Naja, het dikgedrukte dusquote:Op donderdag 14 juni 2007 12:36 schreef senesta het volgende:
Het vuurtype:
De vuurtekens Ram, Leeuw en Boogschutter leven geheel vanuit een wereld die áchter de stoffelijke vorm verscholen gaat. Steeds spelen de begrippen 'toekomst', 'mogelijkheden', 'ontdekken' en 'dynamiek' een grote rol in de wereld van het vuurtype. Het leven en alle daarmee samenhangende stoffelijke en niet-stoffelijke verschijnselen beziet het vuurtype van binnenuit, intuïtief aanvoelend hoe alles in elkaar zit of zou kunnen zitten. De wereld is voor hem een soort sprookje dat vol fantastische mogelijkheden zit en waarin hij een belangrijke rol speelt.
De mens met een sterke vuurbezetting leeft vanuit zichzelf, is sterk op zichzelf betrokken en kan daardoor naar buiten een egoïstische en weinig gevoelige indruk wekken, iets waar hij zich maar zelden van bewust is. Hij leeft vanuit een eigen moraal en is trouw aan de eigen opvattingen, zolang die maar perspectief en mogelijkheden bieden. Routinewerkzaamheden zijn daarom voor hem onverteerbaar, doden zijn spontaniteit en belemmeren hem verder in zijn moeilijk te stuiten activiteiten.
Door een vrij open en verwachtingsvolle, soms naïeve houding laat hij veel dingen tot zich toe, op zoek naar hun mogelijkheden en betekenis. Door deze houding van zijn bewustzijn kan hij diepe inzichten krijgen in verborgen samenhangen; de concrete feiten en zaken spelen daarbij echter geen enkele rol voor hem. In het dagelijks leven kan hij dan ook bijna hulpeloos zijn waar het gaat om gewone praktische aangelegenheden omdat hij immers al áchter die concrete zaken verwijlt en de stof als zodanig in het geheel niet ziet.
Het vuurelement vertoont sterke overeenkomsten met het cholerische temperament: driftig, opvliegend, maar met slechts weinig echte boosaardigheid daarachter. Er is een soort kinderlijke trots en de sterke ambities verkeren vrijwel nooit in eerzuchtig streven. Het meest negatieve bij het vuurtype is dat de aandrang macht te willen uitoefenen meestal vrij lang onbewust blijft, dat het zelfvertrouwen vaak te veel stoelt op roekeloosheid en zorgeloosheid en dat de strijd regelmatig slechts omwille van de strijd wordt gestreden.
Wat is jouw element en wat herken jij?
Bron
quote:Op donderdag 14 juni 2007 12:36 schreef senesta het volgende:
Het aardetype
[niks]
Luchttype
Het bewustzijn is hierbij gericht op het zo logisch mogelijk benaderen en verwerken van verschijnselen en gebeurtenissen die het waarneemt en meemaakt, het liefst zo objectief mogelijk.
De bevindingen worden dan graag besproken met anderen, waardoor luchttekens bekend staan om hun communicatieve eigenschappen.
Die flexibiliteit kan echter wel eens zo sterk worden, dat er nog maar weinig standvastigheid is.
Het bewustzijn van het luchttype is gericht op het zo objectief mogelijk samenbrengen van allerlei voorstellingen en objecten.
Dat is de reden waarom een luchttype nog niet praktisch hoeft te zijn, dát is een typische aarde-kwaliteit.
Het element lucht vertoont sterke overeenkomst met het sanguinische temperament: levendig, beweeglijk, vrij en altijd disponibel. De constante openheid voor indrukken van buitenaf en de wisseling waaraan dit type zodoende blootstaat, houden het gevaar van oppervlakkigheid in.
Het watertype:
Voor hen gaat het er om welke gevoelswaarde een persoon, object of situatie oproept.
Door het gevoelscontact met de buitenwereld kunnen ze letterlijk dingen aanvoelen die op zich als zodanig niet te beredeneren zijn maar wel zó dicht aan de kern van een zaak raken, dat ze de spijker op de kop slaan.
weinig dadendrang, Impressies worden volledig opgenomen, in stilte verwerkt
de voorliefde voor rust en verstilling is dermate groot dat onverschilligheid, gemakzucht en apathie gemakkelijk het gedrag van dit mensentype kunnen gaan kleuren.
Of ik een zon in m'n vuurteken heb, geen idee, maar dit herken ik wel, opeens de drang om iets totaal anders te gaan doen, wat uitmond in een hele berg troep, ( voorbeeld, handwerktroep) en na 3 steken gooi je het al aan de kant, want er zit geen uitdaging in, eigenlijk vind je er geen moer aan en het "voelt" niet als iets dat nu echt bij je past.quote:We raden vooral vrouwen met een zon in een vuurteken ook wel aan om als ze ineens de behoefte krijgen om kleding te gaan maken, in ieder geval een tijdloos model te nemen
Ohquote:Op maandag 18 juni 2007 09:12 schreef senesta het volgende:
Je hebt geen geboortedatum in je profiel staan.
Vuurtypes zijn de ram, leeuw en boogschutter.
Ok, dat is zeker wel grappig ja. héél sporadisch heb ik een opruimbui. De opruimbui komt meestal opzetten na een tijd dat ik heel erg met mijzelf bezig ben geweest. Wel grappig dat aarde dus ook daadwerkelijk mijn tegengestelde is in dezequote:Op maandag 18 juni 2007 09:00 schreef senesta het volgende:
Ha ha, en weet je wat het grappige is?
Aarde is bij jou je inferieure element, dat houd in dat Aarde bij jou als element in onbewuste zit, het is het tegenovergestelde van je belangrijkste element.
En het is dus ook niet iets waar je makkelijk bij kunt.
Wat je wel zult merken denk ik, is dat je als je heel éénzijdig bent bezig geweest, je daarna een periode hebt waarin je in bijna extreme mate dingen uit je inferieure element zult gaan doen.
Bij aarde is dat waarschijnlijk iets met je handen, klussen, tuinieren, (extreem) opruimen, schoonmaken of orde op zaken stellen, door ineens al je financien te gaan doen, je belasting formulieren invullen, etc.
Nadeel is dat als je bui is afgelopen voordat je klaar bent met hetgeen je hebt opgepakt, alles blijft liggen tot je volgende bui.![]()
We raden vooral vrouwen met een zon in een vuurteken ook wel aan om als ze ineens de behoefte krijgen om kleding te gaan maken, in ieder geval een tijdloos model te nemen![]()
Dat is je psyche die de balans weer een beetje probeert te herstellen, te éénzijdig bezig zijn is niet goed voor je.
Ik heb even een plaatje gemaakt van hoe je het je ongeveer voor moet stellen:
[afbeelding]
Ik ben geen kunstenaar met paint![]()
Neem de cirkel als je gehele bewustzijn, het teken waar je zon in staat is je bewuste element, daarmee is het tegenoverliggende meteen je onbewuste element.
De hulpfunctie's zijn functie's die je wel kunt ontwikkelen en ook kunt gaan gebruiken, vaak blijft die wel in mindere mate.
Aarde ligt altijd tegenover vuur.
Water ligt altijd tegenover lucht.
Ik hoop dat ik duidelijk ben, en anders beantwoord ik graag vragen![]()
Leuk he?quote:Op maandag 18 juni 2007 09:15 schreef yvonne het volgende:
[..]
Oh
Ik ben zo'n ster in astrologie.
20-08-55
Duidelijk herkenbare dingen voor mij.quote:Op donderdag 14 juni 2007 12:36 schreef senesta het volgende:[/b
[b]Het watertype:
Daar waar het element lucht het minst uit de voeten kan, ontplooien de watertekens Kreeft, Schorpioen en Vissen juist hun grootste capaciteiten: dit zijn tekens die bij uitstek op een puur gevoelsmatige manier de wereld om hen heen waarnemen en evalueren. Voor deze tekens speelt de logische samenhang, die voor de luchttekens juist zo belangrijk was, niet direct een rol. Voor hen gaat het er om welke gevoelswaarde een persoon, object of situatie oproept. Op grond van deze waarde wordt alles beoordeeld.
Voor het bewustzijn is het voelen een vrij ongrijpbaar proces, ook wanneer het voelen de specifieke manier van het bewustzijn is om het leven te beschouwen. Het geeft een bepaalde vorm van 'bewustzijn achteraf', dat wil zeggen dat watertekens zozeer in staat zijn zich (ongewild) in te leven in een ander en die ander te wórden, dat ze pas later hun eigen identiteit leren vaststellen aan de hand van wat ze allemaal níet zijn.
Een diepe, gevoelsmatige en emotionele betrokkenheid op het gebeuren is kenmerkend voor watertekens, al hoeven ze dat niet altijd te tonen. Hun gevoeligheid kan hen dermate kwetsbaar maken, dat ze de neiging krijgen zich achter een juist niet-emotioneel masker te verschuilen, reden waarom een watertype helemaal niet 'warm, gevoelvol en meelevend' op andere mensen hoeft over te komen. Ook kan het gevoelsproces dit type zo in beslag nemen, dat de buitenwereld slechts dient om dit voelen de impuls te geven, die het proces aan de gang brengt of houdt, zodat er geen warme reactie op hoeft te volgen. Ook dan kan het element water 'koud' aanvoelen.
Doordat het bewustzijn zich door middel van de functie van het voelen oriënteert, zal het constant impulsen van buitenaf nodig hebben. Dat maakt watertekens als het ware vaak vragend en verlangend, opzuigend en 'omhullend'. Door het gevoelscontact met de buitenwereld kunnen ze letterlijk dingen aanvoelen die op zich als zodanig niet te beredeneren zijn maar wel zó dicht aan de kern van een zaak raken, dat ze de spijker op de kop slaan. Het verwoorden van de conclusies is voor een waterteken om die reden dan ook een moeilijke zaak.
Het waterelement vertoont tamelijk veel overeenkomst met het lymfatische temperament: geringe weerstand tegen invloeden van buitenaf, weinig dadendrang, onbestendig humeur. Voor de watermens is vooruitgaan een kwestie van zwellen of groeien en niet een kwestie van actie; zijn karakter heeft iets vegetatiefs. Impressies worden volledig opgenomen, in stilte verwerkt en daarna langdurig gedistilleerd. Deze neiging tot het uitgestrekte en onmetelijke, of onmeetbare, is op alle fronten bij hem aanwezig. Water draait om de dingen heen, niet zo zeer om ze van alle kanten te beschouwen als wel om ze af te slijpen, zodat de kern ervan wordt blootgelegd. Er is grote afschuw van een directe benadering; de voorliefde voor rust en verstilling is dermate groot dat onverschilligheid, gemakzucht en apathie gemakkelijk het gedrag van dit mensentype kunnen gaan kleuren. In die zin heeft water ook iets weg van het flegmatische temperament.
Ja tuurlijkquote:Op maandag 18 juni 2007 11:30 schreef Natalie het volgende:
Had je nog naar die van mij gekeken, Lilith-Wicca?
Het trucje van Brown, ook wel het Forer-effect genoemd, werkt ook de andere kant op: als je niet wilt dat iets op je slaat (je vindt jezelf een vuurtype en geen watertype) dan is de beschrijving algemeen genoeg om te zeggen dat het juist niet op je slaat.quote:Op zondag 17 juni 2007 23:41 schreef jogy het volgende:
Naja, het dikgedrukte dus. En om maar even duidelijk te zijn, in de andere stukken herken ik mij ook daadwerkelijk een stuk minder, dus het hele 'alles is op jou van toepassingstruukje' van Derren brown is hier niet echt van toepassing.
Dat is leuk zeg. Maar willen en weten zijn twee verschillende dingen. En daar gaat het nu dus niet om. Als je mij een blaadje had gegeven met de beschrijving van het aardtype zonder enig type erboven en had gezegd dat het voor mij persoonlijk was uitgewerkt was ik er niet in mee gegaan, simpel als dat.quote:Op maandag 18 juni 2007 16:22 schreef Rasing het volgende:
Ik wilde niet meer reageren, maar ik doe het toch, gezien onderstaande post aan mij was gericht.
[..]
Het trucje van Brown, ook wel het Forer-effect genoemd, werkt ook de andere kant op: als je niet wilt dat iets op je slaat (je vindt jezelf een vuurtype en geen watertype) dan is de beschrijving algemeen genoeg om te zeggen dat het juist niet op je slaat.
Dat weet je niet. Jij vindt dat je geen aardtype bent. Dat is echter niet gebaseerd op de beschrijvingen uit de OP, maar op je geboortedatum, -tijd en -plaats. Ik wil best geloven dat er aardtypes en vuurtypes bestaan, (als je mensen zo wilt indelen) maar dat wordt niet bepaald door wanneer je geboren bent. Wat een onzin!quote:Op maandag 18 juni 2007 16:27 schreef jogy het volgende:
Dat is leuk zeg. Maar willen en weten zijn twee verschillende dingen. En daar gaat het nu dus niet om. Als je mij een blaadje had gegeven met de beschrijving van het aardtype zonder enig type erboven en had gezegd dat het voor mij persoonlijk was uitgewerkt was ik er niet in mee gegaan, simpel als dat.
In wat voor element staat jouw zon?quote:Op maandag 18 juni 2007 16:37 schreef Rasing het volgende:
[..]
Dat weet je niet. Jij vindt dat je geen aardtype bent. Dat is echter niet gebaseerd op de beschrijvingen uit de OP, maar op je geboortedatum, -tijd en -plaats. Ik wil best geloven dat er aardtypes en vuurtypes bestaan, (als je mensen zo wilt indelen) maar dat wordt niet bepaald door wanneer je geboren bent. Wat een onzin!
Waarom niet? En waarop dan?quote:Op maandag 18 juni 2007 16:37 schreef Rasing het volgende:
Ik wil best geloven dat er aardtypes en vuurtypes bestaan, (als je mensen zo wilt indelen) maar dat wordt niet bepaald door wanneer je geboren bent. Wat een onzin!
Al sla je me dood. 19 september 1982, geboren te Nijmegen rond 14.00.quote:Op maandag 18 juni 2007 17:02 schreef senesta het volgende:
In wat voor element staat jouw zon?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |