Ha, gelukkig klink je nu wat minder boos, en dan geef ik je ook met plezier weer een antwoord
![]()
sorry dat het weer zo een lange is, maar ja dat is nou eenmaal mijn tic
![]()
mensen die er problemen mee hebben scrollen maar door, het is toch voornamelijk voor northernstar.
Het zal de lezer niet zoveel tijd kosten het te lezen alsl het mij kostte om het te schrijven.
Zie het maar als een compliment dat iemand 3 uur de tijd neemt een antwoord voor je te typen
![]()
quote:
Op zondag 24 juni 2007 15:43 schreef NorthernStar het volgende:Je begint met dat "conspiracydingen" negatief zijn. "Conspiracydingen hebben vaak meer te maken met bang zijn voor dingen, boos zijn op dingen en strijden tegen het kwaad." Als jij er zo tegen aan kijkt is dat je goed recht. Maar je brengt het als feit.
Het gaat toch over allerlei doemdingen als mindcontrol, reptilians, gemene mensen die allemaal nare dingen met ons willen doen? dat
zijn toch nare dingen? of is dat fijn en leuk? Strijd en andere mensen als 'kwaadaardig' bestempelen, zijn dat dan positieve dingen? het over 1 kam scheren van hele groepen mensen en werknemers van organisaties als deel van een samenzwering, is dat nou genuanceerd en aardig?
quote:
en daarna ga je nog verder en "trekken conspiracytopics veel nare zeikerds aan"
En dat doen ze. En daar bedoel ik dus niet de believers mee. Meer de bash-happy club, die mij 5 jaar lang heeft weerhouden me te registreren en te posten op enig deel van fok. lange tijd heb ik hoofdschuddend 'moet dat nou?' zitten te mompelen als ik sommige reacties op mensen die echt iets moois of persoonlijks postten zag.
Pas op het moment dat ik (mede doordat ik op een ander forum als moderator actief ben geweest, en ook nog een gemiddeld heel wat minder gezellig forum) een wat dikkere huid heb ontwikkeld, en in mijn eigen ontwikkeling en overtuigingen zover ben gekomen dat ik bashreacties hebben kan, ben ik gaan posten.
Omdat dus conspiracytopics (en nu zal ik mn nuanceringen nog wat verder laten gaan) toch regelmatig posts bevatten met dingen die als 'bewijs' worden gebracht en 'wetenschappelijk' worden genoemd, maar dat er eigenlijk niet altijd zoveel van klopt, of dat bij een normale reactie met een weerlegging meteen een bozige reactie komt, en sommige users wel eens heel vaag en 'weird' posten is dat dus heerlijk voer voor die voornoemde bash-happy club. Die vinden dat geweldig.
Als ze namelijk in een paranormaal topic ononderbouwd gaan trollen om mensen te jennen worden ze gemod.(of erger) In conspiracytopics, waar er toch vaker wetenschap bijkomt kan je dus meer jennen zonder gapakt te worden. Ik benijd je je jobje dan ook niet... je zal vast regelmatig half in je bureau zitten te bijten van irritatie met sommige pest-posters.
![]()
Dat bedoelde ik, en daarom haalde ik het 'er zitten gekken tussen' aan.
quote:
en geef je een expose over de echte gekken en waar die allemaal last van hebben.
Nee. ik zei alleen maar dat er mensen tussen zitten die uitspraken doen die op zijn minst de indruk wekken dat er sprake zou kunnen zijn van paranoiditeit en achtervolgingswaan.En dat de kans dus groot is dat die mensen er tussen zitten. Mensen met een bepaalde waan worden graag daarin bevestigd, en zoeken dus plekken waar dat kan gebeuren. Dit soort forums is er 1 van.
Verder heb ik geen enkele uitwijdingen gegeven daarover. Het was 1 klein onderdeel van een post die over iets anders ging.
Het was ook, als je terugleest, niet bedoeld om die posters te bekritiseren, maar diegenen die 'dat soort' mensen 'leuk om te pesten' vinden en elk topic waar ze posten bezoeken om weer even boze reacties te krijgen. Waar gehapt wordt is het leuk voor die mensen.
Zoals ik al eerder zei, jij (en/of andere mods) hebben in het verleden al topics (en posters) een halt toegeroepen die gewoon te ver gingen. In de fokwiki staat er 1 die al legendarisch is.
Ook verwijs jij naar eigen zeggen, soms mensen met bepaalde grensoverschrijdende ideeen en overtuigingen naar r&p(wat de nette mod-manier van 'zoek hulp' is of niet?)
misschien is mijn fout dat ik geen duidelijk onderscheid maakte tussen 'conspiracydingen in het algemeen' en 'conspiracydingen op fokforum'. Ik heb ruime ervaringen met amerikaanse conspiracyforums (ik heb me zelf ook jaren in die dingen verdiept, dus ik lul niet uit de ruimte; ) )
En daar is het dus een heel stuk erger. Die zijn veel negatiever en schreeuweriger dan hier. Sommige van mijn uitlatingen hebben daar ook mee te maken.
quote:
Allereerst is het in jouw ogen negatief. Het proberen uit te vinden wat er zich achter de schermen afspeelt is voor een ander misschien een heel positieve bezigheid en ervaring. Ook al kun jij dat misschien niet voorstellen. Het is subjectief dus, maar je brengt het als feit. Dat bedoel ik met je eigen waarheid tot de absolute waarheid verheffen. De waarde die jij er aan toekent (negativiteit) tot de absolute waarde verklaren.
Kom op... dat heb ik nergens gezegd. Niemand hier op fok zegt zo vaak 'volgens mij' 'mijns inziens' en dergelijke...er staat toch 'fionn' naast de posts? niet 'god'? de texten verschijnen toch op een scherm en worden niet met donder en bliksem op stenen tafelen gebrand? dan kun je er vanuit gaan dat wat ik post mijn mening is en alleen dat. sorry als ik af en toe eens 'naar mijn mening' of ' ik vind' weglaat. Als ik iets een feit vind en dat wil benadrukken zet ik er 'feit' bij.
of moet ik als enige user een disclaimer in mn sig gaan zetten? ik kan toch niet elke uitspraak op een goudschaaltje gaan wegen? In allerlei topics zeggen mensen "het is...." inplaats van 'ik vind' omdat dat gewoon makkelijker schrijft.
Verder sta ik bij wat ik eerder zei: die onderwerpen
zijn toch negatief? Of is de gevreesde NWO volgens jou een gezellig theekransje waar we allemaal heel happy van worden, en kan je niet wachten tot je de 666 chip mag ontvangen?
het gaat toch over dreigende doemdingen? Dat is wat ik bedoel. Je daar op focussen brengt (laat ik het dan zo zeggen) in ieder geval het risico met zich mee dat je alles in dat licht gaat bekijken de dingen buiten proportie gaat zien en een erg zwaarmoedig wereldbeeld krijgt, boos, fel en wordt, en overal dreigingen gaat zien. Dat je al het goeds en moois wat er ook in de wereld is gaat vergeten, en de gemiddelde mens als domme schapen gaat zien die zich willoos laten leiden (of erger ze als handlangers van 'de vijand' gaat zien)-een beetje vergelijkbaar met het oude 'wat maakt het uit want de bom valt straks toch' idee-
Daar probeer ik tegenwicht aan te bieden, omdat ik ervan overtuigd ben, dat als wij met zn allen gaan geloven dat het helemaal fout gaat, dat het dan ook zo gaat. Natuurlijk zijn er nare dingen in deze wereld, en die zie ik ook. Een deel van de conspiracyonderwerpen geloof ik min of meer, of ik heb er mn eigen visie op.
Maar mijn antwoord is niet daar dagenlang over na te kauwen op een forum en boos te doen tegen mensen die anders denken, of antwoord geven op topics. Ik probeer gewoon overal waar ik kan de boel positiever te krijgen, en mensen wakker te schudden.
Of de maanlanding nou echt of nep is, of 911 nou binladen of bush was, we moeten het ermee doen hoe het is, en we kunnen er zowel gezamelijk als individueel voor kiezen om vandaag een betere dag te maken of een slechtere, te werken naar vernietiging of opbouwen.
Boos zijn, en een hekel aan andere mensen hebben, en zeker: bang zijn, zijn in mijn optiek juist die dingen die ons verdeeld maken, en overleveren aan die nare zaken die er gebeuren. De war on terror is daar juist voor gecreeerd in mijn ogen. Zodat we bang boos en negatief over elkaar en de toekomst denken.
Het viel mij op dat in sommige topics posters ook zo reageren op hele normale posts, en ik verbond even die 2 puntjes.
Natuurlijk zijn er ook mensen die het gewoon voor de lol doen en er verder niet zo zwaar aan tillen.
quote:
En van daaruit geef je een oordeel over andere users.
Er is geen andere manier om mensen te beoordelen dan aan de hand van wat ze zeggen en doen. Als iemand jou elke dag een klap voor je hoofd geeft of je uitscheldt, dan ga je er toch ook vanuit dat ie het niet aardig bedoelt?
Op forums is de enige manier om te weten wat je aan mensen hebt, wat ze schrijven. Reageren ze vaak boos, dan zijn ze voor jou als ontvanger van hun texten boos. Wie weet zit die persoon wel te lachen achter zn pc maar daar heb je niks aan. Hier ben je wat je schrijft.
quote:
Wat dus een vooroordeel is imo.
nee dat is een conclusie aan de hand van ervaringen in een aantal topics die ik heb gelezen of waar ik in discussie ging met mensen.-en ook alleen
over die speciefieke topics en die specifieke mensen op dat moment.
Ik ga dus ook niet, zoals ergens door iemand gevraagd werd, namen noemen, of links geven, want dan doe ik exact wat de bashfiguren doen, en maak ik al mijn voorzichtige posts waar ik mensen ontzien heb of het zelfs voor ze opnam, omdat ik ze niet gekwetst wil zien, ongedaan.
quote:
Dan kom je aan "mijn users" en neem ik stelling. Waarom ik geprikkeld reageer is dat voor de recente splitsing "we" allemaal TRU-users waren die in hetzelfde schuitje zaten, we te maken hadden met dezelfde vooroordelen.
En dat zal waarschijnlijk zo blijven. Die vooroordelen zijn met de splitsing niet weg, en ook het TRU wereldje trekt potentieel rare snuiters aan. Het enige, en daarom wens ik je sterkte met je moderatorschap van BNW, is dat de echte bash-figuren meer naar conspiracytopics neigen, om alle redenen die ik al noemde.
Tja en het voor 'jouw users' opnemen, aardig van je, maar onnodig denk ik.. diegenen die 'echt gek' zijn ontkennen dat toch
![]()
en diegenen die het niet zijn kunnen prima zichzelf verdedigen
![]()
Overigens hoor je als moderator wel onpartijdig te zijn, en dus zou het wel netjes zijn als je de beschermende houding ook uitspreidt over al die mensen die door believers eventjes tot 'gek' 'de slechterikken' 'dom/gehersenspoeld/achterlijk vee' etc worden bestempeld. Want dat is de andere kant van de medaille. Conspiracy topics bevatten vaak generalisaties, en de believers zijn lang niet altijd aardig tegen mensen met tegenargumenten.
quote:
Voor mij was (en is) er geen verschil of iemand gestoord genoemd wordt vanwege 9/11 of vanwege het geloven in geesten...
Dat verschil is er ook niet, beste NS, en dat heb ik ook nooit gezegd.
![]()
En zoals ik opmerkte is er òòk geen verschil met mensen 'gek' of een ander stempel geven omdat ze
niet in die dingen geloven.
Het enige dat je kan zeggen is dat er over een hele hoop 911 dingen objectieve discussie mogelijk is, en over geesten is het toch meer 'believe it....or not....' dat kan je gewoon niet bewijzen-of ontkennen- met de huidige wetenschappelijke kennis en methoden.
En in die wetenschappelijke discussies wil het nog wel eens misgaan. Er komt ook politiek om de hoek kijken en dat is sowieso een heet hangijzer(zeker hier op fok)
quote:
Snap je mijn positie?
![]()
Ik snap je positie, en ik deel m zelfs. Daarom post ik doorgaans ook zo voorzichtig, en was ik wat ongelukkig met jouw aanval ineens. Wat ik zei was erg voorzichtig, genuanceerd, en nog geen 0.002 % zo erg als veel dingen die in allerlei topics ongemoeid neergezet kunnen worden.
ook draag ik de conspiracymensen net zo een warm hart toe als de TRU mensen want uiteindelijk staan we aan dezelfde kant zogezegd. De spirtuele kant gaat de BNW'ers aan en de conspiracies, voorzover ze echt bestaan zijn ook voor de TRU'ers van belang.
quote:
En zoals het in de OP staat, het is imo een van de belangrijkste voorwaarden voor een goed en leuk TRU-forum
Op zaterdag 16 juni 2007 14:20 schreef jogy het volgende:
Kritisch zijn is helemaal niet erg maar doe het met respect, geen kleinerende teksten, ook niet tussen de regels door, geen 'zoek een psychiater' achtige opmerkingen of wat dan ook.
Die uitspraken tref je dan in mijn posthistory ook niet aan. Sterker nog, een deel van mijn posts wordt beantwoord met "goh dank je voor het mooie stukje" oid. Zolang iemand beleefd en netjes tegen mij is ben ik dat terug. Is iemand dat niet, dan zeg ik er wat van, maar dan blijf ik nog netjes. Hooguit een kleine sarcastische opmerking.
Vind ik iemands argumentatie niet kloppen (of dat nou komt doordat ik denk dat ie een waandenkbeeld heeft of niet) dan ga ik gewoon in op de argumentatie en de 'feiten'die hij brengt, en probeer ik door tegenargumenten de persoon op die manier inzicht te geven. Schelden doe ik niet eens als ik boos ben, en meestal klik ik als ik boos dreig te worden fijn op dat mooie kruisje rechtsboven. Dat lost namelijk alle fokproblemen in een klik op!
Bijvoorbeeld: ik kende in mijn directe omgeving iemand die in 'crowdstalking' geloofde. Die dacht dat er dus regelmatig hele groepen mensen werden ingezet om m te treiteren. Bijvoorbeeld om uitgangen van metros te blokkeren zodat hij er niet uit kon op zn station en meer van dat soort dingen.
Een standaard basher had "omfg! je bent helemaal leiiip
![]()
rofllol!" geroepen.
Wat ik dus deed was gewoon vragen "hm klinkt eng, zijn het steeds dezelfde 20 mensen? nee? dus elke keer weer 20 nieuwe? ja? hm.. hoevaak komt het voor? 3x per week? dan zouden er dus 20x3 x52=3120 mensen met jou bezig zijn.... wat on earth heb je uitgevreten om zo belangrijk te zijn dat een organisatie zoveel tijd moeite en geld eraan uit te geven jou regelmatig de uitgang van de metro en tram te ontzeggen? De hele AIVD bevat misschien net genoeg mensen daarvoor. Ervan uitgaand dat jij niet de enige bent, waar komen al die mansen dan vandaan? Als dit soort dingen echt georganiseerd werd door een instantie, zou dat toch uitlekken? (we weten ondertussen hoe goed AIVD gegevens en defensiegeheimen bewaard worden
![]()
) Dat ik het zo helder en duidelijk uitlegde voor m gaf m toch wat om over na te denken.
Zo doe ik het hier dus ook. De enige keer dat ik de kwantificate 'gek' heb gemaakt was zijdelings in dit topic, en dus nog geeneens als generalisatie over alle posters, maar slechts dat ze ertussen zitten en dus een nog grotere magneet voor mensen zijn die wèl zin hebben om mensen gek te noemen.
Wat Dromenvanger (complimenten dat je dat zo openlijk post!
![]()
) een stukje terug post bevestigt mijn verhaal, dat er dus af en toe mensen tussen zitten die (even) niet helemaal met beide benen op de grond staan, en hij is zelfs blij met het tegengas dat hij kreeg van mensen hier.
Mijn instelling is: zeg in een reactie op zijn minst iets marginaal nuttigs of constructiefs of zeg niets.(een grapje af en toe uitgezonderd
![]()
) Eeen topicstarter start zn topic niet zomaar. Als je slechts kan bedenken 'wat ben jij een gek!' 'of wat een kl**tzak!' post dan niet. Op momenten dat ik denk dat ik niks nuttigs kan toevoegen houd ik ook mn keyboard.
Nou ja, ik hoop dat de zaken nu wat helderder zijn, en dat je mijn insteek wat beter begrijpt, en dat het geenszins mijn bedoeling was iemand of iets te bashen. Mochten mensen zich beledigd hebben gevoeld, dan hebben die mijn oprechte excuses.
Ik reik hierbij jou, NorthernStar, de hand