abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 juni 2007 @ 15:34:14 #76
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_50061807
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:25 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Je gelooft dus wél dat CO2 een belangrijke factor is maar niet dat wij de concentratie CO2 verhogen?
Als de natuurlijke uitstoot van CO2 niet constant is (en dat is ie niet, evenals de opname van CO2) kan je moelijk iets zeggen over de invloed van een klein beetje extra.

Het klimaat is niet alleen afhankelijk van CO2 dus het is onzinnig om je alleen maar op CO2 te concentreren. De huidige (incidentele, op mijn tijdschaal) CO2 en temperatuurs verhoging is op z'n hoogst reden om onderzoek te doen. Geen basis voor wereldwijd milieu-beleid.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 3 juni 2007 @ 15:37:45 #77
pi_50061887
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:32 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ik neem gewoon de relevante tijdschaal. En dan zie je dat zo'n plotselinge grote opwarming abnormaal is .
Ik vind een schaal van een paar 100-duizend jaar te kort om zulke enorme conclusies te trekken over het klimaat.

Overigens word het CO2 verhaal veelal gebaseerd op een schaal van 300 jaar, sinds we de temperatuur gingen bijhouden
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_50062558
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als de natuurlijke uitstoot van CO2 niet constant is (en dat is ie niet, evenals de opname van CO2) kan je moelijk iets zeggen over de invloed van een klein beetje extra.
Dat kan je heel goed zeggen, lees dit maar eens door. Daar wordt in begrijpelijke taal uitgelegd hoe we weten welk deel van de huidige CO2 concentratie van ons is.
quote:
Het klimaat is niet alleen afhankelijk van CO2 dus het is onzinnig om je alleen maar op CO2 te concentreren. De huidige (incidentele, op mijn tijdschaal) CO2 en temperatuurs verhoging is op z'n hoogst reden om onderzoek te doen.
Hier word ik echt stil van.... Wat denk je dat er de afgelopen 50 jaar gedaan is?!?! Juist! ONDERZOEK! Precies dat onderzoek waar jij de conclusies van afwijst. Als je trouwens denkt dat er bij klimaatologie alleen naar CO2 gekeken wordt zit je er volledig naast natuurlijk.
quote:
Geen basis voor wereldwijd milieu-beleid.
Ik heb het ook niet over beleid en daar ga ik het ook niet over hebben .
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_50062663
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik vind een schaal van een paar 100-duizend jaar te kort om zulke enorme conclusies te trekken over het klimaat.

Overigens word het CO2 verhaal veelal gebaseerd op een schaal van 300 jaar, sinds we de temperatuur gingen bijhouden
Je maakt hier de fout te denken dat de versterkte broeikastheorie alleen gebaseerd is op de waargenomen temperatuurstijging. Het is natuurlijk niet zo dat de wetenschappers zagen dat de temperatuur omhoog ging en het CO2 gehalte ook, de conclusie hebben getrokken dat CO2 dan wel de veroorzaker moet zijn geweest en daarna een bakkie zijn gaan doen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  zondag 3 juni 2007 @ 16:15:18 #80
pi_50062776
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:10 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Je maakt hier de fout te denken dat de versterkte broeikastheorie alleen gebaseerd is op de waargenomen temperatuurstijging. Het is natuurlijk niet zo dat de wetenschappers zagen dat de temperatuur omhoog ging en het CO2 gehalte ook, de conclusie hebben getrokken dat CO2 dan wel de veroorzaker moet zijn geweest en daarna een bakkie zijn gaan doen.
Dat lijkt me logisch aangezien metingen aantonen dat een verhoging van CO2 volgt op een temperatuurs stijging en niet andersom.
pi_50063099
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat lijkt me logisch aangezien metingen aantonen dat een verhoging van CO2 volgt op een temperatuurs stijging en niet andersom.
Weer fout, het is en-en . Als de aarde opwarmt komt er een punt waarop ze minder CO2 en andere broeikasgassen vast kan houden en zal dus de concentratie van die gassen omhoog gaan. Daarop volgend zal de temperatuur nóg verder stijgen door de broeikaseigenschappen van genoemde gassen. Daardoor zal de aarde nog minder van die gassen vast kunnen houden en stijgt de temperatuur nóg verder. Dit gaat door totdat er een nieuwe balans is gevonden.

Momenteel is het punt nog niet bereikt dat de natuur ipv een netto-opnemer van CO2 een netto-uitstoter wordt. Wanneer dat wel gebeurt weten we niet precies, het is te hopen dat we daar ook niet achter komen want als we dat punt bereiken is het onwaarschijnlijk dat we de zaken nog om kunnen draaien.
  zondag 3 juni 2007 @ 16:49:17 #82
pi_50063758
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:25 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Weer fout, het is en-en . Als de aarde opwarmt komt er een punt waarop ze minder CO2 en andere broeikasgassen vast kan houden en zal dus de concentratie van die gassen omhoog gaan. Daarop volgend zal de temperatuur nóg verder stijgen door de broeikaseigenschappen van genoemde gassen. Daardoor zal de aarde nog minder van die gassen vast kunnen houden en stijgt de temperatuur nóg verder. Dit gaat door totdat er een nieuwe balans is gevonden.

Momenteel is het punt nog niet bereikt dat de natuur ipv een netto-opnemer van CO2 een netto-uitstoter wordt. Wanneer dat wel gebeurt weten we niet precies, het is te hopen dat we daar ook niet achter komen want als we dat punt bereiken is het onwaarschijnlijk dat we de zaken nog om kunnen draaien.
Aangezien de temperaturen op aarde in het verleden veel hoger zijn geweest dan nu lijkt het me vanzelfsprekend dat het proces ook weer om kan draaien. Maar als je in periodes van duizenden jaren blijft denken worden we het niet eens.
pi_50063840
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Aangezien de temperaturen op aarde in het verleden veel hoger zijn geweest dan nu lijkt het me vanzelfsprekend dat het proces ook weer om kan draaien. Maar als je in periodes van duizenden jaren blijft denken worden we het niet eens.
Op termijn wel, ik pak echter liever tijdschalen die voor de mens relevant zijn. Zeggen dat het het geen probleem is omdat het over 100.000 jaar weer allemaal terug bij af is is nogal kortzichtig imo...
  zondag 3 juni 2007 @ 17:02:51 #84
pi_50064138
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:52 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Op termijn wel, ik pak echter liever tijdschalen die voor de mens relevant zijn. Zeggen dat het het geen probleem is omdat het over 100.000 jaar weer allemaal terug bij af is is nogal kortzichtig imo...
Denken dat je in 1 generatie een klimaat kan veranderen lijkt mij ook erg kortzichtig. Go with the flow, don't fight it. Je aanpassen aan een warmere aarde is een veel haalbaarder doel dan het klimaat van een hele planeet veranderen door op de gok 1 gas te reduceren.
pi_50065050
quote:
Op zondag 3 juni 2007 17:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Denken dat je in 1 generatie een klimaat kan veranderen lijkt mij ook erg kortzichtig. Go with the flow, don't fight it. Je aanpassen aan een warmere aarde is een veel haalbaarder doel dan het klimaat van een hele planeet veranderen door op de gok 1 gas te reduceren.
We laten momenteel zien dat wij dat idd kunnen. Door de CO2 te verhogen met een slordige 30% doen we dat. En het is geen "gok". Zoals ik al eerder zei, het is simpele natuurkunde. CO2 heeft nou eenmaal de eigenschappen die het heeft. Beweren dat regulering van CO2 uistoot een "gok" is, is hetzelfde als beweren dat een vuurtje blussen met water een gok is...
  zondag 3 juni 2007 @ 17:42:22 #86
pi_50065271
quote:
Op zondag 3 juni 2007 17:35 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

We laten momenteel zien dat wij dat idd kunnen. Door de CO2 te verhogen met een slordige 30% doen we dat. En het is geen "gok". Zoals ik al eerder zei, het is simpele natuurkunde. CO2 heeft nou eenmaal de eigenschappen die het heeft. Beweren dat regulering van CO2 uistoot een "gok" is, is hetzelfde als beweren dat een vuurtje blussen met water een gok is...
Ik ben het niet eens met je 30%, ik ben het niet eens met de nadruk op CO2, het klimaat is veel ingewikkelder dan dat en ik ben het al helemaal niet eens met jouw vuurtjes blussen.
pi_50065382
quote:
Op zondag 3 juni 2007 17:35 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Beweren dat regulering van CO2 uistoot een "gok" is, is hetzelfde als beweren dat een vuurtje blussen met water een gok is...
vuur blussen met water is dan ook een gok, soms mag dat juist niet.

vooralsnog begrijpen we geen ruk van alle invloeden op het klimaat. het kan geen kwaad te letten op wat je uitstoot, maar vele miljarden smijten tegen het terugdringen van CO2 uitstoot is als water naar de zee dragen. gebruik dat geld voor nuttige dingen.
pi_50065653
quote:
Op zondag 3 juni 2007 17:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik ben het niet eens met je 30%, ik ben het niet eens met de nadruk op CO2, het klimaat is veel ingewikkelder dan dat en ik ben het al helemaal niet eens met jouw vuurtjes blussen.
Die 30% (of iets in die richting, veel iig) is niet zomaar een slag in de lucht, zoals je in 1 van mijn links kon lezen kunnen we gewoon vrij nauwkeurig vaststellen hoeveel CO2 van ons is en hoeveel er al in de lucht zat voordat wij enorme hoeveelheden uit begonnen te stoten.

Maar wat speelt volgens jou de grootste rol bij de recente opwarming?
pi_50065783
quote:
Op zondag 3 juni 2007 17:46 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

vuur blussen met water is dan ook een gok, soms mag dat juist niet.
Om jou te plezieren: het is een houtvuurtje.
quote:
vooralsnog begrijpen we geen ruk van alle invloeden op het klimaat.
Nog zo één.... We begrijpen verdomd veel van het klimaat, ik zou zelfs durven beweren dat we bijna alles begrijpen. Als we er niks van snapten zouden de klimaatmodellen voor geen hol kloppen.

Klimaatmodellen Klopt aardig toch?

En dat zijn dan de modellen van 6 jaar geleden, ondertussen zijn we alweer een stuk verder.
  zondag 3 juni 2007 @ 18:06:35 #90
pi_50065937
quote:
Op zondag 3 juni 2007 17:56 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Die 30% (of iets in die richting, veel iig) is niet zomaar een slag in de lucht, zoals je in 1 van mijn links kon lezen kunnen we gewoon vrij nauwkeurig vaststellen hoeveel CO2 van ons is en hoeveel er al in de lucht zat voordat wij enorme hoeveelheden uit begonnen te stoten.

Maar wat speelt volgens jou de grootste rol bij de recente opwarming?
De zon, andere gassen, veranderend oppervlak van de aarde, veranderende waterdamp/wolken. En er zijn nog genoeg dingen te ontdekken en onderzoeken aan het klimaat. Om als een blind paard CO2 te gaan reduceren is een veel te eenzijdige aanpak van een complex probleem.

Ik zou er vanuit gaan dat het klimaat toch wel verandert en dat je je geld moet besteden aan aanpassen aan het klimaat ipv andersom.
pi_50066052
quote:
Op zondag 3 juni 2007 18:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De zon, andere gassen, veranderend oppervlak van de aarde, veranderende waterdamp/wolken.
Al die dingen worden stuk voor stuk meegenomen. Als je je eens echt in het onderwerp zou verdiepen zou je dat weten....
quote:
En er zijn nog genoeg dingen te ontdekken en onderzoeken aan het klimaat. Om als een blind paard CO2 te gaan reduceren is een veel te eenzijdige aanpak van een complex probleem.
Er is zeker nog genoeg te onderzoeken maar dat gaat veelal over fijnafstelling. Er zijn geen grote zwarte gaten meer waar we niks van af weten.
quote:
Ik zou er vanuit gaan dat het klimaat toch wel verandert en dat je je geld moet besteden aan aanpassen aan het klimaat ipv andersom.
Dat zijn beleidskeuzes en daar ga ik hier niet op in.
  zondag 3 juni 2007 @ 18:17:35 #92
pi_50066272
quote:
Op zondag 3 juni 2007 18:10 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Al die dingen worden stuk voor stuk meegenomen. Als je je eens echt in het onderwerp zou verdiepen zou je dat weten....
[..]

Er is zeker nog genoeg te onderzoeken maar dat gaat veelal over fijnafstelling. Er zijn geen grote zwarte gaten meer waar we niks van af weten.
[..]

Dat zijn beleidskeuzes en daar ga ik hier niet op in.
We zullen zien hoeveel we op het moment weten.
pi_50066399
quote:
Op zondag 3 juni 2007 18:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Wanneer?
pi_50066458
quote:
Op zondag 3 juni 2007 18:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Hoe zullen we dat zien? Ik zie jullie sceptici altijd dit soort uitspraken doen maar nooit iets concreets zeggen. Beter en meer bewijs dan we nu hebben dat CO2 doet wat het doet kan je haast niet krijgen.

Tenzij er iets "groots" gebeurt (enorme verandering in zonneactiviteit, meteoorinslag ed) zal de temperatuur de stijgende trend vasthouden. Als dat zo nog 20 jaar doorgaat, is dat dan "bewijs"? Je zal vast wel weer iets anders hebben om het aan toe te schrijven.
  zondag 3 juni 2007 @ 18:25:13 #95
pi_50066509
quote:
Op zondag 3 juni 2007 18:21 schreef Monidique het volgende:

[..]

Wanneer?
Over een jaar of 20 weten we misschien al iets meer, maar ik heb geduld.
pi_50066645
quote:
Op zondag 3 juni 2007 18:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Over een jaar of 20 weten we misschien al iets meer, maar ik heb geduld.
"misschien" en "iets" ...

Iets zegt me dat jij gewoon nooit overtuigd zal zijn. Sommige mensen ontkennen ook de maanlanding en de holocaust, zo zal je ook mensen hebben die tot de dood het versterkt broeikaseffect blijven ontkennen.
pi_50066909
quote:
Op zondag 3 juni 2007 18:10 schreef Grrrrrrrr het volgende:
global dimming!

erg beangstigend verschijnsel, als het klopt. zou betekenen dat zonder het uitstoten van gassen hoog in de atmosfeer door vliegtuigen, de temperatuur nog veel hoger zou zijn. dit zou weer betekenen dat de klimaatmodellen niet kloppen. lijkt me wel wat onderzoek waard iig.

[ Bericht 1% gewijzigd door Byte_Me op 03-06-2007 18:53:22 ]
  zondag 3 juni 2007 @ 18:38:48 #98
pi_50066938
quote:
Op zondag 3 juni 2007 18:30 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

"misschien" en "iets" ...

Iets zegt me dat jij gewoon nooit overtuigd zal zijn. Sommige mensen ontkennen ook de maanlanding en de holocaust, zo zal je ook mensen hebben die tot de dood het versterkt broeikaseffect blijven ontkennen.
Ik ben kritisch. Dat lijkt me wetenschappelijk zeer gezond.
Einstein was ook geen meeloper en de uitvinders van de quantummechanica helemaal niet.
Wetenschap is niet democratisch. Vroeger dacht de meerderheid dat de aarde plat was. Ze hadden geen gelijk.
pi_50066984
quote:
Op zondag 3 juni 2007 18:37 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

global dimming!

erg beangstigend verschijnsel, als het klopt. zou betekenen dat zonder van gassen hoog in de atmosfeer door vliegtuigen, de temperatuur nog veel hoger zou zijn. dit zou weer betekenen dat de klimaatmodellen niet kloppen. lijkt me wel wat onderzoek waard iig.
Er wordt idd door sommige wetenschappers getwijfeld of de gevoeligheid van het klimaat op CO2 niet groter is dan we dachten ja. Maar dat valt wat mij betreft onder de categorie fijnafstelling.
  zondag 3 juni 2007 @ 18:42:21 #100
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_50067052
quote:
Op zondag 3 juni 2007 18:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik ben kritisch. Dat lijkt me wetenschappelijk zeer gezond.
Einstein was ook geen meeloper en de uitvinders van de quantummechanica helemaal niet.
Wetenschap is niet democratisch. Vroeger dacht de meerderheid dat de aarde plat was. Ze hadden geen gelijk.
Je kan kritisch zijn en je kan een bord voor je kop hebben... Ontkennen dat 30% van de CO2 afkomstig is van ons valt in dezelfde categorie als ontkennen dat de aarde rond is. Toch doe je dat en durf je dan ook nog zonder schaamte het woord wetenschap in de mond te nemen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')