abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51745645
quote:
Op maandag 23 juli 2007 12:26 schreef Heero87 het volgende:
Waar ik mij vooral aan erger, is de manier waarop de Franstalige kranten hier weer op reageren. Echt belachelijk. De Waalse pers is als de dood voor een scheiding Vlaanderen-Wallonië, maar ze doen wel steeds hun stinkende best om Walen en Vlamingen tegen elkaar op te zetten.
Mja, de filosofie daarachter is dat de Franstaligen de "echte Belgen" zijn, en de Vlamingen barbaren die niet mee willen (terwijl ze in de minderheid zijn).
Hun eigen trouw aan België is ook bedenkelijk, als je weet dat in Luik 14 juli gevierd is.
pi_51758630
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6911509.stm
quote:
The man expected to become Belgium's next prime minister has caused a stir by singing the French national anthem when asked to sing the Belgian one.
Yves Leterme, head of the Flemish Christian Democrats, broke into La Marseillaise instead of Belgium's La Brabanconne on the national day.

His gaffe was filmed by Belgian RTBF television, as he was about to attend a church service in Brussels on Saturday.

Dutch- and French-speaking politicians are struggling to form a new coalition.

The outgoing coalition led by Prime Minister Guy Verhofstadt is still governing in a caretaker role as negotiations continue.

Clips of Mr Leterme's gaffe have been broadcast on the internet video site YouTube.com.

Footage of him at the church service also showed him failing to sing along to La Brabanconne.

Vague on history

He also made a mistake over Belgium's national day, saying it marked the "proclamation of the constitution". It actually commemorates the inauguration of Leopold I as the country's first king on 21 July 1831.

According to an opinion poll cited by RTBF, just one in five Belgians knows why Belgium has its national day on 21 July.

Mr Leterme's party made big gains in last month's election, ending their eight years in opposition. They won 30 seats in the 150-seat lower house.

Mr Leterme says he wants to increase the autonomy already enjoyed by Flanders, the Dutch-speaking northern region where 60% of Belgians live, and French-speaking Wallonia in the south.

No single party bridges the linguistic and geographic gulf between Belgium's two regions.

Traditionally, the prime minister comes from one of the majority Flemish parties.
Raak van de BBC eigenlijk.
pi_52055779
Ondertussen blokkeren de Walen tijdens de onderhandelingen zowat iedere vorm van staatshervorming. Het wordt tijd dat ze gaan beseffen dat het echt niet anders kan, of ze zullen na de volgende verkiezingen met het Vlaams Belang moeten onderhandelen.
  donderdag 2 augustus 2007 @ 21:06:20 #154
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_52055874

Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_52055939
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 21:06 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[afbeelding]

Schitterend!
  donderdag 2 augustus 2007 @ 21:11:59 #156
66825 Reya
Fier Wallon
pi_52056078
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 21:03 schreef Heero87 het volgende:
Ondertussen blokkeren de Walen tijdens de onderhandelingen zowat iedere vorm van staatshervorming. Het wordt tijd dat ze gaan beseffen dat het echt niet anders kan, of ze zullen na de volgende verkiezingen met het Vlaams Belang moeten onderhandelen.
Tsja, paradoxaal zijn het daardoor vooral de Walen die - wanneer dit zich op lange termijn voortzet - langzaam maar zeker het voortbestaan van Belgie op het spel zetten. Wanneer de Vlaamse plannen (deels) doorgang zouden vinden en er verder gefederaliseerd wordt, wordt verder seperatisme deels het wind uit de zeilen genomen en zou Belgie 'gewoon' kunnen blijven voortbestaan; sowieso is - wanneer het erop aan komt - een meerderheid van de Vlamingen waarschijnlijk niet te vinden voor absolute onafhankelijkheid.
  donderdag 2 augustus 2007 @ 21:16:44 #157
pi_52056242
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 21:11 schreef Reya het volgende:

[..]

Tsja, paradoxaal zijn het daardoor vooral de Walen die - wanneer dit zich op lange termijn voortzet - langzaam maar zeker het voortbestaan van Belgie op het spel zetten. Wanneer de Vlaamse plannen (deels) doorgang zouden vinden en er verder gefederaliseerd wordt, wordt verder seperatisme deels het wind uit de zeilen genomen en zou Belgie 'gewoon' kunnen blijven voortbestaan; sowieso is - wanneer het erop aan komt - een meerderheid van de Vlamingen waarschijnlijk niet te vinden voor absolute onafhankelijkheid.
Het probleem van de Walen is dat ze absoluut voor België zijn, maar dat ze vergeten daarbij dat er in België ook Vlamingen wonen.

Overigens heb ik ergens het idee dat het CDH (dat toch vooral de onderhandelingen lijkt te blokkeren) uit is op nieuwe verkiezingen. Omdat ze hopen dat ze dan terug samen met de PS in zee kunnen blijven gaan ...
pi_52056296
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 21:11 schreef Reya het volgende:

[..]

Goed samengevat, en het wordt dringend tijd dat ze dat in Wallonië gaan beseffen...
  donderdag 2 augustus 2007 @ 21:18:34 #159
106943 blueangel_
*FS 1982-2008*
pi_52056297
Als er herverkiezingen komen, verpletterd het VB de rest in Vlaanderen ... dat weet de CDH ook wel
+ François Sterchele, 14/03/1982 - 08/05/2008 +
  donderdag 2 augustus 2007 @ 21:18:48 #160
66825 Reya
Fier Wallon
pi_52056303
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 21:16 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Overigens heb ik ergens het idee dat het CDH (dat toch vooral de onderhandelingen lijkt te blokkeren) uit is op nieuwe verkiezingen. Omdat ze hopen dat ze dan terug samen met de PS in zee kunnen blijven gaan ...
Of ze hebben een latente voorkeur voor het VB als Vlaamse partner.
  donderdag 2 augustus 2007 @ 21:25:56 #161
66825 Reya
Fier Wallon
pi_52056538
Overigens, als ik het goed begrijp is er nu op aardig wat terreinen een (principe-)akkoord bereikt, maar ligt het communautaire vlak nog geheel open (en is er van beide kanten al wat dreigende taal uitgeslagen)? Wanneer je een coalitie smeedt is het welhaast een doodzonde om de meest gevoelige onderwerpen op het eind te behandelen, ervaring uit het verleden leert dat dat nogal eens kan uitlopen op een mislukking.
  donderdag 2 augustus 2007 @ 21:28:35 #162
pi_52056612
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 21:18 schreef blueangel_ het volgende:
Als er herverkiezingen komen, verpletterd het VB de rest in Vlaanderen ... dat weet de CDH ook wel
50 % haalt het VB toch nooit en het sterke CD&V/N-VA blok is dan doorbroken en kan de wonden likken. Lijkt mij een ideale situatie om hun eisen door te drukken vanuit het CDH standpunt gezien, eigenlijk.
  donderdag 2 augustus 2007 @ 21:31:55 #163
106943 blueangel_
*FS 1982-2008*
pi_52056719
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 21:28 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

50 % haalt het VB toch nooit en het sterke CD&V/N-VA blok is dan doorbroken en kan de wonden likken. Lijkt mij een ideale situatie om hun eisen door te drukken vanuit het CDH standpunt gezien, eigenlijk.
Met andere woorden, Vlaanderen is compleet verzwakt en de Walen plunderen ons helemaal
+ François Sterchele, 14/03/1982 - 08/05/2008 +
  donderdag 2 augustus 2007 @ 21:32:34 #164
66825 Reya
Fier Wallon
pi_52056745
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 21:28 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

En de overige Vlaamse partijen laten zich makkelijk meeleiden? Wellicht kan zoiets een keer doorgang vinden, maar op langere termijn lijkt het me een lastig houdbare situatie; vroeg of laat komen de communautaire spanningen wel weer terug.
  donderdag 2 augustus 2007 @ 21:42:00 #165
pi_52057048
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 21:31 schreef blueangel_ het volgende:

[..]

Met andere woorden, Vlaanderen is compleet verzwakt en de Walen plunderen ons helemaal
Het VB verzwakt de Vlaamse positie in dit soort onderhandelingen énorm , inderdaad.
pi_52057123
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 21:16 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]
Het probleem van de Walen is dat ze absoluut voor België zijn, maar dat ze vergeten daarbij dat er in België ook Vlamingen wonen.
België is dan ook het vaderland van de Franstaligen. Het zijn eigenlijk maar de Nederlanders die België als een Nederlandstalig land zien, vele buitenlanders hebben mij al hun verbazing getoond dat België niet helemaal Franstalig is. Zij zien eigenlijk de "echte Belgen", en wij diegenen die hen dat vaderland aan het ontnemen zijn. Slechts weinig Franstaligen begrijpen waarom, en trapt in het simplistische discours van "omdat ze nog rijker willen zijn!"

Het is echter wel zo dat ze vaak vergeten dat niet alles er op vraag van de Vlamingen is gekomen : de eentaligheid van regio's is er op hun vraag gekomen, het Waalse gewest en het Brusselse gewest,...
quote:
Hoe? Nu is het echt genoeg geweest, dit waren de allerlaatste verkiezingen met de ongrondwettelijke kieskring Brussel--Halle-Vilvoorde? Kan het grondwettelijk dus wel?
pi_52057129
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 21:18 schreef Reya het volgende:

[..]
Of ze hebben een latente voorkeur voor het VB als Vlaamse partner.
Kan niet, het VB heeft al vaak gezegd dat de ontbinding van België de eerste eis is voor deelname aan een nationale regering.
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 13:01:28 #168
pi_52071178
Open VLD: "Federale geldkranen dichtdraaien"
vr 03/08/07 - De Vlaamse liberalen dreigen ermee federale geldkranen voor de Franse Gemeenschap en het Waals Gewest dicht te draaien.

Ze willen dat doen als de Franstaligen een echte staatshervorming blijven afwijzen.

Open VLD-onderhandelaars Patrick Dewael (foto) en Karel De Gucht wijzen onder meer op het grootstedenbeleid. De grote steden krijgen elk jaar 600 miljoen euro federaal geld.

De Vlaamse liberalen merken op dat het strikt genomen gaat om een bevoegdheid van de gewesten en de gemeenschappen.

Daarom is het volgens Open VLD mogelijk een einde te maken aan die geldstroom. "Als er geen staatshervorming komt op een aantal punten, dan denk ik dat je geen regering hebt en als er geen regering is, dan gaan die geldkranen vanzelf toe", zegt De Gucht.

N-VA-voorzitter Bart De Wever (foto) is toch niet helemaal negatief. De Franstaligen praten eindelijk over de staatshervorming.

"Het grote neen is doorbroken. Tot voor kort wilden ze over niets spreken. Ze zaten hier aan de poort quasi pathetische verklaringen over de eenheid van België af te leggen en het gesprek te weigeren. Het gesprek is begonnen", zegt De Wever.

Straks om 13.30 uur geeft formateur Yves Leterme een persconferentie met een stand van zaken. Hij hoopt vanavond rond te zijn met de eerste lezing van zijn formateursnota.
pi_52078727
Nederlandse (ingekorte) vertaling van een interview uit Le Soir (Franstalige krant)
http://www.hln.be/hlns/ca(...)ml?wt.bron=hlnMatrix
quote:
Franstaligen hebben zelf problemen gecreëerd" zegt Dehaene
De Franstaligen hebben zelf de problemen gecreëerd waarmee ze nu geconfronteerd worden tijdens de onderhandelingen op Hertoginnedal. Dat zegt oud-premier Jean-Luc Dehaene (CD&V) vrijdag in een interview in Le Soir.

"De (taal)grens is een voorbeeld van de manier waarop de Franstaligen de Vlamingen een lesje hebben willen leren, terwijl ze zelf het probleem gecreëerd hebben", zegt Jean-Luc Dehaene.

"Als Wallonië in 1932 de tweetaligheid had aanvaard, zou België niet verworden zijn tot wat het vandaag is", voegt hij eraan toe. Dehaene benadrukt nog dat de inspanningen van de Franstaligen - namelijk om Nederlands te spreken - zowat 40 jaar te laat komen.

Hij merkt op dat een nieuwe generatie Vlaamse politici geen Frans meer spreekt. De oud-premier waarschuwt de Franstaligen ook voor het vastlopen van de onderhandelingen. (belga/hln)
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 17:36:13 #170
pi_52078902
Het lijkt nu toch wel de eerste keer dat het Franstalige "non" kamp echt op de proef wordt gesteld. Ik ben eigenlijk benieuwd ...

Valt trouwens wel weer op hoe de Waalse pers en de politici nu weer aan eenzelfde anti-vlaamse zeil trekken eigenlijk
pi_52090850
Mensen, ik heb genoeg gezien.

Ik heb in het verleden de eenheid van Belgie wel eens vededigd, maar ik zie nu in dat dat een grote fout is geweest. De onderhandelingen voor een nieuwe 'Belgische' regering maken de enorme kloof tussen Vlaanderen en Franstalig Belgie overduidelijk.

Er is geen HOND die nu nog kan ontkennen dat Vlaanderen en Wallonie in feite twee totààl verschillende landen zijn, die op elkaar uitgekeken zijn. Er is enkel nog ergernis om elkaar.

Het moet nu maar eens gedaan zijn, voor eens en altijd. Tijd om komaf te maken met het mislukte huwelijk tussen Vlaanderen en Wallonie/Bruxelles, dat nooit een liefdevol huwelijk geweest is.

Om het kort te stellen:

- Franstaligen weigeren om onze taal te leren (Nederlands is in Wallonie niet verplicht en steeds minder jongeren leren het - terwijl de ouderen het sowieso al niet kennen).
- Franstaligen weigeren zelfs als ze in Vlaanderen komen wonen om onze taal te leren.
- Franstaligen zijn 40% van de Belgische bevolking, een minderheid. Ze gedragen zich echter als een arrogante meerderheid, ze zijn in het parlement ook als 50% vertegenwoordigd.
- Franstaligen krijgen jaarlijks 11 MILJARD euro uit Vlaanderen. Er is nooit een 'merci' geweest, wel integendeel:
- Franstaligen blokkeren alle rechtmatige Vlaamse eisen om meer zelfbestuur, hiermee beknotten ze Vlaanderen in z'n ontwikkeling.
- Enzovoort en zo verder...

Vlamingen die vandaag niet voor een onafhankelijk Vlaanderen zijn, zijn in mijn ogen onvoorstelbaar DOM ofwel gewoon onwetend. Ik weet niet wat het ergste is...
pi_52091091
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 02:05 schreef Frederic het volgende:

Ik heb in het verleden de eenheid van Belgie wel eens vededigd, maar ik zie nu in dat dat een grote fout is geweest. De onderhandelingen voor een nieuwe 'Belgische' regering maken de enorme kloof tussen Vlaanderen en Franstalig Belgie overduidelijk.
Alleen al het feit dat alle serieuze partjien ofwel Vlaams, ofwel Franstalig zijn, geeft eigenlijk al aan hoe groot de kloof is. Franstaligen kruipen bijeen op een eenheidslijst in Vlaanderen trouwens...
quote:
Er is geen HOND die nu nog kan ontkennen dat Vlaanderen en Wallonie in feite twee totààl verschillende landen zijn, die op elkaar uitgekeken zijn. Er is enkel nog ergernis om elkaar.
Juist, België bestaat morgen alleen nog maar omdat het vandaag bestaat. Moesten het nu twee aparte stabiele staten zijn, zou geen kat ze willen samenvoegen.
quote:
- Franstaligen zijn 40% van de Belgische bevolking, een minderheid. Ze gedragen zich echter als een arrogante meerderheid, ze zijn in het parlement ook als 50% vertegenwoordigd.
Dat klopt niet hoor, wij hebben 88 van de 150 zetels in de federale Kamer. Doordat wij met kieskringen werken, en de opkomst iets lager is (hoewel ze verplicht is!) in Wallonië, is dat niet helemaal in overeenstemming met de verhouding stemmen. Passen we het Nederlandse systeem toe op de resultanten van 10 juni, dan zouden wij waarschijnlijk 94 zetels gekregen hebben.
Maar het is waar : ik denk dat wij het enige volk ter wereld zijn dat in de meerderheid in eigen land is, en toch zelf moet smeken om meer autonomie en voor taalrechten in hoofdstad en zelfs eigen gewest.
quote:
Vlamingen die vandaag niet voor een onafhankelijk Vlaanderen zijn, zijn in mijn ogen onvoorstelbaar DOM ofwel gewoon onwetend. Ik weet niet wat het ergste is...
Moest onze media ook eens gaan doen zoals de RTBF...
pi_52092630
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 02:05 schreef Frederic het volgende:

Het moet nu maar eens gedaan zijn, voor eens en altijd. Tijd om komaf te maken met het mislukte huwelijk tussen Vlaanderen en Wallonie/Bruxelles, dat nooit een liefdevol huwelijk geweest is.

Om het kort te stellen:

- Franstaligen weigeren om onze taal te leren (Nederlands is in Wallonie niet verplicht en steeds minder jongeren leren het - terwijl de ouderen het sowieso al niet kennen).
- Franstaligen weigeren zelfs als ze in Vlaanderen komen wonen om onze taal te leren.
- Franstaligen krijgen jaarlijks 11 MILJARD euro uit Vlaanderen. Er is nooit een 'merci' geweest, wel integendeel:
- Franstaligen blokkeren alle rechtmatige Vlaamse eisen om meer zelfbestuur, hiermee beknotten ze Vlaanderen in z'n ontwikkeling.
- Enzovoort en zo verder...

quote:
Eigenlijk is dat niet waar hoor... Ik weet niet of er cijfers voor zijn, maar uit eigen ervaring kan ik toch stellen dat steeds meer Franstalige jongeren Nederlands kennen. En dat eigenlijk in Vlaanderen zelf het Frans er op achterui gaat tegenover het Engels.
pi_52092828
quote:
Bedankt ook.
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 11:53:17 #175
pi_52094584
12 procent van zijn kiezers keren Yves Leterme de rug toe

Mochten er nu verkiezingen worden gehouden, zou Yves Leterme zo'n 100.000 stemmen minder halen dan op 10 juni, toen hij er bijna 800.000 kreeg. Dat blijkt uit een peiling van 'Field Research' in opdracht van onze collega's van de krant Het Laatste Nieuws. Leterme betaalt daarmee het gelag voor de erg moeizame communautaire onderhandelingen.

Volgens de peiling zou 1 op de 8 Leterme-kiezers de CD&V-kopman de rug toekeren. Ze nemen Leterme niet zozeer zijn blunder met de Brabançonne kwalijk, maar wel zijn houding tegenover koninklijk bemiddelaar Dehaene, de lang aanslepende regeringsonderhandelingen en vooral het uitblijven van een doorbraak in de staatshervorming. Vooral de Vlaamsgezinden lijken spijt te hebben van hun keuze op 10 juni.

De formateur toonde zich gisteren alvast optimistisch over het verloop van de onderhandelingen, al gaf hij toe dat de discussies over communautaire kwesties «stroever» verlopen. Om de Waalse gesprekspartners te doen inbinden, dreigen Open Vld en CD&V er nu mee de geldkraan dicht te draaien voor het grootstedenbeleid. Dat zou Brussel en enkele Waalse steden honderden miljoenen euro kosten.

Toch lijkt de reputatie van Yves Leterme vooral te lijden onder de lang aanslepende regeringsonderhandelingen. Vijftien procent van de kiezers die hem trouw blijven, vinden dat de moeizame onderhandelingen zijn geloofwaardigheid schaden. Bij de kiezers die Leterme geen stem meer zouden geven, vindt maar liefst 80 procent dat zijn aanpak van de formatiegesprekken zijn geloofwaardigheid aantasten. De vrees dat een grote staatshervorming op de lange baan wordt geschoven, is voor de overgrote meerderheid onder hen de belangrijkste reden om hun stem niet meer aan Leterme te geven. Driekwart van de kiezers die teleurgesteld zijn in Leterme vinden dat hij te zwak overkomt om zijn standpunten door te drukken. En ook zijn slechte en soms bitse communicatie kost Leterme stemmen.

Het lijkt er dus op dat Yves Leterme vooral zijn meest Vlaams-nationalistische kiezers ontgoochelt door het uitblijven van enig perspectief op een «grote staatshervorming.» Er rest de formateur één troost. Als hij dat alsnog voor elkaar krijgt, kan zijn populariteit allicht niet meer stuk.

Leterme ziet de toponderhandelaars dit weekend onder vier ogen om schot te krijgen in de «kleine» dossiers, die zonder tweederdemeerderheid kunnen worden gerealiseerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')