quote:
Perez al weer snel op z’n gemak
Kenneth Perez zou de kilometers tussen zijn Noord-Hollandse woonplaats en Eindhoven zo bezwaarlijk hebben gevonden, dat hij met tegenzin voor PSV voetbalde. Perez eist overal een basisplaats en als hij die niet krijgt, is hij het liefst per direct weg. Met Perez wordt Ajax dit jaar kampioen, beweren vele kenners. Onzin, onzin, onzin, reageerde de 33-jarige Deen gisteravond in Dubai, waar hij zich herenigde met Ajax dat hem op oudejaarsdag vastlegde voor anderhalf seizoen.
Ajax is in de Verenigde Arabische Emiraten om mee te doen aan een internationaal toernooi. Inter Milaan is vanavond (18.00 uur Nederlandse tijd) de eerste tegenstander, maandag volgt de strijd om het brons en de finale.
Perez wilde gisteravond in het vijfsterrenhotel Emirates Towers graag een toelichting geven op de meest curieuze transfer van de laatste jaren. Zes maanden geleden begon hij het seizoen bij Ajax, maar omdat hij volgens Henk ten Cate een garantie eiste voor een basisplaats, botsten de twee opnieuw.
Ten Cate had het Perez vorig jaar al kwalijk genomen dat hij een grensrechter had beledigd om diens huidkleur. Hij werd onder de Amsterdammer niet meer dan een tweede keus. Perez werd vervolgens in de zomer verkocht aan PSV. Maar in Eindhoven verloor hij na het vertrek van Ronald Koeman net als in de hoofdstad ook zijn basisplek.
,,Eind november heb ik met de leiding van PSV gesproken,’’ vertelde Perez. ,,Koeman was net vertrokken naar Valencia en als ik eerlijk ben, was ik om hem naar PSV gekomen. Ik paste niet in de visie van Jan Wouters. Dat kan. De leiding van PSV gaf te kennen dat mijn situatie was veranderd. Als clubs zich voor mij zouden melden, zouden ze meewerken aan een transfer. PSV zei dat ze zo’n drie, vier jongens hadden voor mijn positie. Dat kun je raar noemen, na drie maanden competitie. Zoiets is natuurlijk nooit leuk om te horen, maar dat is de keuze van PSV. Dat moet je respecteren.
,,Inmiddels paste ik de laatste drie wedstrijden wel weer in de visie van Wouters, maar goed, ik had toen al de plussen en minnen tegen elkaar weggestreept. Wel leuk om te melden dat mijn laatste balcontact voor PSV een doelpunt was.’’
De zaakwaarnemer van Perez liet Martin van Geel, de technisch directeur van Ajax, weten dat de middenvelder wel oren had naar een terugkeer. ,,Maar dit was een precaire situatie,’’ aldus Van Geel.
,,In de zomer verkoop je een speler, zes maanden later haal je diezelfde speler terug. We hebben het daar bij Ajax uitvoerig over gehad. Duidelijk was dat we op zoek zijn naar ervaring en creativiteit. De balans in het elftal was zoek. Stam was gestopt, Davids geblesseerd, Perez was weg. We hebben gezocht, Modric (aanvoerder van Dinamo Zagreb) was een optie, maar die bleek onhaalbaar. Toen kwam Kenneth als mogelijkheid.
,,We vonden het allemaal jammer dat hij wegging deze zomer. Maar hij zou nooit zijn verkocht als Babel en Sneijder eerder waren vertrokken. Dan zou ik als technisch directeur mijn poot stijf hebben gehouden.’’
Perez noemde de verklaring van Jan Reker, algemeen directeur bij PSV, de grootst mogelijke onzin. Reker zei op nieuwjaarsdag dat Perez moeite had met zijn dagelijkse rit van huis naar PSV. ,,Als ze daar een probleem mee hadden gehad, hadden we het daar over kunnen hebben. Ik kan me voorstellen dat je voor je achterban een mooi verhaal wilt ophangen, maar dit was een populistische uitspraak.’’
Perez wilde ook reageren op Ten Cate. De inmiddels naar Chelsea vertrokken coach zei dat Perez bij hem uit de gratie was geraakt omdat hij de garantie op een basisplaats wilde. Bovendien lag hij volgens Ten Cate slecht in de groep. ,,Dat heb ik nooit gedaan, zoiets kun je nooit eisen in de voetballerij. Pure onzin, die verklaring. Je krijgt een kans en die moet je pakken. En lig ik slecht in de groep? Als je ziet hoe ik vandaag ben opgevangen, als je weet hoeveel felicitaties ik heb gekregen, dan weet ik wel beter.’’
Met Perez in de gelederen wordt Ajax kampioen, beweren vele kenners. ,,Dat hangt niet van één persoon af,’’ glimlachte Perez. ,,Zoiets doe je als team.’’
Trainer Adrie Koster zal Perez vanavond tegen Inter opstellen met Gabri en Davids op het middenveld. ,,Dan is dat het meest in balans. Perez is iemand voor de nummer tien- positie, hij durft de bal te vragen en laat anderen beter spelen. Precies zo iemand ontbrak het laatste halfjaar.’’
Ajax is nog niet uitgewinkeld, zei Van Geel gisteravond nog. Een ervaren kracht achterin heeft prioriteit. ,,Het elftal is nog niet in balans. Voor Babel hebben we Suárez gehaald, voor Sneijder is Perez nu gekomen. Alleen voor Stam zoeken we nog iemand. We stuiten alleen op veel weerstand. Clubs zeggen vaak: wij doen niets, net zo min als wij Emanuelson en Heitinga in de winterstop aan respectievelijk Tottenham Hotspur en Atletico Madrid wilden verkopen. Maar we blijven bezig.’’
quote:
KENNETH PEREZ: PSV AAN BASIS TRANSFER NAAR AJAX
DUBAI, zaterdag
Wat je allemaal niet moet doen om op oudejaarsdag een transfer rond te breien. Koortsachtig verzamelde Martin van Geel per fax de noodzakelijke handtekeningen van directieleden in Peru (Jan Reker/PSV), Zwitserland (Marcel van den Bunder/ PSV) en Oostenrijk (Maarten Fontein/Ajax). Van Geel nam vervolgens de digitale snelweg naar Frankrijk, waar Kenneth Perez en zijn zaakwaarnemer nog een krabbel onder het contract moesten zetten. Om het circus compleet te maken vloog de Deen gisteren door naar Dubai. Pas tegen middernacht (lokale tijd) overhandigde Van Geel hem daar zijn nieuwe shirt. Vandaag, tegen Internazionale, wordt Perez op het veld herboren als Ajacied.
„Anders dan anders”, omschreef de routinier droog zijn geruchtmakende ommezwaai. PSV was met een versie van het verhaal gekomen die hem niet bekend in de oren klonk. Niet Perez, maar de landskampioen liet eind november weten dat zijn toekomst er na het vertrek van Ronald Koeman niet rooskleurig uitzag. Dus na krap vier maanden is een nieuwe speler al uitgerangeerd? „Dat kun je raar noemen. Het was in elk geval niet leuk om te horen, maar je moet het respecteren. Ook na dat gesprek ben ik me blijven inzetten. Ik ben blij dat mijn laatste balcontact een goal is geweest.”
Ook het argument dat het woon-werkverkeer hem steeds meer tegenstond, noemt hij vergezocht. „Als dat zo zou zijn, kan een club dat toch eerst bespreekbaar maken? Misschien moest PSV het wel zo uitleggen, vanwege de achterban. Dat kan ik me nog wel voorstellen.”
Op dat moment kwam Van Geel in beeld. „Je vangt wel eens wat op. Ik hoorde van zijn zaakwaarnemer dat PSV wilde meewerken. Omdat het om een precaire situatie ging, hebben we het intern eerst uitvoerig besproken. We hebben alles zorgvuldig afgewogen. Er was inmiddels veel veranderd. Toen we Kenneth in de zomer lieten gaan, wilden Wesley Sneijder en Ryan Babel allebei graag bij Ajax blijven. Anders zouden we nooit akkoord gegaan zijn met de overgang van Kenneth naar PSV.”
Hij hoorde collega Reker van PSV zeggen dat Ajax lang achter Ismail Aissati heeft aangezeten, maar uiteindelijk het vizier op Perez richtte toen de kleine middenvelder zijn contract alsnog verlengde. „Dat is pertinent onwaar”, reageerde Van Geel. „In de zomer hebben we onze belangstelling voor Aissati kenbaar gemaakt. In de winter niet meer. Door alle verschuivingen, het plotselinge afscheid van Jaap Stam en de langdurige blessures van Edgar Davids en Thomas Vermaelen hadden we veel behoefte aan ervaring. Je mist nogal wat. De balans was zoek en dat hebben we in de afgelopen maanden onvoldoende kunnen compenseren.”
Volgens Van Geel wordt Ajax steeds nadrukkelijker geconfronteerd met de realiteit. Luka Modric wilde hij best hebben, graag zelfs, maar serieus praten begint in Zagreb pas bij de ondergrens van 25 miljoen euro. Denny Landzaat (Wigan) is recentelijk benaderd, maar had er geen oren naar. „In deze fase worden we gewezen op de mogelijkheden van Ajax, maar vooral ook op de onmogelijkheden. De meeste kandidaten zijn simpelweg onhaalbaar, of je stuit bij veel clubs per definitie op weerstand. De enige oplossing voor ons is inventief proberen te zijn.”
Vandaar dat Ajax blij is met Perez en Perez blij met Ajax. „Ik heb altijd een speciaal gevoel gehad bij deze club, als kind al. Daar heb ik nooit een geheim van gemaakt. En wat al die verhalen over mijn onvrede met een reserverol betreft: ik word er een beetje moe van. Het is pure onzin. Je krijgt een kans en die moet je gewoon pakken. Ik weet heel goed dat je geen basisplaats kunt eisen in het voetbal.”