Menier Kiers, heb je feest kunnen vieren, of wordt het een derde pogingquote:Op donderdag 15 mei 2008 11:21 schreef Peter1973 het volgende:
Heej Cydex,
Heb vorige week ook examen gedaan en gewoon gezakt met een 5.
Dit ondanks 13 jaar praktijkervaring waarvan de laatste 6 jaar als accountmanager bij een verzekeringsmaatschappij waar we toch best wat hypotheken deden...
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik er niet zo heel veel aan had gedaan omdat ik dacht dat ik het meeste toch wel zou weten uit de praktijk...
Had nog niet al die andere verhalen op dit forum gelezen en weet dus nu ook uit eigen ervaring dat ze vragen kunnen stellen waarvan je denkt: "wat moet ik hier nu weer mee?" of "hoe vaak komt dit nu voor?"
Ook tekstueel kun je vaak meedere kanten op met een vraag, wordt dan toch vaak gokken...
Wil het papiertje halen omdat ik interimwerk wil gaan doen voor banken, verzekeraars en intermediair. (Niet alleen op het gebied van hypotheken maar dat onderdeel komt wel vaak aan de orde bij opdrachten).
Over 2 weken een nieuwe poging...
Ik heb dit hele topic doorgespit en ik las dat sommige mensen hier zijn/haar WFT basis had behaald dus vandaar.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 00:39 schreef Five_Horizons het volgende:
Wat heeft WFT-basis met SEH te maken, eigenlijk?
Ik dacht direct na het lezen, rentemarge blijft gelijk, rente stijg namelijk met evenveel procentpunt. Maar ik maak blijkbaar ergens een denkfout (zondagmorgen is wellicht ook niet beste moment voor een oefenexamen).quote:Stel, bij een bank is sprake van een mismatch, waarbij de uitgezette hypothecaire leningen een kortere rentelooptijd hebben dan de aangetrokken middelen. De marktrente op zowel korte als lange looptijden stijgt met evenveel procentpunten. Wat is hiervan het gevolg?
Vul aan: De rentemarge voor de bank ...
Slechts één alternatief is juist.
a. daalt.
b. stijgt.
c. blijft alleen gedurende de rentestijging gelijk.
d. blijft ook na de rentestijging gelijk.
Is het antwoord B? Als de bank hetzelfde aantal aan geld in meerdere betalingen binnen krijgt ipv in 1x aan het eind kan het dus sneller en meer beleggen en zo meer winst maken.quote:Op zondag 7 oktober 2012 10:01 schreef Niowskie het volgende:
Een vraag uit een oefenexamen SEH:
[..]
Ik dacht direct na het lezen, rentemarge blijft gelijk, rente stijg namelijk met evenveel procentpunt. Maar ik maak blijkbaar ergens een denkfout (zondagmorgen is wellicht ook niet beste moment voor een oefenexamen).
Iemand het juiste antwoord met onderbouwing?
A daalt? Rentelooptijd van de hypothecaire leningen is korter dan rentelooptijd van de aangetrokken middelen dus moet er langer doorbetaald worden dan dat er wordt ontvangen..quote:Op zondag 7 oktober 2012 10:01 schreef Niowskie het volgende:
Een vraag uit een oefenexamen SEH:
[..]
Ik dacht direct na het lezen, rentemarge blijft gelijk, rente stijg namelijk met evenveel procentpunt. Maar ik maak blijkbaar ergens een denkfout (zondagmorgen is wellicht ook niet beste moment voor een oefenexamen).
Iemand het juiste antwoord met onderbouwing?
Nou, stel dat de hogere rente betekent dat de bank 1200 euro meer moet betalen maar 12x100 euro meer krijgt. De bank moet pas aan het einde van het jaar die 1200 euro betalen maar krijgt ondertussen elke maand 100 euro bijgestort die het kan beleggen, waardoor het over een jaar meer dan 1200 euro zal krijgen.quote:Op zondag 7 oktober 2012 12:23 schreef Niowskie het volgende:
Volgens het antwoordblad is het B.
De onderbouwing van Gamesua kan ik alleen niet echt volgen, wat bedoel je met meerdere betalingen?
Hypotheken zijn helemaal niet moeilijk. Je moet er alleen voor passen het jezelf moeilijk te maken.quote:Op zondag 7 oktober 2012 13:04 schreef Gamesua het volgende:
[..]
Nou, stel dat de hogere rente betekent dat de bank 1200 euro meer moet betalen maar 12x100 euro meer krijgt. De bank moet pas aan het einde van het jaar die 1200 euro betalen maar krijgt ondertussen elke maand 100 euro bijgestort die het kan beleggen, waardoor het over een jaar meer dan 1200 euro zal krijgen.
Alleen werkt dit alleen met rentebetalingen aan het eind van de periode, als het omgekeerd is zal de bank juist verlies maken.
Edit: gummibeer heeft gelijk. Omdat de bank langlopende leningen heeft afgesloten en kortlopende leningen heeft uitstaan betekent dit dat op den duur de leningen van de bank aan andere personen aflopen. Als dan de rentes zijn gestegen is de rente die de bank moet betalen nog steeds gelijk aan de oude situatie, want de langlopende leningen stonden voor een langere tijd rentevast. Dan kunnen ze dus de leningen die ze uit hadden staan en zijn terugbetaald weer uitlenen voor een hogere rente.
Helder, thnx,quote:Op zondag 7 oktober 2012 12:59 schreef Gummibeer79 het volgende:
Omdat de betaalde rente op de aangetrokken middelen gelijk blijft maar de ontvangen rente op de uitgezette middelen stijgt, stijgt de marge voor de financier.
B dus
Stel: je leent van iemand 100 euro voor 20 jaar tegen 4%.
Je leent deze uit, in de eerste plaats voor 5 jaar tegen 5% heb je dus 1% winst.
Daarna stijgt de rente. Jij hebt nog steeds jouw contract voor 4%, dus dat blijf je betalen.
Je zet dit geld weer opnieuw uit, weer voor 5 jaar, maar dus tegen de hogere rente. Nemen we even 6%.
Dan heb je nu dus 2% winst voor de nieuwe 5-jaars periode.
je marge stijgt dus.
(simplistisch, maar ja.... jip en janneke rulen nou eenmaal)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |