abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49931209
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:01 schreef wijsneus het volgende:

[..]

Dat is dogma - er is geen wetenschappelijk bewijs voor deze stelling.
Jongen leer eens een keer wat erboven stond. We hebben het ook over die beginselen wat jij dogma noemt!
---o---
pi_49931241
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:20 schreef Modus het volgende:

[..]

a. Dat heeft een profeet gezegd.
b. Dat staat in een heilig boek.

.
Aha, "wij van WC-eend adviseren WC-eend"
pi_49931317
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 15:22 schreef mariox het volgende:

[..]

O wat dacht je dat de big bang was dan?
[..]
Ik dacht al, wanneer komt die oerknal weer es voorbij.
pi_49931374
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:16 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat?
Is het niet logisch dat zij die eigenschappen moeten hebben?
---o---
pi_49931384
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:19 schreef Masterix het volgende:

[..]

Ik meende te zien dat daarmee allang gehakt gemaakt was: met zowel de feiten als de manier van redeneren.
Je plaatst (vind ik) artikelen die details "wetenschappelijk" in twijfel trekken (met aanhalingstekentjes want voor mij werrken de artikelen teveel naar een vooringenomen conclusie toe om wetenschappelijk te zijn. Ze lijken het alleen).
Wat ik bedoel: de wetenschappelijke methode genereert een overdaad aan gegevens die evolutie meer dan aannemelijk maken. En soms, heel soms, genereert het ook (tijdelijke) twijfel erover.
Dat zie jij blijkbaar niet zo dus.
Die texten van de noorderlicht site zijn gebaseerd op onderzoeken die in bladen als nature gepubliceerd worden. Is het nou nog niet goed genoeg??
Ik zie juist dat er steeds meer ontdekt wordt wat creatie ondersteunt. De mechanismen om variatie te creeren bijvoorbeeld, en om bepaalde eigenschappen dan weer wel, dan weer niet de kop op te laten steken als de omgeving daar om vraagt, in tegenstelling tot allerlei rare mutaties die hierin een rol zouden spelen. Ook het feit dat alle hondenrassen praktisch genetisch identiek zijn spreekt 100% voor creatie ipv evolutie. Een deense dog zal geen seks meer hebben met een chihuahua maar blijkbaar behoren ze toch gewoon nog steeds tot dezelfde soort. Dat soort ontdekkingen maakt juist gehakt van algemeen geaccepteerde opvattingen over mutaties en soorten. Veel gaat er gewoon rechtstreeks tegenin, dus waarom zou ik dan krampachtig vast willen houden aan evolutie?

Ook een van de belangrijkste punten is waar alle genen vandaan moeten komen. Ik heb daar nog nooit een serieus antwoord op gehad. Het enige excuus is dat je dat niet meer kan achterhalen, is te lang geleden, maar blijkbaar zijn ze toch zo geevolueerd want we treffen ze aan. Zo lust ik er ook nog wel een paar.
quote:
Ik bedoel eigenlijk: gaat het je om de methode, of om de uitkomst? Om wetenschap of levensbeschouwing?

(achter mijn vraag zit het vermoeden dat je lijkt te willen dat de wetenschap op dezelfde conclusie uitkomt als (jouw interpretatie van) de bijbel: het leven is geschapen. Velen wezen je erop dat (idealiter) wetenschap gestuurd wordt door emperie en de wetenschappelijke methode. Daaruit volgt een conclusie, uitkomst. Dat is wetenschap.
Beginnen met een conclusie, uit iets anders dan wetenschap, en dat wetenschappelijk (proberen te) onderbouwen, is geen wetenschap bedrijven, maar wetenschap gebruiken voor een in feite levensbeschouwelijk doel)
In deze discussie gaat het natuurlijk om de uitkomst, dat zie je toch al aan de TT. Bij de meeste onderzoeken is het nu ook zo dat het uitgangspunt evolutie is, dat is het heersende paradigma, dus zeggen dat je niet vanuit creationistisch oogpunt onderzoek mag doen vind ik onzin. Maar dit punt is al behandeld.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 30-05-2007 16:37:37 ]
pi_49931408
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:27 schreef mariox het volgende:

[..]

Is het niet logisch dat zij die eigenschappen moeten hebben?
Dat is geen antwoord op de vraag. Hoe weet jij dat profeten deze eigenschappen hebben?
pi_49931420
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:24 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Aha, "wij van WC-eend adviseren WC-eend"
Heel erg intelligent om een op sarcastische opmerking te reageren van een atheist.
---o---
pi_49931436
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:28 schreef mariox het volgende:

[..]

Heel erg intelligent om een op sarcastische opmerking te reageren van een atheist.
Dank je, moslim.
pi_49931439
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:12 schreef mariox het volgende:

[..]

Profeten komen met 5 eigenschappen zoals:

1) Sidq (waarheid spreken); dat wil zeggen dat alles wat ze zeggen, doen of denken overeen komt met de werkelijkheid en het wezen van de zaak, zodat uit hen volstrekt geen leugen voorkomt. Ze waren, zowel voor als na hun profeetschap, oprecht in hun woorden, handelen, denken en intentie. Als ze niet alleen maar de waarheid spraken dan zouden ze niet overtuigend overkomen bij de mensen aan wie ze een boodschap brachten. Ze hebben noch voor noch na hun profeetschap gelogen (Maryam (19)/41).

2) Amanah (betrouwbaar); dat wil zeggen dat alles van hen, uiterlijk en innerlijk, behoed is tegen het vallen in datgene dat God , Die hen verkoren heeft boven alle andere schepselen, niet behaagt. Ze waren, zowel voor als na hun profeetschap, op alle gebieden betrouwbaar (Aal-i Imraan (3)/161). Ze waren trouw in het onderhouden van hun Shari`ah.

3) Tabliegh (overbrenging); dat wil zeggen dat zij op de beste en juiste wijze de mensen verkondigen alles wat God hun bevolen heeft, zodat zij daarvan niets verbergen, toevoegen of weghalen (Maa`idah (5)/67). Het is niet mogelijk dat profeten hun boodschap niet volledig hebben verkondigd.

4) Fataanah (scherpzinnigheid); dat wil zeggen dat zij de volmaakte schepselen zijn in scherpzinnigheid in het begrip en in het weerleggen van tegenstanders. Het is ondenkbaar dat profeten dom of verstandelijk gehandicapt konden zijn.

5) `Ismah (vrij van zondes en slechtheden); dat wil zeggen dat zij vanaf hun geboorte onder God's controle en opvoeding stonden en dat God ze behoedde voor alle zondes en slechtheden, die hun boodschap in discrediet hadden kunnen brengen (Taahaa (20)/39 en Anbiyaa' (21)/73),.

En als je bijvoorbeeld hun leven bestudeerd zul je zien dat ze geen enkel eigenschap hebben overtreden.
Volgens mij scoort Mohammed op alle vijf punten een enorme onvoldoende...

Maar ik ervaar waarheid uiteraard volstrekt anders als de islam doet, en het grootste probleem heb ik met punt vijf: in mijn ogen, en ik heb zeer vrome levensbeschrijvingen van hen gelezen, was Mohammed een volstrekt immorele man.

Ik vind het vreemde criteria voor profetschap, maar daarnaast: zelfs volgens deze criteria zou ik dezelfde conclusie trekken over Mohammed: geen profeet.

Komt natuurlijk omdat ik een volstrekt andere moraal en werkelijkheidsopvating heb. Onder andere..
"thats a pile of goatshit what you're saying mister master...and a large pile too" schreef Burakius die maandagmorgen
pi_49931659
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Die texten van de noorderlicht site zijn gebaseerd op onderzoeken die in bladen als nature gepubliceerd worden. Is het nou nog niet goed genoeg??
Ik zie juist dat er steeds meer ontdekt wordt wat creatie ondersteunt. De mechanismen om variatie te creeren bijvoorbeeld, en om bepaalde eigenschappen dan weer wel, dan weer niet de kop op te laten steken als de omgeving daar om vraagt, in tegenstelling tot allerlei rare mutaties die hierin een rol zouden spelen. Ook het feit dat alle hondenrassen praktisch genetisch identiek zijn spreekt 100% voor creatie ipv evolutie. Een deense dog zal geen seks meer hebben met een chihuahua maar blijkbaar behoren ze toch gewoon nog steeds tot dezelfde soort. Dat soort ontdekkingen maakt juist gehakt van algemeen geaccepteerde opvattingen over mutaties en soorten.
Serieus: ik vind het onbegrijpelijk dat jij deze conclusie eruit trekt: ik zie nergens iets in die artikelen behalve wat opmerkingen over evolutionaire bijzonderheidjes en beschrijvingen van deelmechanismen.
Ik heb geen detail gezien dat creationisme ondersteund. Echt niet.
quote:
In deze discussie gaat het natuurlijk om de uitkomst, dat zie je toch al aan de TT. Bij de meeste onderzoeken is het nu ook zo dat het uitgangspunt evolutie is, dat is het heersende paradigma, dus zeggen dat je niet vanuit creationistisch oogpunt onderzoek mag doen vind ik onzin. Maar dit punt is al behandeld.
Het mag wel, maar dan heet het geen wetenschap.
"thats a pile of goatshit what you're saying mister master...and a large pile too" schreef Burakius die maandagmorgen
pi_49931758
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik zie juist dat er steeds meer ontdekt wordt wat creatie ondersteunt. De mechanismen om variatie te creeren bijvoorbeeld, en om bepaalde eigenschappen dan weer wel, dan weer niet de kop op te laten steken als de omgeving daar om vraagt, in tegenstelling tot allerlei rare mutaties die hierin een rol zouden spelen. Ook het feit dat alle hondenrassen praktisch genetisch identiek zijn spreekt 100% voor creatie ipv evolutie. Een deense dog zal geen seks meer hebben met een chihuahua maar blijkbaar behoren ze toch gewoon nog steeds tot dezelfde soort. Dat soort ontdekkingen maakt juist gehakt van algemeen geaccepteerde opvattingen over mutaties en soorten. Veel gaat er gewoon rechtstreeks tegenin, dus waarom zou ik dan krampachtig vast willen houden aan evolutie?
Nogmaals: waarom denk je dat een theorie statisch is? Er worden nieuwe dingen ontdekt waardoor een theorie wordt uitgebreid. In de artikelen waarover jij spreekt wordt de theorie op geen enkele manier tegengesproken, alleen gingen dingen wat anders dan ze zouden verwachten. Dan nog ging het om genmutaties en genen die gewoon doorgegeven bleven. Die dingen zijn nu juist geleerd.

Ik snap echt niet waarom een kleine aanpassing meteen wordt aangegrepen om te zeggen: zie je wel, evolutie klopt niet! Dus moet het door God gemaakt zijn!! En wat voor bewijzen zijn daarvoor eigenlijk? Op wat oude boekjes na, geen.
Niks mis mee!
pi_49931790
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:35 schreef Masterix het volgende:

[..]

Serieus: ik vind het onbegrijpelijk dat jij deze conclusie eruit trekt: ik zie nergens iets in die artikelen behalve wat opmerkingen over evolutionaire bijzonderheidjes en beschrijvingen van deelmechanismen.
Ik heb geen detail gezien dat creationisme ondersteund. Echt niet.
Weet je uberhaupt wat creationisme inhoudt dan?
pi_49931854
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:37 schreef Frits het volgende:

[..]

Nogmaals: waarom denk je dat een theorie statisch is? Er worden nieuwe dingen ontdekt waardoor een theorie wordt uitgebreid. In de artikelen waarover jij spreekt wordt de theorie op geen enkele manier tegengesproken, alleen gingen dingen wat anders dan ze zouden verwachten. Dan nog ging het om genmutaties en genen die gewoon doorgegeven bleven. Die dingen zijn nu juist geleerd.
Ik denk niet dat een theorie statisch is, maar alle hondenrassen genetisch hetzelfde is toch echt iets wat totaal niet overeenkomt met de evolutietheorie hoor. Die enorme verschillen zouden het resultaat moeten zijn van omomkeerbare mutaties.
Maar denk nou eens na, creatie zegt dat alle dieren naar hun aard voortbrengen. Als al die verschillende honden eigenlijk gewoon hetzelfde zijn, zou dat dan niet met alle dier'soorten' zo kunnen zijn? Bij ijsberen en bruine beren was geloof ik ook al aangetoond dat ze praktisch hetzelfde zijn. Evolutietheorie zegt 'verschillend geevolueerde beren door mutaties!', creatie zegt 'variatie, maar zelfde diersoort'. En dat is precies wat we aantreffen. Ik ben er van overtuigd dat hoe meer genetisch onderzoek er wordt gedaan hoe meer dit soort dingen naar boven zullen komen.

[ Bericht 13% gewijzigd door Ali_Kannibali op 30-05-2007 16:45:25 ]
pi_49932138
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:28 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord op de vraag. Hoe weet jij dat profeten deze eigenschappen hebben?
Als je hun levens naleest kom je tot de conclusie dat zij deze eigenschappen hebben.
---o---
pi_49932177
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Robert Pennock's Tower of Babel geeft wel een aardig overzicht van de ontwikkeling van het creationisme in de loop der jaren.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 30 mei 2007 @ 16:49:23 #66
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_49932218
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:23 schreef mariox het volgende:

[..]

Jongen leer eens een keer wat erboven stond. We hebben het ook over die beginselen wat jij dogma noemt!
Dan nog is er geen wetenschappelijk bewijs voor je stelling.
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_49932238
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:29 schreef Masterix het volgende:

[..]

Volgens mij scoort Mohammed op alle vijf punten een enorme onvoldoende...

Maar ik ervaar waarheid uiteraard volstrekt anders als de islam doet, en het grootste probleem heb ik met punt vijf: in mijn ogen, en ik heb zeer vrome levensbeschrijvingen van hen gelezen, was Mohammed een volstrekt immorele man.

Ik vind het vreemde criteria voor profetschap, maar daarnaast: zelfs volgens deze criteria zou ik dezelfde conclusie trekken over Mohammed: geen profeet.

Komt natuurlijk omdat ik een volstrekt andere moraal en werkelijkheidsopvating heb. Onder andere..
Heeft niks te maken opvattingen. Kan je mij een voorval geven waarin hij heeft gelogen?
---o---
pi_49932269
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:49 schreef wijsneus het volgende:

[..]

Dan nog is er geen wetenschappelijk bewijs voor je stelling.
Wie heeft er over bewijs en stellingen???? Lees eens wat ik toen heb geschreven!
---o---
pi_49932282
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zeker: onder andere dankzij een gestrenge gereformeerde opvoeding ende vorming.
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik denk niet dat een theorie statisch is, maar alle hondenrassen genetisch hetzelfde is toch echt iets wat totaal niet overeenkomt met de evolutietheorie hoor. Die enorme verschillen zouden het resultaat moeten zijn van omomkeerbare mutaties.
Dat is juist niet wat het artikel zegt. Het is een verslag van wat met tegenkwam bij het beschrijiven van het genoom van De Hond. Hoe kleine gemetische veranderingen grote of duidelijk zichtbare gevolgen hebbenL fylogenese dus en daarmee onderbouwing van evolutie.

We lezen zelfs zo'n artikel blijkbaar geheel anders...
  woensdag 30 mei 2007 @ 16:54:46 #70
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_49932387
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:18 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dus voor jou is de atheïst per definitie intelligenter?
Ik heb er een beetje moeite mee dat te zeggen. Om even het voorbeeld van gelovige wetenschappers te nemen: je hebt excellente, gelovige wetenschappers die op een gebied dat niet conflicteert met hun geloof, uitstekend wetenschap kunnen bedrijven.

Maar ik denk dat het ook afhangt van hoe je 'geloof' interpreteert. Als een wetenschapper gelovig is, zou je hem moeten vragen wát hij precies gelooft.
Als hij zegt te geloven dat zijn god de enige ware god is, dat hijzelf uitverkoren is en dat alle andere religies het mis hebben, schat ik die wetenschapper niet erg hoog in, nee.
Niet meer actief op Fok!
pi_49932446
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:47 schreef mariox het volgende:

[..]

Als je hun levens naleest kom je tot de conclusie dat zij deze eigenschappen hebben.
Hoe weet jij dat deze eigenschappen eigen zijn aan profeten? Je draait in een cirkel:
1) Profeten hebben eigenschap A, B en C
2) A, B en C zijn profetische eigenschappen omdat de profeten uit (1) deze eigenschappen hebben

Zo ken ik er nog een paar . Mijn vraag is: hoe weet jij dat A, B en C eigenschappen van profeten zijn?
pi_49932462
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:54 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik heb er een beetje moeite mee dat te zeggen. Om even het voorbeeld van gelovige wetenschappers te nemen: je hebt excellente, gelovige wetenschappers die op een gebied dat niet conflicteert met hun geloof, uitstekend wetenschap kunnen bedrijven.

Maar ik denk dat het ook afhangt van hoe je 'geloof' interpreteert. Als een wetenschapper gelovig is, zou je hem moeten vragen wát hij precies gelooft.
Als hij zegt te geloven dat zijn god de enige ware god is, dat hijzelf uitverkoren is en dat alle andere religies het mis hebben, schat ik die wetenschapper niet erg hoog in, nee.
Ik begreep je verkeerd.
  woensdag 30 mei 2007 @ 16:57:22 #73
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_49932468
quote:
Fout, al hetgeen wat leeft is in een keer gecreeerd.
Voor deze stelling is geen wetenschappelijk bewijs. Voor evolutie is wel wetenschappelijk bewijs. De gelovige trekt conclusies op basis van dogma, niet op basis van bewijs.

(we praten een beetje langs elkaar heen mischien NOFI mariox...)
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_49932503
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:51 schreef Masterix het volgende:

[..]

Zeker: onder andere dankzij een gestrenge gereformeerde opvoeding ende vorming.
[..]

Dat is juist niet wat het artikel zegt. Het is een verslag van wat met tegenkwam bij het beschrijiven van het genoom van De Hond. Hoe kleine gemetische veranderingen grote of duidelijk zichtbare gevolgen hebbenL fylogenese dus en daarmee onderbouwing van evolutie.

We lezen zelfs zo'n artikel blijkbaar geheel anders...
Inderdaad, kleine verschillen in genen kunnen al enorme gevolgen in 'uiterlijk' hebben. Met ijsberen en bruine beren: het lijkt mij dat er maar enkele genen zijn gemuteerd bij deze beren. In ieder geval het gen wat de kleur bepaald. En dat is ook niet gek, een bruine beer in een ijslandschap zou het veel slechter doen dan een ijsbeer met een witte vacht. Door die mutatie is de beer veel beter gaan presteren, wat inhoudt dat hij zich veel meer kan voortplanten. Ziehier de 'creatie' van een nieuwe beersoort, met wat kleine genetische afwijkingen.
Niks mis mee!
pi_49932541
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:57 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat deze eigenschappen eigen zijn aan profeten?
Omdat die eigenschappen dan helemaal uitsluiten dat iemand een charlatan is. Het is dus een waterdicht systeem waarop je iemand kan toetsen.
---o---
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')