abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50119010
Ik heb even de search gebruikt om dit forum, en het valt me op dat er wel topics zijn over Tourette, maar weinig serieuze.

HOE kan het toch dat bijna iedereen denkt dat Tourette gelijk staat aan (alleen maar) vloeken, tieren, schelden????

Ik heb zelf Gilles de la Tourette. Ik weet dat maar 10 % van de Touretters scheldt als tic (coprolalie).
Gilles de la Tourette is vooral: veel bewegingstics/vocale tics (grommen, snuiven, kuchen, fluiten) en daarnaast veel dwang.

Het is een moeilijke ziekte om mee te leven, aangezien je bijna altijd nagestaard wordt. Zelf loop ik namelijk bijna altijd met mijn ogen te knipperen en met mijn mond open, en ik kan het niet stoppen.
Verder gooi ik mijn hoofd altijd naar links waardoor ik mijn nek nu vernield heb. Kan er nog wel bij.

Toch weet ik me verder erg goed staande te houden en ga ik nu zelfs binnenkort een presentatie geven over Tourette.

Heel graag hoor ik van jullie wat je beeld van Tourette is en hoe je daar bij komt.
En wie op dit forum heeft ook Tourette of kent iemand met Tourette?
Ik zou het heel fijn vinden om hier eens serieus erover te praten.

PS reacties als gvd...dit en dat kennen we nu wel, dus doe geen moeite, want het is niet grappig.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 10:04:34 #2
165848 SoupNazi
No soup for you!
pi_50119122
In ieder geval sterkte en succes met je presentatie.
A.F.C. Ajax
pi_50119144
Een tijdje geleden was er een documentaire over op RTL4 ofzo, met een neurochirurg die een of ander behandelmethode had, zijn patienten zag je echt opknappen!
pi_50119172
Dat komt door Bart de Graaff, denk ik . Maar kun je je wel concentreren op werk of school, met die dwang? Of is het iets dat vanzelf gaat en waar je derhalve geen last van hebt?

Ik zag gisteren een man dansen in de Amsterdamse metro, de hele tijd dezelfde beweging bij zo'n paal en hij keek er niet vrolijk bij, het leek er ook op dat het niet bewust ging. Omdat een vrouw 'm wat geërgerd aankeek, sprak hij 'r erop aan: "Ik irriteer je hè? Ik maak je nerveus hè? Je vindt me vervelend hè? Je voelt je niet op je gemak hè" en bij de eerstvolgende stop liep ie boos naar buiten. Apart tafereel. Geen idee of het GdlT was, maar ik dacht er wel aan toen ik je OP las. .
pi_50119198
Heet jij toevallig Leon?
I am the Alpha and the Omega
pi_50119202
Ik denk dat gilles de la tourette voor onder de jeugd leeft als zijn veel gevloek en getier.
Zoals ook het stukje van bart de graaf op BNN.
Op vrijdag 18 mei 2007 11:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik was allang overtuigd van jouw wijsheid O+
  dinsdag 5 juni 2007 @ 10:09:07 #7
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_50119214
Net zoals "Rain Man" ervoor gezorgd heeft dat iedereen denkt dat een autist niet normaal kan leven maar wel heel goed is in rekenen is voor Tourette hetzelfde aan de hand denk ik. Mensen kennen alleenmaar het beeld uit "Deuce Bigalow" etc.
[KNE]-Mod
pi_50119241
Ik heb het verschijnsel voor het eerst gezien in de film 'Boondock Saints' en later op internet. Er zijn een aantal filmpjes over iemand die gilles de la tourette heeft en dus veel scheld. De 'Tourettesguy' of zoiets. Daarom denk ik ook meteen aan schelden als ik aan Gilles de la Tourette denkt. Ik weet dat er meer symptomen zijn, maar het schelden springt er het meeste uit. En ik vind dat grappig. (sorry daarvoor)
  dinsdag 5 juni 2007 @ 10:10:45 #9
73128 RecomServ
Humanus Inpredictus
pi_50119244
De eerste keer dat ik kennis maakte met Tourette was volgens mij bij een praatprogramma met Mies Bouman Sonja Barend thanx Milagro. En dat was toen iemand die inderdaad telkens schelde. Die riep te pas en onpas KUT en KLOOTZAK enzo...

Dat is voor mij de reden om te denken dat Tourette enkel betekent dat iemand alleen scheld. Ik wist dus niet dat daar meerdere varianten van waren.

Ik wens je veel succes met je presentatie en sterkte!
[b]www.berryblueeyes.nl [/b][b]Berry Blue Eyes[/b].
Music Was My First Love, And It Will Be My Last!
  dinsdag 5 juni 2007 @ 10:11:41 #10
14814 Dungeonmaster
Comes with sword
pi_50119256
Ik heb in de Psychologie Magazine een stukje gelezen over een behandel methode die goed zou werken. Het lijkt me inderdaad lastig om met Tourette te moeten leven. Waarom het beeld is ontstaan dat het altijd met vloeken en tieren te maken heeft is, omdat de commerciele media het zo brengen en dat is waar de meeste mensen naar kijken. Lekker makkelijk en goed te begrijpen. Mensen met tourette zeggen poep pies en stront als het net even verkeerd uitkomt. Lekker even om lachen en blij zijn dat je zelf gezond genoeg bent om dom en zeverend te consumeren wat in hapklare brokken wordt aangeboden. Hoezo vervlakking van de maatschappij door commercie? Maar ik wijk af.
Rescuer of the distressed damsel
pi_50119281
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:10 schreef RecomServ het volgende:
De eerste keer dat ik kennis maakte met Tourette was volgens mij bij een praatprogramma met Mies Bouman Sonja Barend
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  dinsdag 5 juni 2007 @ 10:14:54 #12
73128 RecomServ
Humanus Inpredictus
pi_50119332
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:12 schreef milagro het volgende:

[..]
Je hebt helemaal gelijk!, Sonja Barend was dat ja..
  dinsdag 5 juni 2007 @ 10:15:44 #13
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_50119351
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:11 schreef Dungeonmaster het volgende:
Hoezo vervlakking van de maatschappij door commercie?
Daarvoor wisten de mensen er waarschijnlijk helemaal niets vanaf.
De media brengen vaak een onvoiledig beeld inderdaad, maar het is niet zo dat het vroeger dan beter was, ofzo. In het uiterste geval kun je zeggen dat we nu niet meer weten als toen.
[KNE]-Mod
pi_50119359
Sonja Barend inderdaad. Toen zij afscheid nam van de TV, was die Touretter er weer. Die heeft voor flink wat ophef gezorgd onder andere Touretters, want hij gaf dus weeeeeeeeeer het beeld van Tourette de vloekziekte.

Had al zo'n vermoeden dat het door de media kwam. Laatst bij "laat ze maar lachen" was ook zo'n snuggere opmerking "een zaal vol Touretters en de presentator ging gewoon door".

Zo weten mensen natuurlijk nooit wat het echt is en blijf ik uitleggen
pi_50119379
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:05 schreef Tommeke het volgende:
Een tijdje geleden was er een documentaire over op RTL4 ofzo, met een neurochirurg die een of ander behandelmethode had, zijn patienten zag je echt opknappen!
Yep, deep brain stimulation.
Ze doen dit alleen in extreme gevallen. Ik ben niet zo extreem hoor als die mannen die ze lieten zien.
Ik vind zo'n operatie wel echt vet eng...
pi_50119388
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:08 schreef BossFight het volgende:
Heet jij toevallig Leon?
Nee ik heet Janneke.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 10:18:28 #17
52707 BunnyHunter
Sterker door strijd!!
pi_50119424
ik ken wel iemand in mijn omgeving, hij doet niet schelden ofzo maar een rare hoge toon maken.

Ik denk dat schelden als grappig word ervaren door de buitenstaanders en andere vormen van tourette niet. Hierdoor word schelden dus gebruikt in films en etc.
Brand Bier het bier waar nederland trots op kan zijn!
Als je vijf meter voor een konijn schiet en vijf meter erachter, dan is dat konijn dus gemiddeld dood hé!
pi_50119456
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:06 schreef Stofje het volgende:
Dat komt door Bart de Graaff, denk ik . Maar kun je je wel concentreren op werk of school, met die dwang? Of is het iets dat vanzelf gaat en waar je derhalve geen last van hebt?

Ik zag gisteren een man dansen in de Amsterdamse metro, de hele tijd dezelfde beweging bij zo'n paal en hij keek er niet vrolijk bij, het leek er ook op dat het niet bewust ging. Omdat een vrouw 'm wat geërgerd aankeek, sprak hij 'r erop aan: "Ik irriteer je hè? Ik maak je nerveus hè? Je vindt me vervelend hè? Je voelt je niet op je gemak hè" en bij de eerstvolgende stop liep ie boos naar buiten. Apart tafereel. Geen idee of het GdlT was, maar ik dacht er wel aan toen ik je OP las. .
Ik vind dat filmpje van Bart de Graaff wel echt goed geacteerd, kan er smakelijk om lachen. Maar het is niet echt HET beeld van Tourette

Ik kan me heel moeilijk concentreren. Voordat ik iets moet lezen, moet ik eerst ff het hele rijtje tics doen. En door alle dwanggedachten kan ik me ook moeilijk concentreren. Heb helaas weer ontslag genomen op mijn werk omdat het niet ging, ik had na 2 jaar eindelijk weer een baan, lukt het weer niet....

TOCH ga ik in september met een nieuwe studie beginnen en ik ga het halen ook

Over die vent in de metro: kan Tourette zijn, maar kan ook gewoon een prettig gestoorde zijn die het leuk vindt om 'geshoqueerde' mensen uit te dagen mensen kijken altijd zo dom als je iets raars doet (zoals tics)
  dinsdag 5 juni 2007 @ 10:20:19 #19
73128 RecomServ
Humanus Inpredictus
pi_50119465
* RecomServ applaudisseert voor Fok! .. zie je wel dat we best serieus kunnen zijn!

Petje af hoor...
pi_50119505
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:10 schreef zuchtje het volgende:
Ik heb het verschijnsel voor het eerst gezien in de film 'Boondock Saints' en later op internet. Er zijn een aantal filmpjes over iemand die gilles de la tourette heeft en dus veel scheld. De 'Tourettesguy' of zoiets. Daarom denk ik ook meteen aan schelden als ik aan Gilles de la Tourette denkt. Ik weet dat er meer symptomen zijn, maar het schelden springt er het meeste uit. En ik vind dat grappig. (sorry daarvoor)
No sorry. Ik vind het ook wel geinig, maar tegelijk is het irritant omdat ze niet eens weten wat Tourette echt is.
Die Tourettesguy is echt vet nep. DIe vind ik niet echt grappig ofzo.
pi_50119513
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:20 schreef RecomServ het volgende:
* RecomServ applaudisseert voor Fok! .. zie je wel dat we best serieus kunnen zijn!

Petje af hoor... [afbeelding]
valt me ook ALLES mee
  dinsdag 5 juni 2007 @ 10:36:14 #22
33189 RM-rf
1/998001
pi_50119912
Wat een mooie documentaire over Gilles dela Tourette is is de aflevering 'Shane' van 'The Mind Traveller', een BBC-documentaire van Oliver Sacks.

daar gaat de neuroloog Oliver Sacks op pad met Shane Fistel, iemand die sterk leidt aan Tourette-syndroom en veel dwangmatige en impulsieve handelingen kent.
Ook iemand die niet het schelden heeft, maar wel enorm impuslief handelt, veel tics heeft maar op een rare wijze ook een enorme sociale aantrekkingskracht heeft en ontzettend makkelijk met mensen in gesprek komt.

Die man is ook enorm gefascineerd door dieren in kooien; hij voelt zich enorm verbonden met die dieren:
een mooi beeld is dat als die man bv bij een tijger kan komen en die tijger kan aaien opeens alle tics verdwijnen en hij volledig geconcentreerd en ontspannen raakt.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 5 juni 2007 @ 10:42:36 #23
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_50120110
Laatst was er op MTV bij een aflevering van True life over GDLT. Ik wist er zelf idd ook niet heel veel vanaf, maar wist wel dat het niet alleen vloeken enzo is. Vond het wel een hele goede aflevering. Ze volgden 3 of 4 mensen die het hebben en allemaal in een andere mate en andere soort. Er was ook 1 meisje dat echt de hele dag door pijn ervan had, ongecontroleerde bewegingen maakte e.d. Ook schreeuwde ze heel vaak en maakte idd rare geluiden de hele dag door. Uiteindelijk is ze geopereerd en zijn er in haar hersenen electroden aangebracht die ze zelf kon aanzetten met een afstandbediening. Hoe het precies werkte weet ik niet, maar het zou iig helpen. Probleem was alleen dat het niet meteen begon te werken als ze het had aangezet. Bij haar was er na een aantal weken nog steeds geen verbetering helaas.

Weet zo niet of die aflevering online te bekijken is, maar het was wel heel erg leerzaam
To infinity…and beyond!
pi_50120158
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:36 schreef RM-rf het volgende:
Wat een mooie documentaire over Gilles dela Tourette is is de aflevering 'Shane' van 'The Mind Traveller', een BBC-documentaire van Oliver Sacks.

daar gaat de neuroloog Oliver Sacks op pad met Shane Fistel, iemand die sterk leidt aan Tourette-syndroom en veel dwangmatige en impulsieve handelingen kent.
Ook iemand die niet het schelden heeft, maar wel enorm impuslief handelt, veel tics heeft maar op een rare wijze ook een enorme sociale aantrekkingskracht heeft en ontzettend makkelijk met mensen in gesprek komt.

Die man is ook enorm gefascineerd door dieren in kooien; hij voelt zich enorm verbonden met die dieren:
een mooi beeld is dat als die man bv bij een tijger kan komen en die tijger kan aaien opeens alle tics verdwijnen en hij volledig geconcentreerd en ontspannen raakt.
Ja Shane is erg mooi. Voor mij was het ook ERG confronterend.
pi_50120219
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:42 schreef ivetje het volgende:
Laatst was er op MTV bij een aflevering van True life over GDLT. Ik wist er zelf idd ook niet heel veel vanaf, maar wist wel dat het niet alleen vloeken enzo is. Vond het wel een hele goede aflevering. Ze volgden 3 of 4 mensen die het hebben en allemaal in een andere mate en andere soort. Er was ook 1 meisje dat echt de hele dag door pijn ervan had, ongecontroleerde bewegingen maakte e.d. Ook schreeuwde ze heel vaak en maakte idd rare geluiden de hele dag door. Uiteindelijk is ze geopereerd en zijn er in haar hersenen electroden aangebracht die ze zelf kon aanzetten met een afstandbediening. Hoe het precies werkte weet ik niet, maar het zou iig helpen. Probleem was alleen dat het niet meteen begon te werken als ze het had aangezet. Bij haar was er na een aantal weken nog steeds geen verbetering helaas.

Weet zo niet of die aflevering online te bekijken is, maar het was wel heel erg leerzaam
Ik heb bijna alle tv-programma's over Tourette gezien, maar deze ken ik niet! Ik ga eens op zoek, bedankt voor de tip.
Jij hebt het ook over deep brain stimulation, die operatie die ik zo eng vind.
Ik heb trouwens ook elke dag pijn van mijn tics. Eigenlijk moeten mijn tics ook pijn doen, anders 'voelt' het niet goed...moeilijk uit te leggen, maar ik bouw een spanning op die alleen weggaat als ik mijn tic 'lekker pijnlijk' doe.
Tandarts en fysio zijn er minder blij mee Heb mijn kaak vernield en loop nu (tevergeefs) 3 keer per week bij de fysio voor mijn nek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')