abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 5 juni 2007 @ 08:46:09 #1
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_50117482
FF, w8, Chill, Dope man, etc.

Is het een verloedering van de Nederlandse taal of juist een aanvulling op hetgeen wat wij al kennen,
Ouderen discussiëren iedere dag weer over dit onderwerp.

Laatst heeft BNN een prijs uitgereikt voor degene die het beste kon afkorten in een smsje en steunt hiermee dus de smstaal / jongerentaal.

Wat vinden jullie hiervan? Een goede zaak of is het juist een vorm van verloedering?

Mijn mening hierin: Ik denk dat het een goede zaak is dat mensen creatief met hun woorden om kunnen gaan, maar dat het algemene ABN altijd boven water moet blijven. Op school, werk, sollicitaties etc. En rond en bij je vrienden kan je natuurlijk de 'afkortingen / jongerentaal gebruiken'.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_50117514
Verloedering.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 08:50:40 #3
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_50117570
Jongerentaal is oké maar tussen jongerentaal en woorden als w8 vind ik wel een verschil zitten.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 08:55:47 #4
174160 Apfel.
Apfel PUNT
pi_50117663
jongerentaal is idd oke, maar w8, all1 enzovoorts is super irritant. Ik hekel me ook zo aan dat mijn smsjes niet langer dan 300 tekens mogen zijn. Dan maakt ie namelijk een 2e bericht aan, en als ik alles fatsoenlijk wil typen dan kom ik 9/10 keer in zon 2e sms bericht ....
pi_50117977
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 08:47 schreef zarGon het volgende:
Verloedering.
Idd. Ik irriteer me ook aan 'matties' ipv vrienden, en dan vooral als nederlanders het met een buitenlands accent zeggen.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 09:15:58 #6
174160 Apfel.
Apfel PUNT
pi_50118046
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:12 schreef Toryu het volgende:

[..]

Idd. Ik irriteer me ook aan 'matties' ipv vrienden, en dan vooral als nederlanders het met een buitenlands accent zeggen.
"matties" , "Homies" is toch meer een taaltje voor mensen uit de "hood"? En niet jongerentaal
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 5 juni 2007 @ 09:17:57 #7
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_50118089
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:15 schreef Apfel. het volgende:

[..]

"matties" , "Homies" is toch meer een taaltje voor mensen uit de "hood"? En niet jongerentaal
Het is inmiddels een standaard woord wat ook geregeld in dagelijkse situaties voorbij kan komen.
Of begint langzaam alles 'de hood' te worden?
  dinsdag 5 juni 2007 @ 09:22:30 #8
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_50118186
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:12 schreef Toryu het volgende:

[..]

Achja. in zo'n beetje alle grote steden wordt dat taaltje wel gebruikt door bijna alle jongeren.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 09:22:54 #9
174160 Apfel.
Apfel PUNT
pi_50118190
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:17 schreef Dark_Angelus het volgende:

[..]

Het is inmiddels een standaard woord wat ook geregeld in dagelijkse situaties voorbij kan komen.
Een "spange hood" ....

9/10 keer zijn het mensen in van die nike jasjes die zo praten...
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 5 juni 2007 @ 09:33:08 #10
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_50118438
Is ook zo, maar goed ik woon in Amsterdam en de ene term na de andere vliegt om mijn oren als ik hier in de metro stap. En iedereen doet het, Nederlanders, Marokkanen, Turken, Negers etc.

Dus of het is een aanvulling op de taal die jongeren hebben bedacht of het is iets 'tijdelijks'. maar goed ik denk dat de taal mee wordt genomen de toekomst in en dat de jongeren van nu de ouderen van later zijn en dan hun 'jongerentaal' behouden.
pi_50118619
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 08:47 schreef zarGon het volgende:
Verloedering.
sterker nog, gewoon verneuking
  dinsdag 5 juni 2007 @ 09:47:01 #12
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_50118744
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  dinsdag 5 juni 2007 @ 09:51:45 #13
19370 kL0j00h
Hoe vager, hoe beter
pi_50118864
who cares
  dinsdag 5 juni 2007 @ 09:54:38 #14
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50118927
waar is rotte peer?
Signature.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 5 juni 2007 @ 09:56:39 #15
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_50118975
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:51 schreef kL0j00h het volgende:
who cares
Ik, en velen met mij.

Dus beargumenteer je mening dan en laat blijken waarom jij zoiets hebt, boeiend.

Ben ik nieuwsgierig naar
  dinsdag 5 juni 2007 @ 10:04:30 #16
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50119121
Oh, om even ontopic te blijven:
Ik vind het ook verneuking van de taal.
In mijn omgeving (Leiden) hoor ik vaak mensen op zo'n manier praten, en ik kan daar echt geen touw aan vastknopen. Praat iedereen die zo praat nou alleen omdat de rest (van hun vrienden/vriendinnen) dat ook doet? Kan me niet voorstellen dat het echt relaxed is.
Wtf ook, ga eens zo praten als je ergens gaat solliciteren
Zal vast goed gaan...
Signature.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 10:08:50 #17
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_50119205
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:04 schreef eer-ik het volgende:
Oh, om even ontopic te blijven:
Ik vind het ook verneuking van de taal.
In mijn omgeving (Leiden) hoor ik vaak mensen op zo'n manier praten, en ik kan daar echt geen touw aan vastknopen. Praat iedereen die zo praat nou alleen omdat de rest (van hun vrienden/vriendinnen) dat ook doet? Kan me niet voorstellen dat het echt relaxed is.
Wtf ook, ga eens zo praten als je ergens gaat solliciteren
Zal vast goed gaan...
Je doet hetzelfde, alleen dan met de 'hippe' woordjes van 15 jaar geleden
Face it, elke generatie heeft z'n eigen woordjes, en elke keer zijn er ouwe lullen die het niks vinden.
En ja, uiteindelijk ga je zelf tot die groep ouwe lullen behoren.

Toen ik vroeger aankwam met dingen als "relaxed", "chill", "vet", "bot", "dit regeert" etc konden mijn ouders er ook geen touw aan vast knopen.
Zit je nu in een meeting op je werk, roept de manager dat iedereen kan relaxen omdat het vet goed gaat
zzz
  dinsdag 5 juni 2007 @ 10:22:17 #18
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50119516
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:08 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Face it, elke generatie heeft z'n eigen woordjes, en elke keer zijn er ouwe lullen die het niks vinden.

Toen ik vroeger aankwam met dingen als "relaxed", "chill", "vet", "bot", "dit regeert" etc konden mijn ouders er ook geen touw aan vast knopen.
Zit je nu in een meeting op je werk, roept de manager dat iedereen kan relaxen omdat het vet goed gaat
ja, gewoon een afkorting.
Maar afkortingen zie ik niet zo'n probleem in.
Maar als iemand op straat mij zegt dat ik luxe pattas heb, gaat 't mij te ver.
Jij ziet toch zeker ook wel verschil in dat en een afkorting?

Oh en de woorden die je aanhaalt zijn over het algemeen engelse woorden.
Dat hoogbejaarden daar geen touw aan vast kunnen/willen knopen begrijp ik wel, maar met de taal die de huidige jeugd uitslaat is dat niet het geval, en daar begrijp ik dan ook werkelijk niks van.

Tuurlijk hadden wij 'vroeger' ook andere woordjes, maar het meeste kan je als je een beetje logisch nadenkt, ook wel van bepalen wat het moet betekenen.
Signature.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 10:25:51 #19
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_50119614
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:22 schreef eer-ik het volgende:

[..]
ja, gewoon een afkorting.
Maar afkortingen zie ik niet zo'n probleem in.
Maar als iemand op straat mij zegt dat ik luxe pattas heb, gaat 't mij te ver.
Jij ziet toch zeker ook wel verschil in dat en een afkorting?

Oh en de woorden die je aanhaalt zijn over het algemeen engelse woorden.
Dat hoogbejaarden daar geen touw aan vast kunnen/willen knopen begrijp ik wel, maar met de taal die de huidige jeugd uitslaat is dat niet het geval, en daar begrijp ik dan ook werkelijk niks van.
Vroeger lag het eraan dat oudere mensen slecht waren in engels, nu ligt het eraan dat jij weinig op hebt met antilliaans, marokkaans etc.
quote:
Tuurlijk hadden wij 'vroeger' ook andere woordjes, maar het meeste kan je als je een beetje logisch nadenkt, ook wel van bepalen wat het moet betekenen.
'matties' is weinig anders dan 'matey' in het engels - een verbastering van 'mate' of 'maat'.
Verder gaat een boel om context.
Lauw lijkt me duidelijk, we hebben een tijdperk gehad waarin dingen 'cool' / koel waren, waarin dingen 'hot' / heet waren, nu zijn dingen lauw.
Easy.

Niet doen alsof vroegah alles veel beter en logischer was, dat lijkt alleen maar zo omdat je er toen zelf middenin zat

Taal verandert nou eenmaal non-stop, voornamelijk door de jeugd en door de invloed van andere landen/talen.
Vergelijk het nederlands van 1950 eens met het nederlands van 1985 - wat een verloedering is er opgetreden !
zzz
  dinsdag 5 juni 2007 @ 10:32:39 #20
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50119805
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:25 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

En in de op ging het toch ook over woordjes als 'w8' enzo ?
zie de edit van mijn post

woorden als w8 heb ik echt een stronthekel aan, en je zal mij dat nooit zo zien schrijven.
wtf schrijf ik echter alleen hier, ik zal het nooit zeggen, .
quote:
en 'relaxed' lijkt me geen afkorting - da's gewoon afkomstig uit een andere taal. 'matties' is weinig anders dan 'matey' in het engels - een verbastering van 'mate' of 'maat'.
ja, dat zag ik wat later, dat je die ook dik gedrukt had.
Maar er zijn in de huidige Nederlandse taal veel Engelse woorden, die gewoon geaccepteerd worden door vrijwel iedereen.
Ik denk dat je nu bijna niemand meer kunt vinden die geen flauw idee heeft waar je het over hebt als je relaxed zegt. Ik gebruik dat soort woorden zelf ook, maar of ik het een vooruitgang vind, weet ik eigenlijk niet, ik denk het eerlijk gezegd niet. Ik kwam laatst ook ergens een artikel tegen in een krant, waarin vermeldt stond dat er over een jaar of wat waarschijnlijk geen lidwoorden meer gebruikt gaan worden, behalve 'de'.
Dit omdat er veel moslims in Nederland wonen, en de taal gewoon continu veranderd. Moslims schijnen ook geen lidwoorden te gebruiken, en daarom verwachten de experts dat het over een paar jaar zo is dat we in het Nederlands ook geen lidwoorden meer gebruiken. Nou vind ik dat gewoon onzin, maar ik vind het sowieso onzin dat de grammatica steeds aangepast wordt, dat heeft niks met moslims an sich te maken
Signature.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 10:36:22 #21
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50119914
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:25 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Vroeger lag het eraan dat oudere mensen slecht waren in engels, nu ligt het eraan dat jij weinig op hebt met antilliaans, marokkaans etc.
[..]

'matties' is weinig anders dan 'matey' in het engels - een verbastering van 'mate' of 'maat'.
Verder gaat een boel om context.
Lauw lijkt me duidelijk, we hebben een tijdperk gehad waarin dingen 'cool' / koel waren, waarin dingen 'hot' / heet waren, nu zijn dingen lauw.
Easy.

Niet doen alsof vroegah alles veel beter en logischer was, dat lijkt alleen maar zo omdat je er toen zelf middenin zat

Taal verandert nou eenmaal non-stop, voornamelijk door de jeugd en door de invloed van andere landen/talen.
Vergelijk het nederlands van 1950 eens met het nederlands van 1985 - wat een verloedering is er opgetreden !
we moeten niet steeds posts editten, dat schiet niet op
Ik ben het ook wel deels met je eens, maar je kan mij niet wijsmaken dat alles goed te begrijpen is tegenwoordig. Ik heb inderdaad niks op met Antilliaans of Indonesisch, maar dat komt ook wel omdat ik in een klein klotedorp woon en hier sowieso niet heel veel buitenlanders gevestigd zijn. Verder zie ik ook niet in waarom je per se een of andere gare taal moet spreken terwijl je beter te verstaan bent als je gewoon fatsoenlijk Nederlands praat. Nogmaals, ik roep er ook wel eens wat woorden tussendoor van 'vroeger', zoals relaxed etc, maar dingen als mattie of wat dan ook, zul je eigenlijk nooit uit mijn mond vandaan horen komen. Ík vind het onzin, verloedering van de taal, en ja, ik doe/deed er zelf ook aan mee, maar ik probeer het voor wat betreft mezelf, wel zoveel mogelijk te beperken, en gewoon fatsoenlijk nederlands te spreken.
Signature.
pi_50120076
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:17 schreef Dark_Angelus het volgende:

[..]

Matties, homies, makker
  dinsdag 5 juni 2007 @ 11:08:24 #23
19370 kL0j00h
Hoe vager, hoe beter
pi_50120881
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:56 schreef Dark_Angelus het volgende:

[..]

Ik, en velen met mij.

Dus beargumenteer je mening dan en laat blijken waarom jij zoiets hebt, boeiend.

Ben ik nieuwsgierig naar
Je weet toooooch

Ik vind het inderdaad zwaar irritant wanneer jongens en/of meisjes praten als een Marokkaan of iets dergelijks. Dat zie ik bij ons voor bij de friettent erg veel. Maar goed , ik maak me er niet meer druk om. Het is zoals het is. Een grote klotezooi in Nederland.

[ Bericht 2% gewijzigd door kL0j00h op 05-06-2007 11:18:02 ]
  dinsdag 5 juni 2007 @ 11:13:44 #24
19370 kL0j00h
Hoe vager, hoe beter
pi_50121053
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:08 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Relaxed, lijkt me een doodnormale uitdrukking. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik ben 31 en gebruik woorden als 'vet', 'relaxed', 'chill' ed al 25 jaar of zo.

Je kunt het overdrijven, ik begrijp dat sommige woorden echt vreemd zijn, helemaal op de manier hoe sommige het roepen.
pi_50121354
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:32 schreef eer-ik het volgende:

[..]

zie de edit van mijn post

woorden als w8 heb ik echt een stronthekel aan, en je zal mij dat nooit zo zien schrijven.
wtf schrijf ik echter alleen hier, ik zal het nooit zeggen, .
[..]

ja, dat zag ik wat later, dat je die ook dik gedrukt had.
Maar er zijn in de huidige Nederlandse taal veel Engelse woorden, die gewoon geaccepteerd worden door vrijwel iedereen.
Ik denk dat je nu bijna niemand meer kunt vinden die geen flauw idee heeft waar je het over hebt als je relaxed zegt. Ik gebruik dat soort woorden zelf ook, maar of ik het een vooruitgang vind, weet ik eigenlijk niet, ik denk het eerlijk gezegd niet. Ik kwam laatst ook ergens een artikel tegen in een krant, waarin vermeldt stond dat er over een jaar of wat waarschijnlijk geen lidwoorden meer gebruikt gaan worden, behalve 'de'.
Dit omdat er veel moslims in Nederland wonen, en de taal gewoon continu veranderd. Moslims schijnen ook geen lidwoorden te gebruiken, en daarom verwachten de experts dat het over een paar jaar zo is dat we in het Nederlands ook geen lidwoorden meer gebruiken. Nou vind ik dat gewoon onzin, maar ik vind het sowieso onzin dat de grammatica steeds aangepast wordt, dat heeft niks met moslims an sich te maken
Ik hoor en lees het nu ook al regelmatig. Mensen die geen lidwoorden meer gebruiken.
"vroeger" gebeurde dat alleen in de krant, zodat de koppen niet immens groot werden. Tegenwoordig schijnt het inderdaad (idd ) steeds meer gewoonte te worden.
Het is niet alleen dat lidwoorden niet worden gebruikt, maar veelal worden ze zelfs verkeerd gebruikt... Hele volksstammen weten niet meer welk lidwoord bij welk zelfst.nw. hoort.
het auto
de bureau etc...
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')