Het is weer zo ver bij de Staats Omroep.quote:AMSTERDAM - Een rechtse columnist bij het paradepaardje van de linkse NPS. Vrienden hadden me al gewaarschuwd: zoiets kan natuurlijk nooit goed gaan. Maar ach, dacht ik, dat zal toch wel meevallen?
Ze worden als uit publieke middelen gefinancierd programma immers geacht voor alle politieke standpunten ruimte te maken? En bovendien, ze hadden in plaats van de keurig linkse Plasterk toch maar even een rechtse rouwdouwer als ondergetekende ingehuurd. " Met algemene stemmen aangenomen", zo verzekerde eindredactrice Corinne Hegeman me.
Mijn eerste column was een harde uithaal naar Volkskrant-hoofdredacteur Pieter Broertjes. Die had zich, op het hoogtepunt van de rel over de dubbele paspoorten, laten strikken voor een journalistendebat over de vraag 'Hoe verslaan we Wilders'. Dat kon een objectief journalist niet maken, vond ik. Ik verwees ook naar het feit dat zijn krant een paar dagen voor de verkiezingen een volkomen uit de lucht gegrepen verhaal had gepubliceerd over martelingen door Nederlandse soldaten in Irak.
[..]
bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)Buitenhof.html?p=1,2
Goed dat er internet is voor jullie dan toch?quote:Op dinsdag 19 juni 2007 09:19 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Het is weer zo ver bij de Staats Omroep.
Het is een kwestie van tijd, dat Rechts terug gaat slaan met een soort Nederlandse versie van Fox nieuws.
Het zal niet lang meer duren voordat alle media met het meeste bereik, in handen is van de kapitalisten (zoals ik al jaren voorspelde hier op het forum)
Rechtstreeks gejat bij GS. Zelfs je mening. Dan kopieër ik ook maar meteen een reactie daar:quote:Op dinsdag 19 juni 2007 09:19 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Het is weer zo ver bij de Staats Omroep.
Het is een kwestie van tijd, dat Rechts terug gaat slaan met een soort Nederlandse versie van Fox nieuws.
Het zal niet lang meer duren voordat alle media met het meeste bereik, in handen is van de kapitalisten (zoals ik al jaren voorspelde hier op het forum)
quote:en dan naar Fox News verwijzen, dan begrijp je het volgens mij niet helemaal. Dat is net zo Fair and Balanced als de Chinese Staats TV!!
Als het internet er niet was geweest, dan waren we nu nog afhankelijk van de bireven-van-lezers-sectie in de kranten, waarvan de meeste kritische brieven linea recta de prullenbak in gingen.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 09:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Goed dat er internet is voor jullie dan toch?
quote:"Met een talkshow door prof. Bob Smalhout bijvoorbeeld." Kan dit meteen ingevoerd worden!? Ik dank u hartelijk!!!!!
Lijkt me logisch. De rest probeert dit nieuws in de doofpot te houdenquote:Op dinsdag 19 juni 2007 09:25 schreef Armageddon het volgende:
[..]
Rechtstreeks gejat bij GS. Zelfs je mening. Dan kopieër ik ook maar meteen een reactie daar:
[..]
Ja, maar ik zie geen doorbraak ontstaan door toedoen van jou, hoor.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 09:25 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Als het internet er niet was geweest, dan waren we nu nog afhankelijk van de bireven-van-lezers-sectie in de kranten, waarvan de meeste kritische brieven linea recta de prullenbak in gingen.
Er gaat heel veel veranderen de komende jaren in Media Land.
Je je ziet het goed precies zoals de StaatsOmroep doet.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 09:30 schreef Elfletterig het volgende:
Een FOK News-achtige zender in Nederland? Soms is de oplossing erger dan de kwaal. Fox News verzwijgt niet alleen zaken, ze verdraaien de waarheid ook nog eens keihard.
Dus je streeft geen objectiviteit na?quote:Op dinsdag 19 juni 2007 09:33 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Je je ziet het goed. Wat mij betreft komt er een zender zoals Fox, die eigenlijk netzoals de Staatsomroep is, maar dan wat rechtser.
En het enige grote verschil is, dat wij allemaal meebetalen aan de StaatsOmroep en voor een zender als Fox niet.
Wat mij betreft gaan we eerst precies zo handelen zoals de StaatsOmroep altijd al heeft gedaan, dan zien we wel verder.quote:
Dus verwijt je hen nu wél of niet dat ze niet objectief zijn (volgens jou)?quote:Op dinsdag 19 juni 2007 09:36 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Wat mij betreft gaan we eerst precies zo handelen zoals de StaatsOmroep altijd al heeft gedaan, dan zien we wel verder.
Tuurlijk verwijt ik dat de StaatsOmroep, ze doen dat namelijk van mijn centen.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 09:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dus verwijt je hen nu wél of niet dat ze niet objectief zijn (volgens jou)?
Maar op zich vind je niet objectief nieuws toch wel kunnen?quote:Op dinsdag 19 juni 2007 09:59 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Tuurlijk verwijt ik dat de StaatsOmroep, ze doen dat namelijk van mijn centen.
Niks is objectief, alleen niet van mijn centen gewoon.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar op zich vind je niet objectief nieuws toch wel kunnen?
Stel dat de NOS van 'jouw centen' een subjectief rechts beeld zouden geven van de werkelijkheid, dan ben je het daar wel mee eens?
De hardwerkende mannen en vrouwen van ons land worden sytematisch gemanipuleerd door de media hè.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:02 schreef SteveBallmer het volgende:
Niks nieuws onder de zon, is al jaren zo.
Word jij nou nooit eens moe van jezelf?quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:04 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
De hardwerkende mannen en vrouwen van ons land worden sytematisch gemanipuleerd door de media hè..
Mm, dus als het niet in he straatje past dan wil je er niets van weten?quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:03 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Niks is objectief, alleen niet van mijn centen gewoon.
90% van al het nieuws dat wij binnen krijgen is slap gelul, maar we lezen/kijken het omdat we allemaal ge-entertained willen worden.
Ik lees bijvoorbeeld de telegraaf en geenstijl omdat die het nieuws brengen zoals ik het wil zien, ik heb ook de nrc en die lees ik zelden omdat zij nooit het nieuws brengen zoals ik het wil lezen.
quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:04 schreef Ryan3 het volgende:
De hardwerkende mannen en vrouwen van ons land worden sytematisch gemanipuleerd door de staatsmedia hè..
Alles past in mijn straatje, alle media brengen over het algemeen hetzelfde nieuws, alleen de ondertoon is verschillend en de ondertoon bepaald of ik de media aantrekkelijk vind of niet.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:06 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mm, dus als het niet in he straatje past dan wil je er niets van weten?
Dus ook van wederhoor, moet jij niets weten?
Ik zou nl. wel eens de andere kant van het verhaal van Livestro willen weten. Het zou zomaar eens een huilie kunnen zijn, net als veel gebande usertjes op Fok!.
Nee. Hij vindt zichzelf helemaal geweldig.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:06 schreef Armageddon het volgende:
Word jij nou nooit eens moe van jezelf?
Dus de media ventileren de mening van de staat? Van de regering? Dus toen we een lpf-vvd-cda regering hadden, ventileerde de NOS de mening van die coalitie?quote:
Waar woont die gozer eigenlijk? Limburg? De veluwe? Uiterste puntje van Friesland?quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:09 schreef SteveBallmer het volgende:
[..]
Nee. Hij vindt zichzelf helemaal geweldig.
Nee toen waren ze bezig met het demoniseren van Fortuyn. Wel even blijven opletten hè.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dus de media ventileren de mening van de staat? Van de regering? Dus toen we een lpf-vvd-cda regering hadden, ventileerde de NOS de mening van die coalitie?
Dus geen staatsmedia, neem ik aan.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:11 schreef Armageddon het volgende:
[..]
Nee toen waren ze bezig met het demoniseren van Fortuyn. Wel even blijven opletten hè.
Haha ja zoiets las ik ook. Die gasten proberen elkaar ten kosten van alles aan het werk te houden, want dat maakt niet uit, want het is toch niet hun geld bij de StaatsOmroep.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:13 schreef SteveBallmer het volgende:
Klopt dat trouwens? 466 medewerkers bij Buitenhof?
466 personen voor 1 uur TV per week??
Ondertonen is anders heel wat anders dan waar Livestro het over heeft.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:08 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Alles past in mijn straatje, alle media brengen over het algemeen hetzelfde nieuws, alleen de ondertoon is verschillend en de ondertoon bepaald of ik de media aantrekkelijk vind of niet.
Details waar je nooit meer wat van hoort?quote:Bijvoorbeeld de Telegraaf brengt meestal saillante details naar buiten, die de linkse kerk het liefst onder de pet wilt houden.
Ik vind het trouwens bizar dat je meent dat men onder een lpf-vvd-cda coalitie, als staatsmedia, PF aan het demoniseren was. Dat zou die regering niet toelaten.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:14 schreef Armageddon het volgende:
[..]
Weet je wat, ik ben net gestopt met roken. Ik stop er even mee.
Voor onze dagelijkse portie entertainment uit de Gazastrook, Darfur, Afghanistan en Irak?quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:13 schreef JohnDope het volgende:
Het is toch erg eigenlijk mensen dat ondanks 90% van het nieuws slap gelul is, wij het toch kijken en lezen omdat we ge-entertained willen worden.
Het is niet alleen in die zaak, maar het is in nog veel meer zaken.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:17 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ondertonen is anders heel wat anders dan waar Livestro het over heeft.
[..]
Details waar je nooit meer wat van hoort?
Laatst hadden ze breaking news ivm een anonieme brief over de Vaatstra zaak. Is daar nog wat over bekend geworden? Heb het niet meer gevolgd. Was zo dat het hele AZC betrokken was bij een doofpot omdat de dader een asielzoeker was. Als dat bekend zou worden dan kon de PvdA geen moslims meer importeren. Waar is het vervolg?
Ja, maar met Buitenhof ben je er nog niet.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:14 schreef JohnDope het volgende:
Haha ja zoiets las ik ook. Die gasten proberen elkaar ten kosten van alles aan het werk te houden, want dat maakt niet uit, want het is toch niet hun geld bij de StaatsOmroep.
Het StaatsJournaal en nova zijn bewezen camping-programma's dus dat is nog wel te overzienquote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:21 schreef SteveBallmer het volgende:
[..]
Ja, maar met Buitenhof ben je er nog niet.
Zo zijn er nog meer programma's met met een enorme (dubbele) bezetting: Nova (2x), Netwerk (2x), Een Vandaag (2x) en natuurlijk het journaal. (dat laatste vind ik trouwens niet echt onlogisch).
Subjectiviteit in de media valt niet volledig uit te bannen, maar op zijn minst kan verwacht worden dat meningen die haaks op de eigen staan wel gepubliceerd worden.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 09:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dus verwijt je hen nu wél of niet dat ze niet objectief zijn (volgens jou)?
Zulke stukjes mag je van mij als commerciele omroep censureren, maar niet van mijn belastingcenten.quote:Bij mijn volgende column waren er namelijk weer problemen. Het ging over de stelling dat een cordon sanitaire tegen partijen als de SP en de PvdV ondemocratisch was. En bovendien onnodig, want, zo stelde ik: "Wilders is geen fascist en Marijnissen geen communist." Op de morgen van de uitzending werd ik door Hegeman uitgenodigd voor een kleine crisisvergadering. Ze was gestruikeld over dat zinnetje. "Wilders is geen fascist, meen je dat nu werkelijk?" Ik was verbijsterd, maar ik hield me groot. Ja, ik meende het werkelijk. Hij is zonder twijfel populistisch rechts, maar een fascist is iets heel anders. "Maar een racist is hij toch zeker wel?" vervolgde ze. De zin moest er dan ook uit.
Het journaal had ook een zich bijna van pret verslikkende Bram Schilham omdat er (godzijdank) weer een dooie is gevallen in Afghanistan.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:21 schreef Klopkoek het volgende:
Gisteren deed de NOS vrij ongegeneerd aan Volkskrant-bashing.
Het is een streven naar een zo hoog mogelijk gehalte van objectiviteit. Dat vindt plaats door hoor en wederhoor uit te voeren. En achtergronden te onzerzoeken.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:23 schreef Biggs. het volgende:
[..]
Subjectiviteit in de media valt niet volledig uit te bannen, maar op zijn minst kan verwacht worden dat meningen die haaks op de eigen staan wel gepubliceerd worden.
En zo ook zou ik wel eens de andere kant van dit verhaal willen horen.quote:In een ander topic gaf ik al aan dat ik vooral dit stukje uit de column erg opvallend vind:
[..]
Zulke stukjes mag je van mij als commerciele omroep censureren, maar niet van mijn belastingcenten.
Zo zijn alle journalisten. De journalisten leven letterlijk van slecht nieuws, dat is hun broodwinning.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:25 schreef SteveBallmer het volgende:
[..]
Het journaal had ook een zich bijna van pret verslikkende Bram Schilham omdat er (godzijdank) weer een dooie is gevallen in Afghanistan.
Misschien per jaar. Maar niet per week.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:13 schreef SteveBallmer het volgende:
Klopt dat trouwens? 466 medewerkers bij Buitenhof?
466 personen voor 1 uur TV per week??
Het linkse complot verhaal in deze zaak wees Schilham overigens weer luchtig van de hand, kreeg ik het idee.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zo zijn alle journalisten. De journalisten leven letterlijk van slecht nieuws, dat is hun broodwinning.
Maar dat Volkskrant-bashing was wel erg gekleurd. In weze was alleen het taalgebruik van de Volkskrant overdreven maar bleken hun bevindingen wel waar te zijn, dat laatste meldde de NOS niet.
En zo zul je elke dag wel iets vinden dat je als links of rechts kan aanmerken. Maak je over belangrijkere dingen druk zou ik zeggen.
Nee, hij kwam er zelf mee aankakken. Hij zei zoiets van: "de VVD sprak al van een links complot" en vervolgens kreeg je een reactie van Rutte te zien die iets héél anders zei.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het linkse complot verhaal in deze zaak wees Schilham overigens weer luchtig van de hand, kreeg ik het idee.![]()
Dat is slechts in the eye of the beholder. Nadrukkelijk was te zien dat in de journaals vlak na de presentatie van het rapport van de commissie van den Berg wel heel pontificaal de opinie van een verslaggever naar voren kwam die zei, dat 'behoudens het woordje martelen verder geen afbreuk doet aan de onthulling van deze zaak'. Daarbij liet hij dus de constateringen ten aanzien van de doofpotten cultuur zonder meer liggen en in algemene zin was er geen millimeter beweging richting rehabilitatie van de Nederlandse militairen.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:21 schreef Klopkoek het volgende:
Gisteren deed de NOS vrij ongegeneerd aan Volkskrant-bashing. Ik wordt een beetje moe van dit soort topics.
Hij zei zo iets van 'och, en sommige mensen noemen het een links complot...' en keek er heel meelijwekkend bij.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee, hij kwam er zelf mee aankakken. Hij zei zoiets van: "de VVD sprak al van een links complot" en vervolgens kreeg je een reactie van Rutte te zien die iets héél anders zei.
Misschien ben ik dusdanig vergiftigd door de slinkse media dat ik het niet zie, dat kan, maar de NOS had op z'n minst kunnen melden dat de constateringen/feiten/bevindingen van de Volkskrant overeind zijn gebleven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |