Jaja, het is niet netjes om jezelf te citeren.quote:Op zondag 10 juni 2007 15:50 schreef Kees22 het volgende:
Overigens heb ik veel geleerd van de HBO-sudenten die bij ons instroomden: veel praktischer dan wij, die van de HBS of het gymnasium afkwamen.
Ik snap er niks van.quote:Op zondag 10 juni 2007 23:49 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Veel WO-ers hollen teveel achter de feiten aan...... HBO-ers zijn veel pragmatischer in hun oplossingen en excelleren in ozo kortzichtige bedrijfleven (het wahalla van de ozo kort door de bocht oplossingen) . WO-ers horen eigenlijk thuis in het walhalla dat wetenschap heet. Maar in Nederland bestaat dat bijna niet...
dus komen ze maar al te vaak op plekken terecht waar ze niet tot hun recht komen.....
Het werk niveau voor WO-ers wordt gruwelijk uitgehold door het bedrijfsleven. Het is een gruwel dat het bedrijfsleven vaak niet eens meer een onderscheid maakt tussen hbo- en wo-werkniveau bij vacatures.Als ze al weten wat het verschil is..
![]()
Mijn hele punt is dus dat dit voordeel helemaal niet blijvend is. Als een WO-er zes maanden werkt snapt hij ook dat een bedrijf totaal anders werkt.quote:Op zondag 10 juni 2007 23:45 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens.
Van die praktijkervaring hebben ze altijd voordeel, omdat ze al heel vroeg met de neus op de feiten worden gedrukt. In het bedrijfsleven telt output.
Hier komt dus juist het voordeel van een echte WO-er naar voren. Het maakt in principe niet zoveel uit wat je gestudeerd hebt je leert namelijk een denkwijze en geen vak. Een WO-er is uitermate geschikt om een probleem te doorzien.quote:Of jij een sommetje binnen vijf minuten kunt oplossen telt niet. Maar of jij een probleem doorziet en met een juiste oplossing komt, telt wel. Zoiets kun je domweg op school niet leren. In het WO worden studenten te lang in de waan gelaten dat ze de rest van hun leven te maken krijgen met "een trein verlaat Amsterdam om half drie en passeert de tegemoetkomende trein vanuit Rotterdam om ...".
Helaas geldt dit ook voor het WOquote:Helaas - en ik schrijf dit met pijn in het hart - is een groot deel van de studenten op het HBO niet ambitieus, niet gemotiveerd en lui. Het niveau van het HBO kan best wel wat hoger.
Iha bedoelen ze met hogeropgeleide iemand die van een hogeschool en universiteit is afgestudeerd.quote:Op maandag 11 juni 2007 00:20 schreef Addict89 het volgende:
[..]
Bedoelen ze met hoge opleiding niet HBO en WO? Aangezien ze in het vervolg van het artikel ook ingaan op zowel HBO als WO.. maar dan is het toch helemaal niet zo enorm veel..
Wetenschap, innovatie in Nederland stelt NIETS voor. Daarnaast zijn daar amper of geen vacatures. Als ze er wel zijn, dan wordt je kapot geconcurreerd en de kans op een dergelijke baan bijzonder slecht.quote:Op maandag 11 juni 2007 01:18 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik snap er niks van.
In Nederland bestaat wel degelijk een deel van het walhalla dat wetenschap heet. We tellen in een aantal onderwerpen wel degelijk internationaal mee. Niet mijn vakken, maar dat doet daar niks aan af.
Kennelijk ook niet jouw vakken. Nou, dan heb je een keuze: of in Nederland blijven of naar het buitenland vertrekken. En in het eerste geval kun je weer kiezen: ofwel in Nederland een TopInstituut of ExpertiseCentrum of zoiets opzetten, of gewoon degelijk HBO+ werk doen.
In plaats van moeilijk te doen, is het misschien een idee om een keuze te maken en je leven vorm te geven.
En hoe erg is dat?quote:Op maandag 11 juni 2007 10:29 schreef EchtGaaf het volgende:
selectie vind eigenlijk niet eens meer plaats op het vod, maar puur op andere zaken.
dat is het idd teveel mensen hebben hbo vrijetijdskunde of gymleraar gedaanquote:Op zondag 10 juni 2007 15:28 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Is dat nou echt waar? Waarop baseer je dat er mensen kapot worden geconcurreerd?
Ik hoor in mijn omgeving juist dat afgestudeerden (van technische universiteit) uit drie banen kunnen kiezen, de startsalarissen niet slecht zijn (ca. 2300-2600 bruto per maand) en dat er bonussen zijn voor werknemers die nieuwe werknemers weten binnen te halen. De klachten die ik hoor zijn juist van mensen, die te hard moeten werken omdat ze te weinig collega's hebben. Of die geen tijd hebben om hun vakantiedagen op te nemen.
Is het probleem niet dat er teveel hoogopgeleiden zijn in de verkeerde opleidingen? Er is wel vraag naar hoogopgeleiden, maar niet in alle richtingen.
en niet alleen dat de HBO ers die nu met mij instromen hebben totaal geen idee wat verslagvaardigheden zijn en dergelijke.quote:Op zondag 10 juni 2007 15:53 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Die 'praktijkervaring' van die HBO-ers begin ik inmiddels ook een beetje irritant te vinden. Daar hebben ze ongeveer 6 maanden voordeel van, tegenover 40 jaar voordeel als je gestudeerd hebt.
Erg. Het is compleet doorgeschoten met die secundaire eisen die ze stellen. Dit alles is het gevolg van een overaanbod aan afgestudeerden.quote:
Welke secundaire eisen? In 'mijn' sector gaat het momenteel zo. "Ow je wilt nog een jaar op reis? Prima, kom je toch over een jaar."quote:Op maandag 11 juni 2007 11:02 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Erg. Het is compleet doorgeschoten met die secundaire eisen die ze stellen. Dit alles is het gevolg van een overaanbod aan afgestudeerden.
Ja natuurlijk kunnen ze dat zeggen. Dan nemen ze toch gewoon iemand anders. Dat lukt iha erg makkelijk.quote:Op maandag 11 juni 2007 11:04 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Welke secundaire eisen? In 'mijn' sector gaat het momenteel zo. "Ow je wilt nog een jaar op reis? Prima, begin je toch over een jaar."
In dit geval zijn de contracten gewoon getekend hoorquote:Op maandag 11 juni 2007 11:05 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja natuurlijk kunnen ze dat zeggen. Dan nemen ze toch gewoon iemand anders. Dat lukt iha erg makkelijk.
Hmmmm. Ik hoor hier eigenlijk mezelf spreken toen ik nog studeerde en het gevoel had dat de hele wereld op je zou wachten.quote:Op maandag 11 juni 2007 11:06 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
In dit geval zijn worden de contracten gewoon getekend hoor![]()
Ze zitten vast niet op me te wachten. Maar er is echt een enorme schaarste.quote:Op maandag 11 juni 2007 11:08 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Hmmmm. Ik hoor hier eigenlijk mezelf spreken toen ik nog studeerde en het gevoel had dat de hele wereld op je zou wachten.![]()
De helft van de docenten komt hier uit het bedrijfsleven. Die vliegen dan even de halve wereld over om twee dagen college te komen gevenquote:wat trouwens door mening docent werd voorgehouden.
Dat wordt hard geroepen, maar als je solliciteert verandert dat heel snel.quote:Op maandag 11 juni 2007 11:11 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ze zitten vast niet op me te wachten. Maar er is echt een enorme schaarste.
Die andere helft hebben vaak niet verder gekeken dan hun studieboeken en geloven in sprookjes.quote:De helft van de docenten komt hier uit het bedrijfsleven. Die vliegen dan even de halve wereld over om twee dagen college te komen geven![]()
Denk eigenlijk wel dat je een puntje hebtquote:Op maandag 11 juni 2007 11:15 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat wordt hard geroepen, maar als je solliciteert verandert dat heel snel.
Dat valt wel mee. Maar deze master-richting is dan wel een beetje een buitenbeentje van de TUquote:[..]
Die andere helft hebben vaak niet verder gekeken dan hun studieboeken en geloven in sprookjes.
After years of expensive educationquote:Op maandag 11 juni 2007 11:08 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Hmmmm. Ik hoor hier eigenlijk mezelf spreken toen ik nog studeerde en het gevoel had dat de hele wereld op je zou wachten.![]()
wat trouwens door mening docent werd voorgehouden.
Het woord buitenbeentje maakt wellicht een groot verschil.quote:Op maandag 11 juni 2007 11:16 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Denk eigenlijk wel dat je een puntje hebt![]()
[..]
Dat valt wel mee. Maar deze master-richting is dan wel een beetje een buitenbeentje van de TU
Tja, dat zou ook weer het andere uiterste zijn. Maar met zo'n levensinvestering mag je van de maatschappij toch iets meer verwachten dan een kansje op. Als iemand voor een beroep studeert, dan hoort iemand gewoon zo'n baan te krijgen. Een kans is immers lucht. Het vertegenwoordigt hooguit een verwachtingswaarde, die niet eens blijkt te kloppen.quote:Op maandag 11 juni 2007 11:19 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
After years of expensive education
A car full of books and anticipation
I'm an expert on Shakespeare and that's a hell of a lot
But the world don't need scholars as much as I thought
De eerste vier regels van Twentysomething van jamie cullum. Het behalen van een diploma in het hoger onderwijs zorgt er kennelijk niet automatisch voor dat de hele wereld op je zit te wachten....
Tja, de hele wereld is natuurlijk wel het uiterste. Maar moeten bedelen om je wensbaan waarvoor je jaren hebt geknockt is natuurlijk gewoon ziekelijk. Vraag 100 mensen: wie heeft zijn/haar wensbaan gevonden? Vraag goed door en huiver. Je moet genoegen nemen met alternatieven, die groot onrecht doen aan je studie. En iedereen lijkt het normaal te vinden. Ik vind dat niet normaal.quote:Tsja, dat is jammer.. Maar zit jij op de hele wereld te wachten?
Je baan is de helft van je leven.quote:Zoek een leuke invulling van je leven met baan, vrienden en hobbies. Wat kan het jou dan schelen dat "De wereld" mischien meer op loodgieters zit te wachten?
Niettemin wel treffende woorden....quote:Love ain't the answer, nor is work
The truth eludes me so much it hurts
But I'm still having fun and I guess that's the key
I'm a twentysomething and I'll keep being me
Een beetje masterrichting doet daar tegenwoordig wel aan hoor.quote:Op maandag 11 juni 2007 11:20 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het woord buitenbeentje maakt wellicht een groot verschil.Dat er veel docenten van buiten uit het bedrijfsleven bij jullie lesgeven komt de kwaliteit natuurlijk wel erg ten goede.
quote:Op maandag 11 juni 2007 15:45 schreef du_ke het volgende:
[..]
Een beetje masterrichting opleiding doet daar tegenwoordig wel aan hoor.
een beetje en wel zwakken het dan wel weer erg afquote:Op maandag 11 juni 2007 15:45 schreef du_ke het volgende:
[..]
Een beetje masterrichting doet daar tegenwoordig wel aan hoor.
Dat is meer omdat ik niet zoveel masters gevolgd hebquote:Op maandag 11 juni 2007 17:06 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
een beetje en wel zwakken het dan wel weer erg af![]()
Ik denk dat het per universiteit flink verschilt.quote:Op maandag 11 juni 2007 17:10 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat is meer omdat ik niet zoveel masters gevolgd heb.
Maar bij de 3 waar ik een deel van gedaan heb (allen aan 1 faculteit) was het wel degelijk het geval.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |