quote:
Danny Buijs beleeft ’jongensdroom’ op Coolsingel
De familie Buijs is na gisteren heel wat bijzonder filmmateriaal rijker. Feyenoord-speler Danny Buijs was met de camera voortdurend in de hand namelijk één van de ’helden’ waarvoor Het Legioen gistermiddag massaal naar de Coolsingel was gekomen om de bekerwinst op Roda JC van afgelopen zondag te vieren.
,,De beelden zijn voor de privé-verzameling,’’ aldus de 25-jarige Alblasserdammer. ,,Ik heb twee keer eerder een huldiging meegemaakt, maar toen als supporter. In 1995 toen de beker werd gewonnen was ik er bij, net als in 1999 bij het laatste kampioenschap. Om nu als speler zelf op het bordes te staan, is zo ongelooflijk top.’’
Buijs speelde dit seizoen een bijrol bij de club uit Rotterdam-Zuid. Hij kwam tot slechts zes optredens in het basisteam, zeventien keer mocht de twintiger als invaller binnen de lijnen komen van trainer Bert van Marwijk. Buijs - die als negenjarig ventje van Alblasserdam verkaste naar de jeugdopleiding van Feyenoord, het daar schopte tot de beloftes en in de eredivisie eerder speelde voor Excelsior en FC Groningen - mag van Feyenoord dan ook vertrekken als een geïnteresseerde club zich meldt. ,,Ik houd alle opties open,’’ aldus de speler zelf, die nog een contract voor één jaar heeft bij zijn jeugdliefde. ,,Een buitenlands avontuur is een optie, maar ik zal alleen vertrekken als ik echt een goed gevoel heb bij een club. Anders dien ik gewoon mijn contract uit. Dan zal ik vanaf juli keihard knokken om bij de nieuwe trainer (Gertjan Verbeek, JDV) een basisplaats af te dwingen. Trainen met mannen als Giovanni van Bronckhorst en Denny Landzaat maakt je ook niet slechter.’’ De bekerwinst is voor Buijs en zijn teamgenoten een positieve afsluiting van een toch wel teleurstellend verlopen seizoen. ,,Met deze selectie hadden we bij de eerste vijf moeten eindigen.’’
Danny Buijs mocht gisteren voor de tweede keer in een goede week feestvieren. Vorig weekeinde promoveerde hij namelijk met ’zijn’ Alblasserdam overtuigend naar de tweede klasse. ,,Maar dat kampioenschap valt in het niet bij de bekerwinst met Feyenoord,’’ aldus de assistent-coach van Kees Spaan bij de Souburgh-bewoners. ,,Je mag gerust zeggen dat een jongensdroom in vervulling is gegaan.’’