abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50318521
quote:
Op zondag 10 juni 2007 15:50 schreef Kees22 het volgende:

Overigens heb ik veel geleerd van de HBO-sudenten die bij ons instroomden: veel praktischer dan wij, die van de HBS of het gymnasium afkwamen.
Jaja, het is niet netjes om jezelf te citeren.

Er moest een kavelpad aangelegd worden van 1 km lang of zo. Beton of asfalt? Wij VWO-ers gingen vergelijken en rekenen en ons afvagen wat beter was. Fundamenteel onderzoek, zeg maar.
Die HBO-ers: "Gewoon asfalt! Als ze toch die weg aan het asfalteren zijn, vraagt die boer gewoon, of ze een keer over zijn kavelpad willen rijden. Klaar!" Of beton, dat weet ikniet meer, maar het gaat om de houding.

Ik ben zelf een onderzoeker van aard, graaf goed en diep en waarachtig, en ik ben slim en snel.
Mijn vader was boer en ik ben echt te dom voor boer en ik was jaloers op HBS-ers die met een rekenliniaal konden werken. Maar slim genoeg voor Ir, en dat bleek niet eens zo moeilijk.

Wat ik zie aan hedendaagse scholing maakt me niet blij. Het is mijn vaste overtuiging, dat het van belang is om een zo breed mogelijk inzicht te hebben, want anders laat je je veel te makkelijk belazeren. Zowel door de verkoper van groene stroom als door Bush, Blair en Balkenende. Of door Sharon c.s. of Mohamedinejad c.s.
Dus: het niveau van het odnerwijs kan niet hoog genoeg zijn.
Voor VWO en WO: aanspreken op het denken en het voelen!
Voor VMBO en MAVO/HAVO: aanspreken op het doen en het voelen. En dan goed: huiswerk maken! Praktikum lopen!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_50318683
quote:
Op zondag 10 juni 2007 23:49 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Veel WO-ers hollen teveel achter de feiten aan...... HBO-ers zijn veel pragmatischer in hun oplossingen en excelleren in ozo kortzichtige bedrijfleven (het wahalla van de ozo kort door de bocht oplossingen ) . WO-ers horen eigenlijk thuis in het walhalla dat wetenschap heet. Maar in Nederland bestaat dat bijna niet... dus komen ze maar al te vaak op plekken terecht waar ze niet tot hun recht komen.....

Het werk niveau voor WO-ers wordt gruwelijk uitgehold door het bedrijfsleven. Het is een gruwel dat het bedrijfsleven vaak niet eens meer een onderscheid maakt tussen hbo- en wo-werkniveau bij vacatures. Als ze al weten wat het verschil is..
Ik snap er niks van.
In Nederland bestaat wel degelijk een deel van het walhalla dat wetenschap heet. We tellen in een aantal onderwerpen wel degelijk internationaal mee. Niet mijn vakken, maar dat doet daar niks aan af.
Kennelijk ook niet jouw vakken. Nou, dan heb je een keuze: of in Nederland blijven of naar het buitenland vertrekken. En in het eerste geval kun je weer kiezen: ofwel in Nederland een TopInstituut of ExpertiseCentrum of zoiets opzetten, of gewoon degelijk HBO+ werk doen.
In plaats van moeilijk te doen, is het misschien een idee om een keuze te maken en je leven vorm te geven.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_50320839
quote:
Op zondag 10 juni 2007 23:45 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens.

Van die praktijkervaring hebben ze altijd voordeel, omdat ze al heel vroeg met de neus op de feiten worden gedrukt. In het bedrijfsleven telt output.
Mijn hele punt is dus dat dit voordeel helemaal niet blijvend is. Als een WO-er zes maanden werkt snapt hij ook dat een bedrijf totaal anders werkt.
quote:
Of jij een sommetje binnen vijf minuten kunt oplossen telt niet. Maar of jij een probleem doorziet en met een juiste oplossing komt, telt wel. Zoiets kun je domweg op school niet leren. In het WO worden studenten te lang in de waan gelaten dat ze de rest van hun leven te maken krijgen met "een trein verlaat Amsterdam om half drie en passeert de tegemoetkomende trein vanuit Rotterdam om ...".
Hier komt dus juist het voordeel van een echte WO-er naar voren. Het maakt in principe niet zoveel uit wat je gestudeerd hebt je leert namelijk een denkwijze en geen vak. Een WO-er is uitermate geschikt om een probleem te doorzien.
quote:
Helaas - en ik schrijf dit met pijn in het hart - is een groot deel van de studenten op het HBO niet ambitieus, niet gemotiveerd en lui. Het niveau van het HBO kan best wel wat hoger.
Helaas geldt dit ook voor het WO
pi_50323195
quote:
Op maandag 11 juni 2007 00:20 schreef Addict89 het volgende:

[..]

Bedoelen ze met hoge opleiding niet HBO en WO? Aangezien ze in het vervolg van het artikel ook ingaan op zowel HBO als WO.. maar dan is het toch helemaal niet zo enorm veel..
Iha bedoelen ze met hogeropgeleide iemand die van een hogeschool en universiteit is afgestudeerd.

Ik vind 1 op de 3 veel te hoog. De arbeidsmarkt bestaat zeker niet uit 1 op de 3 banen voor hoger opgeleiden. Gevolg verdringing en diploma-inflatie. Diploma verwordt tot hooguit een pre-selectiemiddel, selectie vind eigenlijk niet eens meer plaats op het vod, maar puur op andere zaken.
pi_50323332
quote:
Op maandag 11 juni 2007 01:18 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik snap er niks van.
In Nederland bestaat wel degelijk een deel van het walhalla dat wetenschap heet. We tellen in een aantal onderwerpen wel degelijk internationaal mee. Niet mijn vakken, maar dat doet daar niks aan af.
Kennelijk ook niet jouw vakken. Nou, dan heb je een keuze: of in Nederland blijven of naar het buitenland vertrekken. En in het eerste geval kun je weer kiezen: ofwel in Nederland een TopInstituut of ExpertiseCentrum of zoiets opzetten, of gewoon degelijk HBO+ werk doen.
In plaats van moeilijk te doen, is het misschien een idee om een keuze te maken en je leven vorm te geven.
Wetenschap, innovatie in Nederland stelt NIETS voor. Daarnaast zijn daar amper of geen vacatures. Als ze er wel zijn, dan wordt je kapot geconcurreerd en de kans op een dergelijke baan bijzonder slecht.

Heeft alles te maken met die ziekelijke VOC mentaliteit hier. Puur handel, verkoop bedrijven, desnoods over lijken heen. Investeren in wetenschap en innovatie: ho maar.

We zullen het ongetwijfeld wel redden met onze tulpen en klompen mentaliteit.

Je kan hier beter bouwvakker worden.
pi_50323784
quote:
Op maandag 11 juni 2007 10:29 schreef EchtGaaf het volgende:

selectie vind eigenlijk niet eens meer plaats op het vod, maar puur op andere zaken.
En hoe erg is dat?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 11 juni 2007 @ 10:58:52 #247
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_50324118
quote:
Op zondag 10 juni 2007 15:28 schreef ijsbrekertje het volgende:

[..]

Is dat nou echt waar? Waarop baseer je dat er mensen kapot worden geconcurreerd?

Ik hoor in mijn omgeving juist dat afgestudeerden (van technische universiteit) uit drie banen kunnen kiezen, de startsalarissen niet slecht zijn (ca. 2300-2600 bruto per maand) en dat er bonussen zijn voor werknemers die nieuwe werknemers weten binnen te halen. De klachten die ik hoor zijn juist van mensen, die te hard moeten werken omdat ze te weinig collega's hebben. Of die geen tijd hebben om hun vakantiedagen op te nemen.

Is het probleem niet dat er teveel hoogopgeleiden zijn in de verkeerde opleidingen? Er is wel vraag naar hoogopgeleiden, maar niet in alle richtingen.
dat is het idd teveel mensen hebben hbo vrijetijdskunde of gymleraar gedaan
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 11 juni 2007 @ 11:00:13 #248
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_50324165
quote:
Op zondag 10 juni 2007 15:53 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Die 'praktijkervaring' van die HBO-ers begin ik inmiddels ook een beetje irritant te vinden. Daar hebben ze ongeveer 6 maanden voordeel van, tegenover 40 jaar voordeel als je gestudeerd hebt.
en niet alleen dat de HBO ers die nu met mij instromen hebben totaal geen idee wat verslagvaardigheden zijn en dergelijke.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_50324256
quote:
Op maandag 11 juni 2007 10:48 schreef du_ke het volgende:

[..]

En hoe erg is dat?
Erg. Het is compleet doorgeschoten met die secundaire eisen die ze stellen. Dit alles is het gevolg van een overaanbod aan afgestudeerden.

Men spreek nu zelfs over een "track record" (kan niet eens meer op z'n Nederlands).
Als dat niet het failliet is van de vaderlandse taal...
pi_50324312
quote:
Op maandag 11 juni 2007 11:02 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Erg. Het is compleet doorgeschoten met die secundaire eisen die ze stellen. Dit alles is het gevolg van een overaanbod aan afgestudeerden.
Welke secundaire eisen? In 'mijn' sector gaat het momenteel zo. "Ow je wilt nog een jaar op reis? Prima, kom je toch over een jaar."
pi_50324359
quote:
Op maandag 11 juni 2007 11:04 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Welke secundaire eisen? In 'mijn' sector gaat het momenteel zo. "Ow je wilt nog een jaar op reis? Prima, begin je toch over een jaar."
Ja natuurlijk kunnen ze dat zeggen. Dan nemen ze toch gewoon iemand anders. Dat lukt iha erg makkelijk.
pi_50324386
quote:
Op maandag 11 juni 2007 11:05 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ja natuurlijk kunnen ze dat zeggen. Dan nemen ze toch gewoon iemand anders. Dat lukt iha erg makkelijk.
In dit geval zijn de contracten gewoon getekend hoor
pi_50324445
quote:
Op maandag 11 juni 2007 11:06 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

In dit geval zijn worden de contracten gewoon getekend hoor
Hmmmm. Ik hoor hier eigenlijk mezelf spreken toen ik nog studeerde en het gevoel had dat de hele wereld op je zou wachten.

wat trouwens door mening docent werd voorgehouden.
pi_50324548
quote:
Op maandag 11 juni 2007 11:08 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Hmmmm. Ik hoor hier eigenlijk mezelf spreken toen ik nog studeerde en het gevoel had dat de hele wereld op je zou wachten.
Ze zitten vast niet op me te wachten. Maar er is echt een enorme schaarste.
quote:
De helft van de docenten komt hier uit het bedrijfsleven. Die vliegen dan even de halve wereld over om twee dagen college te komen geven
pi_50324657
quote:
Op maandag 11 juni 2007 11:11 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Ze zitten vast niet op me te wachten. Maar er is echt een enorme schaarste.
Dat wordt hard geroepen, maar als je solliciteert verandert dat heel snel.
quote:
De helft van de docenten komt hier uit het bedrijfsleven. Die vliegen dan even de halve wereld over om twee dagen college te komen geven
Die andere helft hebben vaak niet verder gekeken dan hun studieboeken en geloven in sprookjes.
pi_50324706
quote:
Op maandag 11 juni 2007 11:15 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dat wordt hard geroepen, maar als je solliciteert verandert dat heel snel.
Denk eigenlijk wel dat je een puntje hebt
quote:
[..]

Die andere helft hebben vaak niet verder gekeken dan hun studieboeken en geloven in sprookjes.
Dat valt wel mee. Maar deze master-richting is dan wel een beetje een buitenbeentje van de TU
  maandag 11 juni 2007 @ 11:19:27 #257
156645 ijsbrekertje
ijsbrekertje
pi_50324803
quote:
Op maandag 11 juni 2007 11:08 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

After years of expensive education
A car full of books and anticipation
I'm an expert on Shakespeare and that's a hell of a lot
But the world don't need scholars as much as I thought

De eerste vier regels van Twentysomething van jamie cullum. Het behalen van een diploma in het hoger onderwijs zorgt er kennelijk niet automatisch voor dat de hele wereld op je zit te wachten....
Tsja, dat is jammer.. Maar zit jij op de hele wereld te wachten?
Zoek een leuke invulling van je leven met baan, vrienden en hobbies. Wat kan het jou dan schelen dat "De wereld" mischien meer op loodgieters zit te wachten?

Love ain't the answer, nor is work
The truth eludes me so much it hurts
But I'm still having fun and I guess that's the key
I'm a twentysomething and I'll keep being me
Soms blijk je de waarheid alleen te kunnen overbrengen door deze geweld aan te doen.
pi_50324841
quote:
Op maandag 11 juni 2007 11:16 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Denk eigenlijk wel dat je een puntje hebt
[..]

Dat valt wel mee. Maar deze master-richting is dan wel een beetje een buitenbeentje van de TU
Het woord buitenbeentje maakt wellicht een groot verschil. Dat er veel docenten van buiten uit het bedrijfsleven bij jullie lesgeven komt de kwaliteit natuurlijk wel erg ten goede.
pi_50325207
quote:
Op maandag 11 juni 2007 11:19 schreef ijsbrekertje het volgende:

[..]

After years of expensive education
A car full of books and anticipation
I'm an expert on Shakespeare and that's a hell of a lot
But the world don't need scholars as much as I thought

De eerste vier regels van Twentysomething van jamie cullum. Het behalen van een diploma in het hoger onderwijs zorgt er kennelijk niet automatisch voor dat de hele wereld op je zit te wachten....
Tja, dat zou ook weer het andere uiterste zijn. Maar met zo'n levensinvestering mag je van de maatschappij toch iets meer verwachten dan een kansje op. Als iemand voor een beroep studeert, dan hoort iemand gewoon zo'n baan te krijgen. Een kans is immers lucht. Het vertegenwoordigt hooguit een verwachtingswaarde, die niet eens blijkt te kloppen.
quote:
Tsja, dat is jammer.. Maar zit jij op de hele wereld te wachten?
Tja, de hele wereld is natuurlijk wel het uiterste. Maar moeten bedelen om je wensbaan waarvoor je jaren hebt geknockt is natuurlijk gewoon ziekelijk. Vraag 100 mensen: wie heeft zijn/haar wensbaan gevonden? Vraag goed door en huiver. Je moet genoegen nemen met alternatieven, die groot onrecht doen aan je studie. En iedereen lijkt het normaal te vinden. Ik vind dat niet normaal.
quote:
Zoek een leuke invulling van je leven met baan, vrienden en hobbies. Wat kan het jou dan schelen dat "De wereld" mischien meer op loodgieters zit te wachten?
Je baan is de helft van je leven.
quote:
Love ain't the answer, nor is work
The truth eludes me so much it hurts

But I'm still having fun and I guess that's the key
I'm a twentysomething and I'll keep being me
Niettemin wel treffende woorden....

Maar ik pleeg mensen te waarschuwen. Imo wordt je namelijk gruwelijk bedonderd. Onderwijs wordt gruwelijk overgewaardeerd imo.

[ Bericht 0% gewijzigd door EchtGaaf op 11-06-2007 11:41:11 ]
pi_50334279
quote:
Op maandag 11 juni 2007 11:20 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Het woord buitenbeentje maakt wellicht een groot verschil. Dat er veel docenten van buiten uit het bedrijfsleven bij jullie lesgeven komt de kwaliteit natuurlijk wel erg ten goede.
Een beetje masterrichting doet daar tegenwoordig wel aan hoor.
  maandag 11 juni 2007 @ 16:30:56 #261
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_50336262
quote:
Op maandag 11 juni 2007 15:45 schreef du_ke het volgende:

[..]

Een beetje masterrichting opleiding doet daar tegenwoordig wel aan hoor.
pi_50336358
What the fuck

Is echt het enige wat ik als reactie hierop kan verzinnen.
pi_50336390
tvp
pi_50336925
quote:
Op maandag 11 juni 2007 16:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ook inderdaad.
pi_50337629
quote:
Op maandag 11 juni 2007 15:45 schreef du_ke het volgende:

[..]

Een beetje masterrichting doet daar tegenwoordig wel aan hoor.
een beetje en wel zwakken het dan wel weer erg af
pi_50337765
quote:
Op maandag 11 juni 2007 17:06 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

een beetje en wel zwakken het dan wel weer erg af
Dat is meer omdat ik niet zoveel masters gevolgd heb .

Maar bij de 3 waar ik een deel van gedaan heb (allen aan 1 faculteit) was het wel degelijk het geval.
pi_50337909
quote:
Op maandag 11 juni 2007 17:10 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat is meer omdat ik niet zoveel masters gevolgd heb .

Maar bij de 3 waar ik een deel van gedaan heb (allen aan 1 faculteit) was het wel degelijk het geval.
Ik denk dat het per universiteit flink verschilt.
  maandag 11 juni 2007 @ 17:41:24 #268
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_50338801
Ik heb met het doorlezen van dit topic enorm studie-ontwijkend gedrag lopen vertonen. De ironie...
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')