Het verschil tussen het perfectum (is ontsnapt) en het imperfectum (ontsnapte) is dat het perfectum de gebeurtenis niet aan een bepaald moment koppelt terwijl het imperfectum dat wel doet. Dat is de simpele uitleg. Volgens mij hangt het er vanaf hoe je Toen het jongetje en de hond gingen slapen ... interpreteeert. Als je het ziet als een periode in plaats van een moment, dan is het perfectum misschien geschikter. Bovendien heeft het perfectum nog een andere functie, namelijk om aan te geven dat het resultaat van de werking voortduurt op het spreekmoment. Daarom is (a) goed en (b) uitgesloten:quote:Op donderdag 7 juni 2007 15:48 schreef LXIV het volgende:
Maar Sigme zat wel in de buurt met een exact tijdstip vs een minder bepaald moment, niet?
Precies. Daarom is 'De kikker is ontsnapt en de jongen gaat op zoek' ook coherenter dan 'De kikker ontsnapt en de jongen gaat op zoek'. In de verhalen die ik analyseer wordt het perfectum maar heel incidenteel gebruikt om zo'n soort verband op te zetten. Bijvoorbeeld: 'De bijenkorf is op de grond gevallen en de bijen gaan achter de hond aan.' Nog zeldzamer is: 'De bijen gaan achter de hond aan nadat de bijenkorf op de grond is gevallen'.quote:Op donderdag 7 juni 2007 16:07 schreef LXIV het volgende:
Interessant. Vandaar dat ik bij (b) er de behoefte had nog een heel verhaal achter aan te plakken. Omdat ik het gevoel had dat de ontsnapping voort moest duren, of tenminste de gevolgen ervan.
Het daadwerkelijke verhaal is nog interessanter:quote:Op donderdag 7 juni 2007 16:11 schreef Lienekien het volgende:
Volgens mij heb je alleen een probleem als je het 'toen ze gingen slapen' als momentaan beschouwt. Wat ik niet zou doen.
Zijn dat de verhalen zoals die kinderen ze schrijven?quote:Op donderdag 7 juni 2007 16:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het daadwerkelijke verhaal is nog interessanter:
Het gaat over een kikker en een jongetje en een hond / En de jongetje en het hond die gingen slapen / En toen is die kikker stiekem ontsnapt // En hier sliepen ze toen die kikker ontsnapte
Wat denk je trouwens hiervan:
Een jongetje heeft een kikker gevangen // En die kikker is toen ontsnapt / En da jongetje was toen aan het slapen
Daarom zie je ook ook vooral bij jongere kinderen een opsommingsstrategie. Het jongetje vangt een kikker. Dan stopt hij hem in een pot. Dan ontsnapt hij. Dan gaat het jongetje op zoek. Zo´n soort verhaal is makkelijk vol te houden. Het is veel moeilijker om een coherent verhaal te vertellen, vooral in een volgorde die niet chronologisch is.quote:Op donderdag 7 juni 2007 16:21 schreef LXIV het volgende:
Wanneer je zegt 'De kikker ontsnapt en de jongen gaat op zoek' zit er voor mij ook veel minder verband in. Alsof het twee losstaande, tegelijkertijd plaatsvindende gebeurtenissen zijn. Dat is in het eerste voorbeeld veel minder het geval. Daar gaat die jongen echt naar die kikker zoeken.
(Wat hier trouwens niet te veel mee te maken heeft, denk ik)
Nee. Het idee is vooral dat je aan dit soort dingen kunt zien in hoeverre een kind zijn werkgeheugen belast of juist ontlast.quote:Geloof je trouwens dat wanneer iemand zich erg bewust is van al deze dingen, hij juist beter zou kunnen schrijven of juist slechter?
Wanneer ik op de duikplank aan G-krachten en kantelmomenten denk, val ik namelijk altijd plat op mijn buik.
Het zijn gesproken verhalen. Daarom zie je ook constructies als Het jongetje en de hond die gingen slapen.quote:Op donderdag 7 juni 2007 16:29 schreef LXIV het volgende:
Zijn dat de verhalen zoals die kinderen ze schrijven?
quote:Op donderdag 7 juni 2007 15:38 schreef JAM het volgende:
Laten we even naar een stel neukende llama's kijken voordat we verder gaan met dit gesprek.
[afbeelding]
Voor die vraag kan je volgens mij beter bij Freud zijn dan bij Claudiaquote:Op donderdag 7 juni 2007 16:36 schreef hummus het volgende:
Klinkt interessant.
Trouwens, is het toeval dat in taalkundige onderzoeken vaker jongetjes en kikkers voorkomen? Of is er een database met heel veel kikkerverhalen die door veel mensen wordt geanalyseerd?
Nee, dat is geen toeval. Er bestaat een prentenboek (Frog, where are you?) dat vaak gebruikt wordt om kinderen verhalen te laten vertellen.quote:Op donderdag 7 juni 2007 16:36 schreef hummus het volgende:
Klinkt interessant.
Trouwens, is het toeval dat in taalkundige onderzoeken vaker jongetjes en kikkers voorkomen? Of is er een database met heel veel kikkerverhalen die door veel mensen wordt geanalyseerd?
Ik heb al een paar keer geprobeerd hier een heldere reactie op te formuleren, maar ik kom even niet uit m'n woorden. Hoog tijd om te stoppen met werken voor vandaag.quote:Op donderdag 7 juni 2007 16:34 schreef LXIV het volgende:
En kinderen die hun werkgeheugen ontlasten zijn dan vaak kinderen die een beperkt of minder belastbaar werkgeheugen hebben? Net zoals iemand die blaren heeft kreupel gaat lopen?
Ja, daarna ging het snel bergafwaarts met de gesprekken hier. Al dat taalkundig gelul.quote:Op donderdag 7 juni 2007 17:19 schreef dwerg het volgende:
Erik in smoking.
Nee, miepen over eten, dát is interessant.quote:Op donderdag 7 juni 2007 17:24 schreef k_man het volgende:
[..]
Ja, daarna ging het snel bergafwaarts met de gesprekken hier. Al dat taalkundig gelul.
Nee, ik wilde weer nieuwe gespreksstof doen opwaaien. Van mij mag je zeggen dat je het lelijk vind, of dat het allemaal niet klopt. Je mag zelfs zeggen wat je wil.quote:Op donderdag 7 juni 2007 20:44 schreef k_man het volgende:
Dat is niet de echte reden dat je het post hè?
Het is de bedoeling dat wij nu zeggen dat de rechterkant al prachtig is, toch?
Ik zeg: 't Is een schets en dan nog niet eens een schets die af is! Kom maar terug als je klaar bent. Hop, aan de tekenerelarij jij.quote:Op donderdag 7 juni 2007 20:55 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Nee, ik wilde weer nieuwe gespreksstof doen opwaaien. Van mij mag je zeggen dat je het lelijk vind, of dat het allemaal niet klopt. Je mag zelfs zeggen wat je wil.
Daar heeft broer ook een punt. Waar the fuck zijn z'n oren?quote:Op donderdag 7 juni 2007 20:48 schreef broer het volgende:
Dan teken je toch gewoon door aan de rechterkant tot je bij het andere oor bent?
JOngen toch, daar zit me nou juist het probleem. Ik kan niet aan de linkerkant beginnen. En ja, hij heeft nog geen oren, maar ik zou eerder bezorgd zijn als mijn rechterkant van m'n gezicht nog weg was dan een oor.quote:Op donderdag 7 juni 2007 20:58 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik zeg: 't Is een schets en dan nog niet eens een schets die af is! Kom maar terug als je klaar bent. Hop, aan de tekenerelarij jij.
Dat je het als een persoon ziet is dan natuurlijk wel al een compliment.quote:Op donderdag 7 juni 2007 21:00 schreef JAM het volgende:
[..]
Daar heeft broer ook een punt. Waar the fuck zijn z'n oren?
Ik zou liever de linkerhelft van m'n gezicht missen dan m'n oren.quote:Op donderdag 7 juni 2007 21:03 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
JOngen toch, daar zit me nou juist het probleem. Ik kan niet aan de linkerkant beginnen. En ja, hij heeft nog geen oren, maar ik zou eerder bezorgd zijn als mijn rechterkant van m'n gezicht nog weg was dan een oor.
Wat is dat nu voor een gelul Erik, 'ik kan niet aan de linkerkant beginnen'? Komt de KGB je dan halen? Moet je dan naar de Goelag? Hop! Tekenen slettebak!quote:Op donderdag 7 juni 2007 21:03 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
JOngen toch, daar zit me nou juist het probleem. Ik kan niet aan de linkerkant beginnen. En ja, hij heeft nog geen oren, maar ik zou eerder bezorgd zijn als mijn rechterkant van m'n gezicht nog weg was dan een oor.
Oh, dan teken ik er vanavond nog een stel oren bij.quote:Op donderdag 7 juni 2007 21:05 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik zou liever de linkerhelft van m'n gezicht missen dan m'n oren.
Nee. het was gewoon weer eens een probeersel om mijn tekenvaardigheid weer eens wakker te schudden.quote:Op donderdag 7 juni 2007 21:12 schreef k_man het volgende:
Is het een protret van iemand in het bijzonder Erik?
Die truc heb ik al een keer gedaan, een hele tijd terug, toen ik niet verder kwam dan de ogen:quote:Op donderdag 7 juni 2007 21:17 schreef Thisbe het volgende:
Teken er een lapje voor, dan hoef je ook geen oog te tekenen.
Ik snapte het hoorquote:Op donderdag 7 juni 2007 21:18 schreef k_man het volgende:
Ik bedoel dat positief hè? Als dit al het resultaat is van een beetje schudden, moet je vooral nog wat meer schudden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |