abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_3083695
Ryan3 is er, traditiegetrouw, nog niet helemaal uit. Op welke partij hij gaat stemmen. Waartussen ik twijfel weet ik eigenlijk ook niet zo goed. Meestal, of eigenlijk altijd, wordt het toch PvdA. Voor mij is het nu eenmaal moeilijk om me te bevrijden van de sociaal democratische nestgeur. Meer dan 100 jaar geleden waren de Bergstra's, waarvan ik afstam, al goede vrinden van Troelstra en dit is me m'n hele jeugd nagedragen, inclusief foto's. Zoiets gaat je niet in de koude kleren zitten. Mijn vader, zaliger, was tot aan zijn laatste jaren, toen hij niet meer kon praten als gevolg van een herseninfarct, getrouw aanhanger van de PvdA. D.w.z. bij de laatste verkiezingen maakte hij me duidelijk dat hij op Kok wilde stemmen. Stel: ik stem op D'66 (of VVD), dan voel ik me er op een of andere manier niet senang bij. Vreemd is dat. Het lijkt erop of ik geconditioneerd ben om PvdA te stemmen. Het is bijna een neurose, want 100% PvdA'er voel ik me niet, ben ik ook niet, daarvoor heb ik te de Grote Stad A. teveel bestuurlijk gerotzooi gezien...
I´m back.
pi_3083866
-EDIT-

Oh gaat over nestgeur.

PvdA D66

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_3083905
quote:
Op donderdag 07 februari 2002 18:18 schreef R@b het volgende:
-EDIT-

Oh gaat over nestgeur.

PvdA D66

Wat stond er eerst dan...?
I´m back.
pi_3083924
quote:
Op donderdag 07 februari 2002 18:21 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wat stond er eerst dan...?

Waar ik in het verleden op stemde.
  donderdag 7 februari 2002 @ 18:25:24 #5
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_3083950
PvdA D'66

En het stomme is dat ik zelf nu ook twijfel tussen deze 2 partijen... blijkbaar stem ik toch redelijk wat mn ouders stemmen. Maja, opvoeding is ook een belangrijk deel van je persoonlijkheid en daar komt nog bij dat je natuurlijk uit de genen van je ouders bestaat, dus grofweg toch wel hetzelfde in elkaar steekt.

pi_3083993
quote:
Op donderdag 07 februari 2002 18:22 schreef R@b het volgende:

[..]

Waar ik in het verleden op stemde.

Waar stemde je dan op? (En nu LN I presume...?)
I´m back.
  donderdag 7 februari 2002 @ 18:34:41 #7
22259 Fogerty
slapende account
pi_3084041
Mijn vader stemt altijd CDA en mijn moeder PPR, later GL en nu SP. Dat is dus niet 1 specifieke nestgeur
Als ik verder kijk in mijn familie dan is het onmiskenbaar PvdA, mijn beide opa's waren zeer actief in de vakbond, we hadden en hebben veel mensen in de familie die werkzaam zijn in de bouw of in de metaalindustrie. Echt een arbeidersfamilie dus. Dat zit er bij mij ook nog wel in, ook al heb ik een aantal jaren het studentje uitgehangen en speel ik nu de middelbare schooljuf, ik voel me toch nog wel steeds 'bij de arbeiders horen'. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit rechtser dan PvdA zal stemmen.
Hieperdepiep hoera!
  donderdag 7 februari 2002 @ 18:39:03 #8
13973 ranja
image means nothing
pi_3084092
Alles pvda, maar ik ben wat doorgeschoten naar links geloof ik
pi_3084108
Ik stem totaal anders dan de rest van m'n familie.
pi_3084137
quote:
Op donderdag 07 februari 2002 18:34 schreef Fogerty het volgende:
Mijn vader stemt altijd CDA en mijn moeder PPR, later GL en nu SP. Dat is dus niet 1 specifieke nestgeur
Als ik verder kijk in mijn familie dan is het onmiskenbaar PvdA, mijn beide opa's waren zeer actief in de vakbond, we hadden en hebben veel mensen in de familie die werkzaam zijn in de bouw of in de metaalindustrie. Echt een arbeidersfamilie dus. Dat zit er bij mij ook nog wel in, ook al heb ik een aantal jaren het studentje uitgehangen en speel ik nu de middelbare schooljuf, ik voel me toch nog wel steeds 'bij de arbeiders horen'. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit rechtser dan PvdA zal stemmen.
Alleen PvdA is geen echte arbeidersclub meer zoals vroeger, voor 70'er jaren en voor de oorlog als SDAP (met het AJC)... Het is meer een drs'enkliek en een club van werknemers werkzaam in de collectieve sector (zoals jij)... Echte arbeiders stemmen rechts...

[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 07-02-2002 18:43]

I´m back.
pi_3084144
quote:
Op donderdag 07 februari 2002 18:40 schreef Seborik het volgende:
Ik stem totaal anders dan de rest van m'n familie.
Vertel...
I´m back.
  donderdag 7 februari 2002 @ 18:47:36 #12
22259 Fogerty
slapende account
pi_3084193
quote:
Op donderdag 07 februari 2002 18:42 schreef Ryan3 het volgende:
Alleen PvdA is geen echte arbeidersclub meer zoals vroeger,
[...]
Echte arbeiders stemmen rechts...
Geen echte arbeidersclub> daarom stem ik nu ook geen PvdA, maar iets wat linkser zit.

Echte arbeiders stemmen rechts? Niet als je een beetje slimme arbeider bent, want dan snap je wel dat jij voor jezelf en jouw gezin NIETS van die rechtse zakkenvullers te verwachten hebt.
Mijn opa's waren niet dom, die trapten er niet in als een partij riep dat zij het beter zouden krijgen als de buitenlanders maar weg waren ofzo

Hieperdepiep hoera!
  donderdag 7 februari 2002 @ 18:51:25 #13
272 R@b
No-nonsens
pi_3084244
quote:
Op donderdag 07 februari 2002 18:47 schreef Fogerty het volgende:
Mijn opa's waren niet dom, die trapten er niet in als een partij riep dat zij het beter zouden krijgen als de buitenlanders maar weg waren ofzo
1. Welke partijen riepen dat in de tijd van jou opa's dan?

De NSB heeft sowieso nooit veel aanhang gehad in Nederland.

2. Welke partijen roepen dat op dit moment dan die op veel aanhang mogen rekenen.?

pi_3084340
quote:
Op donderdag 07 februari 2002 18:43 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Vertel...

Ik stem rood. M'n moeder gaat richting VVD, want Jorritsma vind ze leuk, m'n vader waarschijnlijk D'66 of PvdA. M'n beide oma's stemmen CDA. Een aantal ooms en tantes stemt VVD.

Maar gelukkig geen Pimfomanen in de familie.

donderdag 7 februari 2002 @ 19:02:41 #15
22259 Fogerty
slapende account
pi_3084353
"ofzo" he R@b
Ik heb zelf wel het idee dat partijen als LN en VVD het deels moeten hebben van het tegen elkaar opzetten van bevolkingsgroepen.
(Maar misschien ben ik geindoctrineerd door mijn vakbond-familie )

Als alleen bovenmodaal op VVD zou stemmen (want die zorgt zo goed voor ze), hadden ze niet zoveel aanhang. VVD moet dus zorgen dat ze ook andere bevolkingsgroepen aanspreekt, en dat doen ze m.i. toch door te suggereren dat de lagere inkomensgroepen het beter zullen krijgen als er maar minder asielzoekers het land binnenkomen, als er maar meer cellen zijn om al het tuig in op te sluiten, etc. (dingen die LN ook roept) Terwijl de lagere inkomensgroepen m.i. vooral gebaat zouden zijn bij betere werkomstandigheden, scholing, gezondheidszorg die ook voor de lagere inkomens toegankelijk blijft etc. Iets waar de VVD niet voor zorgt....dus als je als arbeider op de VVD stemt ben je m.i. een beetje dom.
Hetzelfde geldt voor LN, die vestigen ook vooral de aandacht op minder asielzoekers e.d. en niet op de dingen waar het om gaat (arbeidsverhoudingen, werkomstandigheden, scholing, gezondheidszorg ook voor de lagere inkomens)

Dat is wat ik bedoel met: mijn opa's trapten daar niet in.

(ja, ik ben misschien een beetje overdreven trots op mijn opa's, sue me )

Hieperdepiep hoera!
pi_3084372
quote:
Op donderdag 07 februari 2002 18:47 schreef Fogerty het volgende:

[..]

Geen echte arbeidersclub> daarom stem ik nu ook geen PvdA, maar iets wat linkser zit.

Echte arbeiders stemmen rechts? Niet als je een beetje slimme arbeider bent, want dan snap je wel dat jij voor jezelf en jouw gezin NIETS van die rechtse zakkenvullers te verwachten hebt.

Sociaal-economische situatie en de rechtspositie van den arbeider is natuurlijk sterk veranderd/verbeterd vergeleken bij de tijd waarin jouw opa's leefden. De arbeider van tegenwoordig heeft niet meer het idee in een klasse- of standenmaatschappij te leven. De bevoogding van de arbeider door staat, hogere standen, sociale stromingen of kerk (verzuiling) ligt dan ook ver achter ons. Tegenwoordig draait het meer om vragen als waarbij is Nederland meer gebaat: de hand op de knip houden of je financieringsoverschot aan leuke dingen besteden (waarbij, zoals in het verleden duidelijk is geworden, nauwelijks accuraat wordt geboekhoud). Een andere vraag die tegenwoordig geldt, is idd de toestroom van vreemdelingen (bij gebrek aan een beter woord), hetgeen m.i. in een ander kader gezet moet worden dan in de tijden rond WO 2. Overigens ben ik het wel met je eens hoor. Althans elke partij die voorstander is van de neo-liberale denkrichting streeft een plutocratie na en dat is niet alleen fnuikend voor den arbeider, maar voor heel het land... op den duur. Maar den arbeider heeft zich geëmancipeerd...
quote:
In Nederland wonende zullen je opa's dit ook nooit gehoord hebben voor WO 2...
I´m back.
pi_3084381
CPN
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  donderdag 7 februari 2002 @ 19:08:07 #18
272 R@b
No-nonsens
pi_3084414
quote:
Op donderdag 07 februari 2002 19:02 schreef Fogerty het volgende:
ja, ik ben misschien een beetje overdreven trots op mijn opa's, sue me
Mijn opa stemde ook altijd PvdA (SDAP), mag ik nu ook trots zijn?
  donderdag 7 februari 2002 @ 19:12:45 #19
572 Sniper
Gull Catcher
pi_3084484
Nest.

Knal- maar dan ook KNALrood. Later groen en blauw, toen het financieel beter ging. Wel zo'n 40 jaar lid gebleven van de vakbond.

donderdag 7 februari 2002 @ 19:15:45 #20
22259 Fogerty
slapende account
pi_3084518
quote:
Op donderdag 07 februari 2002 19:08 schreef R@b het volgende:
Mijn opa stemde ook altijd PvdA (SDAP), mag ik nu ook trots zijn?
Nee, jij mag pas trots zijn als je leert lezen
Hieperdepiep hoera!
pi_3084747
quote:
Op donderdag 07 februari 2002 19:02 schreef Fogerty het volgende:
"ofzo" he R@b
Ik heb zelf wel het idee dat partijen als LN en VVD het deels moeten hebben van het tegen elkaar opzetten van bevolkingsgroepen.
(Maar misschien ben ik geindoctrineerd door mijn vakbond-familie )
Juist door bestaande sociale problemen niet te benoemen en er iets tegen te doen (wat, dat blijft echter de vraag- niemand heeft oplossingen), denk ik, worden bevolkingsgroepen verder tegen elkaar uitgespeeld. We hebben gezien wat deccennia lang PvdA bestuur in de Grote Stad A. heeft opgeleverd in het drieluik van Felix Rottenberg. De Akbarstraat is een ghetto geworden. Ik heb zelf in zo'n buurt gewoond en gewerkt te de Grote Stad A. 15 jaar geleden, het was voor mij dus een soort 'Brideshead revisited', en wat wij toen al zagen ontstaan is nu een feit geworden. Sociale desintegratie! M.a.w. de bevolkingsgroepen zijn al lang van elkaar vervreemd en het wordt alleen maar erger door alles met de mantel der liefde te bedekken...
quote:
Als alleen bovenmodaal op VVD zou stemmen (want die zorgt zo goed voor ze)
Mm, de eigen bijdragen vliegen de pan uit voor de bovenmodalen... ook VVD-beleid.
quote:
, VVD moet dus zorgen dat ze ook andere bevolkingsgroepen aanspreekt, en dat doen ze m.i. toch door te suggereren dat de lagere inkomensgroepen het beter zullen krijgen als er maar minder asielzoekers het land binnenkomen, als er maar meer cellen zijn om al het tuig in op te sluiten,
Ik denk dat er niets mis mee is om "tuig" op te sluiten, maar ik denk niet dat de VVD suggereert dat "alle" asielzoekers "tuig" zijn, hoewel dat er ook tussen zit. Meer veiligheid, vooral in de grote steden, vind ik niet een rechts-item. Laten we wel zijn het loopt de spuigaten, uit met de straatcriminaliteit.
quote:
(dingen die LN ook roept)
Asielzoekers in kooien zetten gaat ook mij te ver...
quote:
Terwijl de lagere inkomensgroepen m.i. vooral gebaat zouden zijn bij betere werkomstandigheden, scholing, gezondheidszorg die ook voor de lagere inkomens toegankelijk blijft etc. Iets waar de VVD niet voor zorgt....
Ja, dan komen we dus bij het neo-liberale gedachtengoed van m.n. de VVD (nog onder invloed van Bolkenstein). Ik beschouw dat niet als een heilzame weg idd... maar op zich heeft dit niets te maken met het benoemen van sociale problemen.
quote:
dus als je als arbeider op de VVD stemt ben je m.i. een beetje dom.
De vraag blijft echter of door verbetering van sociale omstandigheden (als zoiets al lukt) de criminaliteit en de sociale desintegratie een halt toegeroepen kan worden. Is er op z'n minst ook niet sprake van bijv. een mentaliteitsprobleem, waartegen tegenwoordiger harder mag worden opgetreden...
quote:
Hetzelfde geldt voor LN, die vestigen ook vooral de aandacht op minder asielzoekers e.d. en niet op de dingen waar het om gaat (arbeidsverhoudingen, werkomstandigheden, scholing, gezondheidszorg ook voor de lagere inkomens)
Ik ken het puntenprogramma van LN niet, maar ik heb wel begrepen dat LN zich te weer stelt tegen de problemen in de gezondheidszorg en het onderwijs.
quote:
Dat is wat ik bedoel met: mijn opa's trapten daar niet in.
Sociale omstandigheden van pakweg 60 jaar geleden zijn heel wat overzichterlijker dan tegenwoordig.
quote:
(ja, ik ben misschien een beetje overdreven trots op mijn opa's, sue me )
Dat mag...
I´m back.
pi_3084750
Tja, mijn ouders stemmen allebei SGP. Mijn broer ook, waar mijn zussen op stemmen weet ik eigenlijk niet precies, zal wel CDA of PvdA zijn. Mijn ouders waren in ieder geval behoorlijk geschokt toen ik op mijn achttiende vertelde dat ik GL ging stemmen.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_3084840
quote:
Op donderdag 07 februari 2002 19:31 schreef RaisinGirl het volgende:
Tja, mijn ouders stemmen allebei SGP. Mijn broer ook, waar mijn zussen op stemmen weet ik eigenlijk niet precies, zal wel CDA of PvdA zijn. Mijn ouders waren in ieder geval behoorlijk geschokt toen ik op mijn achttiende vertelde dat ik GL ging stemmen.
Did the smell of that dress make them digress...?

[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 07-02-2002 21:14]

I´m back.
pi_3084900
Mijn 'nestgeur' (ik woon nog thuis) is volkomen neutraal. Politiek interesseert mijn ouders nul komma nul. In fact is er niemand in de hele familie die zich ervoor interesseert. Of het moet zijn dat ze schelden op Brinkhorst.
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_3085064
Mijn ouders gaan altijd voor de VVD. Ik zelf eigenlijk, wat mijn broertje doet weet ik niet. Verdere familieleden leven niet meer of zal het een zorg zijn wie er in den haag zit.

dus voor zo ver ik weet is de kleur VVD, al kan D66 ook nog wel.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')