Beide dingen moet je ook niet uit je hoofd leren, maar gewoon afleiden. Helaas is het onderwijs daar niet meer op gericht... trucjes uit je hoofd leren heb je weinig aan, als je weet waar je mee bezig bent, verzin je dat ter plekke.quote:Op donderdag 21 juni 2007 15:51 schreef Huppelei het volgende:
Ik kwam in mijn wiskunde boek een paar sommen tegen waarvan ik de methode om ze op te lossen even niet meer weet. Dus als iemand dat hier weet hoor ik het graag (wat wel zo zal zijn, want de sommen zijn erg makkelijk eigenlijk)
Het gaat om de volgende sommen:
"Stel de formule op van de lijn n die door de punten C (-5,7) en D(3,-9) gaat."
en
"Bereken de coördinaten van het snijpunt van de lijn p : y = 1/2x - 3 met de x-as."
en
"De lijn n snijdt de x-as in het punt E(12,0) en de y-as in het punt F(0,-6).
Stel de formule van n op."
Alvast bedankt, en sorry van de eigenlijk stomme vragen
Huppelei
Alledrie invullen op je rekenmachine en dan je eigen conclusie trekken, denk ik.quote:Op donderdag 21 juni 2007 16:51 schreef Huppelei het volgende:
Nog 1 vraag.
We hebben een discussie over een som, namelijk: (x-7)^2 = (x-8)^2
Ik zeg dat x = -0.75 en de ander zegt x = 0,5 en de laatste zegt x = 7,5
Wat denken jullie?
(x-7)^2 = (x-8)^2quote:Op donderdag 21 juni 2007 16:51 schreef Huppelei het volgende:
Nog 1 vraag.
Wat denken jullie?
Of je werkt bij allebei de kanten de haakjes weg:quote:Op donderdag 21 juni 2007 16:51 schreef Huppelei het volgende:
Nog 1 vraag.
Wat denken jullie?
Bedoel je met MGF genererende functies? In dat geval gebruiken wij dat de genererende functie van r.v X gedefinieerd is als:quote:Op donderdag 21 juni 2007 19:39 schreef GlowMouse het volgende:
Probeer eens wat met de MGF's.
Snap niet wat je hiermee bedoeldquote:Op donderdag 21 juni 2007 19:39 schreef GlowMouse het volgende:
Als het niet lukt, zeg dan of je als parameter van de exponentiele verwachting de verwachting of de inverse daarvan hanteert; beide komen namelijk voor.
Ja dat bedoel ik. Andere notatie is namelijk dat f(x)=exp(-x/a)/a en dan zou de uitwerking er raar uitzien als je dat niet wist.quote:Bedoel je dat?
Ik snap de vraag niet. e=2.71enz?quote:Op vrijdag 22 juni 2007 20:16 schreef teletubbies het volgende:
Gegeven een groep met een element x zodanig dat xyx=y³ voor alle y in G.
toon aan: x²=e en y^8=e.
voor de eerste vul ik in y=e. dan krijg ik x²=e.
de tweede is niet helemaal gelukt.
ik weet bijv wel dat als ik subsitueer voor y de waarde xyx. dan krijg ik:
xxyxx=(xyx)³ dus
y=xy³x..
verder kom ik niet
als ik subsitueer voor y de waardx-1yx-1 dan krijg ik.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 20:16 schreef teletubbies het volgende:
Gegeven een groep met een element x zodanig dat xyx=y³ voor alle y in G.
toon aan: x²=e en y^8=e.
voor de eerste vul ik in y=e. dan krijg ik x²=e.
de tweede is niet helemaal gelukt.
ik weet bijv wel dat als ik subsitueer voor y de waarde xyx. dan krijg ik:
xxyxx=(xyx)^3 dus
y=xy^3x..
verder kom ik niet
ik heb hem zo op mijn gr geplot.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:37 schreef GlowMouse het volgende:
Weet je zeker dat je het gebied goed geplot hebt? Het ziet er namelijk vrij logisch uit:
[afbeelding]
functie omgerekend naar r en O en dan de formule zo bewerkt dat ik die formule krijg zodat ik hem in de gr kan invoeren.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:46 schreef GlowMouse het volgende:
Hoe kom je ooit aan r=1/θ-1 :s Het gaat om het gebied 0<=x<=2, x<y<wortel(4-x²).
dat snap ik maar ik kan uit jouw plot bv niet snel halen dat het gebied begrensd wordt met pi/2 en pi/4 en dat is alleen al als ik hem kan plottenquote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:55 schreef GlowMouse het volgende:
Die berekening zou moeten beginnen met 0<r*cos(θ)<2 en r*cos(θ) < r*sin(θ) < wortel(4-r²cos²(θ)). Ik denk niet dat je daarmee snel tevreden wordt.
Doel van poolcoordinaattransformatie is juist dat wanneer het oorspronkelijke gebied zich makkelijk in poolcoördinaten laat beschrijven en er iets met x²+y² in de integrand staat, de berekening makkelijk wordt. Het oorspronkelijke gebied moet je tekenen mbv 0<x<2, x<y<wortel(4-x²) met x op de ene as en y op de andere as. Je hebt dan nog niet met r en θ te maken. Eenmaal het gebied getekend is, kun je hetzelfde gebied proberen te beschrijven in r en θ.
ok hij snijdt hem dus precies door middenquote:Op zaterdag 23 juni 2007 17:03 schreef GlowMouse het volgende:
Wanneer je weet dat de lijn y=x onder een hoek van pi/4 rad staat en de lijn x=0 onder een lijn van pi/2 rad, weet je genoeg.
dat is inderdaad makkelijker.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 14:47 schreef GlowMouse het volgende:
Als uit x²=e volgt dat (x-1)2=e dan lijkt het te kloppen. Makkelijker was y³ invullen. Rechts krijg je dan direct y9, links kun je y=xy³x gebruiken.
Ik weet alleen te weinig van groepen om te weten of y9=y voldoende is om y8=e te bewijzen.
eerste als ik het goed heb er zit een rang order in, volgensmij staat die op de laatste pagina`s van binasquote:Op zondag 24 juni 2007 13:25 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
Hoe heet dit molecuul?
[afbeelding]
Morgen proefwerk scheikunde, koolstofchemie...
Ik had dus niet echt een idee hoe dit moest, ik deed alleen wat wanhopige pogingen, dus toets ik sqrt(102+52) in en jawel daar komt ongeveer 11 uit, het goede antwoord. Mijn vraag dus, is dit gewoon toeval en zo ja hoe los ik dit op? Of is dit goed en waarom dan wel?quote:We plan to determine the area of a rectangle
by means of measuring the length a and width b once.
Before measuring, we would like to assess the precision
with which the area can be determined. We know that
the rectangle has a length of 10 m and a width of 5 m,
approximately. Assuming that the length and width measurement
are independent and have a standard deviation
of 1 cm, what is the standard deviation of the area, to a
first-order approximation?
a) 1 cm2
b) 50 cm2
c) 11 cm2
d) 7 cm2
De verwachting van een discrete stochast bereken je gewoonlijk met behulp van een (oneindige) som, maar als je het toch graag met een integraal wilt doen zul je met delta functies (Kronecker of Dirac, dat weet ik niet precies) moeten gaan rommelen. Je wilt dan integraal[-inf tot inf] delta*x*f(x)dx = integraal[-inf tot inf]xd(primitieve(delta*f(x))) doen. Ik heb niet zoveel verstand van integreren met delta's, maar ik vermoed dat het in jouw voorbeeld F(x) = x als x = 1, 0 anders moet zijn (volgens mij heb je de cumulatieve kansverdeling opgeschreven).quote:Op maandag 25 juni 2007 14:07 schreef GlowMouse het volgende:
Ik kwam tegen dat de verwachting van zowel een continue als discrete stochast berekend kan worden via integraal[-inf tot inf]xdF(x). Hier zet ik vraagtekens bij, en ik vraag me af wie nu gelijk heeft. Misschien ziet iemand een fout in onderstaande redenatie:
Neem de stochast X met P(X=1) = 1, ofwel F(x) = 0 als x<1, 1 als x>=1.
Ik snap niet wat je hier precies mee bedoeltquote:Neem als verdeling (-inf, 1-a, 1, inf).
Daarom snap ik dit ook nietquote:De onderschatting van de integraal is nu 0, de bovenschatting a, als a->0 zijn zowel onder- als bovengrens 0, wat de integraal 0 maakt. Dit terwijl de verwachting 1 is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |