Je hoeft geen theologie te studeren om God te leren kennen. Dat is het mooie. Je kan God op 3 manieren leren kennen:quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:33 schreef Viking84 het volgende:
[..]
je hebt ook geen theologie gestudeerd en toch denk je alles van god te weten.
4. door je gewoon open te stellen voor Hemquote:Op woensdag 30 mei 2007 15:39 schreef mariox het volgende:
[..]
Je hoeft geen theologie te studeren om God te leren kennen. Dat is het mooie. Je kan God op 3 manieren leren kennen:
1) Heilige boeken
2) Profeten
3) Door het heelal te bestuderen.
Hoe beslis je dat heilige boeken heilih zijn en dat profeten profeten zijn? Ik bedoel, ik kan ook wel zeggen dat Roodkapje een profeet en de GVR een heilig boek is.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:39 schreef mariox het volgende:
[..]
Je hoeft geen theologie te studeren om God te leren kennen. Dat is het mooie. Je kan God op 3 manieren leren kennen:
1) Heilige boeken
2) Profeten
3) Door het heelal te bestuderen.
Dan doe je tda toch, voor iedereen is dat toch anders? Mohammed is voor 1,5 miljard moslims, bahai en Ahmaddiya wel een profeet terwijl voor rest van de wereldbevolking hij dat niet is, is en ligt voor iedereen weer anders.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:43 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Hoe beslis je dat heilige boeken heilih zijn en dat profeten profeten zijn? Ik bedoel, ik kan ook wel zeggen dat Roodkapje een profeet en de GVR een heilig boek is.
Zoiets heb ik ook.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik vind het wel prettig dat alles lekker door elkaar kan lopen eigenlijk. Hoef je je niet zo strict aan gezette regeltjes te houden.
Omdat de profeten met "papieren" komen waarin de stempel staat van God ;-)quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:43 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Hoe beslis je dat heilige boeken heilih zijn en dat profeten profeten zijn? Ik bedoel, ik kan ook wel zeggen dat Roodkapje een profeet en de GVR een heilig boek is.
Dit geld voor alle 3 de methoden. Maar open staan zonder enig onderzoek, lezen of nadenken gaat je denk ik niet helemaal lukken.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:42 schreef teamlead het volgende:
[..]
4. door je gewoon open te stellen voor Hem
Volgens mij niet hoor....quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:45 schreef mariox het volgende:
[..]
Omdat de profeten met "papieren" komen waarin de stempel staat van God ;-)
Heb ik je al eerder verteld hoe je dat kan weten.
jou wel kennelijk, want als je je verstand gebruikt kun je onmogelijk bij god uitkomen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:46 schreef mariox het volgende:
[..]
Dit geld voor alle 3 de methoden. Maar open staan zonder enig onderzoek, lezen of nadenken gaat je denk ik niet helemaal lukken.
Niet, ik heb enkele artikelen gepost die er rechtstreeks tegenin lijken te gaan. Recente onderzoeken binnen de genetica zie ik meer mijn punten bevestigen dan die van de evolutietheorie.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:45 schreef Masterix het volgende:
[..]
Zoiets heb ik ook.
Toch zit ik te denken hoe ik jou nu ertoe kan verleiden het één en ander van een iets grotere afstand te bekijken en je wat meer te laten vertellen over waarom je de evolutie theorie wil bestrijden... in plaats van hoe je dat denkt te kunnen doen.
De L van .evensbeschouwing dus.
Zoals Haushofer volgens mij terecht opmerkte: eigenlijk ziet het er njiet uit of je op werkelijk wetenschappelijke gronden tegen de evolutietheorie gekant bent.
Het oogt alsof je weerstand in werkelijkheid met je religieuze overtuiging te maken heeft. Dat daar de passie ligt zeg maar. En dat je in dit topic aangeeft wat jij ziet als wetenschappelijke argumenten die samengaan met je religieuze overtuiging.
Twee dingen interesseren mij dan.
1.: Hoe verstoren de huidige uitkomsten van evolutietheorieën jouw religieuze beleving van de werkelijkheid?
Deze vraag begrijp ik niet.quote:2.: Gaat het je werkelijk om de wetenschappelijke methode an sich, of om de huidige uitkomsten m.b.t. de levende natuur en, naar ik aanneem, in het bijzonder de mens?
ik denk dat dat een grapje isquote:Op woensdag 30 mei 2007 15:49 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Hoe weet je dat er de stempel staat van god?
Je gaf al eerder aan voornamelijk naar dubieuze onderzoeken te kijken. De bronnen die jij raadpleegt zijn gaar, met als enig doel levensovertuiging mixen met onderbouwing.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Niet, ik heb enkele artikelen gepost die er rechtstreeks tegenin lijken te gaan. Recente onderzoeken naar genetica zie ik meer mijn punten bevestigen dan die van de evolutietheorie.
[..]
Deze vraag begrijp ik niet.
Verbreek de heilige drieeenheid nou niet.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:42 schreef teamlead het volgende:
[..]
Omdat we zonder Zijn woord geen idee kunnen hebben wat we hier doen?quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:53 schreef Viking84 het volgende:
Even een vraag aan de creationisten:
jullie geloven dat de wereld is geschapen door een almachtig wezen.
Maar waarom verbind je daaraan dan de noodzaak dat daar ook een heilig boek bij hoort?
Het kan toch ook gewoon een deïstische god zijn?
Waarom niet door de Macarena te dansen?quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:42 schreef teamlead het volgende:
[..]
Biologen bestuderen een aspect van het heelal en concludeert dat er evolutie is. Je zou de wetenschap op je blote knietjes moeten bedanken voor dit inzicht in gods grootsheid.quote:
Heb je haar ook weer met haar onliners zonder enig argument.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:49 schreef Viking84 het volgende:
[..]
jou wel kennelijk, want als je je verstand gebruikt kun je onmogelijk bij god uitkomen.
is dat erg dan? Heb jij een boek nodig om je leven zin te geven?quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat we zonder Zijn woord geen idee kunnen hebben wat we hier doen?
Fout, al hetgeen wat leeft is in een keer gecreeerd. Niet de aarde of het heelal.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:53 schreef Viking84 het volgende:
Even een vraag aan de creationisten:
jullie geloven dat de wereld is geschapen door een almachtig wezen.
Maar waarom verbind je daaraan dan de noodzaak dat daar ook een heilig boek bij hoort?
Het kan toch ook gewoon een deïstische god zijn?
oh ja, de vorige keer. Toen reageerde jij ineens niet meer toen er sprake bleek te zijn van een misverstandquote:Op woensdag 30 mei 2007 15:58 schreef mariox het volgende:
[..]
Heb je haar ook weer met haar onliners zonder enig argument.
Ben je hier ook achtergekomen door je vooroordelen net als de vorige keer.
Sorry maar je vraagt er zelf om.
Dat is dogma - er is geen wetenschappelijk bewijs voor deze stelling.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:59 schreef mariox het volgende:
[..]
Fout, al hetgeen wat leeft is in een keer gecreeerd. Niet de aarde of het heelal.
Ja, of ik droom en ben eigenlijk een alien op een blauwe vierkante planeet in universum 17902348. Het zou allemaal kunnen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:58 schreef Viking84 het volgende:
[..]
is dat erg dan? Heb jij een boek nodig om je leven zin te geven?
Ik zie niet in waarom je er, als creationist, meteen van moet uitgaan dat de god van Israël de wereld heeft geschapen. Er zijn zo veel verschillende goden!
En het hoeft ook nog niet eens een god te zijn die de wereld gemaakt heeft. Kan goedbeschouwd ook een geavanceerd wezen van een andere planeet zijn geweest.
toch opvallend dan dat god het alleen maar over de hemel, de aarde, de zon en de sterren heeft (wat licht geeft). Waarom worden al die andere planeten niet genoemd? (en dan ga ik nog maar even voorbij aan het feit dat god zelf kennelijk niet eens doorheeft dat de maan zijn licht verkrijgt van de zon en zelf dus geen licht geeftquote:Op woensdag 30 mei 2007 15:59 schreef mariox het volgende:
[..]
Fout, al hetgeen wat leeft is in een keer gecreeerd. Niet de aarde of het heelal.
het is niet meer of minder waarschijnlijk dan dat er ergens op een ontoegankelijke plek in het heelal een god is die alles ziet en hoort wat jij doet en zelfs weet wat jij denkt en die jou de hel in zal gooien als je niet doet wat hij zegt.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, of ik droom en ben eigenlijk een alien op een blauwe vierkante planeet in universum 17902348. Het zou allemaal kunnen.
Nou na een paar jaar zoeken ben ik toch daar op uitgekomen, hoewel iets genuanceerder. Maar wie is dat nou op je avatar?quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:04 schreef Viking84 het volgende:
[..]
het is niet meer of minder waarschijnlijk dan dat er ergens op een ontoegankelijke plek in het heelal een god is die alles ziet en hoort wat jij doet en zelfs weet wat jij denkt en die jou de hel in zal gooien als je niet doet wat hij zegt.
Deze artikelen geven aan dat de evolutie op bepaalde moment wat raar kan lopen, oftewel: de wetenschap heeft weer een nieuw kenmerk gevonden. De evolutietheorie wordt op geen enkel moment ontkracht en creationisme heeft ook in deze artikelen geen enkele plaats. Dus wat wil je hier nou mee zeggen?quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Niet, ik heb enkele artikelen gepost die er rechtstreeks tegenin lijken te gaan. Recente onderzoeken binnen de genetica zie ik meer mijn punten bevestigen dan die van de evolutietheorie.
Hier zijn ze trouwens nog maar een keer, voor het gemak als je ze gemist hebt:
Wandelende tak krijgt minstens 4 x vleugels terug
Mosmijt herontdekt seks
Alle hondenrassen zo goed als genetisch identiek
Evolutie snel en 'op bestelling' dmv simpele mechanismen
dat jij daar op bent uitgekomen, wil nog niet zeggen dat het waarschijnlijk isquote:Op woensdag 30 mei 2007 16:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nou na een paar jaar zoeken ben ik toch daar op uitgekomen, hoewel iets genuanceerder. Maar wie is dat nou op je avatar?
Dat van die hele evolutietheorie geen hol klopt en dat dat in de toekomst alleen maar duidelijker zal worden. Stel eens een gerichte vraag?quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:09 schreef Frits het volgende:
[..]
Deze artikelen geven aan dat de evolutie op bepaalde moment wat raar kan lopen, oftewel: de wetenschap heeft weer een nieuw kenmerk gevonden. De evolutietheorie wordt op geen enkel moment ontkracht en creationisme heeft ook in deze artikelen geen enkele plaats. Dus wat wil je hier nou mee zeggen?
Profeten komen met 5 eigenschappen zoals:quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:50 schreef Viking84 het volgende:
[..]
ik denk dat dat een grapje is.
Maar ik ben idd ook wel benieuwd naar het antwoord. Copy paste anders even uit een ander topic, Mariox, wat je gezegd hebt.
Ik heb dus voor mezelf beoordeeld dat het wel waarschijnlijk is. Anders neem ik het ook niet aan.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:10 schreef Viking84 het volgende:
[..]
dat jij daar op bent uitgekomen, wil nog niet zeggen dat het waarschijnlijk is.
Volgens mij mag ik kijken wat ik wil hoor. Ik vind het wel een knappe dame, beetje oud alleen volgens mijquote:De dame op mijn avatar is een actrice uit the L-word, een serie waar jij van je geloof niet naar mag kijken(
). Ik wil eigenlijk een ander plaatje, maar ze worden altijd zo lelijk als ik wat probeer, dus houd ik het hier maar bij
. Iedereen kent me al zeker een jaar met deze avatar
.
het feit dat mensen überhaupt in een god geloven, ondanks het feit dat er geen bewijs voor is, wijst er al op dat het wel wat meevalt met die intelligentiequote:Op woensdag 30 mei 2007 16:12 schreef Frits het volgende:
Ik vind het trouwens grappig dat mensen zichzelf een 'intelligent' ontwerp vinden van een hogere macht. Als je de mens eens goed zou bekijken zou je de 'designer' hard uitlachen door zijn stupiditeit. Wie ontwerpt er nou iets wat moet eten en ademen door hetzelfde gat?? Hoeveel mensen zijn er ondertussen dood gegaan aan verstikking? Ontelbaar! Dolfijnen hebben daar bv aparte gaten voor. En nog zoiets: wie ontwerpt nou het voorplantingssysteem bij het AFVALSYSTEEM?!?! Hoe dom!
Dezelfde intelligente ontwerper die verantwoordelijk is voor AIDS, lepra, kanker, chonnoroe, tyfus, cholera, infecties, e-coli en legionella.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:12 schreef Frits het volgende:
Ik vind het trouwens grappig dat mensen zichzelf een 'intelligent' ontwerp vinden van een hogere macht. Als je de mens eens goed zou bekijken zou je de 'designer' hard uitlachen door zijn stupiditeit. Wie ontwerpt er nou iets wat moet eten en ademen door hetzelfde gat?? Hoeveel mensen zijn er ondertussen dood gegaan aan verstikking? Ontelbaar! Dolfijnen hebben daar bv aparte gaten voor. En nog zoiets: wie ontwerpt nou het voorplantingssysteem bij het AFVALSYSTEEM?!?! Hoe dom!
Zelfs die artikelen zelf gaan er van uit dat de evolutietheorie klopt!quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat van die hele evolutietheorie geen hol klopt en dat dat in de toekomst alleen maar duidelijker zal worden. Stel eens een gerichte vraag?
quote:De terugkeer van een verloren gewaande eigenschap zou wel eens een grotere rol kunnen spelen in de evolutie dan tot nu toe werd aangenomen.
Ik weet niet wat jij van wetenschap weet, maar een theorie, zoals de evolutietheorie, is niet iets statisch. Omdat er telkens nieuwe ontdekkingen worden gedaan, moet een theorie zo af en toe eens uitgebreid worden. Dat is de kracht van de wetenschap. Geloof kan zoiets helaas niet, want die hebben het woord van God en die is onfeilbaar.quote:Misschien is het oprekken en inkrimpen van genen wel de belangrijkste drijvende kracht achter de evolutie, opperen de onderzoekers.
juist, dat heb je voor jezelf beoordeeld. En ik heb voor mezelf beoordeeld dat ik het bestaan van god niet waarschijnlijk vind. En nu?quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb dus voor mezelf beoordeeld dat het wel waarschijnlijk is. Anders neem ik het ook niet aan.
oh crap, jij bent christen toch? Ik denk steeds dat je moslim bent (vanwege 'Ali') en moslims moeten zich toch verre houden van alles wat zweemt naar homoseksualiteit?quote:Volgens mij mag ik kijken wat ik wil hoor.
Hoe weet jij dat?quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:12 schreef mariox het volgende:
[..]
Profeten komen met 5 eigenschappen zoals:
[blaat]
een gelovige zal daar tegenin werpen dat god daar een bedoeling mee heeft, namelijk: mensen moeten op de proef gesteld worden en lijden is nodig om hen te zuiveren van zonde.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:15 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dezelfde intelligente ontwerper die verantwoordelijk is voor AIDS, lepra, kanker, chonnoroe, tyfus, cholera, infecties, e-coli en legionella.
Dat lijkt me een god om te prijzen
Dan zijn we het dus niet met elkaar eens en kunnen we daarover in discussie gaan. Dat is waar we geloof ik al dagen mee bezig zijn.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:16 schreef Viking84 het volgende:
[..]
juist, dat heb je voor jezelf beoordeeld. En ik heb voor mezelf beoordeeld dat ik het bestaan van god niet waarschijnlijk vind. En nu?
haha, ja de islam vind ik ook maar eng wat dat betreft. En rooms katholicisme ook.quote:oh crap, jij bent christen toch? Ik denk steeds dat je moslim bent (vanwege 'Ali') en moslims moeten zich toch verre houden van alles wat zweemt naar homoseksualiteit?
Dus voor jou is de atheïst per definitie intelligenter?quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:14 schreef Viking84 het volgende:
[..]
het feit dat mensen überhaupt in een god geloven, ondanks het feit dat er geen bewijs voor is, wijst er al op dat het wel wat meevalt met die intelligentie.
nee die dingen zijn geen proef maar een gevolg van zonde, die dingen hoorden in eerste instantie helemaal niet bij de schepping..quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:17 schreef Viking84 het volgende:
[..]
een gelovige zal daar tegenin werpen dat god daar een bedoeling mee heeft, namelijk: mensen moeten op de proef gesteld worden en lijden is nodig om hen te zuiveren van zonde.
Ik meende te zien dat daarmee allang gehakt gemaakt was: met zowel de feiten als de manier van redeneren.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Niet, ik heb enkele artikelen gepost die er rechtstreeks tegenin lijken te gaan. Recente onderzoeken binnen de genetica zie ik meer mijn punten bevestigen dan die van de evolutietheorie.
Ik bedoel eigenlijk: gaat het je om de methode, of om de uitkomst? Om wetenschap of levensbeschouwing?quote:Deze vraag begrijp ik niet.
a. Dat heeft een profeet gezegd.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:16 schreef Autodidact het volgende:
Hoe weet jij dat?
Jongen leer eens een keer wat erboven stond. We hebben het ook over die beginselen wat jij dogma noemt!quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:01 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Dat is dogma - er is geen wetenschappelijk bewijs voor deze stelling.
Aha, "wij van WC-eend adviseren WC-eend"quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:20 schreef Modus het volgende:
[..]
a. Dat heeft een profeet gezegd.
b. Dat staat in een heilig boek..
Ik dacht al, wanneer komt die oerknal weer es voorbij.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:22 schreef mariox het volgende:
[..]
O wat dacht je dat de big bang was dan?
[..]
Die texten van de noorderlicht site zijn gebaseerd op onderzoeken die in bladen als nature gepubliceerd worden. Is het nou nog niet goed genoeg??quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:19 schreef Masterix het volgende:
[..]
Ik meende te zien dat daarmee allang gehakt gemaakt was: met zowel de feiten als de manier van redeneren.
Je plaatst (vind ik) artikelen die details "wetenschappelijk" in twijfel trekken (met aanhalingstekentjes want voor mij werrken de artikelen teveel naar een vooringenomen conclusie toe om wetenschappelijk te zijn. Ze lijken het alleen).
Wat ik bedoel: de wetenschappelijke methode genereert een overdaad aan gegevens die evolutie meer dan aannemelijk maken. En soms, heel soms, genereert het ook (tijdelijke) twijfel erover.
Dat zie jij blijkbaar niet zo dus.
In deze discussie gaat het natuurlijk om de uitkomst, dat zie je toch al aan de TT. Bij de meeste onderzoeken is het nu ook zo dat het uitgangspunt evolutie is, dat is het heersende paradigma, dus zeggen dat je niet vanuit creationistisch oogpunt onderzoek mag doen vind ik onzin. Maar dit punt is al behandeld.quote:Ik bedoel eigenlijk: gaat het je om de methode, of om de uitkomst? Om wetenschap of levensbeschouwing?
(achter mijn vraag zit het vermoeden dat je lijkt te willen dat de wetenschap op dezelfde conclusie uitkomt als (jouw interpretatie van) de bijbel: het leven is geschapen. Velen wezen je erop dat (idealiter) wetenschap gestuurd wordt door emperie en de wetenschappelijke methode. Daaruit volgt een conclusie, uitkomst. Dat is wetenschap.
Beginnen met een conclusie, uit iets anders dan wetenschap, en dat wetenschappelijk (proberen te) onderbouwen, is geen wetenschap bedrijven, maar wetenschap gebruiken voor een in feite levensbeschouwelijk doel)
Dat is geen antwoord op de vraag. Hoe weet jij dat profeten deze eigenschappen hebben?quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:27 schreef mariox het volgende:
[..]
Is het niet logisch dat zij die eigenschappen moeten hebben?
Heel erg intelligent om een op sarcastische opmerking te reageren van een atheist.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:24 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Aha, "wij van WC-eend adviseren WC-eend"
Dank je, moslim.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:28 schreef mariox het volgende:
[..]
Heel erg intelligent om een op sarcastische opmerking te reageren van een atheist.
Volgens mij scoort Mohammed op alle vijf punten een enorme onvoldoende...quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:12 schreef mariox het volgende:
[..]
Profeten komen met 5 eigenschappen zoals:
1) Sidq (waarheid spreken); dat wil zeggen dat alles wat ze zeggen, doen of denken overeen komt met de werkelijkheid en het wezen van de zaak, zodat uit hen volstrekt geen leugen voorkomt. Ze waren, zowel voor als na hun profeetschap, oprecht in hun woorden, handelen, denken en intentie. Als ze niet alleen maar de waarheid spraken dan zouden ze niet overtuigend overkomen bij de mensen aan wie ze een boodschap brachten. Ze hebben noch voor noch na hun profeetschap gelogen (Maryam (19)/41).
2) Amanah (betrouwbaar); dat wil zeggen dat alles van hen, uiterlijk en innerlijk, behoed is tegen het vallen in datgene dat God , Die hen verkoren heeft boven alle andere schepselen, niet behaagt. Ze waren, zowel voor als na hun profeetschap, op alle gebieden betrouwbaar (Aal-i Imraan (3)/161). Ze waren trouw in het onderhouden van hun Shari`ah.
3) Tabliegh (overbrenging); dat wil zeggen dat zij op de beste en juiste wijze de mensen verkondigen alles wat God hun bevolen heeft, zodat zij daarvan niets verbergen, toevoegen of weghalen (Maa`idah (5)/67). Het is niet mogelijk dat profeten hun boodschap niet volledig hebben verkondigd.
4) Fataanah (scherpzinnigheid); dat wil zeggen dat zij de volmaakte schepselen zijn in scherpzinnigheid in het begrip en in het weerleggen van tegenstanders. Het is ondenkbaar dat profeten dom of verstandelijk gehandicapt konden zijn.
5) `Ismah (vrij van zondes en slechtheden); dat wil zeggen dat zij vanaf hun geboorte onder God's controle en opvoeding stonden en dat God ze behoedde voor alle zondes en slechtheden, die hun boodschap in discrediet hadden kunnen brengen (Taahaa (20)/39 en Anbiyaa' (21)/73),.
En als je bijvoorbeeld hun leven bestudeerd zul je zien dat ze geen enkel eigenschap hebben overtreden.
Serieus: ik vind het onbegrijpelijk dat jij deze conclusie eruit trekt: ik zie nergens iets in die artikelen behalve wat opmerkingen over evolutionaire bijzonderheidjes en beschrijvingen van deelmechanismen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Die texten van de noorderlicht site zijn gebaseerd op onderzoeken die in bladen als nature gepubliceerd worden. Is het nou nog niet goed genoeg??
Ik zie juist dat er steeds meer ontdekt wordt wat creatie ondersteunt. De mechanismen om variatie te creeren bijvoorbeeld, en om bepaalde eigenschappen dan weer wel, dan weer niet de kop op te laten steken als de omgeving daar om vraagt, in tegenstelling tot allerlei rare mutaties die hierin een rol zouden spelen. Ook het feit dat alle hondenrassen praktisch genetisch identiek zijn spreekt 100% voor creatie ipv evolutie. Een deense dog zal geen seks meer hebben met een chihuahua maar blijkbaar behoren ze toch gewoon nog steeds tot dezelfde soort. Dat soort ontdekkingen maakt juist gehakt van algemeen geaccepteerde opvattingen over mutaties en soorten.
Het mag wel, maar dan heet het geen wetenschap.quote:In deze discussie gaat het natuurlijk om de uitkomst, dat zie je toch al aan de TT. Bij de meeste onderzoeken is het nu ook zo dat het uitgangspunt evolutie is, dat is het heersende paradigma, dus zeggen dat je niet vanuit creationistisch oogpunt onderzoek mag doen vind ik onzin. Maar dit punt is al behandeld.
Nogmaals: waarom denk je dat een theorie statisch is? Er worden nieuwe dingen ontdekt waardoor een theorie wordt uitgebreid. In de artikelen waarover jij spreekt wordt de theorie op geen enkele manier tegengesproken, alleen gingen dingen wat anders dan ze zouden verwachten. Dan nog ging het om genmutaties en genen die gewoon doorgegeven bleven. Die dingen zijn nu juist geleerd.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Die texten van de noorderlicht site zijn gebaseerd op onderzoeken die in bladen als nature gepubliceerd worden. Is het nou nog niet goed genoeg??
Ik zie juist dat er steeds meer ontdekt wordt wat creatie ondersteunt. De mechanismen om variatie te creeren bijvoorbeeld, en om bepaalde eigenschappen dan weer wel, dan weer niet de kop op te laten steken als de omgeving daar om vraagt, in tegenstelling tot allerlei rare mutaties die hierin een rol zouden spelen. Ook het feit dat alle hondenrassen praktisch genetisch identiek zijn spreekt 100% voor creatie ipv evolutie. Een deense dog zal geen seks meer hebben met een chihuahua maar blijkbaar behoren ze toch gewoon nog steeds tot dezelfde soort. Dat soort ontdekkingen maakt juist gehakt van algemeen geaccepteerde opvattingen over mutaties en soorten. Veel gaat er gewoon rechtstreeks tegenin, dus waarom zou ik dan krampachtig vast willen houden aan evolutie?
Weet je uberhaupt wat creationisme inhoudt dan?quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:35 schreef Masterix het volgende:
[..]
Serieus: ik vind het onbegrijpelijk dat jij deze conclusie eruit trekt: ik zie nergens iets in die artikelen behalve wat opmerkingen over evolutionaire bijzonderheidjes en beschrijvingen van deelmechanismen.
Ik heb geen detail gezien dat creationisme ondersteund. Echt niet.
Ik denk niet dat een theorie statisch is, maar alle hondenrassen genetisch hetzelfde is toch echt iets wat totaal niet overeenkomt met de evolutietheorie hoor. Die enorme verschillen zouden het resultaat moeten zijn van omomkeerbare mutaties.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:37 schreef Frits het volgende:
[..]
Nogmaals: waarom denk je dat een theorie statisch is? Er worden nieuwe dingen ontdekt waardoor een theorie wordt uitgebreid. In de artikelen waarover jij spreekt wordt de theorie op geen enkele manier tegengesproken, alleen gingen dingen wat anders dan ze zouden verwachten. Dan nog ging het om genmutaties en genen die gewoon doorgegeven bleven. Die dingen zijn nu juist geleerd.
Als je hun levens naleest kom je tot de conclusie dat zij deze eigenschappen hebben.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:28 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op de vraag. Hoe weet jij dat profeten deze eigenschappen hebben?
Robert Pennock's Tower of Babel geeft wel een aardig overzicht van de ontwikkeling van het creationisme in de loop der jaren.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Weet je uberhaupt wat creationisme inhoudt dan?
Dan nog is er geen wetenschappelijk bewijs voor je stelling.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:23 schreef mariox het volgende:
[..]
Jongen leer eens een keer wat erboven stond. We hebben het ook over die beginselen wat jij dogma noemt!
Heeft niks te maken opvattingen. Kan je mij een voorval geven waarin hij heeft gelogen?quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:29 schreef Masterix het volgende:
[..]
Volgens mij scoort Mohammed op alle vijf punten een enorme onvoldoende...
Maar ik ervaar waarheid uiteraard volstrekt anders als de islam doet, en het grootste probleem heb ik met punt vijf: in mijn ogen, en ik heb zeer vrome levensbeschrijvingen van hen gelezen, was Mohammed een volstrekt immorele man.
Ik vind het vreemde criteria voor profetschap, maar daarnaast: zelfs volgens deze criteria zou ik dezelfde conclusie trekken over Mohammed: geen profeet.
Komt natuurlijk omdat ik een volstrekt andere moraal en werkelijkheidsopvating heb. Onder andere..
Wie heeft er over bewijs en stellingen???? Lees eens wat ik toen heb geschreven!quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:49 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Dan nog is er geen wetenschappelijk bewijs voor je stelling.
Zeker: onder andere dankzij een gestrenge gereformeerde opvoeding ende vorming.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat is juist niet wat het artikel zegt. Het is een verslag van wat met tegenkwam bij het beschrijiven van het genoom van De Hond. Hoe kleine gemetische veranderingen grote of duidelijk zichtbare gevolgen hebbenL fylogenese dus en daarmee onderbouwing van evolutie.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik denk niet dat een theorie statisch is, maar alle hondenrassen genetisch hetzelfde is toch echt iets wat totaal niet overeenkomt met de evolutietheorie hoor. Die enorme verschillen zouden het resultaat moeten zijn van omomkeerbare mutaties.
Ik heb er een beetje moeite mee dat te zeggen. Om even het voorbeeld van gelovige wetenschappers te nemen: je hebt excellente, gelovige wetenschappers die op een gebied dat niet conflicteert met hun geloof, uitstekend wetenschap kunnen bedrijven.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dus voor jou is de atheïst per definitie intelligenter?
Hoe weet jij dat deze eigenschappen eigen zijn aan profeten? Je draait in een cirkel:quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:47 schreef mariox het volgende:
[..]
Als je hun levens naleest kom je tot de conclusie dat zij deze eigenschappen hebben.
Ik begreep je verkeerd.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:54 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik heb er een beetje moeite mee dat te zeggen. Om even het voorbeeld van gelovige wetenschappers te nemen: je hebt excellente, gelovige wetenschappers die op een gebied dat niet conflicteert met hun geloof, uitstekend wetenschap kunnen bedrijven.
Maar ik denk dat het ook afhangt van hoe je 'geloof' interpreteert. Als een wetenschapper gelovig is, zou je hem moeten vragen wát hij precies gelooft.
Als hij zegt te geloven dat zijn god de enige ware god is, dat hijzelf uitverkoren is en dat alle andere religies het mis hebben, schat ik die wetenschapper niet erg hoog in, nee.
Voor deze stelling is geen wetenschappelijk bewijs. Voor evolutie is wel wetenschappelijk bewijs. De gelovige trekt conclusies op basis van dogma, niet op basis van bewijs.quote:Fout, al hetgeen wat leeft is in een keer gecreeerd.
Inderdaad, kleine verschillen in genen kunnen al enorme gevolgen in 'uiterlijk' hebben. Met ijsberen en bruine beren: het lijkt mij dat er maar enkele genen zijn gemuteerd bij deze beren. In ieder geval het gen wat de kleur bepaald. En dat is ook niet gek, een bruine beer in een ijslandschap zou het veel slechter doen dan een ijsbeer met een witte vacht. Door die mutatie is de beer veel beter gaan presteren, wat inhoudt dat hij zich veel meer kan voortplanten. Ziehier de 'creatie' van een nieuwe beersoort, met wat kleine genetische afwijkingen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:51 schreef Masterix het volgende:
[..]
Zeker: onder andere dankzij een gestrenge gereformeerde opvoeding ende vorming.
[..]
Dat is juist niet wat het artikel zegt. Het is een verslag van wat met tegenkwam bij het beschrijiven van het genoom van De Hond. Hoe kleine gemetische veranderingen grote of duidelijk zichtbare gevolgen hebbenL fylogenese dus en daarmee onderbouwing van evolutie.
We lezen zelfs zo'n artikel blijkbaar geheel anders...
Omdat die eigenschappen dan helemaal uitsluiten dat iemand een charlatan is. Het is dus een waterdicht systeem waarop je iemand kan toetsen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:57 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat deze eigenschappen eigen zijn aan profeten?
Daarvoor moet je hun leven dus bestuderen. Zo noemde iedereen Mohammed (vzmh) bijvoorbeeld 'al-amien' (de betrouwbare).quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:57 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat deze eigenschappen eigen zijn aan profeten? Je draait in een cirkel:
1) Profeten hebben eigenschap A, B en C
2) A, B en C zijn profetische eigenschappen omdat de profeten uit (1) deze eigenschappen hebben
Zo ken ik er nog een paar.
Heeft alles met opvattingen te maken: ik vind de man hoogst immoreel bijvoorbeeld. Een toonbeeld van verwerpelijkheid. Vanuit mijn moraal is geen andere conclusie te trekken.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:50 schreef mariox het volgende:
[..]
Heeft niks te maken opvattingen. Kan je mij een voorval geven waarin hij heeft gelogen?
En je weet zeker dat de levens van de profeten niet achteraf zijn neergeschreven door een persoon of een instatie die er belang bij had om hen als betrouwbaar voor te stellen? Je weet, met andere woorden, zeker dat de overleveringen volkomen objectief zijn?quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:59 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Daarvoor moet je hun leven dus bestuderen. Zo noemde iedereen Mohammed (vzmh) bijvoorbeeld 'al-amien' (de betrouwbare).
Dat kan best. Er zijn genoeg bijnamen die een eigenschap suggereren.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:59 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Daarvoor moet je hun leven dus bestuderen. Zo noemde iedereen Mohammed (vzmh) bijvoorbeeld 'al-amien' (de betrouwbare).
Idd.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:57 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Voor deze stelling is geen wetenschappelijk bewijs. Voor evolutie is wel wetenschappelijk bewijs. De gelovige trekt conclusies op basis van dogma, niet op basis van bewijs.
(we praten een beetje langs elkaar heen mischien NOFI mariox...)
Sommigen niet: die hebben het dan ook niet overleefd. (Mekkanen bijvoorbeeld)quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:59 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
De statistieken zijn wel in het voordeel van atheisten.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:54 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik heb er een beetje moeite mee dat te zeggen. Om even het voorbeeld van gelovige wetenschappers te nemen: je hebt excellente, gelovige wetenschappers die op een gebied dat niet conflicteert met hun geloof, uitstekend wetenschap kunnen bedrijven.
Maar ik denk dat het ook afhangt van hoe je 'geloof' interpreteert. Als een wetenschapper gelovig is, zou je hem moeten vragen wát hij precies gelooft.
Als hij zegt te geloven dat zijn god de enige ware god is, dat hijzelf uitverkoren is en dat alle andere religies het mis hebben, schat ik die wetenschapper niet erg hoog in, nee.
Nee, het is een circelredenering zoals is uitgelegd..quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:59 schreef mariox het volgende:
[..]
Omdat die eigenschappen dan helemaal uitsluiten dat iemand een charlatan is. Het is dus een waterdicht systeem waarop je iemand kan toetsen.
Inderdaad, dat is goede bronnenkritiek! Sowieso zijn alle 'bronnen' die gebruikt worden enkele eeuwen, tot duizenden jaren oud. Geschreven in een tijd met mensen die andere opvattingen hadden, andere doelen, geen kaas van wetenschap hadden gegeten, waar elk mens in zijn leven vele familieleden verloor aan onverklaarbaren ziektes etc. Ik vind het niet gek dat daar een God bij is verzonnen om alles te verklaren.quote:Op woensdag 30 mei 2007 17:01 schreef Frollo het volgende:
En je weet zeker dat de levens van de profeten niet achteraf zijn neergeschreven door een persoon of een instatie die er belang bij had om hen als betrouwbaar voor te stellen? Je weet, met andere woorden, zeker dat de overleveringen volkomen objectief zijn?
Oh, die kende ik nog niet. Mij is geleerd dat het beproevingen zijn.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
nee die dingen zijn geen proef maar een gevolg van zonde, die dingen hoorden in eerste instantie helemaal niet bij de schepping..
Inderdaad, aangezien je boerenverstand niet toereikend is om de diepere biologie achter evolutie te begrijpen. Er is een reden waarom boeren boeren zijn en geen wetenschappers.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:22 schreef mariox het volgende:
Wat lul je nou, dat mensen die geen biologie gestudeerd hebben niet hun boeren verstand mogen gebruiken bij dit soort discussies?
De winnaar schrijft -zeker in dit geval- de geschiedenis...quote:Op woensdag 30 mei 2007 17:01 schreef Frollo het volgende:
[..]
En je weet zeker dat de levens van de profeten niet achteraf zijn neergeschreven door een persoon of een instatie die er belang bij had om hen als betrouwbaar voor te stellen? Je weet, met andere woorden, zeker dat de overleveringen volkomen objectief zijn?
Er staat dat waar de verschillen verantwoordelijk voor zijn in het bouwplan onduidelijk is. Die verschillen kunnen ook gewoon een kwestie van activatie van verschillende genen zijn, net zoals bij de vleugels vd wandelende tak en de voortplantingsfuncties van de mosmijt. Ook wordt verwezen naar het feit dat bij herhaaldelijke inteelt wel verschillen worden aangetroffen, maar dat deze verantwoordelijk moeten zijn voor genetische afwijking met allerlei kwaaltjes en defecten als gevolg. Dit soort mutaties zouden juist voor de evolutietheorie van cruciaal moeten zijn voor nieuwe soortvorming.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:51 schreef Masterix het volgende:
[..]
Zeker: onder andere dankzij een gestrenge gereformeerde opvoeding ende vorming.
[..]
Dat is juist niet wat het artikel zegt. Het is een verslag van wat met tegenkwam bij het beschrijiven van het genoom van De Hond. Hoe kleine gemetische veranderingen grote of duidelijk zichtbare gevolgen hebbenL fylogenese dus en daarmee onderbouwing van evolutie.
We lezen zelfs zo'n artikel blijkbaar geheel anders...
ja en die levens zijn opgeschreven door mensen die daar een bepaalde stichtende bedoeling mee hadden. En als er propaganda in het spel is, zijn die geschriften zeer onbetrouwbaar. Kom op zeg, je neemt die legenden toch niet serieus?quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:47 schreef mariox het volgende:
[..]
Als je hun levens naleest kom je tot de conclusie dat zij deze eigenschappen hebben.
Er was crisis in de hemel. Lucifer wilde als God zijn. God maakte de mens, een wezen met capaciteiten tot voortplanting en heerschappij, iets wat de engelen niet konden/hadden. Er zijn namelijk geen vrouwelijke engelen en ze waren dienaren van God, hadden geen heerschappij. Lucifer jaloers en word de hemel uitgegooid.quote:Op woensdag 30 mei 2007 17:05 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Oh, die kende ik nog niet. Mij is geleerd dat het beproevingen zijn.
Maar wat hebben ziektes en afwijkingen met zonde te maken? Is mijn eigen doofheid bijvoorbeeld een straf van God, omdat Adam zondig was?
Verklaar je nader svp.
Weet jij wat de onderzoeksmethoden zijn geweest?quote:Op woensdag 30 mei 2007 17:01 schreef Frollo het volgende:
[..]
Dit soort hersenspinsels van jou berust op niks en zijn de paranoia's van je onderbewuste. Je vertrouwt niemand en hebt geen voorbeeldige "goede" mensen gezien. Mensen die niet eens liegen in tijden van martelingen of zelfs niet in hun dromen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 17:08 schreef Viking84 het volgende:
[..]
ja en die levens zijn opgeschreven door mensen die daar een bepaalde stichtende bedoeling mee hadden. En als er propaganda in het spel is, zijn die geschriften zeer onbetrouwbaar. Kom op zeg, je neemt die legenden toch niet serieus?
Ik neem die profeten van jou net zo min serieus als ik Matteüs, Lucas, Marcus en Johannes serieus neem. Ook zij hadden een bepaald doel voor ogen toen zij hun evangelieën schreven.
Het punt is dat die artikelen aantonen dat evolutie wellicht iets anders werkt dan tot nu toe werd aangenomen. Zoals al eerder gezegd, evolutie is al een dusdanig keihard bewezen feit dat men alleen nog steggelt over bepaalde vormen van evolutie. Nooit zal men er meer aan twijfelen dat onze voorouders aapachtigen waren. Dat station is al een jaartje of 100 gepasseerd.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ook dit is geen inhoud maar gewoon 'het is zo, geen discussie mogelijk'. Wie heeft wat aan deze opmerkingen?quote:Op woensdag 30 mei 2007 17:17 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Het punt is dat die artikelen aantonen dat evolutie wellicht iets anders werkt dan tot nu toe werd aangenomen. Zoals al eerder gezegd, evolutie is al een dusdanig keihard bewezen feit dat men alleen nog steggelt over bepaalde vormen van evolutie. Nooit zal men er meer aan twijfelen dat onze voorouders aapachtigen waren. Dat station is al een jaartje of 100 gepasseerd.
Je levert een achterhoedegevecht en dat maakt je zo fanatiek.
Zat ik vanmorgen nog te lezen op een site met inderdaad de tien criteria van Bukhari. Mij viel op dat hij alleen overleveringen aanhoorde van mensen die nooit iets slechts over de profeet vermeld hadden: anders waren zwe voor hem onbetrouwbaar.quote:Op woensdag 30 mei 2007 17:12 schreef mariox het volgende:
[..]
Weet jij wat de onderzoeksmethoden zijn geweest?
Voorbeeld:
Bij de totstandkoming van Buhari en muslim (een van de grootste hadith verzamelingen) zijn ze bijvoorbeeld zo te werk gegaan:
Iemand (ff de naam vergeten, maar je kan het opzoeken) had een overlevering van de profeet maar leefde op een afgelegen gebied. Voor deze ene hadith zijn ze deze beste man wezen opzoeken alleen zagen ze op afstand dat deze man zijn eigen koe probeerde te lokken door te doen alsof hij eten in zijn hand had. Wat wij bij poesjes doen bijvoorbeeld. Door deze actie zijn de onderzoekers van de Buhari muslim meteen vertrokken zonder ook maar iets te vragen aan deze beste man.
Wat ik bedoel te zeggen is dat de hadith heel erg critisch is opgesteld allemaal.
Sorry, maar "wie oren heeft die hore"quote:Op woensdag 30 mei 2007 17:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ook dit is geen inhoud maar gewoon 'het is zo, geen discussie mogelijk'. Wie heeft wat aan deze opmerkingen?
dus jij sluit ook uit dat de evolutietheorie ooit ingewisseld kan worden voor een andere theorie? Dan ben je zelf net zo goed een fundamentalist als gelovigen die hardnekkig aan hun heilige boek blijven vasthouden.quote:Op woensdag 30 mei 2007 17:17 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Het punt is dat die artikelen aantonen dat evolutie wellicht iets anders werkt dan tot nu toe werd aangenomen. Zoals al eerder gezegd, evolutie is al een dusdanig keihard bewezen feit dat men alleen nog steggelt over bepaalde vormen van evolutie. Nooit zal men er meer aan twijfelen dat onze voorouders aapachtigen waren. Dat station is al een jaartje of 100 gepasseerd.
Je levert een achterhoedegevecht en dat maakt je zo fanatiek.
Je snapt er niks van. Dat met de hand duidt op de de minst kleine vorm van bedriegen. Daarom heeft Buhari dus zijn overlevering niet geaccepteerd. Dit laat ook duidelijk zien wat voor mensen de mensen zijn geweest in de omgeving van de profeet. Zelfs de kleinste vorm van bedriegen werd niet getolereerd. Dat maakt hen ook zo groot.quote:Op woensdag 30 mei 2007 17:21 schreef Masterix het volgende:
[..]
Zat ik vanmorgen nog te lezen op een site met inderdaad de tien criteria van Bukhari. Mij viel op dat hij alleen overleveringen aanhoorde van mensen die nooit iets slechts over de profeet vermeld hadden: anders waren zwe voor hem onbetrouwbaar.
De man (Buhari) kende trouwens Pavlov duidelijk niet: de koe was geconditioneerd op de voederzak (niet lege hand, zak), wist: als mijn eigenaar met dat ding gaat zwaaien valt er wat te vreten. Zoiets werkt uitstekend. Snapte Buhari niet: zijn stommiteit.
Zie jij als bewijs van kritisch handelen: ik zie het als domheid.
Opvattingen...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |