Yep, ga er vanuit dat er een filter tussen zit.quote:Op donderdag 14 juni 2007 11:51 schreef lady-wrb het volgende:
bedoel je dat met zuiveringsinstallatie?
Wij halen altijd chloor bij de Boerenbond, daar heb je van die grote cans welke volgens mij weer een stukje goedkoper zijn dan bij een zwembadenboer.quote:Op donderdag 14 juni 2007 11:59 schreef nein het volgende:
Je moet je dus ook even indiepen in zwembadchloor en andere middeltjes om het water helder te houden, maar je mag ZEKER nooit teveel chloor in t water doen.
Zijn dat ook van die blokjes? En hoe meet je eigenlijk of er nog genoeg in zit?quote:Op donderdag 14 juni 2007 12:09 schreef -Nielz- het volgende:
[..]
Wij halen altijd chloor bij de Boerenbond, daar heb je van die grote cans welke volgens mij weer een stukje goedkoper zijn dan bij een zwembadenboer.
Die tabbletten zijn fucking duur (of je moet ze ergens in Duitsland halen). Ook voor de hoeveelheid chloor wat in je water zit te meten zijn er speciale testsetjes te krijgen.quote:Op donderdag 14 juni 2007 12:11 schreef qltel het volgende:
[..]
Zijn dat ook van die blokjes? En hoe meet je eigenlijk of er nog genoeg in zit?
Nee, gaat niet lukken. Putje is 15 meter verder en ligt op gelijke hoogte van het bad. Bovendien moet de slang dus eerst omhoog om uit het bad te komen. Met die filterpomp gaat het redelijk tot aan "de laatste beetjes" , is altijd nog een paar honder literquote:Op donderdag 14 juni 2007 15:38 schreef Marsepein het volgende:
Gewoon een hevel maken? Slang erin, aanzuigen, en uitloop lager leggen dan het bad?
[nieuwsgierigmodus] hoe lang doe je er nou over om dat bad een beetje vol te krijgen? [/nieuwsgierigmodus]quote:Op vrijdag 15 juni 2007 09:44 schreef bbtb77 het volgende:
Vorig jaar heb ik de Intex 3.66 m. in de tuin opgezet.
Opzetten zelf was redelijk eenvoudig: Ring oppompen, een klein laagje water er in laten lopen en dan de bodem glad trekken zodat er geen kreukels meer in zitten. Dan lekker wachten tot het bad vol was. Ik heb gewoon koud kraanwater gebruikt, wat na een week lang zon erop de prachtige temperatuur van 21 graden had bereikt.
Ons bad had een filterpomp die je over de rand moest hangen (denk aan skimmer). Voordeel daarvan was dat alle drijvende troep daar in opgevangen wordt (helaas bleef dat ding bijna nooit goed hangen). Op de meeste verpakkingen zie je trouwens een pomp die je met twee slangen aansluit, is dus goed om even te controleren welke je daadwerkelijk koopt.
Toen aan de slag met de pH-waarde, deze moet tussen de 7.2 en 7.6 zijn (is fijn voor je zelf en het chloor werkt dan beter). Hiervoor heb ik een testsetje gekocht. Met een pot pH-plus en een pot pH-min kun je de waarde aanpassen.
Vervolgens het chloorpeil omhoogbrengen. Bij mij was daar twee kilo chloorgranulaat voor nodig. Ook weer netjes getest met het testsetje.
Qua onderhoud: Een drijvertje met chloortabletten om het choorgehalte op peil te houden. Als er veel mensen in hadden gelegen af en toe nog wat extra chloorgranulaat er bij (shocken). Elke week pH en chloor testen. Oppervlakkig vuil met een schepnetje. Zand en troep op de bodem kun je weghalen met een stofzuigertje die je op de tuinslang doet. Door de druk van het water uit de slang creeer je een soort van vacuum waardoor het vuil het netje in wordt getrokken en je vult het bad meteen bij.
Dit is een ontzettend lang verhaal, en dat is ook de essentie: Leuk zo'n bad, maar om er een paar weken in te kunnen zwemmen komen er nog heel wat kosten en vooral werk bij. (Maar dan heb je ook wel wat)
heb je daar een plaatje/linkje van, ben eigenlijk wel benieuwd.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 09:44 schreef bbtb77 het volgende:
Zand en troep op de bodem kun je weghalen met een stofzuigertje die je op de tuinslang doet. Door de druk van het water uit de slang creeer je een soort van vacuum waardoor het vuil het netje in wordt getrokken en je vult het bad meteen bij.
voor de pomp of om het water op temperatuur te krijgen?quote:Op vrijdag 15 juni 2007 18:17 schreef Ou-Tannu het volgende:
* Ou-Tannu heeft gewoon een zonnecollector
water op temperatuur..quote:Op zaterdag 16 juni 2007 08:52 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
voor de pomp of om het water op temperatuur te krijgen?
zo`n over de randhang pompje zeker?quote:Op woensdag 27 juni 2007 23:22 schreef Tezz het volgende:
Nadeel: ik vind dat de pomp behoorlijk wat herrie maakt. Maar ja, ik heb dan ook maar een klein tuintje dus ik zit er bovenop!
Nee hoor, gewoon zo'n 'buitenboord' pomp. Twee slangen komen uit het zwembad en daar tussen zit de pomp. Maar mijn tuin is echt klein, mijn tuinset staat echt pal naast het zwembad dus ik hoor hem ook wel erg goed.quote:Op donderdag 28 juni 2007 10:32 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
zo`n over de randhang pompje zeker?
Leuk heb jij ook van die buurjochies die in je zwembad komen piesen??quote:Op donderdag 14 juni 2007 11:40 schreef lady-wrb het volgende:
en dan bedoel ik die plasticen zwembaden waar je op dit moment helemaal mee doodgegooid wordt.
ikzelf ben aan het twijfelen om er een van dia 3,05 mt aan te schaffen.
maar wat ik me nou afvraag is hetvolgende:
het ziet er allemaal zo kwetsbaar uit; gaat dat nou niet snel kapot? (er zullen nl. oa. kinderen van rond de 8 in ronddobberen en die zijn nu eenmaal niet zo zachtzinnig)
is het inderdaad zo makkelijk neer te zetten als men op de verpakking beweert?
hoe hou je de boel schoon?
en is het idd mogelijk om het bad 1 keer te vullen en er de hele zomer mee te blijven doen? lijkt me zo onhygiënisch, maar waar laat je al dat water als je het regelmatig leeg moet laten lopen?
kortom: wie heeft zo'n ding en kan er uit eigen ervaring wat zinnigs over zeggen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |