FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Scooter rijdt wel maar stopt na een tijdje..?
LPCzaterdag 2 juni 2007 @ 09:48
Hoi,

Lange tijd bezig geweest een scooter op te knappen zodat mijn vriendin h'm kan gebruiken..
Ziet er nu goed uit en alles werkt maar er is een motorisch (?) probleem.

Stationair loopt ie uren als het moet.
Maar als ik erop rij werkt het prima tot op een zeker moment.
Dan stopt ie simpelweg. Ik moet hem dan een paar keer aantrappen met de kickstarter en dan doet ie het wel weer.
Dit alles blijft zich herhalen. Als ik bv 5 km rijdt stopt ie 3 a 4 keer.
Meestal gebeurd het stilvallen als ik het gas wat verder open heb getrokken.
Als ik vol gas geeft krijgt ie de kuren vrijwel meteen...

Benzine, benzinetank, caraboteur, bougie en luchtfilter zijn zuiver / schoongemaakt.

Zou het kunnen zijn dat ie verzuipt als ik net even te veel gas geef?


Tips anyone?

Merci
daheizaterdag 2 juni 2007 @ 10:11
Je zegt dat hij stopt als je rijdt, maar hoe loopt hij verder "als ie het wel doet" heb je het idee dat hij inhoud als je veel gas geeft of dat hij zowiezo stottert?
Wat is het voor scooter btw?
NT-T.BartManzaterdag 2 juni 2007 @ 10:26
Te rijk mengsel waardoor de bougie 'nat' wordt?? Kan je controleren door de bougie er uit te draaien als de scooter stilvalt. Normaal gesproken moet de bougie dan een beetje grijzig zijn en in elk geval droog.

Je schrijft dat je de carburateur (carobateur ) hebt schoongemaakt. Is daarbij de instelling van de sproeier verlopen? (En als je dat niet weet, dan zou je eigenlijk van de motor moeten afblijven...)
joeltjezaterdag 2 juni 2007 @ 12:13
Ontluchting van de tank wellicht?
LPCzaterdag 2 juni 2007 @ 13:29
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 10:11 schreef dahei het volgende:
Je zegt dat hij stopt als je rijdt, maar hoe loopt hij verder "als ie het wel doet" heb je het idee dat hij inhoud als je veel gas geeft of dat hij zowiezo stottert?
Wat is het voor scooter btw?
Hij 'gaat' wel als ik het gas open draai. Hij houd niet in.
Maar na enige tijd staat ie simpelweg af.

Merk Bajaj, type Spirit.
LPCzaterdag 2 juni 2007 @ 13:30
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 10:26 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Te rijk mengsel waardoor de bougie 'nat' wordt?? Kan je controleren door de bougie er uit te draaien als de scooter stilvalt. Normaal gesproken moet de bougie dan een beetje grijzig zijn en in elk geval droog.
NIet kurkdroog. Maar ook niet nat, want als ik h'm na het stilvallen weer start, slaat ie aan na de 4 of 5de keer kicken.
LPCzaterdag 2 juni 2007 @ 15:10
Hoi,

Lange tijd bezig geweest een scooter op te knappen zodat mijn vriendin h'm kan gebruiken..
Ziet er nu goed uit en alles werkt maar er is een motorisch (?) probleem.

Stationair loopt ie uren als het moet.
Maar als ik erop rij werkt het prima tot op een zeker moment.
Dan stopt ie simpelweg. Ik moet hem dan een paar keer aantrappen met de kickstarter en dan doet ie het wel weer.
Dit alles blijft zich herhalen. Als ik bv 5 km rijdt stopt ie 3 a 4 keer.
Meestal gebeurd het stilvallen als ik het gas wat verder open heb getrokken.
Als ik vol gas geeft krijgt ie de kuren vrijwel meteen...

Benzine, benzinetank, caraboteur, bougie en luchtfilter zijn zuiver / schoongemaakt.

Zou het kunnen zijn dat ie verzuipt als ik net even te veel gas geef?


Tips anyone?
daheizaterdag 2 juni 2007 @ 21:38
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 15:10 schreef LPC het volgende:
Hoi,

Lange tijd bezig geweest een scooter op te knappen zodat mijn vriendin h'm kan gebruiken..
Ziet er nu goed uit en alles werkt maar er is een motorisch (?) probleem.

Stationair loopt ie uren als het moet.
Maar als ik erop rij werkt het prima tot op een zeker moment.
Dan stopt ie simpelweg. Ik moet hem dan een paar keer aantrappen met de kickstarter en dan doet ie het wel weer.
Dit alles blijft zich herhalen. Als ik bv 5 km rijdt stopt ie 3 a 4 keer.
Meestal gebeurd het stilvallen als ik het gas wat verder open heb getrokken.
Als ik vol gas geeft krijgt ie de kuren vrijwel meteen...

Benzine, benzinetank, caraboteur, bougie en luchtfilter zijn zuiver / schoongemaakt.

Zou het kunnen zijn dat ie verzuipt als ik net even te veel gas geef?


Tips anyone?
Als ie zou verzuipen dan zou je dat wel merken. Ik heb zo'n gevoel dat er een onderdeel loszit dat tijdens het rijden trilt waardoor de bromfiets afslaat. Je kunt trouwens aan de kleur van het isolatiemateriaal van de bougie zien of de benzinetoevoer goed is.
Bruin = Goed
Zwart/vettig = Fout
verkoold wit = slechte ontsteking

Heb je zowiezo de bougie al vervangen? Vaak zit in die dingen (intern) een breuk
Metal666zondag 3 juni 2007 @ 00:03
quote:
Hij 'gaat' wel als ik het gas open draai. Hij houd niet in.
Maar na enige tijd staat ie simpelweg af.

Merk Bajaj, type Spirit.
en
quote:
Als ik vol gas geeft krijgt ie de kuren vrijwel meteen...
Beetje tegenstrijdig.... Of hij loopt goed tot hij opeens onder het rijden uitvalt zonder in te houden, of doet het vrijwel meteen la sje volgas geeft, wat is het nou?

Probeer idd eens een nieuwe bougie, kost toch niets.. en kijk naar de kleur.. Ik vermoed toch dat het ergens aan de afstelling van de carb ligt...
joeltjezondag 3 juni 2007 @ 19:58
of, nogmaals, de tank ontluchting. Ik denk dat er een probleem is in de aanvoer van brandstof naar je carbjes...

rij eens een rondje met je tankdop eraf / halfopen
Turquaz52zondag 3 juni 2007 @ 21:50
Hij verzuipt, neem eens een kleinere sproeier..
mast3rmaandag 4 juni 2007 @ 08:11
quote:
Op zondag 3 juni 2007 21:50 schreef Turquaz52 het volgende:
Hij verzuipt, neem eens een kleinere sproeier..
Praat nou niet zo stom, hij reed daarvoor toch goed? Eerder iets braks in de onsteking
begin eens met je bougie, bougiekabel en anders je CDI
Metal666maandag 4 juni 2007 @ 22:16
wanneer daarvoor? Er staat nergens duidelijk wat het probleem is en wanneer het nou optreed..

Hij heeft hem opgeknapt dus weet jij wat hij veranderd heeft en hoe hij daarvoor liep..

Ik denk ook dat het aan de carburatie ligt..
Turquaz52maandag 4 juni 2007 @ 22:39
quote:
Op maandag 4 juni 2007 08:11 schreef mast3r het volgende:

[..]

Praat nou niet zo stom, hij reed daarvoor toch goed? Eerder iets braks in de onsteking
begin eens met je bougie, bougiekabel en anders je CDI
Wat voor CDI man idioot, het heeft symptonen van verzuiping...
en ja.. waar stond dat ie het vroeger wel deeD?
trojedinsdag 5 juni 2007 @ 01:15
quote:
Op zondag 3 juni 2007 19:58 schreef joeltje het volgende:
of, nogmaals, de tank ontluchting. Ik denk dat er een probleem is in de aanvoer van brandstof naar je carbjes...

rij eens een rondje met je tankdop eraf / halfopen
Exactly my thoughts. Grote kans dat dit het is. Makkelijk te controleren door zonder de tankdop een rondje te doen.
joeltjedinsdag 5 juni 2007 @ 08:37
Helaas doet TS weinig met de adviezen

Hee, TS,

Wat heb je nu al geprobeerd te doen om het te verhelpen?

  • Bougi al bekeken / vervangen?
  • Bougikabel al geckecked / vervangen?
  • Tankdop al open gehad?
  • Al gechecked of je benzine leiding nergens afknelt?
  • Gechecked of je sproeiers wel echt schoon zijn en op de goede plaats gemonteerd?

    We weten nog steeds niet wanneer het probleem is begonnen, voor of na je onderhoud? Gezien je aan de tank en carburatie hebt gezeten, is het meest logische dat daar iets mis zit, en mijn vermoeden blijft; er komt geen brandstof (genoeg) in je carbs --> leiding knelt, tankontluchting verstopt. Dit kost je nix om te checken, dus waarom daar niet beginnen? Als ik een proibleem heb sluit ik altijd dingen uit, van goedkoop te fixen, naar steeds wat duurder...

    Enniewees, laat weer eens wat horen
  • LPCzondag 10 juni 2007 @ 16:32
    quote:
    Op dinsdag 5 juni 2007 08:37 schreef joeltje het volgende:
  • Bougi al bekeken / vervangen?
  • Bougikabel al geckecked / vervangen?
  • Tankdop al open gehad?
  • Al gechecked of je benzine leiding nergens afknelt?
  • Gechecked of je sproeiers wel echt schoon zijn en op de goede plaats gemonteerd?

    We weten nog steeds niet wanneer het probleem is begonnen, voor of na je onderhoud? Gezien je aan de tank en carburatie hebt gezeten, is het meest logische dat daar iets mis zit, en mijn vermoeden blijft; er komt geen brandstof (genoeg) in je carbs --> leiding knelt, tankontluchting verstopt. Dit kost je nix om te checken, dus waarom daar niet beginnen? Als ik een proibleem heb sluit ik altijd dingen uit, van goedkoop te fixen, naar steeds wat duurder...
  • Bougi is zwart, ga ik vervangen
    Bougikabel bekeken lijkt in orde.
    Stuk gereden zonder tankdop ==> Geen verschil
    Benzineleiding gecheckt; Is rechtstreeks van de tank aangesloten op de carb !! Probleem??? (*)
    Sproeiers zijn schoon en goed gemonteerd.

    Probleem was al voor het onderhoud, daarom kreeg ik de scooter :-)


    (*) Benzinekraan is geheel naar de vaantjes, en dus daarom buitengesloten.... dunkt me.
    Lennoxzondag 10 juni 2007 @ 16:54
    quote:
    Op zondag 10 juni 2007 16:32 schreef LPC het volgende:

    Benzineleiding gecheckt; Is rechtstreeks van de tank aangesloten op de carb !! Probleem??? (*)
    Is in principe geen probleem. Hoogstens wat onhandig bij het loshalen van je carb (gelijk afknijpen ofzo).

    Het is toch niet zo dat je constant warmlopers krijgt he ? Ook wel eens gehad dat hij een kilometer liep. Afsloeg en na even wachten weer aansloeg, maar dat was puur om thuis te komen (en die cilinder was compleet over de huizen)

    Zo'n Baja is wel een type duikboot geloof ik. Veel zal je er op internet niet over vinden denk ik.

    Enige wat ik me ook kan indenken is dat je mengsel gewoon verkeerd is.
    junkiesietzezondag 10 juni 2007 @ 17:21
    bougie is zwart? dan moet je kleinere sproeier
    Ridocarzondag 10 juni 2007 @ 17:46
    Check je luchtfilter. Probeer een stukje zonder filtersponsje te rijden, als dat beter gaat, dan staat 'ie te rijk. sproeiernaald een stukje lager zetten wil ook helpen.
    MaximumRushzondag 10 juni 2007 @ 19:27
    Heb je je nog aan je gasnaald geklooid?
    Turquaz52maandag 11 juni 2007 @ 08:48
    quote:
    Op zondag 10 juni 2007 17:21 schreef junkiesietze het volgende:
    bougie is zwart? dan moet je kleinere sproeier
    Kijk! Jij snapt et teminste..
    Sommige mensen willen gewoon niet luisteren he? Dat zei ik ook net maar of er op wordt gereageerd?
    joeltjemaandag 11 juni 2007 @ 09:10
    Dat, of de lucht toevoer is niet goed....
    junkiesietzemaandag 11 juni 2007 @ 11:19
    koop anders eens een nieuwe bougie
    Seventh-Heavenmaandag 11 juni 2007 @ 11:26
    Trek je nergens valse lucht?
    Hoe groot is je sproeier die je nu hebt?
    wat tank je? apart olie en apart euro 95. of brommermix?
    Buschettamaandag 11 juni 2007 @ 11:30
    Ik had hetzelfde probleem met m'n oude Vespa. Maatje heeft ernaar gekeken en hij zij dat dat kwam doordat de cilinder teveel was uitgesleten. gerepareerd en het probleem was verholpen

    (*buschetta is geen monteur maar wellicht heb je hier iets aan)
    Knipkipmaandag 11 juni 2007 @ 11:35
    quote:
    Op maandag 11 juni 2007 11:26 schreef Seventh-Heaven het volgende:
    Trek je nergens valse lucht?
    Hoe groot is je sproeier die je nu hebt?
    wat tank je? apart olie en apart euro 95. of brommermix?
    Valse lucht trekt vaak ineens hoge toeren...

    Zoals al eerder gezegd, probeer eens een kleinere sproeier.
    Seventh-Heavenmaandag 11 juni 2007 @ 14:57
    ligt toch echt aan de afstelling van de carb lijkt me..
    LPCmaandag 11 juni 2007 @ 19:21
    quote:
    Op zondag 10 juni 2007 16:54 schreef Lennox het volgende:

    [..]
    Het is toch niet zo dat je constant warmlopers krijgt he ? Ook wel eens gehad dat hij een kilometer liep. Afsloeg en na even wachten weer aansloeg, maar dat was puur om thuis te komen (en die cilinder was compleet over de huizen)
    Nou, dit lijkt het misschien toch nog wel het meest op.
    Als ie koud is start ie meteen.
    Dan rijd ik een kilometer (of 2 of 3) en dan stopt ie simpelweg op moment X
    Meestal als ik het gas ver opentrek...
    Als ie gestopt is moet ik OF even wachten en dan start ie direct OF ik begin meteen met kicken en dan slaat ie aan na de 4de of 5de keer.
    Als ie aanslaat stottert ie even maar daarna kan ik weer een kilometer of 1 of 2 rijden.

    Dus warmlopen zou het kunnen zijn... Maar dat is tegenstrijdig aan het feit dat ie wel bv een half uur stationair kan draaien zonder te stoppen (lees zonder warm te lopen..)
    menmulmaandag 11 juni 2007 @ 19:50
    mischien verzuipt die om de een of andere reden toch, resultaat bougie zwart
    Robbiejmaandag 11 juni 2007 @ 22:19
    quote:
    Op maandag 11 juni 2007 19:21 schreef LPC het volgende:

    [..]

    Nou, dit lijkt het misschien toch nog wel het meest op.
    Als ie koud is start ie meteen.
    Dan rijd ik een kilometer (of 2 of 3) en dan stopt ie simpelweg op moment X
    Meestal als ik het gas ver opentrek...
    Als ie gestopt is moet ik OF even wachten en dan start ie direct OF ik begin meteen met kicken en dan slaat ie aan na de 4de of 5de keer.
    Als ie aanslaat stottert ie even maar daarna kan ik weer een kilometer of 1 of 2 rijden.

    Dus warmlopen zou het kunnen zijn... Maar dat is tegenstrijdig aan het feit dat ie wel bv een half uur stationair kan draaien zonder te stoppen (lees zonder warm te lopen..)
    lucht of watergekoeld?
    Lennoxmaandag 11 juni 2007 @ 22:50
    Zou in principe nog niet veel zeggen, maar een Bajaj Spirit is alleen als AC geleverd.

    Kan die nog steeds warmlopen op smering bijvoorbeeld.
    junkiesietzemaandag 11 juni 2007 @ 23:37
    probeer eerst nou maar een kleinere sproeier...
    fs180dinsdag 12 juni 2007 @ 00:33
    trekt gewoon je vlotter leeg man duh
    Ridocardinsdag 12 juni 2007 @ 10:55
    quote:
    Op zondag 10 juni 2007 16:32 schreef LPC het volgende:
    Benzineleiding gecheckt; Is rechtstreeks van de tank aangesloten op de carb !! Probleem??? (*)
    Een filtertje ertussen is een must, je hebt geen idee wat een rommel allemaal in je tank zit.
    Seventh-Heavendinsdag 12 juni 2007 @ 11:47
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 10:55 schreef Ridocar het volgende:

    [..]

    Een filtertje ertussen is een must, je hebt geen idee wat een rommel allemaal in je tank zit.
    mwoah, in mijn scootertijdperk was het ook een rechtstreekse slang zonder poespas.

    het kan idd best zijn dat je je vlotter leegrijd --> verstopping of vacuum probleem
    fs180dinsdag 12 juni 2007 @ 14:26
    card schoonmaken dus, en desnoods vlotterpen vervangen of vlotter beetje verbuigen
    LPCdinsdag 12 juni 2007 @ 19:35
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 00:33 schreef fs180 het volgende:
    trekt gewoon je vlotter leeg man duh
    Hmjah,

    Dit lijkt mij sence te maken..

    Ik heb de carb opengehad toen ik alles schoonmaakte. Misschien vlotter of naald verbogen / verschoven.
    En dat kan meteen verklaren dat de bougie zwart / vet is = als de vlotter leeg is heb ik tuurlijk slecht mengsel.
    En ook verklaard het dat ie na het stitvallen na eventjes weer doet (vlotter weer vol gelopen)

    Zaterdag heb ik tijd en begin ik met de carb te demonteren. :-)

    LPC
    fs180dinsdag 12 juni 2007 @ 20:11
    dat ie zwart is licht gewoon aan afstelling of omdat je steeds probeerd te starten, maar het probleem licht aan je vlotter
    Buschettadinsdag 12 juni 2007 @ 20:28
    Wel posten wat je ontdekt zaterdag he ?
    JackShitdinsdag 12 juni 2007 @ 23:20
    Kijk ook even of je benzineslang niet ergens knelt of geknikt zit.Klinkt heel erg simpel, maar is mij ook eens overkomen.
    no1uknowwoensdag 13 juni 2007 @ 00:08
    Het duurde wel meer dan 30 reacties voordat er iemand langskwam die er echt verstand van heeft.
    fs180woensdag 13 juni 2007 @ 00:28
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 00:08 schreef no1uknow het volgende:
    Het duurde wel meer dan 30 reacties voordat er iemand langskwam die er echt verstand van heeft.
    erg he
    no1uknowwoensdag 13 juni 2007 @ 00:34
    quote:
    Op zaterdag 2 juni 2007 12:13 schreef joeltje het volgende:
    Ontluchting van de tank wellicht?
    quote:
    Op zaterdag 2 juni 2007 10:26 schreef NT-T.BartMan het volgende:
    Te rijk mengsel waardoor de bougie 'nat' wordt?? Kan je controleren door de bougie er uit te draaien als de scooter stilvalt. Normaal gesproken moet de bougie dan een beetje grijzig zijn en in elk geval droog.

    Je schrijft dat je de carburateur (carobateur ) hebt schoongemaakt. Is daarbij de instelling van de sproeier verlopen? (En als je dat niet weet, dan zou je eigenlijk van de motor moeten afblijven...)
    quote:
    Op zondag 3 juni 2007 21:50 schreef Turquaz52 het volgende:
    Hij verzuipt, neem eens een kleinere sproeier..
    quote:
    Op maandag 4 juni 2007 08:11 schreef mast3r het volgende:

    [..]

    Praat nou niet zo stom, hij reed daarvoor toch goed? Eerder iets braks in de onsteking
    begin eens met je bougie, bougiekabel en anders je CDI
    quote:
    Op zondag 10 juni 2007 17:21 schreef junkiesietze het volgende:
    bougie is zwart? dan moet je kleinere sproeier
    quote:
    Op zondag 10 juni 2007 17:46 schreef Ridocar het volgende:
    Check je luchtfilter. Probeer een stukje zonder filtersponsje te rijden, als dat beter gaat, dan staat 'ie te rijk. sproeiernaald een stukje lager zetten wil ook helpen.
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 10:55 schreef Ridocar het volgende:

    [..]

    Een filtertje ertussen is een must, je hebt geen idee wat een rommel allemaal in je tank zit.
    No offense hoor, maar kom op
    fs180woensdag 13 juni 2007 @ 00:38
    zelfs no1 wist het antwoord... hoop ik
    Oosthoekwoensdag 13 juni 2007 @ 01:09
    Volgens mij zit je distributiekettingspanner in de knoop en komt daarom je vlotterkamer zonder olie te staan. Dit is een resultaat van verkeerde diesel in je gaskabel man. Ik denk dat je hem beter naar de sloop kunt brengen maar ik wil hem ook wel voor twee tientjes overnemen van je, omdat ik met je meeleef.
    fs180woensdag 13 juni 2007 @ 01:36
    maar als ie er nou een paar snlle MaLSsiiEE stickers op plakt? dan gaat het probleem wel weg toch?
    no1uknowwoensdag 13 juni 2007 @ 10:12
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 00:38 schreef fs180 het volgende:
    zelfs no1 wist het antwoord... hoop ik
    Nouja dat het aan de carb lag was duidelijk. Hij verzuipt niet, want die symptonen zijn anders. Dan moet het iets anders zijn dan teveel benzine of valse lucht oid. Wat blijft over...
    Knipkipwoensdag 13 juni 2007 @ 10:39
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 10:12 schreef no1uknow het volgende:

    [..]

    Nouja dat het aan de carb lag was duidelijk. Hij verzuipt niet, want die symptonen zijn anders. Dan moet het iets anders zijn dan teveel benzine of valse lucht oid. Wat blijft over...
    Verzuipen kan wel degelijk de oorzaak zijn. Wat er dan gebeurd is dat ie uitvalt met een steeds zwaarder wordend geluid. (klinkt als; BOOOAAAAAAHHH )
    Wanneer je je vlotter leeg trekt, veranderd ook je brandstof-lucht verhouding (die ongeveer 1:14,3 moet zijn) en zou je ongeveer het zelfde effect krijgen als valse lucht, maar dan van korte duur. Wat er dan gebeurd is dat de toeren heel even omhoog schieten, en vervolgens valt de motor uit.

    p.s. Een benzinefilter is wel wenselijk, zo kan je brandstoftoevoer geblokkeerd worden.
    p.s.2 Geef eens aan hoe de motor uitvalt, dat zou meer duidelijkheid verschaffen.

    Je kunt je vraag anders ook hier posten; http://www.50cc.nl/forums/

    Daar zitten een aantal gasten die al jaren ervaring hebben.
    joeltjewoensdag 13 juni 2007 @ 11:01
    Knipknip; je schrijft "Wat er dan gebeurd is dat de toeren heel even omhoog schieten, en vervolgens valt de motor uit."

    Dat klopt, echter, als je zonder benzine komt te staan tijdens het rijden zul je die touren verhoging niet merken. Vandaar dat velen hier waarschijnlijk denken dat het verzuipen is. Ik blijf bij een probleem met aanvoer van de benzine. Zonder filter rijden, kan goed een reden zijn van een verstopping, zeker nu TS schrijft dat er niets meer tussen tank en carb zit, wordt bij mij dat vermoeden alleen maar sterker...
    Knipkipwoensdag 13 juni 2007 @ 11:15
    Daar heb je gelijk in. Misschien moet topicstarter daar eerst eens iets aan doen.
    LPCwoensdag 13 juni 2007 @ 20:00
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 10:39 schreef Knipkip het volgende:

    [..]

    Verzuipen kan wel degelijk de oorzaak zijn. Wat er dan gebeurd is dat ie uitvalt met een steeds zwaarder wordend geluid. (klinkt als; BOOOAAAAAAHHH )
    Wanneer je je vlotter leeg trekt, veranderd ook je brandstof-lucht verhouding (die ongeveer 1:14,3 moet zijn) en zou je ongeveer het zelfde effect krijgen als valse lucht, maar dan van korte duur. Wat er dan gebeurd is dat de toeren heel even omhoog schieten, en vervolgens valt de motor uit.
    Ja, het is een BOOOAAAAAHHH
    Ikke steeds het verder het gas opentrekken of snel de choke erbij pakken, dan kan ik hem nog eventjes in leven houden.
    Maar even later slaat ie toch af.
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 10:39 schreef Knipkip het volgende:
    p.s.2 Geef eens aan hoe de motor uitvalt, dat zou meer duidelijkheid verschaffen.
    Zie hierboven.

    Rijden en dan "MOOOoooohh....." stopt ie....
    fs180woensdag 13 juni 2007 @ 20:57
    choke verminderd lucht, dus ook soort van totale mengels dus zuiniger
    joeltjemaandag 18 juni 2007 @ 15:51
    Als hij in leven blijft door de choke erbij te pakken is het geen verzuipen....

    Status nu?
    LPCmaandag 18 juni 2007 @ 18:34
    quote:
    Op maandag 18 juni 2007 15:51 schreef joeltje het volgende:
    Als hij in leven blijft door de choke erbij te pakken is het geen verzuipen....

    Status nu?
    '

    Hij blijft dan eventjes in leven..

    Status nu is dat er zaterdag dooe de regenvan niets is gebeurd. Dju.

    As woensdag weer een kans. Tjezus wat gaat er toch veel vrije tijd zitten in een full time job...

    Wordt (zeker) vervolgd en ik hou dit forum op de hoogte.
    LPCwoensdag 20 juni 2007 @ 17:57
    OK, update;

    1)
    Benz slangetje vervangen door een nieuw, transparant exemplaar.
    Benzine filtertje geplaatst in de slang.

    * Blijft hetzelfde probleem: hij start en rijd maar na een tijdje / 2 km, 3 km gaat het van:
    Moooaaaahhh en hij valt stil.
    Ik kan nu zien dat er toch nog benzine in de leiding zit!


    2)
    Carb opengehad zuiver gemaakt en terug gezet.

    * Blijft hetzelfde probleem: hij start en rijd maar na een tijdje / 2 km, 3 km gaat het van:
    Moooaaaahhh en hij valt stil.
    Vraag is; komt de benzine die ik zie ook in de carb terecht? Moet toch wel he?


    3)
    Bougie vervangen.

    * Blijft hetzelfde probleem: hij start en rijd maar na een tijdje / 2 km, 3 km gaat het van:
    Moooaaaahhh en hij valt stil.


    Toen was de vrije tijd op...
    Volgende stap is naar de scooterboer en wat sproeiertjes kopen.
    En dan daarmee maar expirimenteren.


    Of weet er iemand iets beters?


    Thanks in advance,
    LPC
    fs180woensdag 20 juni 2007 @ 19:08
    wat als je nou je benzine afsluit als ie stilvat? en dan even wacht en weer start, start ie dan niet, dan ligt het aan je vlottert
    Knipkipwoensdag 20 juni 2007 @ 23:13
    Warmlopers zou ook nog kunnen natuurlijk. Maar kijk eens wat een verschil het maakt als je niet die choke erbij pakt... Er zit geen temperatuurmetertje op?
    joeltjedonderdag 21 juni 2007 @ 08:37
    Heb je de vlotter hoogte niet verprutst bij het schoonmaken? Lijkt of er wel instroom is, maar niet genoeg..
    LPCdonderdag 21 juni 2007 @ 21:06
    quote:
    Op woensdag 20 juni 2007 23:13 schreef Knipkip het volgende:
    Warmlopers zou ook nog kunnen natuurlijk. Maar kijk eens wat een verschil het maakt als je niet die choke erbij pakt... Er zit geen temperatuurmetertje op?
    Er zit geen temp metertje op.

    Op moment X gaat het van: Moooooaaah
    Als ik de choke erbij pak op het moment dat ik merk dat de "Mooooooaaahh" begint kan ik de 'dood' nog eventjes uitstellen.
    Maar even daarna valt ie toch stil. :-(

    Hoe kom ik erachter dat het euvel wordt veroorzaakt door Warmlopen??
    joeltjedonderdag 21 juni 2007 @ 21:28
    Warmlopen is m.i. een voorloper van vast lopen, dus blijf lekker dit nog ff doen, dan weet je het vanzelf.....

    Zonder dollen, trek je cilinder los, en meet hem na.
    LPCzaterdag 23 juni 2007 @ 12:01
    quote:
    Op donderdag 21 juni 2007 21:28 schreef joeltje het volgende:
    Warmlopen is m.i. een voorloper van vast lopen, dus blijf lekker dit nog ff doen, dan weet je het vanzelf.....

    Zonder dollen, trek je cilinder los, en meet hem na.
    Vreemd dat het bij de vorige eigenaar nooit is voorgekomen dat warmlopen...
    De scooter heeft het schijnbaar sinds mijn 'opknapbeurt'

    Ik kan de cilinder los maken maar wat moet ik meten en wat zijn de waardes die het te meten gedeelte moeten zijn?

    LPC de Noob :-(
    fs180zaterdag 23 juni 2007 @ 15:37
    het is geen warmloper, na een warmloper kun je niet meteen na 5 min zonder problemen weer rijden en weer opentrekken, dan naait ie gewoon keihard vast
    Oosthoekzaterdag 23 juni 2007 @ 20:49
    quote:
    Op zaterdag 23 juni 2007 15:37 schreef fs180 het volgende:
    het is geen warmloper, na een warmloper kun je niet meteen na 5 min zonder problemen weer rijden en weer opentrekken, dan naait ie gewoon keihard vast
    Dat is niet waar imho. Wel lijkt het me erg stug dat je telkens een warmloper hebt, dan zou hij inmiddels allang naar de klote moeten zijn. Breng het kreng gewoon naar een garage ofzo.
    fs180zaterdag 23 juni 2007 @ 22:37
    jij zegt dat het niet waar is wat ik zeg, en daarna zeg je hetzelfde.. wtf
    Oosthoekzondag 24 juni 2007 @ 15:54
    quote:
    Op zaterdag 23 juni 2007 22:37 schreef fs180 het volgende:
    jij zegt dat het niet waar is wat ik zeg, en daarna zeg je hetzelfde.. wtf
    Nee. Jij zegt dat hij meteen vast zou lopen als je er weer op zou stappen. Ik zeg dat hij na een paar maanden telkens een vastloper uiteindelijk wel eens vastgelopen zou zijn. Lastig, analytisch lezen.
    joeltjemaandag 25 juni 2007 @ 09:03
    Er wordt nu drie keer gezegd dat het geen warmloper(s) wa(s)(ren), want dan was hij al vast gelopen. Dus wat is het dan wel? Ik blijf bij een benzine toevoer. Dus of de toevoer de vlotters in, of een foutief afgestelde vlotter hoogte...

    Kun je nergens een werkend setje carbs vinden? kun je testen...
    fs180maandag 25 juni 2007 @ 11:54
    als je na een warmlper er weer op stapt loopt ie ook meteen vast, dat is bij elke brommer die ik ken

    ik blijf ook gewoon bij toevoer probleem ja, stukje hierboven had ik een test gepost die je kan doen
    Knipkipdinsdag 26 juni 2007 @ 06:42
    quote:
    Op maandag 25 juni 2007 11:54 schreef fs180 het volgende:
    als je na een warmlper er weer op stapt loopt ie ook meteen vast, dat is bij elke brommer die ik ken

    ik blijf ook gewoon bij toevoer probleem ja, stukje hierboven had ik een test gepost die je kan doen
    Hij had toch al eens gepost dat de bougie een beetje nattig was?
    fs180dinsdag 26 juni 2007 @ 12:00
    de verhouding veranderd dus kan best ja

    misschien condensator ofzo dood, maar lijkt me sterkt, bij puch heb je dat namelijk, valt ie uit als de condensator warm word
    joeltjedinsdag 26 juni 2007 @ 12:54
    Maar daar heeft het niets mee te maken, aangezien hij een dag stationair kan draaien... dan wordt'ie ook heet...
    Lennoxdinsdag 26 juni 2007 @ 13:04
    Als hij de choke erbij pakt, dan stelt hij het uitvallen nog even uit -> Mengsel is dus gewoon te arm. Checken op valse lucht na je "opknapbeurt" ? Dat kan wel de oorzaak zijn namelijk.

    Over dat warmlopen. Op een ritje naar huis heb ik eens 3 warmlopers gehad. Gewoon even wachten en weer een klein stukje rijden, tot ik thuis was . Door een fout van dealer was de olietoevoer afgeknepen, maar echt vastklappen deed hij niet. Cilinder was wel over de huizen.
    Knipkipvrijdag 29 juni 2007 @ 08:44
    Wat ook nog kan is dat je vlotternaald te hoog staat. Dan kun je dat pinnetje die tegen de naald druk een beetje 'plooien' om hem wat lager te zetten.
    Als die naald te hoog staat stroomt namelijk de benzine te langzaam door je carburateur. Dan kan ie wel stationairlopen, maar trekt ie niet genoeg brandstof door bij wat hogere toeren. Je trekt de boel dan leeg. Met je choke kun je dan heel even wat meer brandstof toevoeren, maar dat duurt maar kort. Leeg is leeg.
    Kijk er eens naar. Ik hoop dat je probleem dan opgelost is.

    Edit: toch wijst die zwarte bougie op een verkeerde mengverhouding natuurlijk, dus daar zou ik ook wat aan doen.
    fs180vrijdag 29 juni 2007 @ 11:35
    hoe kan je met je choke meer beninze geven je geeft alleen mindr lucht
    joeltjevrijdag 29 juni 2007 @ 11:54
    Dus in het mengsel relatief meer benzine, dat wordt bedoeld dunkt me...
    fs180vrijdag 29 juni 2007 @ 12:14
    tijd voor een slotje denk ik.. ts meld zich al een poosje niet meer..
    Buschettavrijdag 29 juni 2007 @ 12:48
    eensch....

    Hij heeft hem gefixt en tijdens de proefrit aangereden.
    Turquaz52vrijdag 29 juni 2007 @ 17:36
    quote:
    Op vrijdag 29 juni 2007 11:35 schreef fs180 het volgende:
    hoe kan je met je choke meer beninze geven je geeft alleen mindr lucht
    dat klopt
    Knipkipzondag 1 juli 2007 @ 22:37
    quote:
    Op vrijdag 29 juni 2007 11:35 schreef fs180 het volgende:
    hoe kan je met je choke meer beninze geven je geeft alleen mindr lucht
    Ik bedoel dat het mengsel meer brandstof bevat dan wanneer de choke niet wordt gebruikt natuurlijk.
    LPCwoensdag 4 juli 2007 @ 21:36
    quote:
    Op vrijdag 29 juni 2007 12:14 schreef fs180 het volgende:
    tijd voor een slotje denk ik.. ts meld zich al een poosje niet meer..
    TS is er weer.

    Hij zat even in 't buitenland en kom due niet meer expirimenteren.

    Groeten van de Bajaj rijder die weer aan sleutelen kan gaan denken.
    joeltjedonderdag 12 juli 2007 @ 09:18
    Weet je wat het is, hij denkt te veel.
    elilimzondag 15 juli 2007 @ 22:33
    waarschijnlijk is je sproeier niet in orde, verkeert afgesteld.