quote:
Helaas laat die zich slecht met de hand maximaliseren.
Daar hebben we computers voor! Ontzettend bedankt, ik zal het proberen. Mijn werkdag hier in Colombia loopt nu tegen z'n einde dus ik kom hier maandag op terug.
Achtergrond informatie. Ik ben moe (vrijdagmiddag, einde werkdag enzo
![]()
) dus mijn beschrijving zal best wat wiskundige inconsistenties bevatten.
ik heb een tijdsreeks met daarin de dagelijkse "return" van de Dow Jones index. Nu wil ik het gedrag van deze tijdsreeks R(t) reproduceren door middel van een zgn. "Stochastic Volatility" model (een verfijning van het aloude en bekende model van Black & Scholes). SV modellen bestaan veelal uit twee stochastische differentiaal vergelijkingen: één voor de return zelf, dR(T) = sigma(t)*dW1(t), en een tweede voor het volatiliteitsproces, voor welke een héle hoop opties zijn. Voor de SDE die mijn volatiliteitsproces beschrijft, dsigma(t), heb ik voor het zgn. mean-reverting Ornstein-Uhlenbeck proces gekozen, d.w.z: dsigma(t) = alpha(sigma(t)-theta)+k*dW2(t). (W1,W2) is een twee-dimensionaal Wiener-proces zodanig dat de correlatie tussen W1 en W2 rho is.
Waarom specifiek het O-U proces? Ten eerste omdat het relatief simpel is en tóch aan alle veronderstellingen, die er op dit moment m.b.t. marktgedrag in de financieringtheorie zijn, voldoet. Het grote probleem met SV (zo ook de O-U variant) modellen was altijd dat meestal niet voor alle parameters gesloten uitdrukkingen konden worden bepaald, waardoor men aan (bijv. MCMC) simulatie overgeleverd was. Totdat twee Spanjaarden (Masoliver en Perelló) in een recent artikel (mei 2006) de bovenstaande formule voor het leverage effect aantoonden, zodat met een "fit" door een schatting voor de leverage functie (die 5 jaar eerder door een Fransman (Bouchaud) was geintroduceerd) voor álle parameters een gesloten uitdrukking bestaat. En is dan is reproductie veel makkelijker en flexibeler.
Het leverage-effect is de correlatie tussen stochastische variantie op tijd t+T en de return op tijd t, en kan benaderd worden via de tijdreeks dmv
![]()
.
De index op het plaatje is de T, de dj_l is de bovenstaande berekening en de "fit" van de verdeling staat toe dat we schatting voor de laatste parameter kunnen maken.
[ Bericht 20% gewijzigd door Knakker op 06-07-2007 23:29:57 ]