Lijkt me een zeer verstoorde arbeidsrelatie momenteel, voornamelijk door jou veroorzaakt.quote:Op maandag 4 juni 2007 16:19 schreef bliepie het volgende:
[..]
Wat als ik nu het ontslag intrek, en vervolgens hij niet meer wil komen werken / praten?
[..]
quote:Terugkomen op de opzegging
Op een opzegging kan niet eenzijdig teruggekomen worden doordat de opzegging onomkeerbaar is en niet van voorwaarden of omstandigheden afhankelijk mag zijn.
Partijen kunnen wel gezamenlijk op een opzegging terugkomen wat uitdrukkelijk maar ook stilzwijgend kan plaatsvinden. Denk bij dit laatste aan het voortzetten van het werk door de medewerker nadat de arbeidsovereenkomst per direct is opgezegd, terwijl de werkgever met de voortzetting van het werk stilzwijgend instemt.
In principe is een jaarcontract een jaarcontract, tenzij in het contract iets is opgenomen over tussentijdse opzegging.quote:Op maandag 4 juni 2007 16:19 schreef bliepie het volgende:
Wil dat zeggen dat je als werkgever ondanks een jaarcontract maar 1 maand opzegtermijn (ook binnen dat jaar) hebt? Want dat wist ik niet moet ik zeggen! Want dan ben ik er na 1 maand-salaris vanaf in principe?
wettelijk heb je een opzegtermijn, en op CAO niveau. Die overrulen je contract.quote:Op maandag 4 juni 2007 19:10 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
In principe is een jaarcontract een jaarcontract, tenzij in het contract iets is opgenomen over tussentijdse opzegging.
Ik bedoel het echt niet lullig, maar ik zou proberen voortaan wat beter bewust te zijn van wat voor contract je iemand aanbiedt en wat de gevolgen zijn.
Wettelijk heb je juist geen opzegtermijn bij jaarcontracten, tenzij anders overeengekomen, zie bijv. hier. In die taxivervoer CAO waar hier eerder al uit geciteerd is vond ik deze bepaling:quote:Op maandag 4 juni 2007 19:40 schreef Brupje het volgende:
[..]
wettelijk heb je een opzegtermijn, en op CAO niveau. Die overrulen je contract.
en dat zou in dit geval betekenen dat als het niet is overeengekomen in de arbeidsovereenkomst, er ook geen sprake kan zijn van opzegging.quote:Tussentijds een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd opzeggen kan alleen als die
mogelijkheid schriftelijk en voor beide partijen is overeengekomen.
Realiseer je wel dat dit twee kanten op werkt en het je dus ook kan gebeuren dat je een goede medewerker binnen een maand kwijt bent.quote:Op donderdag 7 juni 2007 17:19 schreef bliepie het volgende:
- Altijd een maand opzegtermijn in een contract (ook een jaarcontract) zetten
Ik denk dat je hier niet de rechtsbijstand de schuld van moet geven, maar de Nederlandse wetgeverquote:Voor mij zijn medewerkers die voldoen heel waardevol maar mensen die niet functioneren moeten er meteen uit kunnen.
1 maand...quote:Op donderdag 7 juni 2007 17:19 schreef bliepie het volgende:
Nou, nog even de afloop van dit verhaal:
Nadat hij de nodige uitingen gedaan had over rechtsbijstandsverzekeringen en bijbehordende advocaten is mijn collega overstag gegaan en nu is hij volledig uitgeleent aan dat andere bedrijf. Met dien verstande dat hij alreeds druk op zoek was naar ander werk, en volgende week de uitslag van die sollicitatie heeft.
Wat ik ervan geleerd heb:
- Voortaan niet meer direct reageren als ik boos ben :-)
- Een nog grotere hekel aan rechtsbijstandsverzekeringen gekregen.
Dit laatste omdat ondanks het feit dat deze medewerker echt niet functioneerd maar alleen maar omdat hij dreigt met een rechtsbijstandsverzekering die hij heeft kan hij blijven. Voor mij zijn medewerkers die voldoen heel waardevol maar mensen die niet functioneren moeten er meteen uit kunnen. (Niet als je al 20 jaar bij een bedrijf werkt etc. etc) (En ik weet dat daar de proeftijd van 2 maanden voor is, maar de gemiddelde taxichauffeur doet als 2 a 3 maanden over het behalen van zn diploma, dus dan heeft hij nog geen meter gereden).
Ik wil jullie i.i.g. hartelijk bedanken voor de reactie's en informatie!
Hou wel rekening met het feit dat je als werkgever een geldige reden moet hebben om op te zeggen, ook als dat met een opzegtermijn van een maand ipv uitdienen tot het einde zou zijn.quote:Op donderdag 7 juni 2007 17:19 schreef bliepie het volgende:
Is er dan geen mogelijkheid om een contract van 3 maanden te geven (met proeftijd van 1 maand, contractueel vastgelegd), en daarna een jaarcontract met weer dezelfde proeftijd (weer contractueel).quote:(En ik weet dat daar de proeftijd van 2 maanden voor is, maar de gemiddelde taxichauffeur doet als 2 a 3 maanden over het behalen van zn diploma, dus dan heeft hij nog geen meter gereden).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |