Idd. Ik irriteer me ook aan 'matties' ipv vrienden, en dan vooral als nederlanders het met een buitenlands accent zeggen.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 08:47 schreef zarGon het volgende:
Verloedering.
"matties" , "Homies" is toch meer een taaltje voor mensen uit de "hood"? En niet jongerentaalquote:Op dinsdag 5 juni 2007 09:12 schreef Toryu het volgende:
[..]
Idd. Ik irriteer me ook aan 'matties' ipv vrienden, en dan vooral als nederlanders het met een buitenlands accent zeggen.
Het is inmiddels een standaard woord wat ook geregeld in dagelijkse situaties voorbij kan komen.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 09:15 schreef Apfel. het volgende:
[..]
"matties" , "Homies" is toch meer een taaltje voor mensen uit de "hood"? En niet jongerentaal
Achja. in zo'n beetje alle grote steden wordt dat taaltje wel gebruikt door bijna alle jongeren.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 09:12 schreef Toryu het volgende:
[..]
Idd. Ik irriteer me ook aan 'matties' ipv vrienden, en dan vooral als nederlanders het met een buitenlands accent zeggen.
Een "spange hood"quote:Op dinsdag 5 juni 2007 09:17 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Het is inmiddels een standaard woord wat ook geregeld in dagelijkse situaties voorbij kan komen.
Of begint langzaam alles 'de hood' te worden?
sterker nog, gewoon verneukingquote:Op dinsdag 5 juni 2007 08:47 schreef zarGon het volgende:
Verloedering.
Ik, en velen met mij.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 09:51 schreef kL0j00h het volgende:
who cares
Je doet hetzelfde, alleen dan met de 'hippe' woordjes van 15 jaar geledenquote:Op dinsdag 5 juni 2007 10:04 schreef eer-ik het volgende:
Oh, om even ontopic te blijven:
Ik vind het ook verneuking van de taal.
In mijn omgeving (Leiden) hoor ik vaak mensen op zo'n manier praten, en ik kan daar echt geen touw aan vastknopen. Praat iedereen die zo praat nou alleen omdat de rest (van hun vrienden/vriendinnen) dat ook doet? Kan me niet voorstellen dat het echt relaxed is.
Wtf ook, ga eens zo praten als je ergens gaat solliciteren
Zal vast goed gaan...
ja, gewoon een afkorting.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 10:08 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Je doet hetzelfde, alleen dan met de 'hippe' woordjes van 15 jaar geleden
Face it, elke generatie heeft z'n eigen woordjes, en elke keer zijn er ouwe lullen die het niks vinden.
En ja, uiteindelijk ga je zelf tot die groep ouwe lullen behoren.
Toen ik vroeger aankwam met dingen als "relaxed", "chill", "vet", "bot", "dit regeert" etc konden mijn ouders er ook geen touw aan vast knopen.
Zit je nu in een meeting op je werk, roept de manager dat iedereen kan relaxen omdat het vet goed gaat
Vroeger lag het eraan dat oudere mensen slecht waren in engels, nu ligt het eraan dat jij weinig op hebt met antilliaans, marokkaans etc.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 10:22 schreef eer-ik het volgende:
[..]
ja, gewoon een afkorting.
Maar afkortingen zie ik niet zo'n probleem in.
Maar als iemand op straat mij zegt dat ik luxe pattas heb, gaat 't mij te ver.
Jij ziet toch zeker ook wel verschil in dat en een afkorting?
Oh en de woorden die je aanhaalt zijn over het algemeen engelse woorden.
Dat hoogbejaarden daar geen touw aan vast kunnen/willen knopen begrijp ik wel, maar met de taal die de huidige jeugd uitslaat is dat niet het geval, en daar begrijp ik dan ook werkelijk niks van.
'matties' is weinig anders dan 'matey' in het engels - een verbastering van 'mate' of 'maat'.quote:Tuurlijk hadden wij 'vroeger' ook andere woordjes, maar het meeste kan je als je een beetje logisch nadenkt, ook wel van bepalen wat het moet betekenen.
zie de edit van mijn postquote:Op dinsdag 5 juni 2007 10:25 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
En in de op ging het toch ook over woordjes als 'w8' enzo ?
ja, dat zag ik wat later, dat je die ook dik gedrukt had.quote:en 'relaxed' lijkt me geen afkorting - da's gewoon afkomstig uit een andere taal. 'matties' is weinig anders dan 'matey' in het engels - een verbastering van 'mate' of 'maat'.
we moeten niet steeds posts editten, dat schiet niet opquote:Op dinsdag 5 juni 2007 10:25 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Vroeger lag het eraan dat oudere mensen slecht waren in engels, nu ligt het eraan dat jij weinig op hebt met antilliaans, marokkaans etc.
[..]
'matties' is weinig anders dan 'matey' in het engels - een verbastering van 'mate' of 'maat'.
Verder gaat een boel om context.
Lauw lijkt me duidelijk, we hebben een tijdperk gehad waarin dingen 'cool' / koel waren, waarin dingen 'hot' / heet waren, nu zijn dingen lauw.
Easy.
Niet doen alsof vroegah alles veel beter en logischer was, dat lijkt alleen maar zo omdat je er toen zelf middenin zat
Taal verandert nou eenmaal non-stop, voornamelijk door de jeugd en door de invloed van andere landen/talen.
Vergelijk het nederlands van 1950 eens met het nederlands van 1985 - wat een verloedering is er opgetreden !
Matties, homies, makkerquote:Op dinsdag 5 juni 2007 09:17 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Het is inmiddels een standaard woord wat ook geregeld in dagelijkse situaties voorbij kan komen.
Of begint langzaam alles 'de hood' te worden?
Je weet tooooochquote:Op dinsdag 5 juni 2007 09:56 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Ik, en velen met mij.
Dus beargumenteer je mening dan en laat blijken waarom jij zoiets hebt, boeiend.
Ben ik nieuwsgierig naar
Relaxed, lijkt me een doodnormale uitdrukking. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik ben 31 en gebruik woorden als 'vet', 'relaxed', 'chill' ed al 25 jaar of zo.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 10:08 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Je doet hetzelfde, alleen dan met de 'hippe' woordjes van 15 jaar geleden
Face it, elke generatie heeft z'n eigen woordjes, en elke keer zijn er ouwe lullen die het niks vinden.
En ja, uiteindelijk ga je zelf tot die groep ouwe lullen behoren.
Toen ik vroeger aankwam met dingen als "relaxed", "chill", "vet", "bot", "dit regeert" etc konden mijn ouders er ook geen touw aan vast knopen.
Zit je nu in een meeting op je werk, roept de manager dat iedereen kan relaxen omdat het vet goed gaat
Ik hoor en lees het nu ook al regelmatig. Mensen die geen lidwoorden meer gebruiken.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 10:32 schreef eer-ik het volgende:
[..]
zie de edit van mijn post
woorden als w8 heb ik echt een stronthekel aan, en je zal mij dat nooit zo zien schrijven.
wtf schrijf ik echter alleen hier, ik zal het nooit zeggen,.
[..]
ja, dat zag ik wat later, dat je die ook dik gedrukt had.
Maar er zijn in de huidige Nederlandse taal veel Engelse woorden, die gewoon geaccepteerd worden door vrijwel iedereen.
Ik denk dat je nu bijna niemand meer kunt vinden die geen flauw idee heeft waar je het over hebt als je relaxed zegt. Ik gebruik dat soort woorden zelf ook, maar of ik het een vooruitgang vind, weet ik eigenlijk niet, ik denk het eerlijk gezegd niet. Ik kwam laatst ook ergens een artikel tegen in een krant, waarin vermeldt stond dat er over een jaar of wat waarschijnlijk geen lidwoorden meer gebruikt gaan worden, behalve 'de'.
Dit omdat er veel moslims in Nederland wonen, en de taal gewoon continu veranderd. Moslims schijnen ook geen lidwoorden te gebruiken, en daarom verwachten de experts dat het over een paar jaar zo is dat we in het Nederlands ook geen lidwoorden meer gebruiken. Nou vind ik dat gewoon onzin, maar ik vind het sowieso onzin dat de grammatica steeds aangepast wordt, dat heeft niks met moslims an sich te maken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |