abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51703303
overigens, als je wel hier in Nederland op les gaat, zou ik proberen vooral te focussen op conversatie. Die grammatica komt wel een keer, het moeilijkste is gewoon om over die barriere heen te komen en te gaan praten. Dus geen boeken of cd's, maar juist een groepsles waarin je steeds gedwongen wordt te spreken. Voelt vaak een beetje suf (en soms zelfs genant), maar het is wel het belangrijkste om als eerste te leren.
mooi he, alles
pi_51703549
-hattrick!-

Wat zijn die Spanjaarden trouwens toch schatten he. Zoals jullie misschien weten is de oplevering van ons huis (of in ieder geval de vergunning voor eerste bewoning) afhankelijk van de weg naar het huis toe. Heel gedoe want er loop en conflict tussen gemeente en treinbedrijf over die weg, waardoor het al maanden stilligt. Nu heeft onze bouwer dan bedacht om dan maar een weg aan de achterkant te gaan maken.

Wij gaan dus elke dag even kijken of het al vordert want we hebben toch niets beters te doen. Daar moeten we een paar wegafzettingen voor passeren en over een paar stukken weg rijden die nog niet af zijn, maar daar hebben we inmiddels niet meer zulke gewetensbezwaren over. Gisteren waren ze tot onze grote vreugde aan het asfalteren, dus we hebben ontroerd een tijdje staan kijken hoe de laatste meters werden gelegd. Kwam op een gegeven moment die opzichter naar ons toe. Om ons weg te jagen dachten we, want we mochten daar natuurlijk helemaal niet zijn. Nee hoor, hij kwam gewoon vragen of wij er langs hadden gewild, want dan konden ze wel even helpen ons over de zandweg te loodsen die er tijdelijk naast ligt. Toen we uitlegden dat we gewoon de vorderingen bekeken en waarom, kwam er een grote warme grijns "vandaag is het klaar, echt!" en schudde hij ons hartelijk de hand, heel tevreden dat hij iemand zo gelukkig had gemaakt.

(Ik ben trouwens nog nooit zó blij geweest met een stuk asfalt )
mooi he, alles
pi_51703974
Vóór aankomst in Argentinië kende ik de hele Spaanse grammatica. Had zo'n mooi boek van Prisma doorgewerkt met CD erbij, heel veel geoefend en het was allemaal geen probleem. Tot ik aankwam op het vliegveld... hopeloos. Na 2 maanden kon ik me verstaanbaar maken in eenvoudige gesprekken, en pas na 6 maanden begon het écht te lopen. En de hele club uitwisselingsstudenten waar ik daar mee omging, had exact hetzelfde.

Tenzij je écht geniaal bent, leer je een vreemde taal eigenlijk alleen maar door in een land te gaan wonen waar ze die taal spreken. Maar in een jaar kun je kun je de taal tot op B2 of C1 nvieau beheersen. Let wel: dat is als je je al die tijd kunt motiveren om écht met de taal en haar grammatica bezig te blijven; onderschat dat niet, want het merendeel van die buitenlandse vrienden had vooraf hetzelfde idee, maar lieten het erbij toen ze zich voldoende konden redden.

Ter referentie: na 16 maanden in Zuid Amerika zit ik nu iig tussen C1 en C2 volgens het Common European Framework.
pi_51704024
En ik ben het eens met phileine: al die grammatica had ik echt niets aan... áls je besluit in Nederland les te nemen, richt je dan hoofdzakelijk op conversatie.
pi_51728611
ik ga over een paar maanden voor een jaartje naar zuid-amerika er is een kans van 1 op 50 dat ik daar bijf studeren. Anders wil ik terug naar NL Hbo studie afmaken en naar spanje..het lijkt me echt een leuk land om te wonen. Ik wil dan het liefst naar Barcelona of Valencia omdat ik daar al wat mensen ken.
Maar een vraagje voor degenen die in Spanje wonen, zou je je in Spanje economisch gezien makkelijk kunnen reden met een MBO opleiding, en de kansen op werk zijn die daar redelijk?
pi_51736148
hehe, eerder deze avond weer eens met wat Nederlanders uit etegen geweest hier in Spanje. Ik ben zelf wel redelijk gewend aan de Spaanse cultuur maar je merkt wel opeens weer die Nederlandse invloeden. Zijn we klaar met eten, gaat een van die lui vragen of ze de rekening kunnen opsplitsen voor ons zevenen. En vervolgens iedereen met zo gepast mogelijk geld betalen, geen fooi et cetera
  maandag 23 juli 2007 @ 13:13:59 #209
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_51745318
quote:
Op zondag 22 juli 2007 20:33 schreef francis997 het volgende:
Maar een vraagje voor degenen die in Spanje wonen, zou je je in Spanje economisch gezien makkelijk kunnen reden met een MBO opleiding, en de kansen op werk zijn die daar redelijk?
Een beetje weinig info amigo! Mbo is nogal een ruim begrip...
-MTS: in de bouw kun je op dit moment overal terecht. Verdienen kun je aardig als je maar uren maakt.
-MEAO: 700¤ netto per maand als je een baan vindt.
Als verkoper op commisie basis kun je altijd aan de slag.
In de horeca kan je ook altijd terecht.
Siesta & Fiesta!
  maandag 23 juli 2007 @ 13:14:34 #210
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_51745336
quote:
Op maandag 23 juli 2007 00:45 schreef G-Mart het volgende:
geen fooi et cetera
Spanjaarden geven geen fooi!
Siesta & Fiesta!
pi_51745538
quote:
Op maandag 23 juli 2007 13:13 schreef Bramito het volgende:

[..]

Een beetje weinig info amigo! Mbo is nogal een ruim begrip...
-MTS: in de bouw kun je op dit moment overal terecht. Verdienen kun je aardig als je maar uren maakt.
-MEAO: 700¤ netto per maand als je een baan vindt.
Als verkoper op commisie basis kun je altijd aan de slag.
In de horeca kan je ook altijd terecht.
het gaat om een mbo ict opleiding, dus om de ict-sector daar in Spanje..
(p.d. het gaat hier om een amiga )
  maandag 23 juli 2007 @ 13:29:07 #212
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_51745742
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 20:56 schreef Conrad_Strughold het volgende:
De rest van je verhaal stemt mij uitermate droevig.
Spaans leren kan je om veel manieren. Ik neem aan dat je vrij jong bent en niet veel verplichtingen hebt. Als je een beetje van avontuur houdt...
Ik ken iemand die deed het als volgt:
Als je gewoon Spaans wil leren dan neem je de bus/vliegtuig naar Spanje (open retour is aan te raden) Je zoekt een baantje in de horeca aan de kust. Je woont op een Camping. Je leert Spaans van collega's, bekenden, de bakker etc. Zo maak je een begin. Vind je het leuk, dan blijf je en investeer je geld in een cursus overdag. 'S avonds blijf je werken. Je hoeft geen geld te verdienen! Je moet alleen kunnen bestaan. Het Spaans gaat dan echt snel. Vanaf 6 maanden wordt het leuk, vanaf 12 maanden ben je gewoon goed.

Een cursus in Spanje is denk ik meer aan te raden dan een in NL.

Als je meer wil weten, stel gerichte vragen!
Siesta & Fiesta!
  maandag 23 juli 2007 @ 13:41:08 #213
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_51746087
quote:
Op maandag 23 juli 2007 13:22 schreef francis997 het volgende:
[..]
het gaat om een mbo ict opleiding, dus om de ict-sector daar in Spanje..
(p.d. het gaat hier om een amiga )
Hier heb je een opleiding tot ingeniero tecnico. Dat is 3 jaar maar ik weet niet of dat tot MBO gerekend kan worden. Er is ook zoiets als Formación Profesional wat denk ik meer op MBO lijkt. Als je een beetje leuk kan programmeren dan kan je wel een baan vinden. Waar ik vroeger werkte kwamen deze mensen binnen met 19 jaar voor 12,000¤ per jaar.
Dat is dan 12x 658¤ / maand + 2x 722¤.
Binnen een jaar a 18 maanden zou je dan op 18.000 per jaar moeten zitten. Dat is 12x 1.012¤ + 2x 1.108¤
Daar kan je aardig van leven als je een flat deelt. Ga er wel vanuit dat je op z'n minst 50 uur werkt.
Ik heb begrepen dat de markt op dit moment booming is en wie weet kan je dan wel meet verdienen.

Naar Spanje ga je trouwens niet voor het geld!
Siesta & Fiesta!
pi_51746355
quote:
Op maandag 23 juli 2007 13:41 schreef Bramito het volgende:

[..]

Hier heb je een opleiding tot ingeniero tecnico. Dat is 3 jaar maar ik weet niet of dat tot MBO gerekend kan worden. Er is ook zoiets als Formación Profesional wat denk ik meer op MBO lijkt. Als je een beetje leuk kan programmeren dan kan je wel een baan vinden. Waar ik vroeger werkte kwamen deze mensen binnen met 19 jaar voor 12,000¤ per jaar.
Binnen een jaar a 18 maanden zou je dan op 18.000 per jaar moeten zitten. Dat is 12x 1.012¤ + 2x 1.108¤
Daar kan je aardig van leven als je een flat deelt. Ga er wel vanuit dat je op z'n minst 50 uur werkt.
Ik heb begrepen dat de markt op dit moment booming is en wie weet kan je dan wel meet verdienen.

dan is de situatie toch best ok, moet ik zeggen. En klopt naar SPanje gaan voor het geld heeft niet veel nut, dan zit je hier beter. Maar het is toch handig om te weten hoe het daar inelkaar zit. Het beste is om er zelf naartoe te gaan.
  maandag 23 juli 2007 @ 14:22:17 #215
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_51747386
quote:
Op maandag 23 juli 2007 13:50 schreef francis997 het volgende:

[..]

dan is de situatie toch best ok, moet ik zeggen. En klopt naar SPanje gaan voor het geld heeft niet veel nut, dan zit je hier beter. Maar het is toch handig om te weten hoe het daar inelkaar zit. Het beste is om er zelf naartoe te gaan.
con un par de huevos ovarios
Siesta & Fiesta!
  maandag 23 juli 2007 @ 15:03:43 #216
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_51748691
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 18:22 schreef Knakker het volgende:
Mwah, een master van de Complutense in Madrid is toch niet verkeerd hoor
Waar hebben we het hier over, Master in toerisme, Master in Marketing of MBA? In Spanje noemen ze eigenlijk alle cursussen voor licenciados "Master". Ook al duurt de cursus maar 2 maanden.

Een collega van mij heeft de MBA van de Compultense gedaan. Ze kwam altijd bij mij met vragen die ik altijd wel op kon oplossen en ik heb slechts HBO. Verder is haar MBA op de arbeidsmarkt niet veel waard(volgens haar!). Als ze echt iemand met MBA willen dan zoeken ze toch echt iemand van IESE, IE of ESADE. Het verschil in prijs is ook aanzienellijk, Compultense 6000¤ & IESE 24000¤.

In Spanje heerst nogal wat "titulitis", een master is dus altijd goed!
Siesta & Fiesta!
pi_51750606
quote:
Op maandag 23 juli 2007 13:29 schreef Bramito het volgende:

[..]

Spaans leren kan je om veel manieren. Ik neem aan dat je vrij jong bent en niet veel verplichtingen hebt. Als je een beetje van avontuur houdt...
Ik ken iemand die deed het als volgt:
Als je gewoon Spaans wil leren dan neem je de bus/vliegtuig naar Spanje (open retour is aan te raden) Je zoekt een baantje in de horeca aan de kust. Je woont op een Camping. Je leert Spaans van collega's, bekenden, de bakker etc. Zo maak je een begin. Vind je het leuk, dan blijf je en investeer je geld in een cursus overdag. 'S avonds blijf je werken. Je hoeft geen geld te verdienen! Je moet alleen kunnen bestaan. Het Spaans gaat dan echt snel. Vanaf 6 maanden wordt het leuk, vanaf 12 maanden ben je gewoon goed.
quote:
Als je gewoon Spaans wil leren dan neem je de bus/vliegtuig naar Spanje (open retour is aan te raden) Je zoekt een baantje in de horeca aan de kust. Je woont op een Camping. Je leert Spaans van collega's, bekenden, de bakker etc. Zo maak je een begin.

Dat is dus absoluut wat ik zou willen doen
Ab-so-luut, en inderdaad ik hoef geen geld te maken alleen te (over)leven.
Ik heb m'n studie stopgezet dus dat is geen punt meer, alleen dat ik van nature misschien een pussy ben (als in: neem die stap nou eens een keer )
Toch een paar praktische vraagjes dan:
Ik spreek zo goed als GEEN Spaans. Is er dan toch een baantje te vinden? Als in: kan ik ze Engels aanspreken of wat?
Spaans leren in Spanje lukt ook zonder een basis Spaans dan? Of zal ik wat boeken meenemen?
En als laatste .... 't is nu juli bijna augustus.. hoe zit het straks over een paar maanden met de baantjes in de horeca?

Bedankt voor je reacties ik waardeer het enorm. Verder moet je me mijn wereldvreemdheid niet kwalijk nemen eh...
  maandag 23 juli 2007 @ 17:26:38 #218
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_51753866
Ik heb verder geen ervaring met baantjes in de horeca aan de kust maar ik weet wel dat er op zich het hele jaar werk is (meer naar het zuiden). Het is zeker mogelijk om zonder Spaans een baantje te vinden. Volgens mij zijn er wel mensen op dit forum die in de horeca werken zonder veel Spaans kennis.

Je leert natuurlijk wel sneller met een basis. Verder moet je er wel een beetje actief mee bezig zijn. Het ligt er maar aan hoe snel en goed je Spaans wil leren. Een Spaanse vriendin doet helemaal wonderen.

Je kan ook in de Landbouw gaan werken maar ik denk dat je daar vooral Arabisch en Roemeens leert.
Siesta & Fiesta!
pi_51781397
ordinaire tvp (aangezien ik nog verre plannen heb om ooit naar barcelona te gaan).
pi_51784484
Hier in Madrid is overigens echt superveel vraag naar Engelse leraren . Als je wat basic Spaans spreekt en je Engels erg goed is kun je hier redelijk makkelijk aan de bak komen .
pi_51800213
Kan een van de mensen die in Spanje woont mij even helpen aub?

Ik wil namelijk nu alvast een kaartje kopen voor een concert als ik van het najaar in Barcelona zit. Ik ga dus naar de site van ServiCaixa om dat ding te bestellen.
Ik vul daar dus mijn gegevens is en kan dan twee betalingsopties kiezen: Credit card of Pay by Puntos Estrella.

Ik koos dus voor Creditcard. Maar als ik daar mijn kaartnummer invoer en dan door wil gaan zegt hij dat de kaart niet geldig is. Ik heb het een aantal keer geprobeerd, maar kom niet verder. Hij schijnt mijn kaart dus niet te accepteren, maar waarom weet ik niet.

Die andere optie is dus de Estrella punten. Dan kan ik ook mijn credit card gegevens opgeven, maar gaan er een bepaald aantal punten af. Maar werkt dat hetzelfde? Want er staat wel 1400 points, maar ik heb geen zin om zoveel geld van mn rekening te zien verdwijnen?
  dinsdag 24 juli 2007 @ 22:52:56 #222
393 phileine
española
pi_51801077
Sorry ik heb geen idee hoe dat werkt met die estrella dingen. Bij mij wordt mijn creditcard wel altijd gewoon geaccepteerd. Heb je de naam en de vervaldatum goed staan, daar gaat het soms nog weleens mis? Wat voor creditcard is het?
mooi he, alles
pi_51801216
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 22:52 schreef phileine het volgende:
Sorry ik heb geen idee hoe dat werkt met die estrella dingen. Bij mij wordt mijn creditcard wel altijd gewoon geaccepteerd. Heb je de naam en de vervaldatum goed staan, daar gaat het soms nog weleens mis? Wat voor creditcard is het?
Ik heb niet zoveel ervaring met credit cards, heb er pas net een. Maar zo moeilijk is het niet lijkt me. Al wel iets eerder gekocht.

Eerst bij nummer gewoon het nummer wat op de voorkant staat genomen en bij vervaldatum staat er 06/12 dus heb gewoon 06 in het eerste vakje en 12 in het tweede vakje gedaan. Eerst was maand, tweede jaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door JeroenV op 24-07-2007 23:04:37 ]
pi_51816950
Hebben jullie trouwens ervaring met de verkoop van kaartjes voor concerten, theater ed.?

Gaat het in Spanje ook zo hard als in Nederland, waar sommige dingen binnen een uur uitverkocht zijn? Want zo te merken gaat de aankoop via internet niet lukken, dus dan zou ik het moeten proberen als ik in Spanje zelf ben. Maar dat is pas over een maand.

Edit:
Inmiddels ben ik er achter dat er voor dit concert geen internationale verkopen plaats vinden. Ik zal dus echt moeten wachten met kopen tot ik in Spanje zit. Beetje jammer en ik hoop dat de Spanjaarden wat dit betreft net zo 'mañana mañana' zijn als normaal. Het concert is in november.

Trouwens best een ramp. Een Spaans nummer gebeld in de hoop dat ze Engels konden, wat (natuurlijk) niet het geval was. Ik in mijn ABC Spaans proberen uit te leggen wat ik wil, maar ze snapte hem niet echt en ik verstond haar niet Maar we kwamen eruit

[ Bericht 46% gewijzigd door JeroenV op 25-07-2007 14:50:13 ]
  vrijdag 27 juli 2007 @ 21:24:08 #225
393 phileine
española
pi_51898807
Jeroen, als ik het hier voor je in Fuengirola kan regelen wil ik dat met plezier voor je doen hoor, of moet je het echt daar ter plekke in Barcelona doen?

Even een vraagje over de Spaanse volksaard, voor de mensen die er wat langer zitten. Zoals ik al eerder schreef ergert het me soms dat ze op zakelijk gebied je vaak enorm naar de mond zitten te praten. "Ja mevrouw, dat huis wordt echt binnen twee maanden opgeleverd" terwijl ze toen al wisten dat het nog zeker een jaar zou gaan duren.

We hebben nu een beetje een zelfde soort probleem met onze advocaat, die de juridische kant van de koop van dat huis regelt. We hebben veel contact met andere kopers uit hetzelfde project, en weten dus dat zij van hun advocaten veel meer informatie krijgen, dat er bepaalde brieven worden verstuurd door de bouwer naar de advocaat met allerlei informatie. Als wij onze advocaat daarnaar vragen heeft ze die brief dan toevallig nét die ochtend ontvangen (terwijl de rest hem al een maand had). Ze maakt het steeds bonter, beweert dat ze wekelijks contact heeft met onze ontwikkelaar en dat ze dan niet al die informatie aan ons doorgeeft omdat ze ons daar niet mee wil belasten (terwijl wij om die informatie zitten te spríngen omdat we dan weten voor hoe lang we nog een ander huis moeten huren). Al met al, ze liegt, praat ons naar de mond, voert eigenlijk geen klap uit.

We hebben overwogen over te stappen naar een andere advocaat, maar dat gaat weer veel geld kosten en en vooral tijd, terwijl het juist nú cruciaal gaat worden. Het is voor ons heel belangrijk dat ze er de komende weken bovenop zit, omdat wij willen dat we als één van de eersten aan de beurt zijn als de boel eenmaal wordt opgeleverd. Maar ja, hoe pak je dat nu aan? Als dit Nederland zou zijn, dan zou je dus allang tegen zo'n advocaat gezegd hebben "luister, ik weet dat je liegt, dus stop daarmee. Zorg er nu gewoon voor dat je erbovenop zit en dat wij zo snel mogelijk dat huis hebben, dan hoor je ons niet meer" maar ik weet niet hoe dat in Spanje zou worden opgevat. "I call your bluff" om het zo maar te zeggen, werkt dat misschien juist heel averechts, of is dat nou toch júist wat je moet doen om te zorgen dat ze je serieus nemen en niet meer tegen je liegen en draaikonten?
mooi he, alles
pi_51899270
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 21:24 schreef phileine het volgende:
Jeroen, als ik het hier voor je in Fuengirola kan regelen wil ik dat met plezier voor je doen hoor, of moet je het echt daar ter plekke in Barcelona doen?
Ik zoek het even uit, je krijg zo PM
  zaterdag 28 juli 2007 @ 20:23:04 #227
107792 Hexley
the Platypus
pi_51921046
Ach dat is gewoon,...

Wees blij dat het geen ambtenaar is.
Maar artsen kunnen het ook klant onvriendelijk wezen hoor...

Van de week nog gehad,
Na een stomme actie op het station in Reus lag ik dus in een ambulance naar het Sant Joan ziekenhuis te Reus. Steeds weer vaag gelul, het was wel niet echt ernstig maar duidelijk konden of wilden ze niet zijn...

Na ruim 24 uur observatie, komt een vage arts die me wilde overplaatsen naar het Joan XIII ziekenhuis in Tarragona. Echt een arts waar je bij denkt, leuk... Onvriendelijk, onbeleefd en informatie geven deed hij ook niet. Maar al snel kwamen we op het punt dat hij me naar Tarragona wilde sturen, een andere arts had toegezegd dat als ik overgeplaatst zou worden, dat naar Zaragoza zou wezen. Na wat geruzie Tarragona vs. Zaragoza, was ik de beste man wel zo zat.

En heb ik hem de keuze gegeven, een ambulance naar Zaragoza of hij kon de papieren klaar maken dat ik vrijwillig ging...

Hij keek wat vreemd, draaide zich zonder iets te zeggen om en vertrok.
De ambulance broeders die er de hele tijd bij stonden, keken ook zo van, uhm en wat nu?...

Volgens mij dat hij aan het bellen was aan de balie, kon mijn naam, moeilijke pacient en Zaragoza horen... Na een minuutje of 3, 4 was er een andere arts die netjes en beleefd was. Hij stelde zich zelfs nog voor... Volgens mij had hij een cursusje "communicatie naar de klant" gedaan ofzo...

Als eerste gaf hij meer info, maar ook de reden voor Tarragona.
Ze hadden zelf geen neuroloog, en konden mij daar door niet ontslaan.
En dat had die eerste aap niet kunnen vertellen?

Tja dat zal wel, dus op naar Tarragona.
En na een kleine 2 uur mocht ik daar weer naar buiten...

En voor mensen die net zoals ik van het ene perron naar het andere willen, neem de trap...
Spoorstaven in Spanje zijn niet knuffelbaar....

Een advocaat is natuurlijk geen arts, beetje in schatten wat je kunt maken?

Maar een advocaat? Voor het kopen van een huis...?
  zondag 29 juli 2007 @ 19:47:54 #228
393 phileine
española
pi_51940827
Dat komt omdat we begonnen zijn met dat huis te kopen toen we nog in Nederland woonden. Dan is het handig om iemand in Spanje te hebben met een volmacht die je zaken behartigt. De meeste buitenlanders die een huis kopen doen dat met behulp van een advocaat, omdat het gewoon makkelijker is. Die regelt dan ook de aanvraag van de hyptoheek etc (en in ons geval hopelijk straks een enorme onkostenvergoeding omdat het veel te laat wordt opgeleverd).

Heb je nog wat overgehouden aan je spoorwegavontuur, of loop je alweer vrolijk rond?
mooi he, alles
  maandag 30 juli 2007 @ 01:48:02 #229
107792 Hexley
the Platypus
pi_51950484
Ik zelf, mijn ouders en andere bekenden hebben daar een gestor voor ipv. een advocaat...
quote:
Op zondag 29 juli 2007 19:47 schreef phileine het volgende:

Heb je nog wat overgehouden aan je spoorwegavontuur, of loop je alweer vrolijk rond?
Alleen een dikker medisch dossier, waar ik niet echt blij mee ben...
  maandag 30 juli 2007 @ 20:05:02 #230
393 phileine
española
pi_51968652
weet iemand wat "distributiering" in het Spaans is?
mooi he, alles
pi_51970025
ik weet niet de officiele vertaling, maar Distributie is Distribucion en Ring is Anillo dus ik denk ik met anillo de distribucion of zo iets..
  dinsdag 31 juli 2007 @ 12:31:14 #232
45648 D1
Religieus spookrijder
pi_51985469
quote:
Op maandag 30 juli 2007 20:05 schreef phileine het volgende:
weet iemand wat "distributiering" in het Spaans is?
Ik zou het eerder vertalen met "red de distribución" (distributie netwerk).
Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
  dinsdag 31 juli 2007 @ 13:22:42 #233
393 phileine
española
pi_51987074
nee want het is een fysieke ring, die in de motor van een auto zit
mooi he, alles
  dinsdag 31 juli 2007 @ 14:14:14 #234
45648 D1
Religieus spookrijder
pi_51988680
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:22 schreef phileine het volgende:
nee want het is een fysieke ring, die in de motor van een auto zit
Mijn excuses, heb het even voor je gevraagd, en het is correa de distribución.
Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
  dinsdag 31 juli 2007 @ 14:17:20 #235
393 phileine
española
pi_51988776
tnx! *duimenomhoogding*
mooi he, alles
  woensdag 8 augustus 2007 @ 23:56:52 #236
18313 MaTriCX
Jaja..., vast!
pi_52215180
quote:
Op maandag 23 juli 2007 13:41 schreef Bramito het volgende:

[..]

Ik ben zelf Ingeniero Técnico+ (BSc in NL) en dat is niet te vergelijken met MBO. In Spanje daarentegen is er geen HBO, alleen MBO of Uni (resp. 3 en 5 jaar).

Bramito heeft een aantal goede punten, vooral de laatste is erg belangrijk. Er is daarentegen wel veel zon, maar financieel gezien moet je niet veel verwachten. Het is meer de kwaliteit van leven, de cultuur en de vriendelijk- en openheid van de mensen.

Voor werk in de ICT-industrie, kun je je het beste wenden tot de grote steden (Madrid, Barcelona, Valencia) en een van de pré's is toch wel dat je Spaans kunt.
Daarnaast heb je wel een probleem met huisvesting, waarbij je rekening moet houden met een huis buiten de grote steden, want daarbinnen zijn ze onbetaalbaar (v.a. 700 euro per maand, huur). En een tweedehands kopen voor het vervoer naar de grote steden (brandstof is hier goedkoper).

Als je echt geinteresseerd bent, dan kun je hier een kijkje nemen Spaanse monsterboard.

Ik woon / werk hier nu 7 maanden en het verstaan en lezen gaat mij prima af, het praten kost mij soms wat moeite met de sterke werkwoorden en de verleden tijd, maar over het algemeen gaat dat ook vrij snel. Het kost dus niet zoveel tijd om Spaans te leren, als je er maar midden in zit.
Goh en wat dan nog ?
  Moderator donderdag 9 augustus 2007 @ 01:11:58 #237
1424 crew  Jimbo
Gråtrunka
pi_52217226
iemand die in de buurt van fuengirola een baantje weet , ik heb geen werk meer
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
pi_52491679
Ik heb me ingeschreven voor een Taalcursus Spaans bij een aan de universiteit verbonden instituut.
Kost zo'n 130 euro per 12 lessen van anderhalf uur. Beetje prijzig lijkt me. Te meer je na de twee cursussen (24 lessen) pas op niveau A1 zit.
Totaal om van 0 tot niveau B1/B2 te komen kost zo;n 540/670 Euro. En meer dan een jaar.

Waar the fuck ben ik aanbegonnen ;p
Ik heb er wel zin in en het lijkt me wel een aardige basis.
pi_52494949
Dat klinkt wel als normale prijzen hoor. Ik heb uiteindelijk iets van 1200 euro betaald om van A2 naar B2 te komen (drie maanden lang vijf dagen per week 4 uur les) en ik geloof dat mijn cursus in Nederland op de volksuniversiteit ook ergens rond de 100 euro was voor 12 lessen en dan zat je ook halverwege A1.

Jimbo, heb je al werk gevonden inmiddels? In Fuengirola staat bij bijna al die bars dat ze mensen zoeken (voornamelijk om publiek naar binnen te lokken geloof ik, maar toch), loop eens een rondje. Waar ga jij trouwens meestal stappen in Fuengirola? Mijn stiefzoon is nu hier maar weet niet precies waar hij moet zijn buiten de geijkte toeristische dingen in de haven en aan de boulevard.
mooi he, alles
  maandag 20 augustus 2007 @ 09:15:59 #240
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_52520812
Terug van vakantie in NL! Het was weer gezellig!
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 21:24 schreef phileine het volgende:
Als dit Nederland zou zijn, dan zou je dus allang tegen zo'n advocaat gezegd hebben "luister, ik weet dat je liegt, dus stop daarmee. Zorg er nu gewoon voor dat je erbovenop zit en dat wij zo snel mogelijk dat huis hebben, dan hoor je ons niet meer" maar ik weet niet hoe dat in Spanje zou worden opgevat. "I call your bluff" om het zo maar te zeggen, werkt dat misschien juist heel averechts, of is dat nou toch júist wat je moet doen om te zorgen dat ze je serieus nemen en niet meer tegen je liegen en draaikonten?
Mijn vrouw zou het gewoon zeggen! Ik ben vaak diplomatieker dan zij. Bij de banken in Spanje proberen ze je ook altijd om de tuin te leiden en daar is ze altijd keihard. Als ze dat weten nemen ze geen loopje met je, is mijn ervaring. Sowieso zit ik altijd overal bovenop, en als ik het gevoel dat ze me maar wat vertellen blijf ik zeiken todat ze het navragen of zo. Ik zou dus eens een hartig woordje met die advocaat gaan spreken. Kan je op een of andere manier behoorlijk met haar communiceren?
Siesta & Fiesta!
  maandag 20 augustus 2007 @ 16:12:31 #241
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_52531197
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 23:56 schreef MaTriCX het volgende:
Als je echt geinteresseerd bent, dan kun je hier een kijkje nemen Spaanse monsterboard.
De meest gebruikte site in Spanje is infojobs.net
Siesta & Fiesta!
pi_52539990
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 10:07 schreef phileine het volgende:
Dat klinkt wel als normale prijzen hoor. Ik heb uiteindelijk iets van 1200 euro betaald om van A2 naar B2 te komen (drie maanden lang vijf dagen per week 4 uur les) en ik geloof dat mijn cursus in Nederland op de volksuniversiteit ook ergens rond de 100 euro was voor 12 lessen en dan zat je ook halverwege A1.

Jimbo, heb je al werk gevonden inmiddels? In Fuengirola staat bij bijna al die bars dat ze mensen zoeken (voornamelijk om publiek naar binnen te lokken geloof ik, maar toch), loop eens een rondje. Waar ga jij trouwens meestal stappen in Fuengirola? Mijn stiefzoon is nu hier maar weet niet precies waar hij moet zijn buiten de geijkte toeristische dingen in de haven en aan de boulevard.
De haven van Benalmadena is wel aardig en redelijk te betalen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_52570339
Is er in Spanje weer vraag naar ICT-ers in verhouding met Nederland?
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 23:38:46 #244
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_52577144
tvp
  woensdag 22 augustus 2007 @ 08:39:40 #245
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_52581467
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 20:21 schreef M180 het volgende:
Is er in Spanje weer vraag naar ICT-ers in verhouding met Nederland?
Het is redelijk booming naar wat ik heb gehoord van ex-collega's. Ik weet echter niet hoe het in NL ervoor staat.
Siesta & Fiesta!
pi_52683765
Weet iemand wat de eisen zijn om hier brommer te rijden? Ik weet dat je vanaf je 14e op een 50 cc mag, en dat je als je al 3 jaar een rijbewijs hebt je op een 125cc mag, maar mijn man heeft bijvoorbeeld geen rijbewijs, wat mag hij dan allemaal?
mooi he, alles
pi_52684316
Als ik zie hoe ze rondrijden wel denk ik.

Volgens mij moet hij gewoon een Nederlands motorrijbewijs hebben voor een 125cc
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 21:55:13 #248
107792 Hexley
the Platypus
pi_52684900
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 21:18 schreef phileine het volgende:
Weet iemand wat de eisen zijn om hier brommer te rijden? Ik weet dat je vanaf je 14e op een 50 cc mag, en dat je als je al 3 jaar een rijbewijs hebt je op een 125cc mag, maar mijn man heeft bijvoorbeeld geen rijbewijs, wat mag hij dan allemaal?
Volgens mij geen ene donder....
Lopen en fietsen mag nog wel...

Als ik het goed heb heeft hij gewoon een: " Licencia de Conduccion (Clase LCC)" nodig.
Clase LCM is voor invalide wagentjes en LVA voor landbouw voertuigen (niet alle).
125cc is gewoon een A1 rijbewijs.

Mocht hij er aan beginnen lijkt me B het slimste,
dan heeft hij B wat Licencia de Conduccion LCC. LCM en LVA overbodig maakt, en na 3 jaar A1.
  zondag 26 augustus 2007 @ 18:24:29 #249
107792 Hexley
the Platypus
pi_52703937
quote:
maar mijn man heeft bijvoorbeeld [/b]geen rijbewijs[/b], wat mag hij dan allemaal?
Even ter info:
Rijden zonder de goede "papieren" kost je vier punten per keer.
En als ik het goed heb, telt dit ook voor een bromfiets.

Nou kun je zeggen ach hij heeft toch geen rijbewijs,
nee maar die punten zetten ze gewoon @ DNI nummer (NIE denk ik ook).
Als je dan wel je rijbewijs haalt, trekken ze zo die punten van je acht start punten af...
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 09:12:59 #250
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_52745658
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 01:37 schreef Conrad_Strughold het volgende:
Ik heb me ingeschreven voor een Taalcursus Spaans bij een aan de universiteit verbonden instituut.
Kost zo'n 130 euro per 12 lessen van anderhalf uur. Beetje prijzig lijkt me. Te meer je na de twee cursussen (24 lessen) pas op niveau A1 zit.
Totaal om van 0 tot niveau B1/B2 te komen kost zo;n 540/670 Euro. En meer dan een jaar.

Waar the fuck ben ik aanbegonnen ;p
Ik heb er wel zin in en het lijkt me wel een aardige basis.
Een beetje late reactie, maar ik zie dat je de stap dus genomen hebt! Waar ga je naartoe? Houd ons op de hoogte.
Siesta & Fiesta!
pi_52745667
Lijkt me vrij duur
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 09:20:53 #252
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_52745760
Als ik het bericht van Conrad nog eens lees denk ik dat het gewoon in NL is. Klopt dat?
Siesta & Fiesta!
pi_52821529
Ik heb ook in Spanje gewoond(Madrid) maar dan wel achter tralies en het zicht was niet zo mooi(carabanchel en Valdemoro) voor de rest heb ik er wel een leuke tijd gehad...(tot die ellendige dag)
pi_52821938
vertel eens maxson hoe dat allemaal zo kwam
mooi he, alles
pi_52829731
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 09:12 schreef Bramito het volgende:

[..]

Een beetje late reactie, maar ik zie dat je de stap dus genomen hebt! Waar ga je naartoe? Houd ons op de hoogte.
Gewoon in Nederland
Doe het aan de uni waar ik dus ook gewoon ga studeren.
Ik blijk maar weer eens 'te pussy' om een echte grote stap (naar Spanje) te nemen.
Eerst maar even Spaans kunnen en dan ga ik echt. ( ECHT )
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 08:39:56 #256
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_52832127
Hoe meer je weet hoe beter! Wat ga je überhaupt studeren, en wat zijn dan je plannen?
Siesta & Fiesta!
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 08:41:18 #257
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_52832144
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 20:59 schreef maxson het volgende:
Ik heb ook in Spanje gewoond(Madrid) maar dan wel achter tralies en het zicht was niet zo mooi(carabanchel en Valdemoro) voor de rest heb ik er wel een leuke tijd gehad...(tot die ellendige dag)
Maak van je hart geen moordkuil en vertel ons meer...
Siesta & Fiesta!
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 16:12:57 #258
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_52844777
Nou hoorde ik gisteren op de NPR (national public radio) dat er een enorme muizenplaag is in Spanje in bepaalde gebieden, hele oogsten zijn opgevreten.

Iemand last van?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 19:56:33 #259
107792 Hexley
the Platypus
pi_52850971
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 16:12 schreef popolon het volgende:
Nou hoorde ik gisteren op de NPR (national public radio) dat er een enorme muizenplaag is in Spanje in bepaalde gebieden, hele oogsten zijn opgevreten.

Iemand last van?
Muizen? Waren het geen mollen?
Teminste dat was hier laatst wel een paar keer @ TV.
pi_52856990
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 19:28 schreef xxxl het volgende:
Ik zit in Denia (precies in het puntje tussen alicante en Valencia...) nog meer fokkers in de buurt hier ???
Mn hele famillie inclusief ik komt uit Javea (dorp aan de andere kant van de Mongo).

Zit helaas nu tot aan eind Oktober in NL
Ik ben Q en jij lekker niet!
  zaterdag 1 september 2007 @ 20:18:42 #261
107792 Hexley
the Platypus
pi_52874298
quote:
Phileine, heb je het al ergens irl gevraagd? Weet ik veel rijscholen ofzo...

En had ik gelijk?
pi_52885622
nog niet aan toegekomen, staat volgende week op de agenda. Ik laat het weten als ik meer weet.
mooi he, alles
  donderdag 6 september 2007 @ 08:51:08 #263
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_52974889
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 16:12 schreef popolon het volgende:

Iemand last van?
geen muizen en geen mollen maar topillos. Volgens mij is het die van de 2e link.

http://www.sierradebaza.o(...)llo-mediterraneo.htm
http://www.sierradebaza.o(...)/topillo-cabrera.htm
Siesta & Fiesta!
  donderdag 6 september 2007 @ 16:32:59 #264
107792 Hexley
the Platypus
pi_53006676
Ik wil het wel vertellen maar,kan het hier zomaar?
  vrijdag 7 september 2007 @ 23:28:13 #266
107792 Hexley
the Platypus
pi_53019443
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 15:04 schreef maxson het volgende:
Wat dan, je had naar Nederlands gebruik een lading pillen en wiet in je koffer?
pi_53026849
quote:
Uiteraard, we horen hier wel ergere dingen op Fok
  maandag 10 september 2007 @ 11:08:40 #268
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_53068935
quote:
Op donderdag 6 september 2007 16:32 schreef Hexley het volgende:
Das een woelmuis joh...
Dus toch een muis! Hey, jij bent eigenlijk best een expert in de lokale fauna, eerst je kennis over giftige spinnen en nu dit!
Siesta & Fiesta!
pi_53075854
quote:
gooi maar neer. als het tegen de policy is dan kuis ik het wel
mooi he, alles
  dinsdag 11 september 2007 @ 17:12:34 #270
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_53099941
Ik doe dit even in het Spanje topic maar misschien moet het ergens anders staan.
Heeft iemand de dubbele Nederlands/Spaans nationaliteit aangevraagd na in Spanje getrouwd te zijn? Volgens mij moet het kunnen want ik val dan onder deze uitzondering:

http://www.mfa.nl/mad/con(...)nderschap/een_andere

Wat zegt de Spaanse staat? Heeft iemand ervaring?
Siesta & Fiesta!
  dinsdag 11 september 2007 @ 19:21:05 #271
107792 Hexley
the Platypus
pi_53102804
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 17:12 schreef Bramito het volgende:
Ik doe dit even in het Spanje topic maar misschien moet het ergens anders staan.
Heeft iemand de dubbele Nederlands/Spaans nationaliteit aangevraagd na in Spanje getrouwd te zijn? Volgens mij moet het kunnen want ik val dan onder deze uitzondering:

http://www.mfa.nl/mad/con(...)nderschap/een_andere

Wat zegt de Spaanse staat? Heeft iemand ervaring?
Uhm, nee...
Heb wel een tijdje de Spaanse en Nederlandse nationaliteit gehad, maar das een ander verhaal...

Maar wat zoek je precies en waar heb je gekeken? Staat hier dan niets nuttigs?
Ministerio de Justicia en dan "Nacionalidad".
Of evnt. hier Ministerio del Interior, verder klikken "Información sobre Trámites" ofzo...
Mail anders naar de Consulaat in Amsterdam, neem aan dat die ook iets weten..
  dinsdag 11 september 2007 @ 19:23:24 #272
107792 Hexley
the Platypus
pi_53102868
quote:
Op maandag 10 september 2007 11:08 schreef Bramito het volgende:

[..]

jij bent eigenlijk best een expert in de lokale fauna het gebruik van een woordenboek
  woensdag 12 september 2007 @ 08:21:41 #273
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_53113674
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 19:21 schreef Hexley het volgende:
Maar wat zoek je precies en waar heb je gekeken? Staat hier dan niets nuttigs?
Ministerio de Justicia en dan "Nacionalidad".
Of evnt. hier Ministerio del Interior, verder klikken "Información sobre Trámites" ofzo...
Mail anders naar de Consulaat in Amsterdam, neem aan dat die ook iets weten..
Ik dacht altijd dat het binnen de EU onmogelijk was om dubbele nationaliteit te bezitten. Nou las ik iets over het opzeggen van een of ander verdrag en dat de Belgen nu weer een dubbele nationaliteit kunnen bezitten. Ik dacht dus dat als dat mogelijk is, dan is het misschien ook voor mij mogelijk. Dan ben je van al dat gezeik met je paspoort af enzo...

Ik had de sites van de Spaanse ministeries al bekenen en die van de de Nederlandse ministeries ook en daar werd het mij allemaal niet echt duidelijk, dus dacht ik dat er misschien iemand was met ervaring. Ik zoek het nog wel een keer uit.

trouwens, goeie van dat woordenboek
Siesta & Fiesta!
pi_53113730
Als je de Spaanse wil kan het alleen als je uit een van de voormalig kolonies komt.

Verder heeft de Spaanse nationaliteit naast je Nederlandse helemaal geen voordelen, eerder nadelen
  woensdag 12 september 2007 @ 08:47:02 #275
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_53113955
Voordelen zijn kiesrecht (daar hecht ik toch wel aan), en dat ik niet naar barcelona hoef voor een paspoort. Nadelen zie ik niet echt maar als jij zel wel ziet, informeer ons dan.
Siesta & Fiesta!
pi_53114460
Die heb jij niet omdat je getrouwd bent(en dus de Nederlandse en Spaanse kan behouden) anders zijn ze er wel
  woensdag 12 september 2007 @ 10:43:28 #277
107792 Hexley
the Platypus
pi_53116290
quote:
Op woensdag 12 september 2007 08:27 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als je de Spaanse wil kan het alleen als je uit een van de voormalig kolonies komt.

Verder heeft de Spaanse nationaliteit naast je Nederlandse helemaal geen voordelen, eerder nadelen
De helft gelezen om te willen lullen?
Al zou Bramito's vrouw overleden zijn en hij dus weduwnaar is, kan hij het volgens mij gewoon aanvragen.

De grote vraag is eigenlijk, moet hij dan van de Spaanse staat afstand doen van de Nederlandse nationaliteit? Als dat zo is, heeft het gezien de iets betere sociale voorzieningen in Nederland weinig nut.
En dan bedoel ik bijvoorbeeld, terug naar Nederland kunnen en een uitkering aanvragen.

Verder heb je ook geen echte reden gegeven wat het nadeel is van het hebben van een dubbele nationaliteit. Wat is nou het nadeel van de zelfde rechten hebben als elke andere Spanjaard?

Geboortebewijs / geboorteakte nodig?
Volgens mij, je sta dan gewoon in het "Registro Civil Central" in Madrid...
Dan kun je het gewoon bij je lokale gemeentehuis bestellen, handig lijkt me toch?...
  woensdag 12 september 2007 @ 10:55:21 #278
107792 Hexley
the Platypus
pi_53116520
quote:
Op woensdag 12 september 2007 08:47 schreef Bramito het volgende:
Voordelen zijn kiesrecht (daar hecht ik toch wel aan), en dat ik niet naar barcelona hoef voor een paspoort. Nadelen zie ik niet echt maar als jij zel wel ziet, informeer ons dan.
Nou als je je Nederlandse pas niet verlengt,
kan het na 10 jaar wel eens wezen dat je geen Nederlander meer bent hoor...
En die krijg je niet zo makkelijk meer terug. Heb er zelf al eens naar gekeken...

Hoop dat je toch dat je niet op de PP wilt gaan stemmen,
Fascistische mafkezen zijn het...

* Hexley stemt links, al schrijf ik met rechts,..
  woensdag 12 september 2007 @ 11:07:07 #279
102976 QueenR
Cute but Psycho
pi_53116790
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 09:45 schreef phileine het volgende:
we zitten nu in los boliches, maar we verhuizen (hopelijk) binnenkort naar carvajal, tegen benalmádena aan. Echt zwaar stappen doe ik weinig (heb een dochtertje), maar natuurlijk wel veel uit eten etc. Bijna altijd in Fuengirola, daar hebben we voorlopig nog genoeg te ontdekken.
oh mijn "vriendje" zit daar ook
(los Boliches) Als je gaat stappen waar ga je dan zoal heen?
Great spirits have always encountered violent opposition from mediocre minds.
Imagination is more important than knowledge.
  woensdag 12 september 2007 @ 12:18:34 #280
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_53118315
quote:
Op woensdag 12 september 2007 10:55 schreef Hexley het volgende:
Nou als je je Nederlandse pas niet verlengt,
kan het na 10 jaar wel eens wezen dat je geen Nederlander meer bent hoor...
En die krijg je niet zo makkelijk meer terug. Heb er zelf al eens naar gekeken...
Volgens de door mij genoemde site geldt dit dus niet meer. Dat terugkeren voor sociale zekerheid is denk ik een beetje overdreven omdat ik nooit betaald heb. Ik krijg dus geen AOW of WW. Om nou terug te gaan voor een bijstandsuitkering... Ik werk wel gewoon joh. Anders kom ik wel perzikken plukken bij jou.

Rechts is in Spanje iets te rechts naar mijn smaak. Maar van links ben ik ook niet onder de indruk. Ik ben meer van het midden dus Ik trek in Spanje meer naar links. Ik vind Gallardon(een linkse PPer), Bono(Een rechtse PSOEer), Fernadez de la Vega(Volgens mij was ze niet eens lid) en Solbes(De enige PSOEer die respect geniet binnen de PP) wel aardig. Dus dat schept wel een beetje een beeld denk ik. Verder zijn eigenlijk allemaal eikels.

-edit-
Ik was nog even wat vergeten. Is iedereen hier trouwens netjes uitgeschreven in NL.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 12 september 2007 @ 12:52:52 #281
107792 Hexley
the Platypus
pi_53118987
quote:
Op woensdag 12 september 2007 12:18 schreef Bramito het volgende:
Volgens de door mij genoemde site geldt dit dus niet meer. Dat terugkeren voor sociale zekerheid is denk ik een beetje overdreven omdat ik nooit betaald heb. Ik krijg dus geen AOW of WW. Om nou terug te gaan voor een bijstandsuitkering... Ik werk wel gewoon joh. Anders kom ik wel perzikken plukken bij jou.
quote:
De wijziging van de Rijkswet per 1 april 2003 heeft tot gevolg dat iedere Nederlander met een dubbele nationaliteit het Nederlanderschap kan verliezen door langdurig verblijf buiten het Koninkrijk der Nederlanden of buiten de Europese Unie. Het geboorteland van de Nederlander speelt daarbij geen rol
Maar wil je het risico lopen dat men het stilletjes weer verandert?
Hoe ga je eigenlijk naar Nederland?
Als je met de auto gaat kun je natuurlijk even in Barcelona stoppen...
quote:
Rechts is in Spanje iets te rechts naar mijn smaak. Maar van links ben ik ook niet onder de indruk. Ik ben meer van het midden dus Ik trek in Spanje meer naar links. Ik vind Gallardon(een linkse PPer), Bono(Een rechtse PSOEer), Fernadez de la Vega(Volgens mij was ze niet eens lid) en Solbes(De enige PSOEer die respect geniet binnen de PP) wel aardig. Dus dat schept wel een beetje een beeld denk ik. Verder zijn eigenlijk allemaal eikels.
Ik stem niet echt op de persoon, maar meer het programma...
En dan blijf ik zo'n beetje steken op de PSOE en IU.
quote:
-edit-
Ik was nog even wat vergeten. Is iedereen hier trouwens netjes uitgeschreven in NL.
Beetje heel erg uitgescherven denk ik...
  woensdag 12 september 2007 @ 13:41:07 #282
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_53120062
quote:
Op woensdag 12 september 2007 12:52 schreef Hexley het volgende:
Maar wil je het risico lopen dat men het stilletjes weer verandert?
Hoe ga je eigenlijk naar Nederland?
Als je met de auto gaat kun je natuurlijk even in Barcelona stoppen...
Dit is nooit met terugwerkende kracht. Of Wilders moet aan de macht komen natuurlijk.
Even in Barcelona stoppen? Jij hebt wel erg veel vertrouwen in de Nederlandse ambternaar.
quote:
Ik stem niet echt op de persoon, maar meer het programma...
En dan blijf ik zo'n beetje steken op de PSOE en IU.
Ik ook niet, het was slechts ter illustratie. PSOE gaat nog, IU tsja dat gaat me echt te ver.
quote:
Beetje heel erg uitgescherven denk ik...
Jij bent zo uitgeschreven dat je eigenlijk niet eens op dit forum mag komen
Siesta & Fiesta!
  woensdag 12 september 2007 @ 13:45:36 #283
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_53120195
Zal mooi worden,, buitenlanders die rechts stemmen
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
pi_53164730
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 20:18 schreef Hexley het volgende:

[..]

Phileine, heb je het al ergens irl gevraagd? Weet ik veel rijscholen ofzo...

En had ik gelijk?
Ja het is inderdaad zoals jij zei. Voor 50cc een brommerbewijs, 125cc mag met A of B rijbewijs (ze zei niets over dat je dat drie jaar in je bezit moest hebben, maar dat heb ik volgens mij ergens anders ook gelezen). Hij zal dan toch maar gewoon zijn B-rijbewijs moeten gaan halen.
mooi he, alles
  vrijdag 14 september 2007 @ 09:59:43 #285
45648 D1
Religieus spookrijder
pi_53165232
Weet iemand toevallig hoe duur het is om een carnet te halen voor 125cc? Heb wel een B rijbewijs, maar nog niet voor de benodigde drie jaren
  vrijdag 14 september 2007 @ 12:18:59 #286
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_53168662
Phileine, D1

Voor 125 cc heb je slechts A1 nodig. Dit is eigenlijk een soort brommerrijbewijs. De kids van 16 die een brommer rijden moeten hetzelfde rijbewijs halen. Vanaf 18 jaar mag je dan 125cc rijden.

Je moet een algemene en een specifieke theoretische verkeerstest doen. Als je een rijbewijs hebt hoeft de algemen theoretische test niet. Verder moet je een praktijk examen doen op een gesloten circuit. Bij de praktijk test hoef je alleen wat rondjes te rijden, remmen, 8jes etc. Hier een pagina waar ze het uitleggen:
http://www.belairautoescu(...)/carnet-moto-a1.aspx

Je kan zien dat als je al 2 jaar een rijbewijs hebt hoef je in principe alleen een theoretisch motor examen te doen

Een paar maanden geleden wilden ze de "3 jaar B rijbewijs 125cc" weer terugdraaien. Gelukkig hebben ze daar weer vanaf gezien.

Je hebt te maken met wachtijden dus je moet minimum op 3 weken rekenen en de kosten zijn vanaf een Euro of 500,-.
Dit is mij hier verteld door mensen die het zelf hebben gehaald. Het is dus niet echt goedkoop. Dat is wel voor het volledige programma. Ga gewoon eens langs bij een autoescuela.

-EDIT-
De prijzen zijn zo hoog als je het via een verkeerschool doet. Als je je gewoon vrij presenteerd kost het waarschijnlijk een derde.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bramito op 14-09-2007 12:24:02 ]
Siesta & Fiesta!
  vrijdag 14 september 2007 @ 12:30:01 #287
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_53168937
Nog een leuke site:

http://rick.jinlabs.com/a(...)net-a-por-libre/?SID

hier gaat het om rijbewijs A (meer dan 125cc), maar is gewoon hetzelfde. Daar wordt je ook niet echt warm of koud van. Misschien dat ik het zelf wel ga halen.
Siesta & Fiesta!
pi_53169211
oow leuk Kunnen jullie bij de laatste post ook een linkje geven naar het nieuwe topic

ik heb zelf een aantal maandjes in Madrid mogen vertoeven. Een heerlijke hoofdstad waar ik nog steeds het dorpse gevoel bij krijg, raar maar waar .. Heb er ook nog vrienden wonen, dus zal binnenkort weer eens langs komen.

trouwens ik las dat iemand in Deniá woont. Zou die eens een PM naar mij kunnen sturen ..

Zelf hebben we ooit eens een huis gehad in Calpé .. heerlijk over there
  vrijdag 14 september 2007 @ 12:48:24 #289
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_53169396
Ik heb 5 jaar in Madrid gewoond maar om het nou dorps te noemen.... Amsterdam vind ik wel dorps, maar Madrid nou nee.
Siesta & Fiesta!
pi_53169494
Ja, ik heb ook in Parijs en Brussel gewoond. Dat vond ik echte "steden" madrid helemaal niet .. lekker rustig enzo, gemoedelijke sfeer ..
  vrijdag 14 september 2007 @ 12:58:08 #291
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_53169590
Rustig??? huhhh!! Waar woonde je in hemelsnaam dan? Was je d'r in Juli en Augustus of zo? En sorry hoor maar Brussel is echt veel rustiger dan Madrid.
Siesta & Fiesta!
  vrijdag 14 september 2007 @ 13:02:27 #292
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_53169694
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 12:58 schreef Bramito het volgende:
Rustig??? huhhh!! Waar woonde je in hemelsnaam dan? Was je d'r in Juli en Augustus of zo? En sorry hoor maar Brussel is echt veel rustiger dan Madrid.
haha idd,, amsterdam is rustig na 5'en,, Madrid blijft maar doorgaan,,, dat is ook wat veel mensen zeggen,, dat Madrid leuk is, maar veels te druk voor vele, je moet er tegen kunnen...
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
  vrijdag 14 september 2007 @ 13:02:40 #293
107792 Hexley
the Platypus
pi_53169700
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 12:18 schreef Bramito het volgende:
Phileine, D1

Voor 125 cc heb je slechts A1 nodig. Dit is eigenlijk een soort brommerrijbewijs. De kids van 16 die een brommer rijden moeten hetzelfde rijbewijs halen. Vanaf 18 jaar mag je dan 125cc rijden.
Heb even gekeken in het Spaanse Theorie boekje van 2007, en het klopte wat ik schreef.
Mocht je een Nederlandse hebben, weg gooien....
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 21:55 schreef Hexley het volgende:

[..]

Volgens mij geen ene donder....
Lopen en fietsen mag nog wel...

Als ik het goed heb heeft hij gewoon een: " Licencia de Conduccion (Clase LCC)" nodig.
Clase LCM is voor invalide wagentjes en LVA voor landbouw voertuigen (niet alle).
125cc is gewoon een A1 rijbewijs.

Mocht hij er aan beginnen lijkt me B het slimste,
dan heeft hij B wat Licencia de Conduccion LCC. LCM en LVA overbodig maakt, en na 3 jaar A1.
LCC is vanaf 14 jaar, en vanaf 16 jaar mag je iemand achter op nemen.
LCM is ook vanaf 14 jaar, maar LVA is weer vanaf 16 jaar.

Maar A1 is een gewoon rijbewijs, permiso de conduccion ivm licencia de conduccion,
En die kun je vanaf 16 jaar halen... En deze krijg je pas "gratis" als je 3 jaar B hebt.
Je krijgt dus niets extra's omdat je 18 bent geworden.
quote:
El titula del B con antiguedad superior a 3 años puede conducir dentro del territorio national
motocicletas cuya conduccion autoriza el permiso de la clase A1
Even letten op de vet gedrukte tekst hier boven.
pi_53169815
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 12:58 schreef Bramito het volgende:
Maar dat mag ik toch vinden ? Ik was er overigens in de maanden september, oktober, november .. Waar ik woonde ? Vlakbij metrostation Canal. En nou niet meer boos zijn hé kulleke
  vrijdag 14 september 2007 @ 13:36:00 #295
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_53170602
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 13:02 schreef Hexley het volgende:
Heb even gekeken in het Spaanse Theorie boekje van 2007, en het klopte wat ik schreef.
Mocht je een Nederlandse hebben, weg gooien....
We lullen een beetje langs elkaar heen. Ik bedoel niet dat je geen gelijk hebt. Sterker nog ik ben het helemaal met je eens. Wat ik nu van jou begrijp (en dgt.es) mag je dus ook met A1 en 16 jaar op 125cc rijden. Hier werd mij verteld dat dat vanaf 18jr is. Ik had het even gevraagd aan m'n collega en die zei dat dat vanaf 18 jaar was dan. Ik geloofde hem natuurlijk want z'n vader heeft een rijschool

Maar het ging mij eigenlijk om het volgende:
Als je 125 CC wilt rijden en je hebt geen A of B rijbewijs moet je gewoon A1 halen. DIt kan interesant zijn want is erg makkelijk en relatief goedkoop.
quote:
El titula del B con antiguedad superior a 3 años puede conducir dentro del territorio national
motocicletas cuya conduccion autoriza el permiso de la clase A1
Dat had ik ook al begrepen(zie post) en dat doe ik dan ook regelmatig.

Ben je eigenlijk al begonnen met je rijbewijs hexley? Kan nooit moeilijk zijn in Calanda, toch?
Siesta & Fiesta!
  vrijdag 14 september 2007 @ 13:38:37 #296
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_53170675
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 13:07 schreef DutchieBre het volgende:

[..]

Maar dat mag ik toch vinden ? Ik was er overigens in de maanden september, oktober, november .. Waar ik woonde ? Vlakbij metrostation Canal. En nou niet meer boos zijn hé kulleke
Tuuruuuuulijk mag jij dat vinden! Ik ben ook niet boos hoor. Je mag het wel onderbouwen als je dat wilt, dat vinden wij nl. interessant. Ik ben wel blij dat je het zelf ook een beetje raar vindt.
Siesta & Fiesta!
  vrijdag 14 september 2007 @ 13:41:08 #297
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_53170748
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 13:02 schreef DAMH het volgende:

[..]

haha idd,, amsterdam is rustig na 5'en,, Madrid blijft maar doorgaan,,, dat is ook wat veel mensen zeggen,, dat Madrid leuk is, maar veels te druk voor vele, je moet er tegen kunnen...
Ik was het inderdaad naar 5 jaar wel zat. Je staat alleen maar in de file of ze jatten weer eens je geld in de metro. Erg leuk als je in je fase zit van 6x per week uitgaan maar daarna wordt het toch wel druk.
Siesta & Fiesta!
  vrijdag 14 september 2007 @ 13:49:24 #298
107792 Hexley
the Platypus
pi_53170960
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 13:36 schreef Bramito het volgende:

[..]

We lullen een beetje langs elkaar heen. Ik bedoel niet dat je geen gelijk hebt. Sterker nog ik ben het helemaal met je eens. Wat ik nu van jou begrijp (en dgt.es) mag je dus ook met A1 en 16 jaar op 125cc rijden. Hier werd mij verteld dat dat vanaf 18jr is. Ik had het even gevraagd aan m'n collega en die zei dat dat vanaf 18 jaar was dan. Ik geloofde hem natuurlijk want z'n vader heeft een rijschool

Maar het ging mij eigenlijk om het volgende:
Als je 125 CC wilt rijden en je hebt geen A of B rijbewijs moet je gewoon A1 halen. DIt kan interesant zijn want is erg makkelijk en relatief goedkoop.
[..]

Dat had ik ook al begrepen(zie post) en dat doe ik dan ook regelmatig.

Ben je eigenlijk al begonnen met je rijbewijs hexley? Kan nooit moeilijk zijn in Calanda, toch?
Uhm, als ik het goed heb...
Maar daar zegt het boekje niets over is de theorie voor A1 en A of B gewoon het zelfde.

Nou is dit niet echt een lekker auto rij dorpje...
Maar ze willen natuurlijk wel flink wat zebra's, stel stoplichten enzo... Dus mag je mooi naar Alcañiz.
En men doet er alles aan om je een overtreding te laten maken...
Je een straat in sturen waar je niet in mag,
kijken of je parkeerd waar ze willen en het dus niet mag enz. enz....

Nee in Nederland is het fijn.... Achteruit in parkeren....
  vrijdag 14 september 2007 @ 13:56:32 #299
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_53171152
En file parkeren! Dat doen ze hier ook niet zo gauw op een examen heb ik begrepen. maak je niet druk, je haalt het vast eerder dan ik.

En anders ga je gewoon op je 125cc
Siesta & Fiesta!
  vrijdag 14 september 2007 @ 14:12:07 #300
107792 Hexley
the Platypus
pi_53171635
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 13:41 schreef Bramito het volgende:

[..]

Je staat alleen maar in de file of ze jatten weer eens je geld in de metro.
Zekers net zo als de metro's in Barcelona, dat er van die tijden zijn dat er echt niemand meer in past...
En dan kun je wachten op de volgende, de volgende en met geluk pas je er met proppen dan in...
pi_53177019
Dan zal ik zelf wel het nieuwe topic openen, dan weet ik iig waar ie staat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')