Textverwerkenquote:Op donderdag 31 mei 2007 22:12 schreef RecomServ het volgende:
belangrijke vraag....
Wat ben je van plan om met je nieuwe systeem te gaan doen?
Neen, SLI ben ik inderdaad niet van plan te gebruiken. Tegen de tijd dat ik m'n kaart ga vervangen heeft een sli-opstelling met m'n oude toch weinig meerwaarde gok ik zo.quote:Op donderdag 31 mei 2007 22:15 schreef Danny het volgende:
je zou ipv voor de gtx voor de 640Mb GTS versie van de 8800 kunnen gaan? Daarmee spaar je ongeveer 200 euro uit, maar qua performance zou ik me weinig druk maken. Buiten dat je sneller geneigd zal zijn een kaart van 300 euro te vervangen over anderhalf of twee jaar dan een kaart van dik 500 euro en beiden zullen dan al ernstig verouderd zijn. Zou me zelf niet blind staren op de GTX iig.
Verder zou je qua performance nog wat kunnen winnen met een intel p35 chipset ipv de nforce. SLI gebruik je zo te zien toch niet en het snellere geheugen kan wel een leuke boost geven.
Dat snap ik.quote:Op donderdag 31 mei 2007 22:17 schreef Adfundum het volgende:
Heb je al een behuizing, cardreader, cooler, windows en dergelijke? Anders komt er nog wat bij...
quote:Op donderdag 31 mei 2007 22:26 schreef nzw het volgende:
20 euro?quote:mijn HD is 20![]()
niet eens, gigabitequote:Op donderdag 31 mei 2007 22:31 schreef Daklem het volgende:
[..]
Harde schijf 2 x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB EUR 139,50
Op zich veel te veel HD ruimte aangezien ik weinig download, maar ik gok dat ik daar weinig "winst" op van kan maken, iig niet van belang in deze discussie.
[..]
20 euro?![]()
Intel komt eind juli met een prijsverlaging voor haar processoren en tevens met een nieuwe lijn dual en quad core cpu's voor ongeveer dezelfde prijzen als de cpu lijn van nu, misschien dat je daar nog op kan wachten als je geen haast hebt...quote:Op donderdag 31 mei 2007 22:03 schreef dikkedorus het volgende:
Dit lijkt me wel "in orde":Processor Intel Core 2 Duo E6600 EUR 198,90
Geheugen Kingston 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 EUR 118,68
Geluidskaart Creative X-Fi Xtreme Gamer EUR 67,82
Harde schijf 2 x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB EUR 139,50
Dvd-brander NEC AD-7170S 18x EUR 29,15
Een gigabyte of asus P35 moederbord heb je al vanaf 120 euro en ze ondersteunen de nieuwe cpu's + zijn sneller.quote:Moederbord Asus P5N32-E SLI EUR 159,67
Videokaart Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3 EUR 508,90
Voeding Tagan TG700-U25, 700W (EPS12V 2.9) EUR 164,-
Vraag is dus eigenlijk, waar kan ik het beste nog wat op "inkrimpen". Mijn budget zou dit misschien net trekken, maar ik heb liever ook nog wat geld over voor nieuwe tobo/muis etc.
AMD is fors trager dan de core2duo's, met name in gamesbenchmarks. Als je echt wil besparen kan het wel, maar dan nog heb je in weze een snellere processor als je de traagste core2duo neemt dan wanneer je de snelste X2 neemt. Maar als je geld moet besparen is het idd een optie.quote:Op donderdag 31 mei 2007 22:32 schreef Palomar het volgende:
Je zou ook ook een AMD X2 systeem kunnen overwegen. Is misschien in de benchmarks ietsje langzamer dan een gelijkwaardige Core2Duo, maar volgens mij is dat verschil in de praktijk maar erg minimaal. Vooral als je een hele snelle X2 neemt die nog steeds veel goedkoper is dan die C2D. Moederbord voor AMD is ook veel goedkoper (voor 75 euro heb je een hele nette), waardoor je systeem een stuk goedkoper kan.
als je een beetje wil gamen dan wil je niet processorkracht kwijt zijn aan je geluid en dan is een losse geluidskaart wel gewenst.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 19:51 schreef mgerben het volgende:
Geluidskaart... Elk moederbord heeft geluid on-board. Koop je hem omdat je hem nodig hebt of omdat je er van gehoord hebt?
Ondersteunen de spellen die jij wilt spelen ook 7.1 geluid? Waarschijnlijk niet... en diverse moederborden ondersteunen vrolijk 5.1 onboard. Die geweldige ruisverhouding en bladibla merk je echt niet als je naar MP3s luisters met een zoemende PC op de achtergrond. Laat die 67 euro in je zak zitten!
een beetje inspanning met een game en je kaart en processor gaan best wel wat power gebruiken. Wat dat betreft kun je beter teveel hebben dan te weinig.quote:Voediing? Halloo, hoeveel heb je helemaal nodig? Meer is niet persé beter. Je computer gaat echt niet harder lopen als je er een grotere voeding in zet.
In raid striping gaat 'ie wel degelijk harder lopen. Lezen en schrijven gaat flink sneller in dat geval.quote:2 harddisks. Je geeft zelf al aan dat je die niet nodig hebt. Waarom maak je er dan niet één harddisk van?
Tegen de tijd dat die vol is, zijn de harddisks twee keer zo groot voor de helft van het geld. Dat is veel voordeliger dan nu een harddisk te kopen terwijl je weet dat die het komende jaar ongebruikt blijft. Ook hier geldt: Van een extra harddisk in je computer die niet gebruikt wordt gaat je computer niet harder lopen.
je bespaart wel, maar wel degelijk ten koste van performance.quote:Dus: neem een standaard geluidskaart en standaard voeding, schaf de onnodige HD niet aan; en je hebt 200,- bespaard zonder in te boeten op de performance van je systeem.
De Gigabyte GA-965P-DS3, P965 is natuurlijk met de P965 chipset. De GigaByte GA-P35-DS3P, P35 is de nieuwe versie dus met p35 chipset.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 20:28 schreef Norbertus007 het volgende:
Moederbord
Ik zou kijken naar een nieuw p35 moederbord. Bijv. de Gigabyte GA-965P-DS3, P965 rond de 100E. Of de GigaByte GA-P35-DS3P, P35, deze is rond de 130 euro. Heeft nieuwe intel chipset aan boord en ondersteuning voor ddr3.
Ik heb echt geen zin om alles op te gaan snorren op allerlei sites, misschien nog 1 andere leverancier erbij, heb je (of iemand anders) nog een goede tip?quote:Op vrijdag 1 juni 2007 20:37 schreef Patjakker het volgende:
Ik zou overigens niet alles bij Alternate halen, vindt ze best prijzig geworden.
quote:Op donderdag 31 mei 2007 22:48 schreef Danny het volgende:
[..]
AMD is fors trager dan de core2duo's, met name in gamesbenchmarks. Als je echt wil besparen kan het wel, maar dan nog heb je in weze een snellere processor als je de traagste core2duo neemt dan wanneer je de snelste X2 neemt. Maar als je geld moet besparen is het idd een optie.
Wanneer je het hebt over het high-end segment heb je gelijk.quote:Op donderdag 31 mei 2007 22:55 schreef NiteSpeed het volgende:
AMD aanraden? Nu? Doe maar niet. Intel is nu veel beter, en dat zeg ik als ware AMD fan.
Kun je aangeven hoeveel processorkracht dat kost dan?quote:Op vrijdag 1 juni 2007 19:56 schreef Danny het volgende:
[..]
als je een beetje wil gamen dan wil je niet processorkracht kwijt zijn aan je geluid en dan is een losse geluidskaart wel gewenst.
Ja, geen enkele PC zal slechter gaan lopen als je er een superdure voeding in hangt. De vraag is of het noodzakelijk is of 'nice to have'.quote:een beetje inspanning met een game en je kaart en processor gaan best wel wat power gebruiken. Wat dat betreft kun je beter teveel hebben dan te weinig.
Je fouten-risico gaat ook omhoog. Als mijn data op één HD staat en hij gaat kapot, ben ik het kwijt.quote:In raid striping gaat 'ie wel degelijk harder lopen. Lezen en schrijven gaat flink sneller in dat geval.
Welles nietes: Wat betreft het geluid ben ik zeer geinteresseerd of je dat in getallen kunt benoemen.quote:je bespaart wel, maar wel degelijk ten koste van performance.
Je hebt het over een snelle opstartschijf en dan raad je de eerste generatie raptors aan?quote:Op zaterdag 2 juni 2007 16:43 schreef Flashwin het volgende:
High End Systeem? Neem dan een WD Raptor als opstartschijf. Zijn behoorlijk prijzig, maar de 34 gig als opstartschijf is perfect.
GTX heeft duidelijk betere prestaties dan GTS. De beste is toch wel de Sparkle Calibre..hele goede strakke koeler.
Voeding een Antec. Beste merk.
Als je niet gaat overklokken moet je idd voor de laagste CAS latency gaan. Je hebt niks aan 400mhz aangezien je fsb 266mhz is..die 533 van GEIL is perfect.
Behuizing..Antec Nine Hundred of P18x. De eerste is vooral gericht op koeling en wordt gepresenteerd als gaming case..de 2de is vooral strak..meer design.
CPU koeling. Zalman 9700 is het strakste..volledig koper met blauwe led, echt een mooi ding om in je pc te hebben. De Scythe Infinity is als beste getest, heeft stressed de laagste temperaturen . Maar aangezien je njiet gaat overklokken zou het niet zo veel uitmaken. Ik heb zelf de Zalman en ben er zeer tevreden over.
Als je van muziek houdt zou ik de Creative X-fi music halen. Echt subliem geluid.
Succes met je aankoop
Nog altijd sneller dan 99% van de andere harde schijven, bijdehandjequote:Op zaterdag 2 juni 2007 16:46 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Je hebt het over een snelle opstartschijf en dan raad je de eerste generatie raptors aan?
Dat valt tegenwoordig ook wel mee.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 16:47 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Nog altijd sneller dan 99% van de andere harde schijven, bijdehandje![]()
In-game is HD-snelheid totaal niet belangrijk, dan spendeer ik m'n geld liever andersquote:Op zaterdag 2 juni 2007 16:43 schreef Flashwin het volgende:
High End Systeem? Neem dan een WD Raptor als opstartschijf. Zijn behoorlijk prijzig, maar de 34 gig als opstartschijf is perfect.
Heb je het nou over een kaart of een koeling? Ik weet dat een 8800 GTX beter is, maar ook veel duurder.quote:GTX heeft duidelijk betere prestaties dan GTS. De beste is toch wel de Sparkle Calibre..hele goede strakke koeler.
Vandaar ook de Antec voeding in m'n specsquote:Voeding een Antec. Beste merk.
Dacht ik al, hoewel m'n FSB dan altijd nog op 1066 draait, niet op 266. Tis geen P2quote:Als je niet gaat overklokken moet je idd voor de laagste CAS latency gaan. Je hebt niks aan 400mhz aangezien je fsb 266mhz is..die 533 van GEIL is perfect.
Nine Hundred heeft die fugly pimpglaasjes, ik ga de P18x nog belijkenquote:Behuizing..Antec Nine Hundred of P18x. De eerste is vooral gericht op koeling en wordt gepresenteerd als gaming case..de 2de is vooral strak..meer design.
Ik heb verschillende Zalmans gehad, en dat was eigenlijk altijd een teleurstelling qua geluid en prestatiesquote:CPU koeling. Zalman 9700 is het strakste..volledig koper met blauwe led, echt een mooi ding om in je pc te hebben. De Scythe Infinity is als beste getest, heeft stressed de laagste temperaturen . Maar aangezien je njiet gaat overklokken zou het niet zo veel uitmaken. Ik heb zelf de Zalman en ben er zeer tevreden over.
Ik speel echt never nooit MP3tjes.quote:Als je van muziek houdt zou ik de Creative X-fi music halen. Echt subliem geluid.
Bedankt voor je tips.quote:Succes met je aankoop
Over de kaart, de Calibre is de enige met een deugdelijke stockkoeler, dat bedoelde ik. Elk ander merk heeft er een gaar ding op zitten..stressed temps van 80 graden zijn eerder regel dan uitzonderingquote:Op zaterdag 2 juni 2007 17:18 schreef dikkedorus het volgende:
Heb je het nou over een kaart of een koeling? Ik weet dat een 8800 GTX beter is, maar ook veel duurder.
quote:Dacht ik al, hoewel m'n FSB dan altijd nog op 1066 draait, niet op 266. Tis geen P2![]()
[..]
Nee ik had het ook fout. Standaard loopt de fsb op 266 met een multiplier van 9. (=2,4Ghz)quote:Op zaterdag 2 juni 2007 17:40 schreef dikkedorus het volgende:
Draait een 1066 FPS dan stiekem op een fysieke 266. That's new info for me.
Volgens mij is het zo dat m'n FSB op 1066 draait, en m'n geheugen op 533 op beide flanken = 1066.
Maar ik kan het fout hebben.
Kijk even bij www.informatique.nl, die hebben veel uit voorraad leverbaar en realtime voorraadbeheer, dus je ziet meteen waar je aan toe bent. Ik bestel er af en toe dingen die ze op voorraad hebben en dat gaat bijzonder snel, binnen 48 uur in huis bij vooruitbetaling of rembours.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 10:12 schreef dikkedorus het volgende:
Salland lijkt over het algemeen de beste deal te hebben, en een leuke levertijd
Ik zit nu dus nog te zoeken naar een mobo, een casing en evt een extra fan indien nodig.
Eerst maar de mobo, op salland hebben ze we veel P35 mobo's, maar vaak met een maand levertijd, en daar heb ik geen zin in.
Ik heb deze gevonden:Asus Moederbord P5K. - EUR 123,76
P35, zonder SLI maar verder lijkt het wel compatible met de rest van de onderdelen. Iemand nog ideeen, tips?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |