HC is horce concours, oftewel buiten mededingen, je doet dus niet mee voor de prijzen. Voor deurne moest je elke stageperiode afhankelijk van het jaar waar je in zat, een aantal keer starten in een bepaalde categorie.quote:Op woensdag 19 december 2007 08:10 schreef Isegrim het volgende:
Wat is HC? Ik heb niks met wedstrijden, dus ben daar niet zo in thuis. Weet niet eens hoe het met de punten werkt enzo.
Een paar kleine dingetjes: Er is alleen maar de B klasse, geen onderscheid tussen B1 en B2 (in de overige klassen is er wel een 1 en een 2).quote:Op woensdag 19 december 2007 08:24 schreef BrandX het volgende:
[..]volgens mij ben ik niets vergeten, en anders is er vast wel iemand die me terecht wijst
Ah! ik loop duidelijk achterquote:Op woensdag 19 december 2007 10:26 schreef Elefes het volgende:
[..]
Een paar kleine dingetjes: Er is alleen maar de B klasse, geen onderscheid tussen B1 en B2 (in de overige klassen is er wel een 1 en een 2).
dat weet ik en zeg ik ook in mijn post, dat ze niet nageeflijk hoeven zijn... maar sommige B/L jury's...quote:Verder hoeft een paard in de B niet nageeflijk te zijn, maar moet de aanleuning wel oke zijn (wat bij heel veel paarden helaas niet zo is - ik ben B/L jurylid en soms is het werkelijk dramatisch wat je te zien krijgt..).
Ik heb Deurne gedaan, in 1995 klaar. Oude stijl dus nog. Voor wie het weet: Brammeyerquote:Wat heb je voor opleiding gedaan? En wat doe je daar nu mee (werk je echt in de paarden of niet)?
Ja, vooral dat vierkant stilstaan is een issue. Ook bij ruiters trouwensquote:Op woensdag 19 december 2007 11:04 schreef BrandX het volgende:
[..]
Ah! ik loop duidelijk achter
[..]
dat weet ik en zeg ik ook in mijn post, dat ze niet nageeflijk hoeven zijn... maar sommige B/L jury's...Een vriendin reed met een 4jarige, net 3 maandjes zadelmak, een B proefje. En nee, niet winstwaardig, dat wisten we van te voren al, maar het was thuis, haar Z paard was kreupel en ach voor de fun gewoon eens kijken wat hij doet. Beessie liep lekker over vier benen, neusje beetje voor de loodlijn, lekker op twee teugels en viel zelfs niet over schouders in voltes, gewoon een lekker proefje. Wat er vooral 'mis' ging is dat overgangen niet overal waren waar ze moesten (mijn vriendin nam de tijd; geen onnodig getrek, altijd fout, en het was toch maar voor de fun) en hij viel een keertje uit de galop. Nee wat staat er op het protocol: Paard staat niet vierkant stil
(vierkant hoeft zelfs in de Z niet, doos, op vier benen moet hij staan...) Geen verzameling getoond
; tijdens oefening verlies van 'opgerichte nageeflijkheid' wtf is dat
![]()
En zo zie ik er te veel van die rare opmerkingen maken in B proeven. Overigens in andere proeven ook hoor!
Heel herkenbaar! Ik ging regelmatig een proef uit met een super gevoel omdat ik wist dat mijn beessie iets moeilijks voor zijn of haar doen heeeeel goed had gedaan, en dan had ik of terecht geen winst of spontaan dikke winst terwijl het gewoon nergens op sloeg omdat hij verder zo krom als een hoepel was ofzo., en vaak zat, wanneer het echt krantepapier was, kreeg ik een winstpuntquote:Op woensdag 19 december 2007 23:02 schreef Saboo het volgende:
nog maar te zwijgen van de jury's die dat 'geen gelul trek hem in de krul' idee nog belonen ook..
Dan ben ik wel blij dat ik gewoon het beste met mijn paard voor heb, dan dat het me echt boeit hoe iik zo snel mogelijk zoveel mogel punten kan scoren op wedstrijd..
Niet alleen jury leden doen dat. Veel instructeurs moedigen het ook aan.quote:Op woensdag 19 december 2007 23:02 schreef Saboo het volgende:
nog maar te zwijgen van de jury's die dat 'geen gelul trek hem in de krul' idee nog belonen ook..
Dan ben ik wel blij dat ik gewoon het beste met mijn paard voor heb, dan dat het me echt boeit hoe iik zo snel mogelijk zoveel mogel punten kan scoren op wedstrijd..
Maarja ik heb vroeger wel freestyle dingetjes gedaan.. Emiel voest enzo. Gewoon op de manege hoor.. 't was een freestyle-(>emiel Voest)-manege.. Maar da's lang geleden..
Ik heb er voor de rest niets mee eigenlijk
Phoe! dat is van duizend en een factoren afhankelijk!quote:Op donderdag 20 december 2007 16:47 schreef moelan0e het volgende:
Wat is de gemiddelde maandelijke last aan een houden van een paard?
Ik zit er stiekem weer aan te denken paard te gaan rijden, heb dit mijn hele leven gedaan tot mijn zestiende. Ben nu twintig en heb een sterk verlangen naar het kopen van een paard. (Een belgisch trekpaard, ik hou daar wel van.)
Als ik dat bij Faraj doe, dan ben ik daarna 3 dagen bezig om 'm weer lekker los aan de teugel te krijgenquote:Op donderdag 20 december 2007 02:01 schreef Veulen het volgende:
Trek hem maar in de krul, zagen enz. Dingen waar ik me echt enorm aan stoor.
Eensquote:Op donderdag 20 december 2007 16:51 schreef BrandX het volgende:
[..]
Phoe! dat is van duizend en een factoren afhankelijk!
Om er maar eens een paar uit de mouw de schudden:
de belangrijkste is regio, in het westen/randstad ben je makkelijk 100-200 meer kwijt dan in het noorden bijv.
en wat wil je, weidegang erbij, paddocks, binnenrijbaan aanwezig, andere extra's, wil je volpension, dus dat alles door het personeel gedaan wordt, of wil je ergens staan waar je zelf uitmest, 3x daags voert enz.
Ik zie liever een paard iets voor de teugel dat wel ontspannen is en tenminste met z'n bit aan het spelen is en probeert in ieder geval vanuit z'n achterhand te lopen. Dan van die teugelmachientjes.quote:Op donderdag 20 december 2007 17:44 schreef Elefes het volgende:
Als ik dat bij Faraj doe, dan ben ik daarna 3 dagen bezig om 'm weer lekker los aan de teugel te krijgenDus wat dat betreft een erg goed les, ik merk het meteen als ik soms teveel met mijn handen 'm rond wil rijden (zonder genoeg te ontspannen).
Kan een belg niet gewoon op een wei met schuilstal? Is vaak stuk goedkoper.quote:EensPlus nog eens het feit dat ik denk dat je met een Belse knol wellicht nog duurder uit bent dan een gewoon paard, als die beesten tenminste eten naar hun maat?
Hier in de buurt (Brabant) kun je voor 200-250 euro een heel redelijke stal hebben, waar gevoerd wordt en een binnen- en buitenbak is. En vaak ook nog gemest en weidegang.
ja da's het verradelijke eraan...quote:Op donderdag 20 december 2007 02:01 schreef Veulen het volgende:
[..]
Niet alleen jury leden doen dat. Veel instructeurs moedigen het ook aan.
Lijkt wel alsof bepaalde foute dingen heel erg in zijn.
Trek hem maar in de krul, zagen enz. Dingen waar ik me echt enorm aan stoor.
Ik baal er erg van dat er mensen zijn die echt met een totaal scheef paard in de M1 rijden en dan nog winstpunten halen ook. Dan zie ik liever een paard dat iets minder aan de teugel is dan een paard dat zo scheef loopt dat je weet dat het beest rugpijn krijgt.
Ik heb overigens ook het 1 en ander met freestyle gedaan. Moet bekennen dat ik het leuk vind, ware het niet dat ik van zonder zadel rijden een zere rug krijg.
(Heb 4 jaar geleden een val gemaakt met een heel jong renpaard waarbij ik oa. me ruggenwervel heb verschoven en af en toe schiet dat er nog uit. Vooral als ik aan het rijden ben)
Grondwerk beschouw ik als 1 van de belangrijkste dingen voor een paard. Hoewel ik grondwerk dan heel breed zie. Van stal manieren tot aan longeren zeg maar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |