LPC | zaterdag 2 juni 2007 @ 09:48 |
Hoi, Lange tijd bezig geweest een scooter op te knappen zodat mijn vriendin h'm kan gebruiken.. Ziet er nu goed uit en alles werkt maar er is een motorisch (?) probleem. Stationair loopt ie uren als het moet. Maar als ik erop rij werkt het prima tot op een zeker moment. Dan stopt ie simpelweg. Ik moet hem dan een paar keer aantrappen met de kickstarter en dan doet ie het wel weer. Dit alles blijft zich herhalen. Als ik bv 5 km rijdt stopt ie 3 a 4 keer. Meestal gebeurd het stilvallen als ik het gas wat verder open heb getrokken. Als ik vol gas geeft krijgt ie de kuren vrijwel meteen... Benzine, benzinetank, caraboteur, bougie en luchtfilter zijn zuiver / schoongemaakt. Zou het kunnen zijn dat ie verzuipt als ik net even te veel gas geef? Tips anyone? Merci | |
dahei | zaterdag 2 juni 2007 @ 10:11 |
Je zegt dat hij stopt als je rijdt, maar hoe loopt hij verder "als ie het wel doet" heb je het idee dat hij inhoud als je veel gas geeft of dat hij zowiezo stottert? Wat is het voor scooter btw? | |
NT-T.BartMan | zaterdag 2 juni 2007 @ 10:26 |
Te rijk mengsel waardoor de bougie 'nat' wordt?? Kan je controleren door de bougie er uit te draaien als de scooter stilvalt. Normaal gesproken moet de bougie dan een beetje grijzig zijn en in elk geval droog. Je schrijft dat je de carburateur (carobateur ![]() | |
joeltje | zaterdag 2 juni 2007 @ 12:13 |
Ontluchting van de tank wellicht? | |
LPC | zaterdag 2 juni 2007 @ 13:29 |
quote:Hij 'gaat' wel als ik het gas open draai. Hij houd niet in. Maar na enige tijd staat ie simpelweg af. Merk Bajaj, type Spirit. | |
LPC | zaterdag 2 juni 2007 @ 13:30 |
quote:NIet kurkdroog. Maar ook niet nat, want als ik h'm na het stilvallen weer start, slaat ie aan na de 4 of 5de keer kicken. | |
LPC | zaterdag 2 juni 2007 @ 15:10 |
Hoi, Lange tijd bezig geweest een scooter op te knappen zodat mijn vriendin h'm kan gebruiken.. Ziet er nu goed uit en alles werkt maar er is een motorisch (?) probleem. Stationair loopt ie uren als het moet. Maar als ik erop rij werkt het prima tot op een zeker moment. Dan stopt ie simpelweg. Ik moet hem dan een paar keer aantrappen met de kickstarter en dan doet ie het wel weer. Dit alles blijft zich herhalen. Als ik bv 5 km rijdt stopt ie 3 a 4 keer. Meestal gebeurd het stilvallen als ik het gas wat verder open heb getrokken. Als ik vol gas geeft krijgt ie de kuren vrijwel meteen... Benzine, benzinetank, caraboteur, bougie en luchtfilter zijn zuiver / schoongemaakt. Zou het kunnen zijn dat ie verzuipt als ik net even te veel gas geef? Tips anyone? | |
dahei | zaterdag 2 juni 2007 @ 21:38 |
quote:Als ie zou verzuipen dan zou je dat wel merken. Ik heb zo'n gevoel dat er een onderdeel loszit dat tijdens het rijden trilt waardoor de bromfiets afslaat. Je kunt trouwens aan de kleur van het isolatiemateriaal van de bougie zien of de benzinetoevoer goed is. Bruin = Goed Zwart/vettig = Fout verkoold wit = slechte ontsteking Heb je zowiezo de bougie al vervangen? Vaak zit in die dingen (intern) een breuk | |
Metal666 | zondag 3 juni 2007 @ 00:03 |
quote:en quote:Beetje tegenstrijdig.... Of hij loopt goed tot hij opeens onder het rijden uitvalt zonder in te houden, of doet het vrijwel meteen la sje volgas geeft, wat is het nou? Probeer idd eens een nieuwe bougie, kost toch niets.. en kijk naar de kleur.. Ik vermoed toch dat het ergens aan de afstelling van de carb ligt... | |
joeltje | zondag 3 juni 2007 @ 19:58 |
of, nogmaals, de tank ontluchting. Ik denk dat er een probleem is in de aanvoer van brandstof naar je carbjes... rij eens een rondje met je tankdop eraf / halfopen | |
Turquaz52 | zondag 3 juni 2007 @ 21:50 |
Hij verzuipt, neem eens een kleinere sproeier.. ![]() | |
mast3r | maandag 4 juni 2007 @ 08:11 |
quote:Praat nou niet zo stom, hij reed daarvoor toch goed? Eerder iets braks in de onsteking begin eens met je bougie, bougiekabel en anders je CDI | |
Metal666 | maandag 4 juni 2007 @ 22:16 |
wanneer daarvoor? Er staat nergens duidelijk wat het probleem is en wanneer het nou optreed.. Hij heeft hem opgeknapt dus weet jij wat hij veranderd heeft en hoe hij daarvoor liep.. Ik denk ook dat het aan de carburatie ligt.. | |
Turquaz52 | maandag 4 juni 2007 @ 22:39 |
quote:Wat voor CDI man idioot, het heeft symptonen van verzuiping... en ja.. waar stond dat ie het vroeger wel deeD? ![]() | |
troje | dinsdag 5 juni 2007 @ 01:15 |
quote:Exactly my thoughts. Grote kans dat dit het is. Makkelijk te controleren door zonder de tankdop een rondje te doen. | |
joeltje | dinsdag 5 juni 2007 @ 08:37 |
Helaas doet TS weinig met de adviezen ![]() Hee, TS, Wat heb je nu al geprobeerd te doen om het te verhelpen? We weten nog steeds niet wanneer het probleem is begonnen, voor of na je onderhoud? Gezien je aan de tank en carburatie hebt gezeten, is het meest logische dat daar iets mis zit, en mijn vermoeden blijft; er komt geen brandstof (genoeg) in je carbs --> leiding knelt, tankontluchting verstopt. Dit kost je nix om te checken, dus waarom daar niet beginnen? Als ik een proibleem heb sluit ik altijd dingen uit, van goedkoop te fixen, naar steeds wat duurder... Enniewees, laat weer eens wat horen ![]() | |
LPC | zondag 10 juni 2007 @ 16:32 |
quote:Bougi is zwart, ga ik vervangen Bougikabel bekeken lijkt in orde. Stuk gereden zonder tankdop ==> Geen verschil ![]() Benzineleiding gecheckt; Is rechtstreeks van de tank aangesloten op de carb !! Probleem??? (*) Sproeiers zijn schoon en goed gemonteerd. Probleem was al voor het onderhoud, daarom kreeg ik de scooter :-) (*) Benzinekraan is geheel naar de vaantjes, en dus daarom buitengesloten.... dunkt me. | |
Lennox | zondag 10 juni 2007 @ 16:54 |
quote:Is in principe geen probleem. Hoogstens wat onhandig bij het loshalen van je carb (gelijk afknijpen ofzo). Het is toch niet zo dat je constant warmlopers krijgt he ![]() Zo'n Baja is wel een type duikboot geloof ik. Veel zal je er op internet niet over vinden denk ik. Enige wat ik me ook kan indenken is dat je mengsel gewoon verkeerd is. | |
junkiesietze | zondag 10 juni 2007 @ 17:21 |
bougie is zwart? dan moet je kleinere sproeier | |
Ridocar | zondag 10 juni 2007 @ 17:46 |
Check je luchtfilter. Probeer een stukje zonder filtersponsje te rijden, als dat beter gaat, dan staat 'ie te rijk. sproeiernaald een stukje lager zetten wil ook helpen. | |
MaximumRush | zondag 10 juni 2007 @ 19:27 |
Heb je je nog aan je gasnaald geklooid? | |
Turquaz52 | maandag 11 juni 2007 @ 08:48 |
quote:Kijk! Jij snapt et teminste.. ![]() ![]() ![]() | |
joeltje | maandag 11 juni 2007 @ 09:10 |
Dat, of de lucht toevoer is niet goed.... | |
junkiesietze | maandag 11 juni 2007 @ 11:19 |
koop anders eens een nieuwe bougie | |
Seventh-Heaven | maandag 11 juni 2007 @ 11:26 |
Trek je nergens valse lucht? Hoe groot is je sproeier die je nu hebt? wat tank je? apart olie en apart euro 95. of brommermix? | |
Buschetta | maandag 11 juni 2007 @ 11:30 |
Ik had hetzelfde probleem met m'n oude Vespa. Maatje heeft ernaar gekeken en hij zij dat dat kwam doordat de cilinder teveel was uitgesleten. gerepareerd en het probleem was verholpen ![]() (*buschetta is geen monteur maar wellicht heb je hier iets aan) | |
Knipkip | maandag 11 juni 2007 @ 11:35 |
quote:Valse lucht trekt vaak ineens hoge toeren... Zoals al eerder gezegd, probeer eens een kleinere sproeier. ![]() | |
Seventh-Heaven | maandag 11 juni 2007 @ 14:57 |
ligt toch echt aan de afstelling van de carb lijkt me.. | |
LPC | maandag 11 juni 2007 @ 19:21 |
quote:Nou, dit lijkt het misschien toch nog wel het meest op. Als ie koud is start ie meteen. Dan rijd ik een kilometer (of 2 of 3) en dan stopt ie simpelweg op moment X Meestal als ik het gas ver opentrek... Als ie gestopt is moet ik OF even wachten en dan start ie direct OF ik begin meteen met kicken en dan slaat ie aan na de 4de of 5de keer. Als ie aanslaat stottert ie even maar daarna kan ik weer een kilometer of 1 of 2 rijden. Dus warmlopen zou het kunnen zijn... Maar dat is tegenstrijdig aan het feit dat ie wel bv een half uur stationair kan draaien zonder te stoppen (lees zonder warm te lopen..) | |
menmul | maandag 11 juni 2007 @ 19:50 |
mischien verzuipt die om de een of andere reden toch, resultaat bougie zwart | |
Robbiej | maandag 11 juni 2007 @ 22:19 |
quote:lucht of watergekoeld? | |
Lennox | maandag 11 juni 2007 @ 22:50 |
Zou in principe nog niet veel zeggen, maar een Bajaj Spirit is alleen als AC geleverd. Kan die nog steeds warmlopen op smering bijvoorbeeld. | |
junkiesietze | maandag 11 juni 2007 @ 23:37 |
probeer eerst nou maar een kleinere sproeier... | |
fs180 | dinsdag 12 juni 2007 @ 00:33 |
trekt gewoon je vlotter leeg man ![]() | |
Ridocar | dinsdag 12 juni 2007 @ 10:55 |
quote:Een filtertje ertussen is een must, je hebt geen idee wat een rommel allemaal in je tank zit. | |
Seventh-Heaven | dinsdag 12 juni 2007 @ 11:47 |
quote:mwoah, in mijn scootertijdperk was het ook een rechtstreekse slang zonder poespas. het kan idd best zijn dat je je vlotter leegrijd --> verstopping of vacuum probleem | |
fs180 | dinsdag 12 juni 2007 @ 14:26 |
card schoonmaken dus, en desnoods vlotterpen vervangen of vlotter beetje verbuigen | |
LPC | dinsdag 12 juni 2007 @ 19:35 |
quote:Hmjah, Dit lijkt mij sence te maken.. Ik heb de carb opengehad toen ik alles schoonmaakte. Misschien vlotter of naald verbogen / verschoven. En dat kan meteen verklaren dat de bougie zwart / vet is = als de vlotter leeg is heb ik tuurlijk slecht mengsel. En ook verklaard het dat ie na het stitvallen na eventjes weer doet (vlotter weer vol gelopen) Zaterdag heb ik tijd en begin ik met de carb te demonteren. :-) LPC | |
fs180 | dinsdag 12 juni 2007 @ 20:11 |
dat ie zwart is licht gewoon aan afstelling of omdat je steeds probeerd te starten, maar het probleem licht aan je vlotter | |
Buschetta | dinsdag 12 juni 2007 @ 20:28 |
Wel posten wat je ontdekt zaterdag he ? ![]() | |
JackShit | dinsdag 12 juni 2007 @ 23:20 |
Kijk ook even of je benzineslang niet ergens knelt of geknikt zit.Klinkt heel erg simpel, maar is mij ook eens overkomen. | |
no1uknow | woensdag 13 juni 2007 @ 00:08 |
Het duurde wel meer dan 30 reacties voordat er iemand langskwam die er echt verstand van heeft. | |
fs180 | woensdag 13 juni 2007 @ 00:28 |
quote:erg he ![]() | |
no1uknow | woensdag 13 juni 2007 @ 00:34 |
quote: quote: quote: quote: quote: quote: quote:No offense hoor, maar kom op ![]() | |
fs180 | woensdag 13 juni 2007 @ 00:38 |
zelfs no1 wist het antwoord... hoop ik | |
Oosthoek | woensdag 13 juni 2007 @ 01:09 |
Volgens mij zit je distributiekettingspanner in de knoop en komt daarom je vlotterkamer zonder olie te staan. Dit is een resultaat van verkeerde diesel in je gaskabel man. Ik denk dat je hem beter naar de sloop kunt brengen maar ik wil hem ook wel voor twee tientjes overnemen van je, omdat ik met je meeleef. | |
fs180 | woensdag 13 juni 2007 @ 01:36 |
maar als ie er nou een paar snlle MaLSsiiEE stickers op plakt? dan gaat het probleem wel weg toch? | |
no1uknow | woensdag 13 juni 2007 @ 10:12 |
quote:Nouja dat het aan de carb lag was duidelijk. Hij verzuipt niet, want die symptonen zijn anders. Dan moet het iets anders zijn dan teveel benzine of valse lucht oid. Wat blijft over... ![]() | |
Knipkip | woensdag 13 juni 2007 @ 10:39 |
quote:Verzuipen kan wel degelijk de oorzaak zijn. Wat er dan gebeurd is dat ie uitvalt met een steeds zwaarder wordend geluid. (klinkt als; BOOOAAAAAAHHH ![]() Wanneer je je vlotter leeg trekt, veranderd ook je brandstof-lucht verhouding (die ongeveer 1:14,3 moet zijn) en zou je ongeveer het zelfde effect krijgen als valse lucht, maar dan van korte duur. Wat er dan gebeurd is dat de toeren heel even omhoog schieten, en vervolgens valt de motor uit. p.s. Een benzinefilter is wel wenselijk, zo kan je brandstoftoevoer geblokkeerd worden. p.s.2 Geef eens aan hoe de motor uitvalt, dat zou meer duidelijkheid verschaffen. ![]() Je kunt je vraag anders ook hier posten; http://www.50cc.nl/forums/ Daar zitten een aantal gasten die al jaren ervaring hebben. | |
joeltje | woensdag 13 juni 2007 @ 11:01 |
Knipknip; je schrijft "Wat er dan gebeurd is dat de toeren heel even omhoog schieten, en vervolgens valt de motor uit." Dat klopt, echter, als je zonder benzine komt te staan tijdens het rijden zul je die touren verhoging niet merken. Vandaar dat velen hier waarschijnlijk denken dat het verzuipen is. Ik blijf bij een probleem met aanvoer van de benzine. Zonder filter rijden, kan goed een reden zijn van een verstopping, zeker nu TS schrijft dat er niets meer tussen tank en carb zit, wordt bij mij dat vermoeden alleen maar sterker... | |
Knipkip | woensdag 13 juni 2007 @ 11:15 |
Daar heb je gelijk in. Misschien moet topicstarter daar eerst eens iets aan doen. ![]() | |
LPC | woensdag 13 juni 2007 @ 20:00 |
quote:Ja, het is een BOOOAAAAAHHH Ikke steeds het verder het gas opentrekken of snel de choke erbij pakken, dan kan ik hem nog eventjes in leven houden. Maar even later slaat ie toch af. quote:Zie hierboven. Rijden en dan "MOOOoooohh....." stopt ie.... | |
fs180 | woensdag 13 juni 2007 @ 20:57 |
choke verminderd lucht, dus ook soort van totale mengels dus zuiniger ![]() | |
joeltje | maandag 18 juni 2007 @ 15:51 |
Als hij in leven blijft door de choke erbij te pakken is het geen verzuipen.... Status nu? | |
LPC | maandag 18 juni 2007 @ 18:34 |
quote:' Hij blijft dan eventjes in leven.. ![]() Status nu is dat er zaterdag dooe de regenvan niets is gebeurd. Dju. As woensdag weer een kans. Tjezus wat gaat er toch veel vrije tijd zitten in een full time job... ![]() Wordt (zeker) vervolgd en ik hou dit forum op de hoogte. | |
LPC | woensdag 20 juni 2007 @ 17:57 |
OK, update; 1) Benz slangetje vervangen door een nieuw, transparant exemplaar. Benzine filtertje geplaatst in de slang. * Blijft hetzelfde probleem: hij start en rijd maar na een tijdje / 2 km, 3 km gaat het van: Moooaaaahhh en hij valt stil. Ik kan nu zien dat er toch nog benzine in de leiding zit! 2) Carb opengehad zuiver gemaakt en terug gezet. * Blijft hetzelfde probleem: hij start en rijd maar na een tijdje / 2 km, 3 km gaat het van: Moooaaaahhh en hij valt stil. Vraag is; komt de benzine die ik zie ook in de carb terecht? Moet toch wel he? 3) Bougie vervangen. * Blijft hetzelfde probleem: hij start en rijd maar na een tijdje / 2 km, 3 km gaat het van: Moooaaaahhh en hij valt stil. Toen was de vrije tijd op... Volgende stap is naar de scooterboer en wat sproeiertjes kopen. En dan daarmee maar expirimenteren. Of weet er iemand iets beters? Thanks in advance, LPC | |
fs180 | woensdag 20 juni 2007 @ 19:08 |
wat als je nou je benzine afsluit als ie stilvat? en dan even wacht en weer start, start ie dan niet, dan ligt het aan je vlottert | |
Knipkip | woensdag 20 juni 2007 @ 23:13 |
Warmlopers zou ook nog kunnen natuurlijk. Maar kijk eens wat een verschil het maakt als je niet die choke erbij pakt... Er zit geen temperatuurmetertje op? | |
joeltje | donderdag 21 juni 2007 @ 08:37 |
Heb je de vlotter hoogte niet verprutst bij het schoonmaken? Lijkt of er wel instroom is, maar niet genoeg.. | |
LPC | donderdag 21 juni 2007 @ 21:06 |
quote:Er zit geen temp metertje op. Op moment X gaat het van: Moooooaaah Als ik de choke erbij pak op het moment dat ik merk dat de "Mooooooaaahh" begint kan ik de 'dood' nog eventjes uitstellen. Maar even daarna valt ie toch stil. :-( Hoe kom ik erachter dat het euvel wordt veroorzaakt door Warmlopen?? | |
joeltje | donderdag 21 juni 2007 @ 21:28 |
Warmlopen is m.i. een voorloper van vast lopen, dus blijf lekker dit nog ff doen, dan weet je het vanzelf..... Zonder dollen, trek je cilinder los, en meet hem na. | |
LPC | zaterdag 23 juni 2007 @ 12:01 |
quote:Vreemd dat het bij de vorige eigenaar nooit is voorgekomen dat warmlopen... De scooter heeft het schijnbaar sinds mijn 'opknapbeurt' Ik kan de cilinder los maken maar wat moet ik meten en wat zijn de waardes die het te meten gedeelte moeten zijn? LPC de Noob :-( | |
fs180 | zaterdag 23 juni 2007 @ 15:37 |
het is geen warmloper, na een warmloper kun je niet meteen na 5 min zonder problemen weer rijden en weer opentrekken, dan naait ie gewoon keihard vast | |
Oosthoek | zaterdag 23 juni 2007 @ 20:49 |
quote:Dat is niet waar imho. Wel lijkt het me erg stug dat je telkens een warmloper hebt, dan zou hij inmiddels allang naar de klote moeten zijn. Breng het kreng gewoon naar een garage ofzo. | |
fs180 | zaterdag 23 juni 2007 @ 22:37 |
jij zegt dat het niet waar is wat ik zeg, en daarna zeg je hetzelfde.. wtf ![]() | |
Oosthoek | zondag 24 juni 2007 @ 15:54 |
quote:Nee. Jij zegt dat hij meteen vast zou lopen als je er weer op zou stappen. Ik zeg dat hij na een paar maanden telkens een vastloper uiteindelijk wel eens vastgelopen zou zijn. Lastig, analytisch lezen. | |
joeltje | maandag 25 juni 2007 @ 09:03 |
Er wordt nu drie keer gezegd dat het geen warmloper(s) wa(s)(ren), want dan was hij al vast gelopen. Dus wat is het dan wel? Ik blijf bij een benzine toevoer. Dus of de toevoer de vlotters in, of een foutief afgestelde vlotter hoogte... Kun je nergens een werkend setje carbs vinden? kun je testen... | |
fs180 | maandag 25 juni 2007 @ 11:54 |
als je na een warmlper er weer op stapt loopt ie ook meteen vast, dat is bij elke brommer die ik ken ik blijf ook gewoon bij toevoer probleem ja, stukje hierboven had ik een test gepost die je kan doen | |
Knipkip | dinsdag 26 juni 2007 @ 06:42 |
quote:Hij had toch al eens gepost dat de bougie een beetje nattig was? ![]() | |
fs180 | dinsdag 26 juni 2007 @ 12:00 |
de verhouding veranderd dus kan best ja misschien condensator ofzo dood, maar lijkt me sterkt, bij puch heb je dat namelijk, valt ie uit als de condensator warm word | |
joeltje | dinsdag 26 juni 2007 @ 12:54 |
Maar daar heeft het niets mee te maken, aangezien hij een dag stationair kan draaien... dan wordt'ie ook heet... | |
Lennox | dinsdag 26 juni 2007 @ 13:04 |
Als hij de choke erbij pakt, dan stelt hij het uitvallen nog even uit -> Mengsel is dus gewoon te arm. Checken op valse lucht na je "opknapbeurt" ? Dat kan wel de oorzaak zijn namelijk. Over dat warmlopen. Op een ritje naar huis heb ik eens 3 warmlopers gehad. Gewoon even wachten en weer een klein stukje rijden, tot ik thuis was ![]() | |
Knipkip | vrijdag 29 juni 2007 @ 08:44 |
Wat ook nog kan is dat je vlotternaald te hoog staat. Dan kun je dat pinnetje die tegen de naald druk een beetje 'plooien' om hem wat lager te zetten. Als die naald te hoog staat stroomt namelijk de benzine te langzaam door je carburateur. Dan kan ie wel stationairlopen, maar trekt ie niet genoeg brandstof door bij wat hogere toeren. Je trekt de boel dan leeg. Met je choke kun je dan heel even wat meer brandstof toevoeren, maar dat duurt maar kort. Leeg is leeg. ![]() Kijk er eens naar. Ik hoop dat je probleem dan opgelost is. Edit: toch wijst die zwarte bougie op een verkeerde mengverhouding natuurlijk, dus daar zou ik ook wat aan doen. ![]() | |
fs180 | vrijdag 29 juni 2007 @ 11:35 |
hoe kan je met je choke meer beninze geven ![]() | |
joeltje | vrijdag 29 juni 2007 @ 11:54 |
Dus in het mengsel relatief meer benzine, dat wordt bedoeld dunkt me... | |
fs180 | vrijdag 29 juni 2007 @ 12:14 |
tijd voor een slotje denk ik.. ts meld zich al een poosje niet meer.. | |
Buschetta | vrijdag 29 juni 2007 @ 12:48 |
eensch.... Hij heeft hem gefixt en tijdens de proefrit aangereden. | |
Turquaz52 | vrijdag 29 juni 2007 @ 17:36 |
quote: ![]() | |
Knipkip | zondag 1 juli 2007 @ 22:37 |
quote:Ik bedoel dat het mengsel meer brandstof bevat dan wanneer de choke niet wordt gebruikt natuurlijk. ![]() | |
LPC | woensdag 4 juli 2007 @ 21:36 |
quote:TS is er weer. Hij zat even in 't buitenland en kom due niet meer expirimenteren. Groeten van de Bajaj rijder die weer aan sleutelen kan gaan denken. | |
joeltje | donderdag 12 juli 2007 @ 09:18 |
Weet je wat het is, hij denkt te veel. | |
elilim | zondag 15 juli 2007 @ 22:33 |
waarschijnlijk is je sproeier niet in orde, verkeert afgesteld. |