn te berekenen, ook waar deze zich in de toekomst zullen bevinden. Astrologen menen daarom via de hemellichamen de kwaliteit van toekomstige tijdstippen te kunnen bepalen. De interpretatie hiervan kan verschillende uitkomsten opleveren, afhankelijk van welke astrologische stroming men uit gaat. Binnen de astrologie zijn namelijk verschillende stromingen actief. Er zijn astrologen die menen concrete voorspellingen te kunnen doen of adviezen geven waarmee iemand materieel voordeel zou kunnen behalen. Serieuze astrologen zullen er op wijzen dat planeten of tekens ons niet dwingen, echter alleen tendensen en mogelijkheden aangeven en zij respecteren hiermee de vrije wil van de mens. Oudere, klassieke astrologische stromingen zoals in India werken wel met concrete voorspellingen, die als onvermijdelijk worden gezien. De Indiase maatschappij is over het algemeen fatalistischer dan de westerse. Er zijn dus verschillende vormen van astrologie waaronder de Westerse, de Indische en de Chinese astrologie.

Binnen de astrologie gaat men er vanuit dat de microkosmos (de mens) zich verbindt met de macrokosmos (het heelal). Hierdoor menen astrologen aan de hand van sterrenbeelden (de dierenriem of Zodiak), de zon, maan, en planeten te kunnen bepalen wat bijvoorbeeld de sterke en de zwakke punten zijn in een persoon. Ieder sterrenbeeld van de zodiak geeft een eigen energiepatroon, zodat een planeet in een teken een bepaalde kwaliteit vertegenwoordigt. De 12 huizen geven aan binnen welke levensomstandigheden zo'n planeet zich waarschijnlijk het duidelijkst tracht te manifesteren. Het goed kunnen interpreteren van alle signalen, het resultaat van de astrologie, vergt jaren van studie.
pi_50616310
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 15:06 schreef Wolter het volgende:

[..]

Op internet is genoeg te vinden over zulk soort truukjes, ga je maar eens verdiepen in de echte kunst van voorspellen-waarzegger, goochelen, lichaamshouding, houding van de ogen-lippen, woordkeus, en allemaal andere psychologische bijkomstigheden. Mensen willen het sowieso graag geloven of hebben er afkeer tegen. Zie het als geloof.
Het is net als goochelen. De gebruiker vult het allemaal wel in vanuit zijn beleving.

Het enige leuke aan horoscopen en tarrotkaarten is dat je zodoende in aanrakening komt met vragen die normaal niet met je speelde.
Dom wat mij betrefd, je doet het erg makkelijk af....

Ik heb toch wel een aantal mensen gekend die je niet hoefde te kennen om meer dan subjectieve resultaten te krijgen, de mensen die door hun berekend werd spraken ze niet mee vooraf.

Het uitzoeken van de standen werkt gewoon beter als het persoonlijk is, een comp genereert uit ingevoerde mogelijkheden, dat gebeurt bij persoonlijke berekening niet.
Maar ze hoeven je niet uit te horen hoor, ze hoeven je niet eens te zien om die horoscoop uit te kunnen rekenen.

Het is vrij ingewikkeld om een echte horoscoop uit te rekenen, dat gaat even verder dan jij bent een ram(vb) en dus ben je zo en zo, er zijn veel meer factoren die meespelen en dat uitrekenen is dus een ingewikkeld werkje dat toch nog net wat beter gedaan kan worden door een mens dan door een comp.
  dinsdag 19 juni 2007 @ 15:25:22 #21
180792 Oskar.
Ondankbare Plant
pi_50616446
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 15:16 schreef erodome het volgende:
Het valt me op dat vaak mensen heel hard brullen dat het allemaal onzin is, maar er geen enkele ervaring mee hebben.
Nu is dit niet mijn kennisgebied, maar ik weet wel dat een echt persoonlijk gezette horoscoop wel wat meer dan alleen wat subjectieve teksten oplevert.

Het is geen kant en klare beschrijving van je gehele persoon, je hele leven, maar het komt een heel eind, verder dan toeval...

Hier een beetje uitleg, wikipeda uitleg dan, vrij simpel...
[..]
Als je met objectief bedoelt dat er een theorie achter zit, betekent dat nog niet dat het concrete waarheden zijn. Die theorie is allemaal leuk en aardig hoor, maar het raakt kant noch wal. Het stikt van de ongefundeerde aannames en veronderstellingen. En een redelijk nadenkend mens weet beter dan dat soort onzin klakkeloos aan te nemen.
  dinsdag 19 juni 2007 @ 15:30:10 #22
180792 Oskar.
Ondankbare Plant
pi_50616619
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 15:21 schreef erodome het volgende:[knip]

Het is vrij ingewikkeld om een echte horoscoop uit te rekenen, dat gaat even verder dan jij bent een ram(vb) en dus ben je zo en zo, er zijn veel meer factoren die meespelen en dat uitrekenen is dus een ingewikkeld werkje dat toch nog net wat beter gedaan kan worden door een mens dan door een comp.
Ook dit is weer uiterst vaag. Wat voor berekeningen doet zo'n persoon dan wel? En waarom zijn ze zo ingewikkeld? En, aangezien computers vele malen krachtigere rekenmachines zijn dan mensen, waarom kan een computer dit niet berekenen, maar een mens wel?

En daarnaast is er natuurlijk het punt dat al die factoren ook maar erbij verzonnen zijn. Het slaat allemaal werkelijk waar nergens op. En daarmee bedoel ik dat het niet alleen ongefundeerd is, maar ook nog nooit enigszins betrouwbaar is aangetoond.
pi_50616645
Om maar meteen de woorden te gebruiken die in de tekst voorkomen: jij meent mij te kennen en te denken dat ik me er niet in verdiep. Jij zegt tegen mij dat de meeste mensen die zeggen dat het onzin is er geen verstand van hebben. Daar kan ik me best wel in vinden>zie horoscoop..

Een vraag voor jou erodome: maakt de tijdstip van de geboorte ook uit? We hebben namelijk maar 12 globale sterrenbeelden (voor zover ik weet, afgezien van andere culturen).

Heb je je wel eens verdiept in de globale stof van waarzeggen?

Er was laatst een hele leuke beknopte uitleg van te vinden in het programma Jensen. Ik ben de naam even vergeten, maar die man gaf perfect de samenvatting weer (ook al had hij maar erg weinig tijd). En dan vooral niet over het gedeelte van hoe subjectief woorden kunnen zijn, maar over de kunst van voorspellen/lichaamstaal. Deze materie gaat nog vele malen dieper, maar de tijd is daar te kort voor en de doelgroep is ook niet echt de doelgroep die zware kost kan verteren.

Deze man had alleen marketing/reclame gedaan en een klein onderdeeltje psycholgie (voor zover ik weet, niet super veel iig). Dat gaf hij eerlijk toe, maar nee, deze man kon ineens dingen voorspellen. Heel apart.
pi_50616759
Om jou ook maar meteen dom te noemen
quote:
Cold reading ("koud lezen") is een door waarzeggers, bij politieverhoren of bij verkoopgesprekken toegepaste methode om, zonder werkelijk iets over de gesprekspartner te weten, bij die gesprekspartner de indruk te wekken dat men wel iets over hem weet. Het begrip wordt voornamelijk gebruikt door sceptici die bovennatuurlijk geachte fenomenen bekritiseren.

Om het effect te bereiken kunnen verschillende aanknopingspunten worden gebruikt, die - in combinatie met elkaar - tot verbluffend goede resultaten leiden:

Analyse van het uiterlijk van de gesprekspartner: de gesprekspartner geeft reeds veel informatie over zichzelf prijs ondermeer door kleding, lichaamshouding, leeftijd, kapsel, geslacht, accent, sieraden, het al dan niet dragen van een trouwring, het al dan niet hebben van 'werkmanshanden', het voertuig waarin de gesprekspartner rijdt, etc.
Gebruik van gemeenplaatsen: door het doen van algemene uitspraken, die veel mensen van toepassing achten op zichzelf, stijgt het vertrouwen van de gesprekspartner. Voorbeeld: "U vindt het prettig als andere mensen u bewonderen; naar uzelf toe bent u echter vaak nogal kritisch". Zie ook Forer-effect.
Aanbod van een groot aantal opties: worden genoeg algemene suggesties aangereikt zonder dat vooraf wordt aangegeven waarop die betrekking hebben, dan is - statistisch gezien - de kans op een treffer zeer groot. Voorbeeld (van Char): "Een P... ik krijg heel duidelijk een P door... Of een B..." - het is nu aan de gesprekspartner om de (voor- of achter, doop- of meisjes)naam van een familielid te herkennen en te noemen - maar de naam van een andere persoon, een land, topografische plaats of de naam van een ziekte kan natuurlijk ook.
Door observatie van de gesprekspartner, door aanpassing van het verdere gespreksverloop aan de hand van de verkregen antwoorden en door het doen van voor de hand liggende gevolgtrekkingen komt de 'cold reader' heel wat feiten aan de weet, waarvan de gesprekspartner de indruk heeft dat die niet door hemzelf zijn verstrekt.

"Gedurende een succesvolle cold reading is het de waarzegger, die de meeste woorden levert; het is echter de klant, die de meeste betekenis en al het daaraan gehechte belang levert." Ian Rowland [
En nee, als je dit onder de knie hebt ben je er nog niet hoor. Anders kon iedereen het wel.

Nog even een uitgebreider tekst voor de liefhebbers:
http://skepdic.com/coldread.html
pi_50617199
http://www.rtl.nl/shows/jensen/video/

En dan bovenin: Doug.

(4 tot en met 8 juni)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')