abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50500397
Naar aanleiding van de recente dood van een van onze gewaardeerde collega-FOK!kers, Sokolksky, leek het me wel een geschikt moment om hier eens een topic over te starten.

Zelfmoordenaars zijn egoisten. Ze stappen uit het leven zonder daarbij rationeel na te denken wat ze ander daarmee aandoen. Vooral de familie en naasten zijn hiervan de dupe, en blijven meestal met veel onbeantwoorde vragen zitten, welke ook een verdere betekenis kunnen hebben in hun leven. Wat drijft iemand om zoiets te doen? Ik bedoel, een jongen zoals Sokolsky, 23 jaar jong... Dat begrijp ik gewoon niet. Ik hoor iedereen in diverse forums roepen dat het zo'n lieve attente jongen was met een mooie carriere in de schaakwereld, en dat niets er op duidde dat hij ongelukkig was. En dat toch dit...

Een collega van me heeft recentelijk ook zijn pijp aan Maarten gegeven, en zichzelf opgehangen. Hij heeft een vrouw en 2 kleine kinderen achtergelaten. Zijn kinderen hebben hem notabene gevonden, omdat moeders een avondje uit was. Dan denk ik: 'wat ben jij een vieze klootzak'. Die kinderen hebben een trauma voor hun leven. Spring dan van een brug ofzo. Niet dat hem dat toewens ofzo, maar jezus... Die arme kinderen! En geen afscheidsbrief, niks nada noppes. Dus wederom vele onbeantwoorde vragen, die de rest voor je leven aan je zullen blijven knagen.

Ook een zeer goede vriend van me heeft ongeveer 4 jaar geleden zichzelf voor de trein geworpen. Hij had schulden, een drugsprobleem en zijn moeder was aan kanker overleden, iets wat hem zeer heeft aangegrepen, en sindsdien ging het alleen maar slechter met hem. Het lullige van zijn actie is dat je ook bij jezelf gaat denken: 'godverdomme, had ik nu maar wat vaker langsgegaan', of 'had ik me meer met hem beziggehouden ipv mijn eigen stomme problemen (die dan gelijk in het niet vallen), dan was dit misschien nooit gebeurd'. Maar ja, het antwoord zullen we nooit weten...

Graag hoor ik jullie mening/visie op zelfdoding, en de gevolgen.

(Even voor de goede orde: dit doet niks af aan het het feit dat ik het heel erg vind voor de familie en naasten van Sokolsky. Ik ben alleen benieuwd naar andere meningen. En wellicht dat er hier ook mensen zitten die iets soortgelijks hebben meegemaakt.)
pi_50500593
Ik ben het volledig met je eens. Aan de andere kant zijn we allemaal egoisten, en doen we allemaal dat waar we op dat moment de grootste beloning aan kunnen ontlenen.
Er niet meer willen zijn is een even geldige beloning als iedere andere. Het zegt wel heel veel over een dergelijk persoon. Aangezien welke door jou als mens gewaardeerd wordt, voor je omgeving veel invloed heeft.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  vrijdag 15 juni 2007 @ 21:15:58 #3
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_50500597
Ik denk dat tegen de tijd dat je zelfmoord echt overweegt, en je dus zo ontzettend diep in de problemen zit dat je echt geen uitweg meer ziet behalve de dood, dat het rationele denken ver achter je ligt. Ik vind ook niet dat je dat iemand kwalijk kan nemen. Je hebt geen idee door wat voor hel die mensen gaan.

Eigenlijk vind ik jou de egoist, die loopt te piepen dat het zo zielig is voor jou en andere nabestaanden, terwijl je helemaal niet weet wat voor problemen die mensen hadden. Het is niet alsof het een makkelijke beslissing is of zo...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 15 juni 2007 @ 21:18:06 #4
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_50500675
Ja ik heb hier een mening over. En die zal ik hier uiteen zetten.

Ja, zelfmoord moet kunnen en zelfmoord mag. Ik vind het niet egoistisch van de gene die het doet. Waarom is het egoistisch? Omdat hij aan zichzelf denkt ipv aan anderen? Zijn de anderen dan juist niet de egoisten die aan zichzelf denken?? En van de persoon verwachten dat ze het niet moeten doen???

Wel heb ik een mening over de manier waarop mensen zelfmoord plegen. Ik vind het heel erg dat er mensen zijn die voor de trein springen.
7 jaar geleden is mijn jonger broertje voor de trein gesprongen. En dat hij zelfmoord heeft gepleegd, om wat voor reden dan ook, heb ik vrede mee. Ik mis hem elke dag en ik vraag me af wat hem dwars zat. Ik kan alleen niet leven met de manier waarop, en waarom niet? Ik heb hem niet mogen zien. Ik heb heel lang, en nu soms nog steeds, niet kunnen accpeteren dat hij dood is, om dat ik geen 'lijk' heb gezien. IK heb dat nodig. Ik moet de dode zien om te kunnen accepteren dat hij echt dood is, dan kan ik het afsluiten. Ik mocht mijn broer niet zien en heb moeten geloven dat de persoon die we begraven hebben mijn broer was. Dat vond ik het pijnlijkste.

Dat hij zelf die keuze heeft gemaakt is niet leuk. En ja ik zou hem hebben tegengehouden als k het had gewten dat hij het ging doen. Maar ik respecteer zijn keus wel.
pi_50500794
Aan de ene kant geef ik je wel gelijk, maar aan de andere kant.. mensen die aan zelfmoord denken zijn zover heen.. Ik denk niet dat die nog een clear view hebben zegmaar.

Vader van een klasgenootje die ik nog ken van de basisschool had geen werk meer, hij ging wekenlang wel gewoon 's ochtends van huis en kwam 's avonds weer thuis, bleek achteraf dus dat ie al weken geen werk meer had, waar ie bleef weet niemand. Maar hij hield de schijn op. En toen heeft ie zich opgehangen. Ik weet wel dat die jongen ontzettend kwaad was op z'n vader, dat ie hun gezin achterliet, zijn moeder werkte niet, nouja.. je laat wel een hoop verdriet, soms woede en onbeantwoorde vragen achter. Maar zoals ik al zei en zoals wonderer al zei, die mensen zien gewoon geen uitweg meer.

Btw, ik denk ook dat diegene denkt dat het de beste oplossing is voor iedereen, ik denk niet dat ze nog 'zien' of denken dat ze mensen verdriet doen. Of ze denken dat 't toch niemand wat uitmaakt, of ze denken er gewoon helemaal niet meer over na.
  vrijdag 15 juni 2007 @ 21:25:02 #6
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_50500910
Natuurlijk denken ze er niet meer over na. Die zijn al te ver heen.
  vrijdag 15 juni 2007 @ 21:29:26 #7
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_50501079
Waar ik me overigens ook aan stoor is aan het taboe dat er rondom zelfmoord heerst.
Toen mijn broer overleed en ik weer terug naar school ging heeft iedereen mij netjes gecondoleerd en verder werd er niks over gezegd. Niemand vroeg nergens naar. En ik had er best over willen vertellen hoor.
Een maand later, overlijdt de zus van een klasgenootje van me tgv een ongeluk. En wat er toen gebeurde heeft mij echt diep gekwetst. Zij werd niet alleen gecondoleerd maar er werd ook over gepraat, de mensen gingen haar vragen stellen en elke les werd er wel bij stilgestaan. En er werd rekening gehouden met haar...en met mij? Wederom niks. Want amaranta vind het vast niet fijn om er over te praten...
pi_50501318
edit: laat maar, heb niet eens zin in deze discussie...
pi_50501426
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 21:36 schreef woutabest het volgende:
Ik lees de TT en de eerste zinnen van de OP. Ik heb niet eens meer zin om verder te lezen, want TS lijkt dus echt iemand te zijn die dit niet zelf heeft meegemaakt.

Als je zover heen bent dat je aan suïcide begint te denken, heb je er inderdaad geen zin meer in. Waarom zou je jezelf nog meerdere jaren martelen door door te blijven leven, terwijl je ook op een andere manier alles kan beïndigen?

Maargoed, dit begrijp je pas als je zelf in het schuitje hebt gezeten...
Dit vind ik dus echt zo'n onzin. Leg mij dit nou eens uit zonder met het zinnetje te komen:

"Dit kan je alleen begrijpen als je het zelf hebt meegemaakt"

Levens veranderen. Iemand die vandaag ongelukkig is kan over een half jaar zielsgelukkig zijn.
pi_50501525
Ik vind zelfmoord zwak.

Iedereen is vrij om te doen wat ie wil, dus zelfmoord is ook iets dat gedaan wordt.

Maar het feit dat iemand het leven niet meer aan wil gaan vind ik gewoon zwak.
What do you think?
  vrijdag 15 juni 2007 @ 21:43:16 #11
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_50501575
Dat kan, maar op dat momemt maakt die persoon een keuze, wellicht de verkeerde, maar die persoon maakt een keuze. Maakt hem dat een egoist? Nee.

raar voorbeeld misschien
Stel jij wilt persé een nokia kopen, en iedereen zegt, nee koop die nokia niet want het zijn slechte telefoons. Jij koopt die telefoon toch (en dan kan achteraf blijken dat je keus verkeerd was). Ben jij dan niet egoistisch dat je hem toch hebt gekocht? Of zijn de andere egoisten omdat ze je ervanaf wilden praten.

Wat ik bedoel. Iedereen maakt keuzes in het leven, endus ook keuzes over het al dan niet verder gaan met leven. Waarom moet iemand verder gaan met leven als ie daar geen in zin heeft. Voor de familie?
  vrijdag 15 juni 2007 @ 21:43:21 #12
71919 wonderer
pi_50501579
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 21:39 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Dit vind ik dus echt zo'n onzin. Leg mij dit nou eens uit zonder met het zinnetje te komen:

"Dit kan je alleen begrijpen als je het zelf hebt meegemaakt"

Levens veranderen. Iemand die vandaag ongelukkig is kan over een half jaar zielsgelukkig zijn.
Alsof je nog zin hebt om daarop te hopen. Als het al zo lang slecht gaat, waarom zou het over een half jaar ellende dan ineens weer goed gaan?

Waarom mag zelfmoord niet maar euthanasie wel? Geldt ondragelijk lijden alleen voor lichamelijke pijn?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
  vrijdag 15 juni 2007 @ 21:43:54 #13
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_50501597
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 21:41 schreef artificial het volgende:
Ik vind zelfmoord zwak.

Iedereen is vrij om te doen wat ie wil, dus zelfmoord is ook iets dat gedaan wordt.

Maar het feit dat iemand het leven niet meer aan wil gaan vind ik gewoon zwak.
Onderbouwen graag!
pi_50501639
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 21:43 schreef wonderer het volgende:

[..]

Alsof je nog zin hebt om daarop te hopen. Als het al zo lang slecht gaat, waarom zou het over een half jaar ellende dan ineens weer goed gaan?

Waarom mag zelfmoord niet maar euthanasie wel? Geldt ondragelijk lijden alleen voor lichamelijke pijn?
Omdat dat zo vaak gebeurt. Levens veranderen.
pi_50501641
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 21:15 schreef wonderer het volgende:
Eigenlijk vind ik jou de egoist, die loopt te piepen dat het zo zielig is voor jou en andere nabestaanden, terwijl je helemaal niet weet wat voor problemen die mensen hadden. Het is niet alsof het een makkelijke beslissing is of zo...
Ik neem het ze alleen kwalijk dat ze al die gevoelens hebben opgekropt ipv er met iemand over te hebben gepraat. Praten kan soms erg opluchten, en wellicht tot een andere beslissing leiden. Jammer dat zij dit niet hebben ingezien, en hun problemen hebben 'overgedragen' naar hun naasten en familie, want die moeten maar gissen waarom hij/zij deze beslissing heeft genomen. Ja, dat vreet aan je. Dag en nacht. En ja, het is inderdaad zielig voor mij en de nabestaanden, want wij zitten er nu mee in onze maag. Maar dat kan ik niet egoistisch noemen. Niet van mijn kant in ieder geval.
  vrijdag 15 juni 2007 @ 21:45:43 #16
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_50501668
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 21:44 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Omdat dat zo vaak gebeurt. Levens veranderen.
Drogreden. Het gaat om het moment zelf. Die mensen zien op dat moment geen toekomst. Die zijn niet zo helder als dat ji nu bent.
pi_50501712
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 21:45 schreef amaranta het volgende:

[..]

Drogreden. Het gaat om het moment zelf. Die mensen zien op dat moment geen toekomst. Die zijn niet zo helder als dat ji nu bent.
Omdat een ander niet rationeel denkt mag ik ook niet meer rationeel denken. Dat is pas een drogreden.
  vrijdag 15 juni 2007 @ 21:47:25 #18
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_50501748
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 21:44 schreef PDOA het volgende:

[..]

Ik neem het ze alleen kwalijk dat ze al die gevoelens hebben opgekropt ipv er met iemand over hebben gepraat. Praten kan soms erg opluchten. Jammer dat zij dit niet hebben ingezien, en hun problemen hebben 'overgedragen' naar hun naasten en familie, want die moeten maar gissen waarom hij/zij deze beslissing heeft genomen. En ja, het is inderdaad zielig voor mij en de nabestaanden, want wij zitten er nu mee in onze maag. Maar dat kan ik niet egoistisch noemen.
De vader van een bekende van mij heeft maanden lopen verkondigen dat hij zelfmoord zou plegen. Hij deed er niet geheimzinnig over. En wat denk je, hij deed het.

Een man, die bij een psycholoog liep, zelfde verhaal, hij verkondigde maandenlang dat hij dood wilde. Zijn vrouw liet hem geen seconde alleen. Tot die dag dat hij haar even wist te ontglippen. Even later was hij dood...
  vrijdag 15 juni 2007 @ 21:47:53 #19
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_50501764
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 21:46 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Omdat een ander niet rationeel denkt mag ik ook niet meer rationeel denken. Dat is pas een drogreden.
Ik zeg toch dat jij wel helder denkt? Probeer je eens te verplaatsen in zo iemand.
  vrijdag 15 juni 2007 @ 21:48:10 #20
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_50501779
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 21:10 schreef PDOA het volgende:
Naar aanleiding van de recente dood van een van onze gewaardeerde collega-FOK!kers, Sokolksky,
what happened?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  vrijdag 15 juni 2007 @ 21:48:46 #21
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_50501813
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 21:48 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

what happened?
topic in TV
hij heeft zelfmoord gepleegd
pi_50501834
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 21:36 schreef woutabest het volgende:
edit: laat maar, heb niet eens zin in deze discussie...
Misschien had je eens wat verder moeten lezen dan alleen de eerste twee zinnen.
  vrijdag 15 juni 2007 @ 21:49:11 #23
71919 wonderer
pi_50501836
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 21:44 schreef PDOA het volgende:

[..]

Ik neem het ze alleen kwalijk dat ze al die gevoelens hebben opgekropt ipv er met iemand over hebben gepraat. Praten kan soms erg opluchten. Jammer dat zij dit niet hebben ingezien, en hun problemen hebben 'overgedragen' naar hun naasten en familie, want die moeten maar gissen waarom hij/zij deze beslissing heeft genomen. En ja, het is inderdaad zielig voor mij en de nabestaanden, want wij zitten er nu mee in onze maag. Maar dat kan ik niet egoistisch noemen.
ze zullen ongetwijfeld een reden gehad hebben om er niet over te praten. Onmacht om het in woorden te kunnen omzetten wat ze voelen, of, wat vaak voorkomt, het anderen niet willen opzadelen met hun problemen. Of ze schamen zich, of ze zijn bang voor de gevolgen, er kunnen heel veel redenen zijn waarom iemand niet praat over zijn problemen.

Daarnaast zijn er ook een aantal zelfmoordenaars die gewoon ziek zijn (depressie enzo) maar dat merkt de omgeving meestal wel.

Je kunt je ook afvragen hoe geinteresseerd die omgeving is als ze helemaal niks merken natuurlijk...
  vrijdag 15 juni 2007 @ 21:51:02 #24
71919 wonderer
pi_50501913
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 21:46 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Je kunt jouw heldere visie niet op iemand projecteren die een hele andere staat van bewustzijn heeft.
pi_50502008
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 21:49 schreef wonderer het volgende:

[..]

Je kunt je ook afvragen hoe geinteresseerd die omgeving is als ze helemaal niks merken natuurlijk...
Het is altijd de zelfmoordenaar zelf die de beslissing neemt. Het egoisme zit hem er juist in dat je de omgeving dit soort gevoelens aandoet.

Er zijn zat mensen die problemen opkroppen waar jij niks van merkt. Dat wil niet zeggen dat jij niet in ze geinteresseerd zal zijn als ze die problemen zouden vertellen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')