quote:
Het staat er dus NIET letterlijk. Zoals geartsjuh ook al opmerkte. ik nuanceer steeds.
quote:
Ook nergens gezegd dat ik je niet begrijp, krijg alleen de indruk of het andersom totaal ontbreekt.
Dan lees je dus niet goed want je legt me dingen in de mond die ik niet zeg.
Je begrijpt me dus wel verkeerd, het alternatief is dat je bewust mn woorden verdraait, en ik heb een te hoge achting voor je om dat te geloven.
quote:
Blijkbaar de verkeerde verwachtingen mijnerzijds dat iemand die zelf into spirituele dingen is, en dus wellicht zelf wel eens te maken heeft met vooroordelen en mensen die naar het hoofd wijzen, op zijn beurt terughoudend is met soortgelijke dingen over anderen te zeggen. Nou dat is niet het geval. My bad.
![]()
Bad? nee hoor gewoon een misverstand, of slecht lezen. jij beschuldigt mij van het stigmatiseren van een hele groep, terwijl ik duidelijk zeg dat op
sommige mensen en
sommige topics die dingen van toepassing zijn. Moet ik de nuanceringen allemaal in bold of caps gaan zetten zodat je er niet overheenleest? ik krijg sterk de indruk dat jij jezelf persoonlijk aangevallen voelt en daarom niet meer goed leest ofzo., -of pissig bent en bewust de boel verdraait, maar daar zullen we dus maar niet vanuit gaan.
Overigens zou het iets minder hypocriet zijn, als je in BNW net zo fanatiek believers ging aanpakken die wèl non-believers of andersdenkenden meteen in de 'slechterikken/gebrainwashed/dom/gek' hoek plaatsen, en regelmatig hele groepen mensen over 1 kam scheren, als zijnde betrokken bij boze plannen e.d..En over dat naar voorhoofden wijzen? bij >>>sommige<<< mensen, zowel in de conspiracysubcultuur, alswel in de spirituele zooi (en dus ook buiten Tru en Bnw) is dat zo gek nog niet. Er zitten gewoon mensen tussen die echt het contact met de werkelijkheid kwijt zijn. nogmaals>>> bij lange na niet allemaal<<< (zie je het zo wel?)
Sterker nog, op fok zijn er al een aantal mensen gebanned of gebanned geweest (en sommige worden het regelmatig opnieuw) omdat ze gewoon te weird gingen doen, en maar met steeds dezelfde weirde topics kwamen, waarin ze soms ook nog op een irritante en onaardige manier gingen posten. Als moderator zal je ongetwijfeld de voorbeelden kennen.
Je hebt zelfs een tijd terug een topic gesloten over zo een onderwerp, waarin je zelf zelfs toegaf en postte dat dat onderwerp waarschijnlijk geen conspiracy maar een waanbeeld was. En waar je zegt dat je mensen die dat soort dingen geloven wel vaker naar r&p verwijst.
Je kan het gewoon niet ontkennen. Puur door de onderwerpmaterie trekt dit soort onderwerpen ook mensen met psychische problemen aan. Is gewoon een feit. een aantal van de dingen die ik op conspiracyforums lees hoor ik ook van psychiatrische patienten met achtervolgingswanen en paranoide stoornissen.
het gaat ook niet om vooroordelen, maar gewoon om conclusies die je kan trekken nadat je een discussie een tijd volgt, aan de hand van wat en hoe een persoon post. De discussietechniek die gehanteerd wordt.
En ik ben dus wèl terughoudend om dat te zeggen over anderen. Daarom houd ik het algemeen, zeg ik dat alleen in dit topic, waar het toevallig actueel was, en noem ik geen namen, noch geef ik hier links naar voorbeeldtopics. Ook reageer ik in een topic altijd normaal op mensen die op mij een niet zo stabiele indruk maken.
Blader (nog) maar eens door mn posthistory dan zul je vanzelf zien dat ik overal waar anderen al naar voorhoofden wijzen of rotopmerkingen maken, ik nog probeer te redeneren, soms uren besteed aan iets duidelijk en helder uit te leggen inplaats van een bash-oneliner te plaatsen, netjes vraag of die persoon dingen wat beter wil uitleggen omdat ik het niet snap (inplaats van meteen de schuld bij de ander te leggen en hem een warhoofd te noemen ) en probeer de persoon een iets genuanceerdere manier van zien aan te bieden, als ik denk dat dat opportuun is.
Als ik denk dat iemand een waandenkbeeld heeft ga ik niet bashen, maar dan voer ik gewoon logische argumenten aan waarom het verhaal van die persoon niet klopt, in de hoop dat die persoon het dan zelf ziet.
Op zijn ergst stop ik met posten als er voor mij geen normale manier van verdergaan is. Ik heb zeggen en schrijven 1x iemand aangeraden hulp te zoeken, en dat was in een r&p topic waar iemand advies vroeg bij een bepaald probleem. Dat was toen mijn advies.
Verkeerde verwachtingen? misschien. misschien weet je ook niet precies waar het 'spirituele' mee bezig is.
Spiritueel bezig zijn is niet maar alles maar ok vinden en met een gelukzalige glimlach alles en iedereen maar vriendelijk toeknikken. Noch is het alles maar geloven, alles slikken en nooit ergens aan twijfelen of tegenin gaan.
Het is juist ook opkomen voor wat je denkt, voelt en ervaart, en ook kritisch zijn op jezelf en anderen. Grenzen stellen ook. En dus ook kunnen aangeven wanneer iemand gewoon te ver gaat en wegzweeft.
In de huidige spirituele stromingen wordt er ook een enorme nadruk op gelegd, om in het hier en nu te blijven en de 'gewone werkelijkheid' niet uit het oog te verliezen. Zelfonderzoek, constant kijken of je jezelf niet voor de gek houdt, of jezelf wat aanpraat. Spiritualiteit is geen vlucht uit de werkelijkheid of leven in een fantasie, maar het zien van een grotere werkelijkheid, en vandaaruit werken om beter komen te staan in het dagelijks leven.
het is allemaal geen porceleinen heilig huisje, waar alleen geknuffeld en gefluisterd mag worden. je tipi moet niet instorten als er een kudde bizons langstrekt.
Als spirituele overtuigingen niet tegen (zelf)kritiek of tegenargumenten kunnen, of kritiek erop boosheid veroorzaakt, is er dus nog werk te doen, en zit men duidelijk nog niet helemaal comfortabel erin.
Het heeft bij mij -juist door de slechte voorbeelden van de 'totale wegzwevers' - jaren geduurd voordat ik mezelf kon laten gaan in het spirituele, en kon aanvaarden dat wat ik ervaarde een basis in de werkelijkheid had. Dat het niet àllemaal nep en fantasie, wishfull thinking, 'dots connecten' en psychologische problemen of het zoeken naar alternatieven en ontvluchtingen voor een harde dagelijkse werkelijkheid is.
De non-believers, gekverklaarders en bashers zijn het probleem niet. het probleem is dat ze soms gelijk hebben, en ons doen twijfelen aan onszelf, wat eng is. Mensen bouwen toch zekerheden en rechtvaardigingen voor gemaakte keuzes op hun ideeen en overtuigingen, en als je die dan moet herzien kan het pijnlijk zijn.
Mijns inziens zijn de mensen die 'over the edge' gaan degenen die
minstens net zoveel 'schade' doen aan de acceptatie van dit soort onderwerpen (zowel de Tru als de Bnw) als de 'debunk' en 'wierdotje-pesten' types. En misschien wel meer.
Sterker nog, de 'debunk' en 'weirdotje pesten' types hebben juist dank zij die mensen zoveel munitie om de 'gewone' believers mee te bestoken en in het 'gekken'hoekje te proppen.
Die mensen zijn ook het 'leukst' om te bestoken voor ze, want die reageren lekker gek en boos.
Neem de 911 theorieen. Een groot deel van de mensen op aarde staat open voor het idee dat er meer aan de hand is dan alleen wat arabieren en vliegtuigen. Die zijn te overtuigen met goed bewijs. Dat bewijs is er deels(vind ik) Maar als men dan begint er meteen de illuminati bij te halen of reptilians, dan gaan ze meteen weer een paar stappen te ver en ben je dus meteen 90% of meer van je potentiele 'gelovers' kwijt.
En hebben de tegenstanders meteen wat om je mee voor gek te verklaren, en de aandacht af te leiden van de wat meer down to earth argumenten, die vaak wel goed zijn. En wetenschappelijk te bediscussieren.
De types die:
-boos vasthouden aan totaal weerlegde argumentaties of weerlegde argumenten gewoon stilzwijgend laten vallen en daarna verder oreren over iets anders(of er volledig aan voorbij gaan dat hun hele theorie daarmee ongeldig is geworden en lekker doorgaan alsof dat niet zo is)
-Elke weerlegging steeds neutraliseren door een nog grotere conspiracy neer te plempen "ja maar dat is òòk nep!" (als je een believer naar de maan stuurt om m de lander te laten zien kan ie zeggen dat het een neplander is, neergezet om m te foppen, dat hij eigenlijk een hallucinatie heeft of gebrainwashed is)
-ongelijke eisen stellen aan bewijsmaterialen afhankelijk van of ze hun ideeen bevestigen of ontkennen (voor de maan-hoax worden de wierdste kleine schaduwafwijkinkjes als bewijs van een nepfoto geaccepteerd, terwijl bij bijvoorbeeld 'ufo fotos' dan weer enorme afwijkingen als 'toevallig' en 'normale afwijkingen die wel vaker op foto's voorkomen' worden afgedaan)
-gewoon claims doen dat iets wetenschappelijk aantoonbaar of al aangetoond is, maar dan geen goed onderzoek kunnen aanhalen, of het toch wetenschappelijk helemaal niet blijkt te kloppen, en dan uiteindelijk komen met "ik geloof wat ik geloof en jij gelooft wat jij gelooft"
-mensen dingen in de mond gaan leggen, en woorden zo gaan uitleggen als ze niet bedoeld of gezegd zijn, om zodoende iemands argumentatie inderuit te halen
-of gaan schelden...
Die doen enorme schade aan de credibiliteit van deze onderwerpen, omdat redelijkere mensen zich dan niet meer daartussen willen scharen, en de tegenstanders dat lekker kunnen uitsmeren over de rest van de groep.
Tja, als je het hierbij wilt laten is het best. Ik behoud me echter het recht voor te blijven reageren zolang jij me persoonlijk aanvalt met argumenten die ik niet vind kloppen.