FOK!forum / Sport Algemeen / [F1]2007 FORMULA 1 United States Grand Prix #3 napraten
WESTzondag 17 juni 2007 @ 21:53



Lewis Hamilton won 10 Juni op overtuigende wijze de Grand Prix van Canada. Maar er gebeurde veel meer in Montreal, zo was er een zware crash van de Pool Robert Kubica en moesten Massa en Fisichella verplicht de pits opzoeken nadat zij door rood gereden waren. Het hele circus verplaatst zich direct richting de Indianapolis Motor Speedway voor alweer de zevende ronde van het wereldkampioenschap . Lukt het Lewis Hamilton opnieuw te winnen? Kan Alonso het beter doen dan in Montreal? We zullen het zien.

Voor de uitslagen en statistieken van deze race kijk je natuurlijk op FOK!sport



Het is misschien wel het bekendste circuit van de wereld; Indianapolis. Oftewel "The Brickyard". Het is een van de oudste circuits ter wereld waar al in het begin van vorige eeuw werd geracet. De bijnaam heeft het te danken uit de 3,2 miljoen bakstenen waar het circuit vroeger uit bestond. Tegenwoordig ligt er alleen op start/finish nog een rij bakstenen. Jaarlijks wordt op dit circuit de "Indy 500" verreden, het bekendste en drukst bezochte eendaagse evenement ter wereld.

Aangezien de F1-bolides niet geschikt zijn voor oval racing is er in het infield een stuk circuit aangelegd. Het is daarmee een unieke baan, die bestaat uit een kwart van de originele oval, en een gewoon circuit.

Voor de set-up moeten de coureurs een compromis zien te vinden. Het krappe infield vereist een goede remstabiliteit, tractie en downforde terwijl het ovalgedeelte juist om zoveel mogelijk topsnelheid vraagt. De motor komt onder grote belasting te staan. De coureurs rijden hier gemiddeld 20 seconden volgas, waarbij de motor ongeveer tien seconden belast wordt. Op geen enkel ander circuit is hier sprake van.



Lengte circuit : 4.192 km
Aantal ronden: 73
Totaal afstand: 306.016 km
Ronde Record: 1:10.399 ( door Rubens Barrichello)

onboard lap met Rubens Barichello in 2004

















Nadat het Formule 1-circus vele andere locaties aandeed in de Verenigde Staten werd er in 2000 voor het eerst neergestreken in Indianapolis. De race werd gewonnen door Michael Schumacher, terwijl niemand problemen kende met "turn 13" zoals door sommigen vooraf werd gevreesd. In 2001 was er wel een harde crash in "turn 13", Rubens Barrichello schreef zijn Ferrari volledig af. In dezelfde race wist Mika Hakkinen zijn laatste F1-zege te behalen.
In 2002 was er commotie op Indy. Ferrari domineerde de race, met Schumacher op kop en Barrichello er vlak achter. Schumacher wilde echter tegelijk finishen, wat met de moderne F1-wagens niet mogelijk bleek te zijn. Barrichello wint op bijna 1 honderdste voor Schumacher. Velen denken nog altijd dat dit een goedmakertje was voor de GP van Oostenrijk eerder dat jaar.
In 2003 is er sprake van een race onder natte omstandigheden. Zoals gebruikelijk kan Michael Schumacher hiermee het beste uit de voeten. De race bleek beslissend voor het kampioenschap, Shumacher wint en naaste rivaal Montoya scoort geen punten. De voorsprong van Schumacher liep uit naar negen punten op Kimi Raikkonen.
In 2004 is het weer Michael Schumacher die weet te winnen. Ook nu is er een harde crash in "turn 13" als Ralf Schumacher de muur raakt. Hij is korte tijd buiten bewustzijn en zal enkele races moeten missen. De Formule 1 is opgeschrikt.
Ook in 2005 is het Ralf Schumacher die de muur raakt in "turn 13". In de vrijdagtraining bleek zijn Michelin-band niet bestand tegen de krachten in de bocht. Als gevolg hiervan ziet de Franse bandenfabrikant zich genoodzaakt al haar team terug te trekken voor de race. Er wordt gezocht naar compromissen, maar de FIA en Bridgestone geven geen krimp. Tijdens de race gaan alleen Ferrari, Jordan en Minardi van start. Schumacher weet de uiterst saaie race op zijn naam te schrijven. De F1 heeft een nekslag toegedient gekregen in de VS, zo lijkt het.



Begin juli keerde de Formule 1 terug naar Indianapolis, de plaats van het beschamende debacle van 2005, toen slechts zes wagens de race reden. Het publiek komt echter weer massaal opdagen en de Amerikanen krijgen dit maal wel waar ze voor hebben betaald. Schumacher pakt met grote overmacht de pole position, teamgenoot Felipe Massa mag als tweede starten. Alonso moet genoegen nemen met een vijfde plaats.

Nick Heidfeld is het grootste slachtoffer van een massale crash in de eerste bocht van de wedstrijd. De Duitser slaat vier maal over de kop in de chaos die wordt veroorzaakt door Montoya, die zijn teamgenoot Raikkonen aantikt. Ook Speed, Montagny, Klien en Webber kunnen ter plekke uitstappen. Na de noodzakelijke safety car-periode rijden de Ferrari's van Schumacher en Massa direct weg bij de rest van het veld. Sato en Monteiro helpen elkaar de wedstrijd uit, terwijl Fisichella alle ruimte van Alonso krijgt voor de derde plaats. De Spanjaard zakt tijdens zijn laatste pitstop zelfs weg tot de vijfde plaats, ten gunste van Jarno Trulli, die een sterke wedstrijd rijdt. Schumacher wint, met een comfortabele voorsprong van acht seconden op zijn teamgenoot.








Vrijdag 15 juni 2007

16:00 - 17:30 vrije training 1
20:00 - 21:30 vrije training 2

Zaterdag 16 juni 2007

16:00 - 17:00 vrije training 3
19:00 - 20:00 kwalificatie training

Zondag 17 juni 2007

19:00 - 2007 FORMULA 1 United States Grand Prix



Zaterdag 16 juni 2007

18:30 - 20:30 kwalificatie (RTL7)

Zondag 17 juni 2007

17:45 - 18:10 voorbeschouwing (RTL7)
18:10 - 18:55 voorbeschouwing (RTL4!)
19:00 - 20:40 Race (RTL4!)
20:40 - 21:30 Nabeschouwing (RTL4!)



Het Weer in Indianapolis

Live Timing

Zin om over F1 te chatten? kom dan gewoon naar het irc-kanaal #f1

Zie de IRC FAQ voor meer informatie.

deze preview wordt u mede mogelijk gemaakt door Sanger & WEST
DeOP is hier te vinden!
Fir3flyzondag 17 juni 2007 @ 21:54
Tvp.
WESTzondag 17 juni 2007 @ 21:55
quote:
Op zondag 17 juni 2007 21:54 schreef Fir3fly het volgende:
Tvp.
ElmarOzondag 17 juni 2007 @ 21:56
quote:
Op zondag 17 juni 2007 21:50 schreef TJDoornbos het volgende:
Albers en Ralf halen frankrijk niet heb ik het idee!!
Van Ralf zou het me weinig verbazen als die er op Magny-Cours niet meer bij is. Albers haalt in ieder geval het einde van het seizoen wel. Al zal die daarna wel plaats moeten maken voor iemand anders als hij zo blijft presteren.
TommyGunzondag 17 juni 2007 @ 21:59
quote:
Op zondag 17 juni 2007 21:55 schreef WEST het volgende:

[..]

WESTzondag 17 juni 2007 @ 22:00
quote:
Op zondag 17 juni 2007 21:59 schreef TommyGun het volgende:

[..]

TommyGunzondag 17 juni 2007 @ 22:03
quote:
Op zondag 17 juni 2007 22:00 schreef WEST het volgende:

[..]

Hoe laat start de race? Ow wacht
WESTzondag 17 juni 2007 @ 22:05
quote:
Op zondag 17 juni 2007 22:03 schreef TommyGun het volgende:

[..]

Hoe laat start de race? Ow wacht
volgend jaar om 19:00

mclaren rijdt dan nog met nummers 1 en 2 maar dan omgekeerd van dit jaar.
StateOfMindzondag 17 juni 2007 @ 22:12
Volledig bericht van racefreaks.nl :

Gepubliceerd op: woensdag 23 mei 2007 om 17:05

Silly Season :: Sato vervangt Ralf bij Toyota

Het ziet er naar uit dat Silly Season voor volgend seizoen nu echt is begonnen. Nadat Scott Speed eerder al in de geruchtenmolen terecht kwam met zijn zitje bij Toro Rosso, staat nu Toyota-coureur Ralf Schumacher ter sprake.

De Duitser, die zijn contract aan het eind van dit jaar af ziet lopen, lijkt nog niet zo goed met de TF107 uit de voeten te kunnen als zijn teamgenoot Jarno Trulli. Maar ondanks dat er genoeg geruchten de ronde gaan dat hij volgend jaar niet meer terug te vinden zal zijn in de koningsklasse van de autosport, laat Ralf zelf weten het idee om vervroegd met pensioen te gaan totaal niet te overwegen.

De Duitse televisiezender RTL kwam als eerste met het bericht dat het Japanse team overweegt Takuma Sato van Super Aguri over te nemen en voor 2008 naar Jarno Trulli te zetten. Schumacher vertelt echter aan het Duitse persbureau Deutsche Presse-Agentur: “Er is geen tijdsdruk. Ik ben er absoluut zeker van dat ik ook volgend seizoen in de Formule 1 zal zitten.”

Met het verworpen idee om – net als zijn oudere broer Michael – binnenkort te stoppen met racen in de Formule 1, laat Ralf weten het in zich te hebben om een succesvolle coureur te zijn: “En waarschijnlijk heb ik ook een aantal foutjes gemaakt. Maar ik heb de afgelopen tien jaar bewezen dat ik één van de beste Formule 1-coureurs ben, en met een betere bolide zal ik dat wederom bewijzen.”

De manager van Ralf Schumacher, Hans Mahr, zal in de zomer met het team van Panasonic Toyota praten over een eventuele verlening van zijn contract.
ElmarOzondag 17 juni 2007 @ 22:16
quote:
Op zondag 17 juni 2007 22:12 schreef StateOfMind het volgende:
Volledig bericht van racefreaks.nl :

Gepubliceerd op: woensdag 23 mei 2007 om 17:05

Silly Season :: Sato vervangt Ralf bij Toyota

Het ziet er naar uit dat Silly Season voor volgend seizoen nu echt is begonnen. Nadat Scott Speed eerder al in de geruchtenmolen terecht kwam met zijn zitje bij Toro Rosso, staat nu Toyota-coureur Ralf Schumacher ter sprake.

De Duitser, die zijn contract aan het eind van dit jaar af ziet lopen, lijkt nog niet zo goed met de TF107 uit de voeten te kunnen als zijn teamgenoot Jarno Trulli. Maar ondanks dat er genoeg geruchten de ronde gaan dat hij volgend jaar niet meer terug te vinden zal zijn in de koningsklasse van de autosport, laat Ralf zelf weten het idee om vervroegd met pensioen te gaan totaal niet te overwegen.

De Duitse televisiezender RTL kwam als eerste met het bericht dat het Japanse team overweegt Takuma Sato van Super Aguri over te nemen en voor 2008 naar Jarno Trulli te zetten. Schumacher vertelt echter aan het Duitse persbureau Deutsche Presse-Agentur: “Er is geen tijdsdruk. Ik ben er absoluut zeker van dat ik ook volgend seizoen in de Formule 1 zal zitten.”

Met het verworpen idee om – net als zijn oudere broer Michael – binnenkort te stoppen met racen in de Formule 1, laat Ralf weten het in zich te hebben om een succesvolle coureur te zijn: “En waarschijnlijk heb ik ook een aantal foutjes gemaakt. Maar ik heb de afgelopen tien jaar bewezen dat ik één van de beste Formule 1-coureurs ben, en met een betere bolide zal ik dat wederom bewijzen.”

De manager van Ralf Schumacher, Hans Mahr, zal in de zomer met het team van Panasonic Toyota praten over een eventuele verlening van zijn contract.
Is al een relatief oud gerucht, maar dit zie ik echt niet gebeuren. Honda zal nooit toestaan dat Sato naar een rivaal van hun gaat. Denk dat de kans dan een stuk groter is dat ze Toyota Sutil zal gaan contracteren.
StateOfMindzondag 17 juni 2007 @ 22:30
Dat zou echt een veeg richting Albers zijn
TJDoornboszondag 17 juni 2007 @ 22:39
Sutil naat Toyota en Spyker met 2 testcoureurs naar het end van het jaar toe??
Kleffe_Dopzondag 17 juni 2007 @ 22:48
quote:
Op zondag 17 juni 2007 22:39 schreef TJDoornbos het volgende:
Sutil naat Toyota en Spyker met 2 testcoureurs naar het end van het jaar toe??
Mocht Sutil onverhoopt in die Toyota terecht komen dan lijkt me het zitje van Albers wat stabieler geworden.
Ik zie Spyker niet met 2 testcoureurs het seizoen uitrijden. Bovendien zal het weleens gevoelig kunnen liggen om een Nederlander uit een Nederlands team te donderen met sponsoren enzo.
TJDoornboszondag 17 juni 2007 @ 23:36
De meeste sponsors zijn oud CA sponsors dus acht idd de kans niet groot maar neem aan dat Spyker het niet veel langer zo pikt van meneer.

Maar aan de andere kant als ze Sutil kwijtraken hebben ze weinig keus ben ik bang.
Last_Samuraimaandag 18 juni 2007 @ 00:02
waarom gaan er geruchten dat CA vervangen gaat worden door verstappen??

hier nog meer nieuws???

BRON :RTLGP
Automatic_Rockmaandag 18 juni 2007 @ 04:26
Albers bijna op een ronde gezet door Sutil

Niet om de laatse 2 Albers-fans te pesten, maar wat is z'n excuus deze week??
Stereotomymaandag 18 juni 2007 @ 04:26
quote:
Op maandag 18 juni 2007 00:02 schreef Last_Samurai het volgende:
waarom gaan er geruchten dat CA vervangen gaat worden door verstappen??

hier nog meer nieuws???

BRON :RTLGP
Great, de ene excuusneger door de andere
Snatsiemaandag 18 juni 2007 @ 08:26
Nog 1 keer dan:

Albers
TJDoornbosmaandag 18 juni 2007 @ 09:26
quote:
Op maandag 18 juni 2007 04:26 schreef Automatic_Rock het volgende:
Albers bijna op een ronde gezet door Sutil

Niet om de laatse 2 Albers-fans te pesten, maar wat is z'n excuus deze week??
wellicht had hij net als Trulli een stukje vlag aan zn wagen hangen.............heb hem niet in beeld gezien dus kan het je niet zeggen.
Baklapmaandag 18 juni 2007 @ 11:35
Duidelijk dat Alonso geen echte racer is. Gewoon een goede coureur in een snelle auto, maar toch net niet.
Xaobotnikmaandag 18 juni 2007 @ 15:59
Alonso geen racer? Volgens mij heeft hij allang laten zien dat hij dat wel is. Dat een een zeer snelle coureur die dezelfde wagen heeft niet kan inhalen, doet daar niets aan af. Hamilton rijdt op de limiet en maakt geen fouten. Hem inhalen is dan zo goed als onmogelijk. Zeker op een circuit als Indianapolis waar er slechts één punt is waar echt ingehaald kan worden. Indianapolis is echt een kloter citcuit. Dat oval-deel is wel spectaculair, maar na een paar keer heb je dat ook wel gezien. Zeker op de manier waarop het nu in beeldgebracht is. Het binnenveld is oersaai. En zoals Sato eraf ging is een kwestie van een slecht ontworpen circuit. Doordat je zo snel gaat, en iets langs de baan, spin je eraf. Daar had gewoon een extra stuk asvalt moeten liggen, en geen gras. Op deze manier zie je het nergens, behalve hier. Het gevecht wordt zo onmogelijk gemaakt. Het mag sowieso een wonder heten dat Sato er daar gewoon voorbij kwam.
LeChiffre04maandag 18 juni 2007 @ 16:20
quote:
Op maandag 18 juni 2007 15:59 schreef Xaobotnik het volgende:
Alonso geen racer? Volgens mij heeft hij allang laten zien dat hij dat wel is. Dat een een zeer snelle coureur die dezelfde wagen heeft niet kan inhalen, doet daar niets aan af. Hamilton rijdt op de limiet en maakt geen fouten. Hem inhalen is dan zo goed als onmogelijk. Zeker op een circuit als Indianapolis waar er slechts één punt is waar echt ingehaald kan worden. Indianapolis is echt een kloter citcuit. Dat oval-deel is wel spectaculair, maar na een paar keer heb je dat ook wel gezien. Zeker op de manier waarop het nu in beeldgebracht is. Het binnenveld is oersaai. En zoals Sato eraf ging is een kwestie van een slecht ontworpen circuit. Doordat je zo snel gaat, en iets langs de baan, spin je eraf. Daar had gewoon een extra stuk asvalt moeten liggen, en geen gras. Op deze manier zie je het nergens, behalve hier. Het gevecht wordt zo onmogelijk gemaakt. Het mag sowieso een wonder heten dat Sato er daar gewoon voorbij kwam.
zoals sato eraf ging maakt een race leuk. ik vind het een top circuit. was toch een van de leukste races van dit jaar samen met canada.
Dus jij vind Monaco, Barcelona en nog wel meer circuits allemaal niks aan omdat daar niet ingehaald kan worden?
vosssmaandag 18 juni 2007 @ 16:41
quote:
Maar ik heb de afgelopen tien jaar bewezen dat ik één van de beste Formule 1-coureurs ben
Die Ralf toch, je blijft met (en om) hem lachen, nietwaar?
-Evert-maandag 18 juni 2007 @ 18:10
quote:
Op maandag 18 juni 2007 15:59 schreef Xaobotnik het volgende:
Alonso geen racer? Volgens mij heeft hij allang laten zien dat hij dat wel is. Dat een een zeer snelle coureur die dezelfde wagen heeft niet kan inhalen, doet daar niets aan af. Hamilton rijdt op de limiet en maakt geen fouten. Hem inhalen is dan zo goed als onmogelijk. Zeker op een circuit als Indianapolis waar er slechts één punt is waar echt ingehaald kan worden. Indianapolis is echt een kloter citcuit. Dat oval-deel is wel spectaculair, maar na een paar keer heb je dat ook wel gezien. Zeker op de manier waarop het nu in beeldgebracht is. Het binnenveld is oersaai. En zoals Sato eraf ging is een kwestie van een slecht ontworpen circuit. Doordat je zo snel gaat, en iets langs de baan, spin je eraf. Daar had gewoon een extra stuk asvalt moeten liggen, en geen gras. Op deze manier zie je het nergens, behalve hier. Het gevecht wordt zo onmogelijk gemaakt. Het mag sowieso een wonder heten dat Sato er daar gewoon voorbij kwam.
I lol'ed
Xaobotnikmaandag 18 juni 2007 @ 19:50
quote:
Op maandag 18 juni 2007 16:20 schreef LeChiffre04 het volgende:

[..]

zoals sato eraf ging maakt een race leuk. ik vind het een top circuit. was toch een van de leukste races van dit jaar samen met canada.
Dus jij vind Monaco, Barcelona en nog wel meer circuits allemaal niks aan omdat daar niet ingehaald kan worden?
Doordat die uitloop er niet was, was een inhaalrisico groter. Dit terwijl het inhalen juist moet worden bevorderd. En de manier waarop Sato eraf ging toonde een slecht ontwerp aan. Daar had geen gras moeten liggen, maar zand of iets anders wat vergevelijk is, ipv dat je meteen wegglijdt. Òf een muur. Dus gewoon meteen over als je er hard tegenaan gaat, of je wordt vertraagd als je het slechts toucheert. Sato had de race gewoon kunnen vervolgen als er een muur had gestaan. Barvelona is weliswaar een circuit wat minder specifieke inhaalpunten kent, maar zeker geen saaie race. Iedereen kent die baan ook erg goed, en met lef komt je een eind. Ook laat het circuit meer ruimte voor wat meer risico. Monaco vind ik doorgaans een vrij saaie race ja. Heeft echter een lading historie, en ziet er spectaculair uit door hoe het er uit zien. Tevens kunnen coureurs echt hun rijkunsten laten zien. Canada is eigenlijk een soortgelijk geval, met meer inhaalpunten. Indianapolis is gewoon doodsaai, meer een noodoplossing, dat minibaantje in het midden.
Ik merk dat het moeilijk is om uit te leggen wat ik het verschil vind tussen het kunnen toelaten van een fout of juist het uiterste eisen van een coureur, wat ik beiden belangrijk vind.
Sallyzondag 24 juni 2007 @ 22:57
quote:
Op donderdag 14 juni 2007 12:10 schreef sanger het volgende:

[..]

Veel plezier

en

Veel plezier

Waar ga je heen?
Nou ja, even mosterd na de maaltijd: ik zat een weekje in Zuid-Duitsland en ben toen richting Zuidwest-Duitsland gegaan... Mooi wandelweer, alleen bij aankomst en vertrek goot het van de regen.

Ik heb de race min of meer live kunnen volgen: op de radio!!! En die Duitsers maar niet ophouden over "Der Teen Ager" Sebastian Vettel!


En ik ben erg dom geweest om zo maar eerst de coureur te wisselen, ipv eerst te kijken wat ik nodig had voor een McLaren chassis... Scheelt 126 punten maar.
WESTzondag 24 juni 2007 @ 23:50
voor de mensen die het topic van frankrijk nog niet zien, dat komt hopelijk dinsdagavond
TJDoornboszondag 24 juni 2007 @ 23:52
sow hallow dan pas.................
WESTzondag 24 juni 2007 @ 23:56
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:52 schreef TJDoornbos het volgende:
sow hallow dan pas.................
ja dan pas.., ik heb het morgenavond druk en vandaag was het ook druk

wees blij dat ik een gaatje heb dinsdag anders was het helemaal niks van gekomen
TJDoornbosmaandag 25 juni 2007 @ 09:59
Okeay k zal stil zijn
Sallydinsdag 26 juni 2007 @ 23:31
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:56 schreef WEST het volgende:

[..]

ja dan pas.., ik heb het morgenavond druk en vandaag was het ook druk

wees blij dat ik een gaatje heb dinsdag anders was het helemaal niks van gekomen
Mag ik je quoten, of is dat te? * Sally leeft wel met je mee, hoor...
WESTdinsdag 26 juni 2007 @ 23:42
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 23:31 schreef Sally het volgende:

[..]

Mag ik je quoten, of is dat te? * Sally leeft wel met je mee, hoor...
Sallydinsdag 26 juni 2007 @ 23:46
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 23:42 schreef WEST het volgende:

[..]

Ik wacht wel, hoor.... Morgen beter!
-Evert-woensdag 27 juni 2007 @ 10:43
Dit weekend weer F1 . Bij Ferrari zeggen ze dat ze de problemen van de afgelopen races nu hebben opgelost. Dus ik hoop heel erg dat Ferrari een dubbel gaat pakken zondag... McLaren met een beetje pech en dan wordt het weer spannend