'Fycisica' zegt me eigenlijk ook vrij weinig.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 10:00 schreef Claddagh het volgende:
Cool van je dat het je gelukt is. Ik heb destijds ook gezolliciteerd in ierland. Maar dan in de stad Cork. In Ierland zit veel ict business. Ikzelf heb fycisica gestudeerd, en dat zegt die lui weinig. Baile Atha Cliath ( Dubln in gaelic) is een mooie stad...succes met je baan.
De enige kroketjes die ik hier (in Dublin) zie liggen zijn aardappelkroketjes... maar die bedoel je natuurlijk nietquote:Op zaterdag 2 juni 2007 10:40 schreef troma78 het volgende:
Trouwens.. Ik hoorde dat je kroketjes kunt kopen in Dublin, weet jij of dat klopt?
Neequote:Op zaterdag 2 juni 2007 17:02 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
De enige kroketjes die ik hier (in Dublin) zie liggen zijn aardappelkroketjes... maar die bedoel je natuurlijk niet
Voor info over woonruimte kijk eens op http://www.daft.ie. Schrik niet, de prijzen voor woonruimte zijn Ierland niet heel prettig!!quote:Op zaterdag 2 juni 2007 13:46 schreef -Peach het volgende:
Ik woon er nog niet, maar heb zojuist te horen gekregen dat ik een half jaar stage mag lopen in Dublin (vanaf september)![]()
Iemand nog tips over woonruimte zoeken en vinden?![]()
Er zat er een op Dame street, maar die is volgens mij alweer gesloten. Daarnaast was er nog een in het Ilac centre.. Of die nog open is weet ik niet.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 17:32 schreef troma78 het volgende:
[..]
NeeIk hoorde dat ze ergens in de buurt van Nassau Street verkocht werden. Volgens mij door een Fok!er maar kan het mis hebben...
Ik mis kroketjes
An Amadan,quote:Op zaterdag 2 juni 2007 09:40 schreef LintuxCx het volgende:
Huh, ik had dus geen idee dat het "Fokkers in het buitenland" topic opeens een heel forum geworden was.
Ik woon in Dublin, Ierland, vanaf volgende week heb ik ook echt een eigen appartement. Volgens mij zijn er verder weinig Fokkers in Ierland.
Het is soms wel een stap terug in de tijd als je hier terecht komt. Banken zijn vrij slecht bijvoorbeeld. Bij de meesten moet je voor elke transactie nog zo'n twintig cent "transaction fee" of wat dan ook betalen. Telebankieren is een lachertje, 't is een beetje een veredelde Rabofoon. Sterker nog, de checque is hier nog niet uitgestorven.
En huizen/woningen/etc zijn hier belachelijk duur. Je betaalt zo 900 euro voor een krap éénpersoons appartement. Maar goed, heb hier nou eenmaal een leuke baan gevonden.
www.daft.iequote:Op zaterdag 2 juni 2007 13:46 schreef -Peach het volgende:
Ik woon er nog niet, maar heb zojuist te horen gekregen dat ik een half jaar stage mag lopen in Dublin (vanaf september)![]()
Iemand nog tips over woonruimte zoeken en vinden?![]()
Ik had je hier al verwacht.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 22:42 schreef Roel_Jewel het volgende:
Ik zou graag in Ierland willen wonen. Komt vast nog wel es. Ooit
.
Maar alles wat je meer verdiend dan ¤34.000 betaal je rond de 40% belasting overquote:Op zaterdag 2 juni 2007 18:09 schreef desiredbard het volgende:
[..]
An Amadan,
Wat kun je zeuren zeg
Je houd hier van je salaris 80% over, kijk BoI moet je gewoon laten vallen net als AIB al zijn die iets beter. Die fout heb ik ook uitgehaald 8 jaar geleden.
quote:Op zaterdag 2 juni 2007 23:08 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]. Ben ik wat Ierland betreft zo voorspelbaar?
Cool! In welk gedeelte? Baile Átha Cliath?quote:Op zaterdag 2 juni 2007 23:09 schreef static het volgende:
[..]
Heb er zelf ook kort gewoond, eind jaren '90.
Ulster Bank is niet slecht... plus je krijgt 150¤ als je nu een rekening bij hen opent... ka-ching.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 23:09 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Maar alles wat je meer verdiend dan ¤34.000 betaal je rond de 40% belasting over
Ik vind het bankwezen nog wel achterlopen. Internetbankieren zuigt en als je geld wilt overmaken naar het buitenland dan moet je dus naar de bank![]()
Elke maand of twee maanden ga ik dus naar de bank om het meeste van m'n geld over te maken naar m'n Nederlandse rekening.
PTSB, AIB, BOI... 't is allemaal niet veel soeps. Halifax moet ik nog maar eens proberen (net nieuw in Ierland)
Wat zijn de voorwaarden en hoe lang moet je de rekning aanhouden?quote:Op zondag 3 juni 2007 09:37 schreef Shelbourne het volgende:
[..]
Ulster Bank is niet slecht... plus je krijgt 150¤ als je nu een rekening bij hen opent... ka-ching.
Ja idd, denk dat voor een wat langere periode, vooral als Nederlandssprekende het nauwelijks een probleem moet zijn. Ik heb het idee dat als je ook maar enigzins gekwalificeerd bent je al aangenomen wordquote:Op zondag 3 juni 2007 15:00 schreef ScienceFriction het volgende:
Een baan is snel gevonden, dus dat kan het probleem niet zijn
quote:Op zaterdag 2 juni 2007 23:08 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]. Ben ik wat Ierland betreft zo voorspelbaar?
Twijfelen deed ik ook, maar heb er nooit spijt van gehadquote:Op zondag 3 juni 2007 17:36 schreef Ionesco het volgende:
Ik zit al ong. een jaartje te twijfelen of ik naar Ierland zal gaan om te werken voor een jaartje of 2-3 maar het komt er alsmaar niet van, het idee vind ik geweldigheb ook genoeg familie daar wonen (half iers) en kan beter engels dan nederlands spreken
Kom er sowieso 2 keer per jaar.
Ik vind het alleen zo een grote stapook altijd bij ouders gewoond, dus in mn eentje naar een ander land is toch best een grote stap.
Ik woon zelf in de IFSC (financial center) in Dublin 1. Ligt erg gunstig: heeft een taxistandplaats, 10 minuten lopen naar O'Connel st., Connolly station zit echt op 2 minuten lopen, Marks & Spencer.quote:Op zondag 3 juni 2007 15:17 schreef ArtemisQ het volgende:
Oh en een tip als je naar Dublin gaat, zorg dat je in het centrum blijft als je een kamer ofzo zoekt.. eignelijk al het OV gaat via het centrum. Dus dublin 1,2 en ik geloof dat 6 en 8 ook wel redelijk dichtbij zitten.. maar dat weet ik niet precies
Meldtquote:Op zondag 3 juni 2007 21:24 schreef thaleia het volgende:
Ik hoor nog niemand over Galway....als ik ooit in Irl zou gaan wonen zou het daar zijn. Lekker dicht bij de mooie westkust, en ik vond het stadje zo leuk met al die straatartiesten enzo....en de Galway Races, en er zit een universiteit, dus veel studenten.....vond Galway veel leuker dan Dublin maar dat kan ook gekomen zijn doordat ik (hoorde ik later van een Dubliner) in een wat mindere wijk van de stad logeerde.
Op papier stemmen is inderdaad niks mis mee.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 18:09 schreef desiredbard het volgende:
Wat kun je zeuren zeg
Je houd hier van je salaris 80% over, kijk BoI moet je gewoon laten vallen net als AIB al zijn die iets beter. Die fout heb ik ook uitgehaald 8 jaar geleden.
Godzijdank dat de cheque nog niet uitgestorven is ....even min als het ouderwets stemmen.... dat heeft een bepaalde charme ook.
Voor veel womingen is dat toch ook niet toegestaan? En ik neem aan dat dat alleen bestaat voor mensen met een inkomen onder een bepaalde grens? Of is dat iets waar ik me zeker in moet verdiepen?quote:Die huizenmarkt ben ik met je eens en uitzoeken hoe het met rent-a;;owance is niet zo eenvoudig daar het nioet automatisch aangeboden wordt.
Ik heb iets via mijn werkgever (bij VHI dacht ik), ik hoop dat dat een beetje goed is. Maar bequote:Je betaald hier ook nog geen gemeentebelasting of waterbijdrage dus financieel ben je echt beter adf als Nederland...er zijn alleen geen vangnetjes.
Als je enigszins de mogenlijkheid hebt....houd je ziektenpolis in Nederland.....
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet eens weet hoe ik dat uit zou moeten spreken. Maar wel heel cool dat je 't geleerd hebt, weinig mensen nemen die moeite waarschijnlijk!quote:Slán é an nuaidheacht go bhfuil Dia á luadh liom
Ik zie die username en die lap tekst en ik denk: "Jawel, ze gaat me weer jaloers maken" en jawel hoor ...quote:
Niks ervan je betaald 31% over exces 34k, en dat is nog altijd stukken beter dan NLquote:Op zaterdag 2 juni 2007 23:09 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Maar alles wat je meer verdiend dan ¤34.000 betaal je rond de 40% belasting over
Ik vind het bankwezen nog wel achterlopen. Internetbankieren zuigt en als je geld wilt overmaken naar het buitenland dan moet je dus naar de bank![]()
Elke maand of twee maanden ga ik dus naar de bank om het meeste van m'n geld over te maken naar m'n Nederlandse rekening.
PTSB, AIB, BOI... 't is allemaal niet veel soeps. Halifax moet ik nog maar eens proberen (net nieuw in Ierland)
quote:Op zondag 3 juni 2007 15:17 schreef ArtemisQ het volgende:
Jaa.. Ierland is gaaf! Vorig jaar zomer 2 maanden bij Xerox gewerkt, als temp dus niet bijster interessant als werk, maar de rest was zeker leuk! Ik had de baan na een weekje en daarna nog een tijdje in een hostel gezeten voordat ik een kamer had. Wel erg veel mensen in het hostel ontmoet! Ook allemaal mensen die gingen werken! Baan zoeken was kut trouwens voor zo'n korte periode omdat de hele stad overspoelt was met mensen die dat ook waren![]()
Kamer was iets makkelijker maar had er eentje in een stom kutgat, Clonsilla. Een buiten(buiten!!)wijk van Dublin (15). Ik dacht dat het dicht bij t werk zou zitten maar dat was het niet en het was kut bereibkaar vanaf t centrum met stomme dublin bus maar de Nite bus stopte bijna naast mn huis
![]()
Maar het was wel errug gaaf! Gewoon twee maanden eigenlijk een totaal ander leven ed! Toch is het leuker om wat langer te blijven, voelde me op t werk toch wel een beetje naja, anders of hoe je het ook wilt noemen omdat jij de temp bent die gewoon t simpele werk mag opknappen, zo weer weg bent dus ook niets nieuws leert ed. Mja, gelukkig had ik buiten t werk wel genoeg mensen om mee om te gaan! En genoeg tijd en geld om ierland rond te reizen. Dat is het voordeel, je verdiend wel redelijk veel! Alleen je geeft het ook zo weer uit maar dat maakt niet uit
Het jaar daarvoor heb ik in een hotel in Clifden gewerkt, in het Connemara gebied! Dat was ook gaaaaaaaf! De hele staf sliep in het stafhuis achter het hotel, kwam overal vandaan dus dat was leuk!
Oh en een tip als je naar Dublin gaat, zorg dat je in het centrum blijft als je een kamer ofzo zoekt.. eignelijk al het OV gaat via het centrum. Dus dublin 1,2 en ik geloof dat 6 en 8 ook wel redelijk dichtbij zitten.. maar dat weet ik niet precies
Laat je niet neppen.... BoI kreeg het voor elkaar toen ik me een keer beklaagde te zeggen.Meneer wij hebben hele goede kontacten met uw HR departement....... Mij een beetje proberen te bedreigen de hufters..... Als je een nmaal een account hebt kun je zo overstappen...quote:Op zondag 3 juni 2007 22:21 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Op papier stemmen is inderdaad niks mis mee.Maar ik ben net bezig de huur van een woning op te starten. Tot nu toe was ik gewend gewoon de borg (plus eerste maand huur evt) naar de huisbaas over te maken via telebankieren. Zo gedaan en het kost "niks". Maar hier moest ik een "bank draft" of checque regelen. Tien minuten in de rij staan bij de bank en 2.20 euro bijbetalen. Ik weet wel wat ik liever heb...
Maar goed, volgens mij waren we het er al over eens dat de meeste banken hier sucken. Ik zit bij BoI omdat mijn werkgever daarmee een deal gesloten heeft zodat we daar al voor we een woning hebben een rekening kunnen krijgen. Anders heb je een beetje een kip-ei probleem. Zonder adres geen bankrekening, en zonder bankrekening gaat huur betalen weer wat lastig.
Verdiepen..... zeker weten..... er is meer mogenlijk dan in eerste instantie lijktquote:Voor veel womingen is dat toch ook niet toegestaan? En ik neem aan dat dat alleen bestaat voor mensen met een inkomen onder een bepaalde grens? Of is dat iets waar ik me zeker in moet verdiepen?
VHI sucks in vergelijk met nederlandse ziektenkosten.quote:Ik heb iets via mijn werkgever (bij VHI dacht ik), ik hoop dat dat een beetje goed is. Maar be
Maar dat is dan ook het enige. Daar hoef ik iig ook niet extra voor te betalen, dus al met al zit ik hier idd wel vrij goed.
Men begint het gelukkig een beetje te pushenquote:Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet eens weet hoe ik dat uit zou moeten spreken. Maar wel heel cool dat je 't geleerd hebt, weinig mensen nemen die moeite waarschijnlijk!
Geen idee, maar als je informeert bij NUI Galway kunnen ze je dat vast vertellenquote:Op zondag 3 juni 2007 23:17 schreef thaleia het volgende:
Da's echt een geweldig gebied waar je woont ElizabethR!
Hmmm...hoe is de werkgelegenheid voor leraren Latijn in Ierland?
quote:Op zondag 3 juni 2007 22:51 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Ik zie die username en die lap tekst en ik denk: "Jawel, ze gaat me weer jaloers maken" en jawel hoor ....
.
Volgende keer dat je gaat en je doet Aran aan ga ik met je mee!!quote:En dat ik de westkust ook het mooiste vind, was al duidelijk hè. Ik wil snel weer een keer naar Inishmore (het grootste van de drie Araneilanden). Zo rustig
. Maar gaaf in de pub
.
Dat klopt, maar ja... Voorlopig is dit de enige snelweg dwars door Ierland, en hij is in 2010 ofzo klaar. Hopen dat het daarbij blijft!! Ik scheur ook liever over die bekende weggetjes.quote:Kun je trouwens ff aan die gekke Ieren doorgeven dat snelwegen in Ierland voor mij niet zo nodig hoeven? Dat haalt de charme van het Ierland zoals ik 't ken nogal weg namelijk.
Ieuw, wat een trieste opmerking is dat zeg!quote:Op zondag 3 juni 2007 23:07 schreef desiredbard het volgende:
Laat je niet neppen.... BoI kreeg het voor elkaar toen ik me een keer beklaagde te zeggen.Meneer wij hebben hele goede kontacten met uw HR departement....... Mij een beetje proberen te bedreigen de hufters..... Als je een nmaal een account hebt kun je zo overstappen...
Hmm, "handig". Da's voor alle Ierse verzekeraars zo? Een Nederlandse verzekering aanhouden terwijl je daar niet meer woont lijkt me alleen wel wat lastig.quote:VHI sucks in vergelijk met nederlandse ziektenkosten.
De eerste 340 is voor eigen rekening (poly) excess daarvan krijg je 50% terug aan het einde van het verzekerings jaar.....eerst zelf betalen.
Als je opgenomen wordt ben je wel gedekt
Ja ik was een temp dus ben er alweer een tijdje weg. Ik moet zeggen dat het me er niet verkeerd leek om langer te werken. Moet wel zeggen dat ik op de backoffice zat, "welcome center" (toch?) waar jij denk ik zat zal wel ietsje anders zijn mssquote:Op zondag 3 juni 2007 23:00 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Xeriox
![]()
Via een uitzendbureau met allemaal leugens en valse beloftes dus id voor die teringzooi naar hier gekomen.
Godzijdank daar weg ..... (Als je binnen een jaar wegggaat moety je je relocatiekosten terugbetalen...maar als je je manager een asociale motherfucker noemt en ontslagen wordt..is dat niet het gevaltipje?
Ik heb een interview gehad bij die Xerox idioten toen ik net in Ierland was. Beweerde ze dat ik al had gesoliciteerd en de baan aangeboden had gekregen, maar niet had aangenomen. Ik begreep er niets van, en toen ik helemaal verdwaast terug richting hostel aan het gaan was belde ze op dat ze enkel naar de voornaam hadden gekekenquote:Op zondag 3 juni 2007 23:00 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Xeriox
![]()
Via een uitzendbureau met allemaal leugens en valse beloftes dus id voor die teringzooi naar hier gekomen.
Godzijdank daar weg ..... (Als je binnen een jaar wegggaat moety je je relocatiekosten terugbetalen...maar als je je manager een asociale motherfucker noemt en ontslagen wordt..is dat niet het gevaltipje?
Je bedoeld dat de poolse vrouwen wel enige moeite doen in de ochtend en niet de straat op gaan in een trainingsbroek met 'Bitch' op hun kont geschreven?quote:Op maandag 4 juni 2007 18:04 schreef ScienceFriction het volgende:
Ik word af en toe helemaal "debiel" van alle Polen. Het lijkt af en toe wel of ik ergens in Krakow of Warschau benBen één keer naar de Polski Sklep geweest om eens rond te neuzen... deed me af en toe wat Duits aan qua producten (behalve dan dat ik er niets van kon lezen).
Overigens is het wel grappig met die Polen, want je pikt ze er zo uit (houding, manier van lopen, vorm van de schedel bij de mannen, bij de vrouwen is het de kleding...).
Nee, het is wat lastig te omschrijven, maar hun kleding is vaak... Het lijkt gewoon oostblokvoorkeur. Misschien is het bij hun ook de manier van lopen.quote:Op maandag 4 juni 2007 18:17 schreef troma78 het volgende:
[..]
Je bedoeld dat de poolse vrouwen wel enige moeite doen in de ochtend en niet de straat op gaan in een trainingsbroek met 'Bitch' op hun kont geschreven?
Ze hebben trouwens ook goedkope sigaretten¤7,10 vindt ik namelijk iets teveel voor een pakje peuken... (zelfs ¤6,- euro zoals voor Winfield vind ik nog veel)
quote:
Ik lees hier goede ideeënquote:[..]
Volgende keer dat je gaat en je doet Aran aan ga ik met je mee!!
Psies. Dat het maar bij die kilometers snelweg blijft!quote:[..]
Dat klopt, maar ja... Voorlopig is dit de enige snelweg dwars door Ierland, en hij is in 2010 ofzo klaar. Hopen dat het daarbij blijft!! Ik scheur ook liever over die bekende weggetjes.
Racisme valt reuze mee ... al blijven de Ieren tamelijk op zichzelf in veel plaatsen en is het wat lastiger er tussen te komen.quote:Op maandag 4 juni 2007 17:58 schreef troma78 het volgende:
Overigens, wat ik altijd humor vind is de berichtgeving over Polen in NL. Alsof er zoveel zijn in NL. In Ierland stikt het van de Polen, en ik vindt het hartstikke gezellig. (alleen zijn er blijkbaar wat problemen in Noord Ierland ten aanzien van rasisme; ik weet niet hoe het in Dublin is)
We krijgen tenminste meer aanbod aan drank en voedsel hierdoor aangezien elke redelijk stad inmiddels een aantal Poolse winkels heeft
Je wilt ook niet voor de YANK in een EMEA omgeving werkenquote:Op dinsdag 12 juni 2007 15:30 schreef Leff het volgende:
*gaat over 2 weken naar Kinsale (co. Cork) toe verhuizen (Dublin was mij te druk, sorry aan allen hier)
Ik heb er ieg zin in![]()
Huis is geregeld, baan is 95% rond, al die bedrijven die uit Dublin wegtrekken vanwege eerdergenoemde reden komen de kant van Cork op, is atm heel erg aan het groeien
quote:Op dinsdag 12 juni 2007 22:37 schreef Terpentin07 het volgende:
.Persoonlijk beviel me galway het meest.Een knusse kleine stad maar toch kon je daar heerlijk winkelen en uitgaan.
Ik ben momenteel idd met een Iers bedrijf in contact welke ook kantoren in GB, US en NL heeftquote:Op dinsdag 12 juni 2007 22:35 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Je wilt ook niet voor de YANK in een EMEA omgeving werken
Je wilt een Ierse Werkgever
Volgens mij is de Keltische tijger nog steeds losquote:Op woensdag 13 juni 2007 21:39 schreef maartena het volgende:
Hoe staat het momenteel met de Ierse economie? Ik zit voorlopig nog wel goed in de USA, maar ik zou best wel eens in Dublin en omgeving willen wonen.
De economie is bedroevend slecht hierquote:Op woensdag 13 juni 2007 21:39 schreef maartena het volgende:
Hoe staat het momenteel met de Ierse economie? Ik zit voorlopig nog wel goed in de USA, maar ik zou best wel eens in Dublin en omgeving willen wonen.
quote:Op woensdag 13 juni 2007 23:58 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
De economie is bedroevend slecht hier![]()
Check postquote:En Roel, hou je muil man!
Zijn het niet vooral Spanjaarden die het land veroveren? Viel me de laatste keer in Dublin (januari 2006) zo op. En daar houd ik dan niet zo van, zeg maar. Of blijven die Spanjaarden 'braaf' in Dublin?quote:Ik wil niet zoveel nederlanders naar Ierland!!! Dan is het hier in no-time net zo'n teringzooi als daar
quote:Op donderdag 14 juni 2007 00:03 schreef Roel_Jewel het volgende:
Zijn het niet vooral Spanjaarden die het land veroveren? Viel me de laatste keer in Dublin (januari 2006) zo op. En daar houd ik dan niet zo van, zeg maar. Of blijven die Spanjaarden 'braaf' in Dublin?
hmzquote:Op donderdag 14 juni 2007 00:14 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
![]()
Polen en Lithouwers. Er worden al voorspellingen gedaan dat over drie jaar Pools een meer voorkomende taal in Ierland is dan Gaelic. Da's triestig
Voorbeeldje. Bij de dokter in NL heb je meestal van die briefjes over spreekuurtoestanden enzo, die zijn dan tegenwoordig, of eigenlijk al jaren, in het Nederlands en in het Turks. Dat is hier ook zo, in het Engels en in het Pools. Niet eens Gaelic!!quote:
Mijn allerfavorietste land wordt ineens wat minder favoriet.quote:Op donderdag 14 juni 2007 00:17 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Voorbeeldje. Bij de dokter in NL heb je meestal van die briefjes over spreekuurtoestanden enzo, die zijn dan tegenwoordig, of eigenlijk al jaren, in het Nederlands en in het Turks. Dat is hier ook zo, in het Engels en in het Pools. Niet eens Gaelic!!![]()
![]()
![]()
![]()
quote:The Polish language is one of the most widely-spoken languages in Ireland after English and Irish: there are over 63,000 Poles resident in Ireland according to the 2006 census.
Waarom? Zo erg zijn die Polen niet hoor. En je begon er zelf over, door te vragen naar Spanjaardenquote:Op donderdag 14 juni 2007 00:19 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Mijn allerfavorietste land wordt ineens wat minder favoriet..
Ow, dat valt nog mee. Dan is de census niet goed gegaan ben ik bang en hebben veel Polen het formulier niet igevuld. Er is in de volksmond sprake van 180.000quote:Op donderdag 14 juni 2007 00:22 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Republic_of_Ireland :
[..].
Ze zijn niet Iers. Dat is het probleemquote:Op donderdag 14 juni 2007 00:23 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Waarom? Zo erg zijn die Polen niet hoor.
Hmja. Die zijn net zo on-Iers ....quote:En je begon er zelf over, door te vragen naar Spanjaarden
Ik probeer wel es wat woorden te begrijpen, maar kan er nog steeds geen touw aan vastknopenquote:Wat ik wél erg vind is dat de oorspronkelijke taal, het Gaelic dus, zo van de veranderde tijden hier te lijden heeft. Er worden gelukkig vreselijk groede programma's samengesteld om het Gaelic te herintroduceren op de scholen en te bewaren. Het wordt wel gedoceerd op scholen, maar niet zo lang, en niet zo intensief. En da's zo jammer, want het is zo'n mooie taal. Zie onderschrift en sig
Op 4 miljoen Ieren zoiets...quote:Op donderdag 14 juni 2007 00:25 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Ow, dat valt nog mee. Dan is de census niet goed gegaan ben ik bang en hebben veel Polen het formulier niet igevuld. Er is in de volksmond sprake van 180.000
Ik ook nog niet. Nog 3 jaarquote:Op donderdag 14 juni 2007 00:25 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Ze zijn niet Iers. Dat is het probleem.
Dat komt omdat het volledig anders wordt uitgesproken dan geschreven.quote:Ik probeer wel es wat woorden te begrijpen, maar kan er nog steeds geen touw aan vastknopen.
http://www.evd.nl/info/publicaties/printing_overzichten/lob.asp?landen=ier&sorteercode=niet%20leeg&iaantal=150&sortering=sorteercode :quote:Op donderdag 14 juni 2007 00:28 schreef static het volgende:
Hoe is het eigenlijk met de belastingen gesteld? Is al eerder over gepost, maar ik ben een totale belasting-anafalbeet.
Als je 7500 bruto per maand verdient, wat blijft er dan netto over?
Zie ook http://www.citizensinform(...)ur_tax_is_calculated en http://www.citizensinform(...)-credits-and-reliefs .quote:Ierland kent het 'PAYE'-systeem, wat staat voor 'Pay As You Earn'. Iedereen die in Ierland werkt binnen dit systeem moet beschikken over een Personal Public Service (PPS) number. Met dit nummer worden de vereiste premies en belastingen ingehouden van iedere werknemer in het PAYE-systeem. Aan het eind van het jaar ontvangt de werknemer een P60 met daarop een jaaroverzicht van de inhoudingen. Wordt een werknemer ontslagen, dan moet er een P45 uitgereikt worden met een totaaloverzicht van alle betalingen in dienst van de werkgever. De tarieven voor inkomstenbelasting zijn 20 en 42 procent. Een huishouden krijgt afhankelijk van de samenstelling (wel of geen kinderen, alleenstaand) en leeftijd een verschillende belastingvrije voet en een verschillend drempelbedrag per tarief. Hoe de tarieven precies worden toegepast staat op de website van de Ierse belastingdienst. Ook op de website Citizens Information is informatie over dit onderwerp te vinden.
Daar zit een verdeelsleutel op. Je kunt het beter per jaarsalaris bekijken. Over de eerste 34000 betaal je als je geen bijzondere omstandigheden hebt 20% loonbelasting, en alles daarboven 41%quote:Op donderdag 14 juni 2007 00:28 schreef static het volgende:
Hoe is het eigenlijk met de belastingen gesteld? Is al eerder over gepost, maar ik ben een totale belasting-anafalbeet.
Als je 7500 bruto per maand verdient, wat blijft er dan netto over?
Joh, je woont niet eens in Ierland..... wat kan jou het schelen wat al die Polen DAAR komen doen? Of had je ze liever in Nederland?quote:
Nu nog niet. Wellicht dat dat ooit verandertquote:Op donderdag 14 juni 2007 00:34 schreef maartena het volgende:
[..]
Joh, je woont niet eens in Ierland.....
Nou goed, bij deze de kennis dat in vrijwel elk westers land er wel een allochtone minderheid is, inclusief Ierland.quote:Op donderdag 14 juni 2007 00:35 schreef Roel_Jewel het volgende:
Nu nog niet. Wellicht dat dat ooit verandert.
90.000quote:Op donderdag 14 juni 2007 00:34 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Daar zit een verdeelsleutel op. Je kunt het beter per jaarsalaris bekijken. Over de eerste 34000 betaal je als je geen bijzondere omstandigheden hebt 20% loonbelasting, en alles daarboven 41%
Zoals?quote:Maar er zijn heel wat tax reliefs waar je voor in aanmerking kunt komen.
Nou, dan betaal jij bij geen verdere tax reliefquote:
zelf lezenquote:Zoals?
Ach, het komt erop neer dat je vrij snel nog extra tax relief krijgt. Als je bijvoorbeeld alleenverdiener bent met een gezin, of student (die betalen niks!) of alleenstaande moeder, of als je ouders bij je inwonen etcetera enzo. In ieder geval wordt Ierland best gezien als een belastingsparadijsjequote:Op donderdag 14 juni 2007 01:26 schreef static het volgende:
Dank je.
En ik snap echt niets van die officiele verklaringen.
Je vergeet je belastingvrije voet.....quote:Op donderdag 14 juni 2007 01:13 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Nou, dan betaal jij bij geen verdere tax relief
Over de eerste 34000 20% = 6800
Over de rest, zijnde 56000 41% = 22960
Je houdt dus netto over 60240 = 5020 per maand
[..]
zelf lezen
Roeltje heeft het hierboven ook al gelinkt
5 Jaarquote:Op donderdag 14 juni 2007 00:29 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Ik ook nog niet. Nog 3 jaarDan wel
Er zitten een Schot een Spanjool en Ier in een treinquote:Op donderdag 14 juni 2007 12:31 schreef ArtemisQ het volgende:
Om eerlijk te zijn vind ik de Spanjaarden veel irritanter dan de Polen. Ze kunnen zich alleen maar in grote groepen bewegen en bij voorkeur stil blijven staan op de plek waar jij langs moet. En die taalveel te snel en niet eens proberen Engels te spreken.. terwijl de meeste spanjaarden juist in Ierland zijn om de taal te leren
![]()
Oeh.. ben echt blij dat ik van t zomer nog even een paar daagjes terug kan! Paar gave kroegen nog bezoeken
Dat vond ik toch wel het gaafste, dat er gewoon ook géén muziek in pubs kan worden gedraaid..
edit: belastingen.. als je minder dan 3 maanden werkt ofzo krijg je alles terug![]()
Ben je zelf ook niet, dus wat moet je?quote:Op donderdag 14 juni 2007 00:25 schreef Roel_Jewel het volgende:
Ze zijn niet Iers. Dat is het probleem.
Ik hou er niet zo van om mezelf te quoten, maar euhm....quote:Op zondag 3 juni 2007 14:55 schreef TLC het volgende:
Ik heb zelf een tijdje in Dundalk gewoond, en ik heb goede hoop binnenkort naar Ierland te mogen om me daar te vestigen![]()
Als het maar 60,000 is dan zitten ze dus állemaal in Dublin... de schatting van de "volksmond" lijkt me zeker een betere. Als ik door Dublin heen loop dan hoor ik ontzettend veel Pools (ik kan zelf onderscheid maken tussen Pools, Slowaaks, Tsjechisch, etc).quote:Op donderdag 14 juni 2007 00:25 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Ow, dat valt nog mee. Dan is de census niet goed gegaan ben ik bang en hebben veel Polen het formulier niet igevuld. Er is in de volksmond sprake van 180.000
Ik heb het idee dat een groot deel van de Spanjaarden die ik tegenkom hier op vakantie zijn (erg veel jongeren namelijk)quote:Op zondag 17 juni 2007 14:52 schreef Fetai het volgende:
Heb je in Ierland zoveel Spanjaarden dan?
Tof! Wat kom je hier doen? Waar ga je wonen?quote:Op zondag 17 juni 2007 14:46 schreef TLC het volgende:
Ik hou er niet zo van om mezelf te quoten, maar euhm....
volgende zondag vertrek ik naar Ierland en ga ik in Dublin wonen !
![]()
Lijkt me geen slechte buurtquote:Op maandag 18 juni 2007 01:26 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Tof! Wat kom je hier doen? Waar ga je wonen?
Ben zelf net neergestreken in mijn eigen appartement in The Gasworks, Ballsbridge, D4. Eindelijk, na maaaanden in hotels en B&B's te hebben gewoond was ik hier wel aan toe.
Het accent hier is idd wat apart. Doblin, pob.. Die u doen ze hier niet aan volgens mij.
'k Doe mijn best. Op werk lopen sowieso maar drie (van de >50) Ieren rond, dus daar merk ik er weinig van. Best wel erg, eigenlijk... De buurt is idd wel handig, vijf minuten om naar mijn werk te lopen is wel fijn. Beetje duur wel, maar in mijn geval niet duurder dan het gemiddelde andere appartement binnen het centrum.quote:Op maandag 18 juni 2007 01:30 schreef ScienceFriction het volgende:
Lijkt me geen slechte buurt![]()
Wen maar aan het accent... schijnt bij de jeugd nogal populair te zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |