Het programma van komend weekend:
Saturday, 04 August 2007
Inverness CT v Rangers, 12:30
De SPL trapt dus af in de noordelijkste plaats van de competitie: Inverness. De fusieclub mag het opnemen tegen de Rangers. Afgelopen jaren heeft Inverness zo nu en dan een stuntje kunnen uithalen en vorig jaar was helemaal geweldig voor de Highlanders toen van de 3 wedstrijden er twee gewonnen werden en de andere wedstrijd gelijk. Extra knap was het, omdat Inverness tweemaal moest afzakken naar Ibrox. Stiekem hoop ik weer op een stunt, zodat de feel good-factor bij de Huns weer weg gaat.
Dundee Utd v Aberdeen, 15:00
Een andere interessante wedstrijd op de openingsdag is Dundee United v Aberdeen oftewel de New Firm. Deze bijnaam kregen de clubs in de jaren’80, toen ze enkele malen de hegemonie van de Old Firm doorbraken door titels en bekers te pakken. Aberdeen won zelfs een Europa Cup in die jaren. De term New Firm is, met het wegzakken van beide clubs, ook wat verdwenen, maar toch blijft deze wedstrijd wat speciaals. Voor Aberdeen is het sowieso een belangrijke wedstrijd, aangezien zij weer een poging gaan doen om de top-3 binnen te dringen. Er is ook Nederlandse inbreng deze wedstrijd, met Karim Touzani in de verdediging en Jeffrey de Visscher op de vleugels. De 3e Nederlander, Dyron Daal, is verkocht aan St. Johnstone wat uitkomt in de First Division.
Gretna v Falkirk, 15:00
Een bijzondere wedstrijd, want Gretna trapt voor het eerst af in de SPL. Drie jaar geleden kwam de club nog uit in de Third Division, maar 3 promoties op rij, dankzij de miljoenen van Brooks Mileson bracht de club in het walhalla van het Schotse voetbal. Doordat er in eigen stadion maar 2000 man kunnen zitten is besloten om dit seizoen, totdat de verbouwingen klaar zijn, door te brengen in Fir Park (het stadion van Motherwell). Ik denk dat dit wel eens een heel moeilijk jaar kan worden voor de Gretna, aangezien ze nu zo’n 2 uur van de eigen stad af spelen. Voor Falkirk is het zaak om de lijn van vorig jaar door te trekken, toen ze samen met Hibs werden gezien als de best voetballende ploeg van de SPL. Nu met de Nederlander Aagjes erbij, moet dat helemaal lukken.
St Mirren v Motherwell, 15:00
Dit lijkt al vroeg een degradatiekraker te gaan worden. St. Mirren staat bij de bookies als dé favoriet om eruit te vliegen genoteerd en ook van Motherwell worden geen wonderen verwacht. St. Mirren speelt, zeer waarschijnlijk, zijn laatste jaar op het mooie Love Street en wil graag in het nieuwe stadion op het hoogste niveau spelen. Dat kan alleen maar door punten te pakken en het liefst tegen clubs die ook om de degradatie spelen. Daardoor zit er voor St. Mirren al flink wat druk op deze wedstrijd. Probleem is dat ze het zonder topscorder John Sutton (inderdaad de broer van, is vertrokken naar Engeland) en toptalent Kirk Broadfoot (naar de Rangers) moeten doen. Het zal dus erg lastig worden.
Sunday, 05 August 2007
Celtic v Kilmarnock, 14:00
Typisch dat Celtic, net als vorig jaar, mag openen tegen Kilmarnock. Hopelijk is het resultaat (4-1 voor de Bhoys) ook weer hetzelfde. Celtic heeft, net zoals de afgelopen 2 jaar, weer een enorm zwakke voorbereiding achter de rug. Toch ben ik met name over het middenveld erg te spreken, dat is het sterke punt voor de groen-witten. Voorin had ik graag een proven goalscorer naast Vennegoor gezien. Killen, McDonald, Riordan en Miller zijn dat zeker niet. Wat dat betreft had ik Boyd graag bij Celtic gezien. Voetballend gezien een drama, maar hij legt ze er makkelijk in. Kilmarnock is de afgelopen tijd met maar een ding bezig en dat is Naismith uit de klauwen van de Rangers houden, toch zal die deal een van de komende dagen wel rondkomen.
Monday, 06 August 2007
Hearts v Hibernian, 19:45
Mooi begin van het seizoen, meteen op de eerste dag beginnen met de geladen derby van Edinburgh. Hibs is de afgelopen seizoenen zo afgeroomd dat zwartkijkers vrezen dat de club moet uitkijken voor de onderste plekken. Op zich is het ook niet mis, want ze verloren Thomson (naar de Rangers) in de winterstop, grote vedette Brown (Celtic) deze zomer, evenals het spitsenduo Chris Killen (Celtic) en Ivan Sproule (Bristol City). Komt nog bij dat vandaag bekend is geworden dat het verdedigende talent Steven Whittaker in de belangstelling staat van Blackburn en Middlesbrough. De kans is dus groot dat hij ook vertrekt. Bij Hearts is het niet veel beter met de uitgaande transfers, maar daar halen ze zo nu en dan nog iets terug. Over deze wedstrijd is dus weinig te zeggen, aangezien ze beide met een vrij nieuwe ploeg gaan spelen. Toch zullen de bookies, en ik, hun geld op Hearts zetten. Ik denk alleen niet dat ze een rol van betekenis gaan spelen in de titelstrijd. Die zal wel weer, zoals vanouds, tussen de Old Firm gaan.