Ter ondersteuning van Kz.
Op 7 juni stond er een stuk in de Volkskrant van psycholoog Vittorio Busato. Het komt erop neer dat die man vindt dat ik gek ben. HOE VAAK MOET IK HET NOG HERHALEN? Wie Jaap tart krijgt problemen!
Als ik een kijkje neem op de website van Busato, zie deze link, dan moet ik toegeven dat deze man zeer kundig is in zijn vakgebied.
Ik doe een google search en trek de naam Busato door de database van de universiteit, tot mijn grote verbazing blijkt Vittorio af en toe literaire connecties te hebben met mijn vroegere schaaktrainer en begeleider van mijn "prodigy" bestempeling. Uit respect laat ik de naam achterwege.
Beide heren hebben een achtergrond in wetenschappelijk onderzoek gericht op de hele mikmak rondom "prodigy" gebeuren. Zie deze link maar naar Busato's wetenschappelijke publicaties.
Hoewel ik eerst als een woeste, losgebroken aap (thx Paul Lieben!) meneer Busato verbaal nucleair wilde elimineren met mijn megabrein, kan ik niet anders dan serieus omgaan met zijn stuk in de Volkskrant. Deze man heeft zeker autoriteit op gebieden die ten grondslag liggen aan de problemathiek die mijn persona kenmerken.
Het stuk van Busato kun je hier bij de Volkskrant lezen, check deze link.
Laat ik eens wat quotes van Busato pakken:
"Jaap kotst zichzelf en anderen onder. Volgens Busato moet Tien hem tegen zichzelf in bescherming nemen."
"Heel Nederland kan getuige zijn van Jaap, bij wie alle stoppen doorslaan. Zonder enige schaamte rolt deze corpulente twintiger in zijn eigen kots, eet die ostentatief in het bijzijn van anderen op, besmeurt bedden en muren ermee, en kotst anderen onder."
"Jaap loopt regelrecht de waanzin tegemoet en heeft professionele hulp nodig."
"Als zij {de psychologen bij De Gouden Kooi} niet snel ingrijpen en Jaap tegen zichzelf beschermen, is hun houding net zo om te kotsen. Anders is het de hoogste tijd voor externe actie."
Busato spreekt over het befaamde Zimbardo experiment, zie deze link, die zelfs ik op de universiteit bij het vak 'sociale en psychologische processen' heb gehad. Ik zie zeker raakvlakken tussen de resultaten van Zimbardo en de ontwikkelingen in de Kooi. Toch wint naar mijn mening het falsificatiebeginsel van Popper, het van het verificatiebeginsel. Helaas mag ik de finesses van mijn gedachtegoed niet uitspreken, omdat ik tot stilzwijgen veroordeeld ben wegens contractuele bepalingen.
Als Busato breed ingelezen is, zoals zijn cv op zijn website doet vermoeden. Dan snapt hij vast wel wat er in mij en hier in De Gouden Kooi speelt. De klassieker van Viktor Frankl, "...trotzdem Ja zum Leben sagen" of de vertaling "de zin van het bestaan" is hier in de kooi 100% van toepassing.
Cognitieve dissonantie, halo effect, chronische paranoide schizofrenie, psychoses, neuroses, borderline, autisme, narcisme.....ik ken 't allemaal. Ik loop al jaren en jaren mee in het wereldje van psychiaters, psychologen, therapeuten etc.
Busato stelt dat ik beschermd moet worden, dat ik psychologische hulp nodig heb. Nou het heeft niet echt geholpen de laatste jaren. Welke therapie heb ik in godsnaam nog niet gehad?
De Kooi heeft me gered. Ik kan hier eindelijk mezelf ontplooien door in mijn eigen kots te rollen bijvoorbeeld en die ostentatief op te eten.
Speciaal voor Vittorio...Jaap in een notendop:
Ik werd tot wonderkind bestempeld. Ik was voorbestemd om de mensheid vooruit te helpen, zo kreeg ik te horen. Ik kreeg bijvoorbeeld DOS boeken in mijn tere kinderhandjes gedrukt om te bestuderen. Bepaalde mensen uit mijn omgeving hoopten kennelijk op bergen geld.
Ik moest schaken. Het lukte aardig. Veelal aan Nederlandse Kampioenschappen, internationale toernooien en zelf het EK deelgenomen. Toch ben ik nooit een echte kampioen geweest, omdat mijn psychische gesteldheid ervoor zorgde dat ik juist de allergrootste tegenstander van mezelf was. Ik kampte vooral met concentratieproblemen die mijn berekeningen van zettenreeksen belemmerden in echte wedstrijden. Gevoelens van schaamte, isolatie en alle andere self fulfilling prophecy´s die met overgewicht te maken hadden, maakten elke vorm van sociaal contact moeilijk in de schaakwereld.
Het intrigerende was juist dat mijn schaakkwaliteiten voornamelijk naar boven kwamen als ik autodidact bezig was in mijn eigen vertrouwde, geisoleerde, autistische wereldje. Ik deed vaak mee aan oploswedstrijden, scoorde in de regel tussen de 95 en 100% van de punten en was onverslaanbaar. Passief, alles passief en geisoleerd. Ik durfde nooit mijn oplossingen in te sturen of fysiek mee te doen aan een wedstrijd. Bang om weer de prodigy te moeten uithangen, of eerder bang om herontdekt te worden.
Ik gebruikte al jaren als copingmechanisme voedsel. Een heerlijk excuus in deze tijd waarin de `verhollywoodisering´ van de samenleving hoogtij viert. Status & macht is met diegenen die zich het meest voldoen/conformeren aan het schoonheidsideaal. Het is heerlijk om zo dik te zijn. Niemand neemt je dan serieus. Leve de inverse van het halo effect! Je wordt gezien als dom, stom en het hele spectrum aan negatieve karaktereigenschappen. Eindelijk rust!
Wat is er bij mij in de afgelopen jaren nog niet geconstateerd? Borderline, narcisme, autisme, schizofrenie....ik heb daar maar 1 ding over te zeggen: "you're face, you're ass, what's the difference". Ik meen het. Wat is het verschil? Waarom onderscheid maken tussen subtiele nuances? Stoornis zus & zo, blabla, het komt er gewoon op neer dat ik gek ben.
Is die gekte dan ontstaan door 'nature' of 'nurture' ?? Ik vrees dat beide elementen hebben geleid tot het mentale wrak dat ik nu ben. De gezinsdynamica (nurture) te huize Brielle, is alles behalve volgens het klassieke pedagogische model verlopen. Opgegroeid tussen extremen. Vind je het gek dat ik borderline ontwikkel? Hier laat ik het bij, details zijn te vinden in mijn autobiografie.
In 2002 stief mijn broer in een auto ongeluk. De vetes tussen ons 2en zijn nooit uitgesproken. Het gezin viel nog harder uiteen dan dat de problemen zich bij mij opstapelden. Ik heb nooit iets verwerkt, altijd maar verdrongen. Het komt er eigenlijk nooit uit, het verdriet of de emotie. Welk verdriet? Kan het nog erger, nee dat kan niet!!! Ik kan vaak alleen maar boos & gefrustreerd zijn over het sneeuwbaleffect dat mijn leven zo heeft gemaakt als het is. Over eigen verantwoordelijkheid heb ik al geschreven in een eerder stuk, check het bericht "inzicht in Jaap". In het bericht "Cora de muze" staat ook nog relevante informatie over mijn 'zijn'. In het bericht "3 maanden gevangen in luxe" staat informatie omtrent mijn extreme karakterchute die zich in de kooi gemanifesteerd heeft.
Fokking hel! Wat nu dan? Ik weet het echt niet. Ik wist het toen ook niet, daarom ben ik maar de kooi ingegaan. Ik kon geen kant op in mijn leven. Ik zit gevangen in een web van emotionele ketens die zo loodzwaar zijn dat ze me meesleuren naar de spelonken van waanzin.
Busato heeft het over extern ingrijpen. Nou beste man, kom alsjeblieft met wat goeds om mij te redden!!!!
Weet je? Stel nou dat die man het echt meent. Dat hij echt denkt dat het mis met me is en dat ik echt hulp nodig hebt. Ik wil het ook zo graag aannemen. Ik heb alleen weinig vertrouwen in de verzorgingsstaat. Ik ben de laatste jaren gemangeld tussen allerlei instanties, dat wil je niet weten. De beste instantie die ik in de verzorgingsstaat ben tegengekomen is nog altijd Talpa Productie B.V. !!! Zoals Busato zelf zegt, hij gelooft niet dat ik hier goed begeleidt word. Stel je vragen en ik beantwoord ze aan je.
Kom met wat goeds Busato. Ik ben bereid om mee te werken met een volledige psychoanalyse. Stel je vragen aan me op je website en ik zal ze schriftelijk op kingjaap.nl beantwoorden.
Tot slot de klassieker: "ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig".
RED MIJ BUSATOOOOOOOO!!!!!!!!!!
De psychopaat.
Gepubliceerd op 09 juni 2007 16:25 | Permalink
“Good friends, good books, and a sleepy conscience: this is the ideal life.”
― Mark Twain
'Stupidity has become as common as common sense was before.'