Ik zat vanmiddag de alom gerespecteerde Metro te lezen, waar een stukje instond over Pro Ana's. Nou jongens, ik heb iets nieuws gevonden om me over te verbazen.
Pro wattes, c_c? Pro Ana's.
quote:
Pro-ana is de naam van een beweging die stelt dat anorexia nervosa en andere eetstoornissen geen stoornis, maar een levensstijl zijn. Hiermee wordt stelling genomen tegen de medische wetenschap die anorexia als een potentieel dodelijke psychische aandoening beschouwt. De beweging is een aantal jaren erg actief geweest op het internet, leek op een gegeven moment terrein te verliezen maar kent nu een ongeziene heropleving.
Aanhangers van de beweging streven ernaar om op radicale wijze te voldoen aan hun slankheidsideaal, een positief zelfbeeld te ontwikkelen en de macht over het eigen lichaam te verkrijgen.
Er zijn verschillende gradaties van pro-ana. Je hebt de extremere vorm die pro-ana als een religie of echt een levenskeuze gaat benaderen. Vaak ligt de leeftijd van aanhangers hier zeer laag. Rond de 13 jaar. Een andere vorm is minder extreem en gaat er eerder vanuit dat een eetstoornis wel degelijk een ziekte is maar dat zij er nog niet klaar voor zijn om te genezen. Ze moedigen herstel wel aan, maar zullen niemand dwingen.
Pro-ana-websites bevatten webforums, geven tips over afvallen en mogelijkheden om het ideale gewicht te berekenen (waarbij de gebruikte waarden vaak lager liggen dan bij de queteletindex). In de Verenigde Staten hebben enige pro-ana-aanhangers protestdemonstraties gehouden tegen de consumptiemaatschappij, met name de overmatige consumptie van voedsel.
Critici wijzen erop dat de websites van de pro-ana-beweging levensgevaarlijk zijn voor de toch al labiele doelgroep en dat het ontkennen van de aandoening in wezen een langzame vorm van zelfmoord is.
Mensen die anorexia
promoten dus. Voornamelijk, hoe kan het ook anders, jonge meiden die steun zoeken bij elkaar, in elkaars gedachtengangen. Wa
Ik heb wat rondgegoogled en verdomd, het is waar
![]()
.
Er staan tips op om zo makkelijk mogelijk af te vallen, hoe je het beste je ouders en de hulpverlening voor gek kan houden (stukjes lood in je kleding voor het wegen!), hoe je rotte tanden van het kotsen tegengaat en hoe je het grommen van je buik onder dwang houdt. Wat me vooral opviel is dat het eigenlijk om het voorstadium van een eetstoornis gaat. Het zijn meiden die anorexia als een manier van afvallen zien en het 'willen ontwikkelen', lijkt het.
Thinspiration is inspiratie voor de heroïek van de eetstoornis. Foto's van uitgemergelde modellen die als het schoonheidsideaal worden gezien en aanbeden op de pro-ana fora en blogs. Er is een fictieve leidster bedacht, Ana, wiens thinspirerende brieven op blogs rondzwerven.
De 10 geboden van Ana en wat tekstjes van de sites die ik tegen ben gekomen:
quote:
- Als je niet dun bent ben je niet aantrekkelijk.
- Dun te zijn is belangrijker dan gezond te zijn.
- Je moet je kleren kopen, ga naar de kapper, neem laxeermiddelen, verhonger jezelf, doe iets om jezelf dunner te laten lijken.
- Eet niet zonder jezelf schuldig te voelen
- Je zult geen dikmakend voedsel eten zonder jezelf daarna te straffen
- Je zult calorieën tellen en zult calorieopneming beperken
- Wat de weegschaal zegt is het belangrijkste ding
- Gewicht verliezen is goed, aankomen is slecht
- Je kan nooit té dun zijn
- Dun zijn en niet eten zijn tekens van succes
quote:
Sta toe dat ik mezelf voorstel. Mijn naam, of als ik door "dokters" word genoemd, is Anorexia. Anorexia Nervosa is mijn volledige naam, maar je mag mij Ana noemen. Hopelijk kunnen wij geweldige partners worden. In de komende tijd zal ik veel tijd in je investeren en ik verwacht hetzelfde van jou. In het verleden heb je iedereen, je leraren, ouders, horen praten over je. Je bent "zo volgroeit", "intelligent", en je bent "zo potentieel". Where has that gotten you, may I ask? Wat ze zeggen is absoluut niet waar! Je bent niet perfect, je probeert niets hard genoeg, tot nu toe heb je je vrije tijd alleen maar verspild met praten met vrienden, en eten! Dat zal in de toekomst niet toegestaan worden.
Je vrienden begrijpen je niet. Ze zijn niet eerlijk tegen je. In het verleden wanneer je onzeker was en je vraagt aan ze, "Ben ik ...dik?" en zij antwoordden "Oh nee, natuurlijk niet" dan wist je dat ze logen! Enkel IK vertel de waarheid. Je ouders, daar zullen we het maar niet over hebben! Je weet dat ze van je houden en om je geven, daar dat is gewoon zo omdat dat de plicht van ouders is om te doen. Ik zal je een geheim nu vertellen: diep in hun hart, zijn ze teleurgesteld met je. Hun dochter, die altijd zo perfect was, is een vet, lui en ondankbaar meisje geworden.
Maar ik ben er om dat allemaal te veranderen.
Rest van de briefIn Amerika zijn Pro-Ana sites verboden. In Nederland niet. Punt.nl heeft wel sinds kort een waarschuwing op alle pro-ana sites van ze gezet, met een link naar hulpinstanties. Het viel me op dat veel bogs op web-log.nl vrijuit gaan en een hele kliek ana's in stand houdt. Ik zit er dan ook sterk aan te denken ze te mailen met de vraag waarom er geen waarschuwing op gezet wordt.
Wat vinden jullie, zouden dit soort sites verboden moeten worden, als het technisch haalbaar zou zijn? Valt het onder vrijheid van meningsuiting en kan het eigenlijk geen kwaad? Zou er een waarschuwing moeten komen? Wat vind je van die sites?
mod-opmerkingHet is een gevoelig onderwerp, dit. Hou het dan ook binnen de fatsoensnormen. Ga niet lopen bashen, probeer volwassen te blijven, hoe groot je walging ook is. Lukt dat niet, heb ik weer de vingers-in-de-gehaktmolen-tip voor je.