abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51455548
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 23:59 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Klopt het is zijn mening inderdaad. Desondanks onderbouwt hij het wel redelijk sterk, ik heb wel een aantal dingen gelezen die nieuw voor mij waren.
Ja, ik vind dat hij de toon heel neutraal zet, en goeie uiteenzettingen geeft.

Feit blijft, dat de Joden nooit hebben gedacht dat de Messias Goddelijk zou zijn. En dat Christenen op de profetieën uit het oude testament terugvallen, en stellen dat die Joden hun eigen teksten eigenlijk niet goed begrepen hebben, en dat met de Messias God zelf wordt bedoeld. Dat vind ik nogal sterk. Zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen waarin Christenen hebben gemeend de Tenach anders te moeten interpreteren; de creatio ex nihilo is hier ook een voorbeeld van, en ook de erfzonde. Allemaal herinterpretaties van teksten die 1000 jaar voor die herinterpretatie zijn geschreven, en eigenlijk niet tekstueel fatsoenlijk zijn te onderbouwen.

Ik ben niet gelovig, dus voor mij is het het meest aannemelijk dat Jezus gewoon menselijk was. Als je kijkt naar het Joodse religieuze gedachtengoed, de politieke toestand van die tijd, de wens tot verlossing en een Messias, is het voor mij het aannnemelijkst dat Jezus gewoon een mens was, dat later door een select groepje zijn status is verheven tot een Goddelijke één, en dat deze afsplitsing met een bepaalde propaganda steeds meer aanhang heeft gekregen

Je moet niet vergeten dat het Jodendom tsjokvol regels zit, en dat er erg veel waarde werd gehecht aan de besnijdenis en de mitzwot ( 613 in totaal ! ). Het idee van Paulus om een nieuwe Joodse afsplitsing te propageren waarin deze regels werden versoepeld, opende de deur naar een veel breder publiek. In het begin werd deze afsplitsing zelfs nog als authentiek Joods bestempeld.

Dat wil niet zeggen dat het verhaal rond Jezus niet bijzonder is. Ik zie zelf echter eenvoudig weg niet in waarom een God naar de Aarde gaat en daar moet sterven, om vervolgens de mens de kans te geven om net die ene religie eruit te pikken en zo verlossing te ontvangen. Dat vind ik persoonlijk een erg denigrerend beeld van zo'n God. Christenen zien dat dan juist net als "een kadootje van God, wat je kunt aannemen of weigeren" ( zoals iemand het hier es omschreef )

Wat mij eigenlijk het mees tegenstaat van het Christendom, is dat de nadruk is verschoven van Jezus zijn gedachtengoed naar Jezus zelf. Persoonlijk vind ik dat erg jammer Het idee dat je als mens nog qua daden zo goed kunt doen, maar dat je persé ook nog in een verhaal moet geloven wat qua geloofwaardigheid net zo aannemelijk is als vele andere mythes, vind ik een beetje idioot.
pi_51535868
Ik ben nu Marcus aan het doorlezen, en er zijn wat uitspraken die me opvallen. Misschien dat iemand ze in een context kan plaatsen.

In Marcus 6 zegt Jezus: "Een profeet is alleen in zijn vaderstad en onder zijn verwanten en in zijn huis ongeëerd." Dit slaat terug op Hemzelf.

In Marcus 10 komt er een rijke jongeling op Hem af, en noemt Jezus "goed", waarop Jezus antwoordt met "Waarom noemt Gij mij goed? Niemand is goed dan God alleen".

Ik wou wellicht binnenkort es een topic openen met meer uitspraken in de evangelieën die ik persoonlijk erg interessant vind en niet zo direct kan plaatsen, maar deze 2 vond ik wel mooi in dit topic passen

[ Bericht 1% gewijzigd door Haushofer op 16-07-2007 22:35:29 (typo) ]
pi_51536908
Bij de tweede bijbeltekst ben je een 'n' vergeten, het is 'niemand' in plaats van 'iemand':
"Jezus antwoordde: ‘Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, behalve God."

Deze tekst wordt door christenen uitgelegd als een retorische opmerking van Jezus. Weet de man die Jezus met 'goed' aanspreekt wel wat hij zegt? Door Jezus met 'goed' aan te spreken impliceert hij dat Jezus God is, want niemand is toch goed, behalve God?

Mij is vroegâh (door christenen) ook uitgelegd dat het 'op de knieën vallen' voor een rabbi vrij ongewoon is. Daarmee zou de man dus ook al aangeven dat Jezus meer dan een rabbi was. Daarnaast geeft Jezus in het vervolg van de tekst nog twee nieuwe geboden (verkoop alles en volgt mij) wat ook weer de goddelijke status van hem zou onderstrepen, want wie anders dan God kan nieuwe geboden geven.

Dit wordt overigens weer tegengesproken door 1 Tim 2:5: "Want er is maar één God, en maar één bemiddelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus."

[ Bericht 20% gewijzigd door VonHinten op 16-07-2007 21:51:51 ]
pi_52040758
quote:
Op maandag 16 juli 2007 21:16 schreef Haushofer het volgende:
Ik ben nu Marcus aan het doorlezen, en er zijn wat uitspraken die me opvallen. Misschien dat iemand ze in een context kan plaatsen.

In Marcus 6 zegt Jezus: "Een profeet is alleen in zijn vaderstad en onder zijn verwanten en in zijn huis ongeëerd." Dit slaat terug op Hemzelf.

In Marcus 10 komt er een rijke jongeling op Hem af, en noemt Jezus "goed", waarop Jezus antwoordt met "Waarom noemt Gij mij goed? Niemand is goed dan God alleen".

Ik wou wellicht binnenkort es een topic openen met meer uitspraken in de evangelieën die ik persoonlijk erg interessant vind en niet zo direct kan plaatsen, maar deze 2 vond ik wel mooi in dit topic passen
Marcus heeft als onderliggende boodschap dat degenen om Jezus heen (zijn familie, de volkselite, en zeker zijn discipelen!) niks van Jezus' boodschap snappen - buitenstaanders zoals de vrouw die hem zegent (14:3-6) en de centurion aan het kruis (15:39) zijn degenen die het begrijpen. Dat plaatst je eerste citaat in die context (en heel veel meer uit Marcus, let er maar eens op).
pi_52063168
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 11:42 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Marcus heeft als onderliggende boodschap dat degenen om Jezus heen (zijn familie, de volkselite, en zeker zijn discipelen!) niks van Jezus' boodschap snappen - buitenstaanders zoals de vrouw die hem zegent (14:3-6) en de centurion aan het kruis (15:39) zijn degenen die het begrijpen. Dat plaatst je eerste citaat in die context (en heel veel meer uit Marcus, let er maar eens op).
En dan?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_52064895
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 01:59 schreef Kees22 het volgende:

[..]

En dan?
Dat is de context waarin het geplaatst moet worden (dat vroeg Haushofer namelijk). Dit past in het verhaal van Marcus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')