Ik heb inmiddels een vrij grote verzameling van verschillende meditatie's, waarvan sommigen toch wel wat bijzonder zijn, geleide meditatie's met vaak een bepaald doel.
Het leek me leuk daar eens een topic over te maken, om ze te delen, om ervaringen te delen.
Ik zal er dus zelf een aantal neerzetten en ik hoop dat anderen die ook leuke meditatie's hebben deze ook willen delen, net als hun ervaringen ermee.
Natuurlijk zou ik ook graag willen horen van mensen die zo'n meditatie voor het eerst proberen, lukt het, hoe ervaar je het, deel het als je daar zin in hebt!
De meeste meditatie's die ik wil delen werken in Alpha stand, een staat van zijn van je bewustzijn.
Ik zal 1 methode neerzetten om in alpha te komen, er zijn er meer, de een is niet beter dan de ander, er bestaat alleen wat voor jou prettig werkt.
Ik maak zelf gebruik van het kristallen aftellen, een hele simpele manier om in alpha te komen, ken je de methode niet, neem dan rustig de tijd om deze te oefenen, tot je hem echt eigen bent.
Om in alpha te komen heb je vooral een rustig plekje nodig, ga lekker zitten en neem even wat tijd om te ontspannen, haal diep adem en sluit je ogen, laat de boel maar even lekker de boel, zorg dat je niet gestoord kan worden en dat je er lekker bijzit voor jezelf.
Wanneer je je goed kalm voelt, in evenwicht voelt probeer je je een scherm voor de geest te halen(met je ogen dicht he
![]()
), denk bv aan een leeg tv scherm of iets in die geest, maak het jezelf niet te moeilijk en maak gebruik van dingen die je kent, die haal je je makkelijker voor de geest.
Plaats dit scherm zo'n 30 cm voor je, net boven je oogleden.
Misschien voel je je ogen onrustig bewegen onder je oogleden of richten ze zich op het beeldscherm, ook al heb je je ogen dicht, maak je daar niet druk om, de beweging van je ogen zal vanzelf afnemen, je zal jezelf moeten oefenen te zien met je geest ipv je ogen.
Laat dan een rood cijfer zeven verschijnen op je beeldscherm, lukt dat niet, probeer dan alleen een rood scherm of enkel een 7.
Heb je grote moeite met de kleuren, denk dan aan dingen die de kleur hebben die je moet hebben, bv aan een rode brandweerwagen, zo help je jezelf de kleur op te roepen, oefen daarmee tot je het kleurenveld kan zien.
Dit kan aardig wat oefening kosten, de meeste mensen zijn totaal niet getraind in hun leven om hun geestesoog te gebruiken, verwacht dus niet gelijk dat het de eerste keer lukt.
Lukt het je nu om die rode 7 te projecteren hou die dan even vast en laat hem weer verdwijnen.
Projecteer dan een oranje zes, hou vast en laat gaan.
Tel dan verder door het kleurenspectrum heen, een gele vijf, een groene vier, een blauwe 3, een indigo twee en een violette 1.
Ben je bij lichtpaars aangekomen tel dan weer van 10 naar 1 omlaag zonder kleuren om de alpha te verdiepen eventueel.
Zeg tegen jezelf in gedachten en vol overtuiging, ik ben nu in alphatoestand, alles wat ik doe zal juist en correct zijn, en zo is het.
Wanneer je hebt gedaan wat je wilde doen in alpha veeg dan wat er op je beeldscherm te zien is weg, zoals je een schoolbord schoonveegt, dit nog met de ogen dicht.
Daarna geef je, nogsteeds in alpha jezelf de verklaring volledig gezond te zijn en wel op de volgende manier:
Breng je hand ongeveer 15 cm boven je hoofd met de palm naar beneden gericht.
Dan breng je je hand in een vloeiende beweging voor je gezicht, borstkas en buik langs omlaag terwijl je tegelijkertijd je handpalm draait en van je wegduwt.
Zeg daarbij tegen jezelf: ik heel mezelf en verklaar mezelf volledig gezond...
Hiermee ruim je eventuele schadelijke energieen op en je versterkt het beeld van jezelf als een sterk, gezond persoon.
Tel vervolgens van 1 tot 10 omhoog en daarna van 1 tot 7, dit laatste mag met de kleuren die je hebt gebruikt, maar mag ook zonder.
Je kan ook uit alpha komen door stomweg je ogen open te doen, maar het is niet aan te raden, als je goed in alpha zit kan je het vergelijken met zeer bruut wakker gemaakt worden uit een diepe slaap, dat kan desorientatie veroorzaken.
Tel dus omhoog en doe langzaam je ogen open, neem even wat tijd om tot het besef van de werkelijkheid te komen, wiebel maar eens lekker met je vingers en tenen, geef jezelf wat tijd om bij te komen.
Zo dit is de inleiding, ik weet het, sommige dingen zullen wat vaagjes klinken voor vele, maar het bombastische taalgebruik en alles helpt een beeld te scheppen in je geest, door het goed te omschrijven wordt het duidelijker in je hoofd.
In de volgende posts zal ik meditatie's beschrijven, 1 per reactie om wat overzicht te behouden.
Begin met de alpha staat te leren beheersen en doe daarna om te beginnen de volgende die ik neer zal zetten, die is vrij simpel, ik zal het niveau per meditatie opschroeven....
Veel plezier(nou ja, hoop ik dan
![]()
).
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.