Volkskrantquote:Amsterdam wil gastvrijer worden
ANP
AMSTERDAM - Amsterdam wil dat binnenkort alle dienstverleners in de stad, van kassajuffrouw tot taxichauffeur en van politieagent tot hoteldirecteur, een gastvrije houding uitdragen. Het project Welcome moet ervoor zorgen dat dit streven uitkomt. Burgemeester Job Cohen gaf woensdag de aftrap voor het initiatief van de Amsterdamse Alliantie, waarin het hoofdstedelijke bedrijfs- en culturele leven zich hebben verenigd.
Het komende jaar krijgen 6000 dienstverleners een training in gastvrijheid. Deze zomer begint een publiekscampagne die ervoor moet zorgen dat Amsterdammers vriendelijker worden tegenover bezoekers. Verder geven deskundigen presentaties aan onder meer winkels en horecagelegenheden.
De gastvrijheid in Amsterdam laat nu soms nog te wensen over, stelde Cohen. ‘Het is een stad waar heel veel gebeurt. Iedereen vindt het fantastisch om een dagje Amsterdam te doen.’ Tegelijkertijd hebben sommige bezoekers volgens de burgemeester nare ervaringen. ‘We moeten daar echt wat aan doen.’
Die slechte dienstverlening heeft ernstige gevolgen, aldus de Amsterdamse Alliantie. Zo daalde de hoofdstad de afgelopen jaren op de internationale lijst van beste congressteden. De Kamer van Koophandel heeft berekend dat de toeristische sector in Amsterdam jaarlijks circa 200 miljoen euro aan omzet misloopt doordat bezoekers na een slechte behandeling niet meer terugkomen.
De organisatoren van Welcome gaan met onderzoeken naar gasttevredenheid en klachtenlijnen kijken of het ruim 1 miljoen euro kostende project vruchten afwerpt.
Het zou wel heeel dom zijn om geen homo's hier te willen hebben als toerist. Geen kinderen. Die doelgroep heeft veel uit te geven. Zijn vaak ook hooggeschoold. Gaan veel stappen, veel kleding kopen en cultuur/musea doen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 14:18 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Volkskrant
Hoe lang valt deze vertrutting nog te tolereren? Het is een schande dat meneer Cohen beloond wordt met allerlei vaantjes en speltjes voor zgn. goed gedrag, terwijl hij alleen maar de anonieme toerist de hand boven het hoofd houdt. En de homobeweging en vage geloofsclubjes uiteraard, want dat brengt geld in het laadje.
Je vraagt je af van wie Cohen eigenlijk burgemeester is, is hij dat van de Amsterdammers, of van de onbekende toerist
Is Amsterdam volledig van de middenklasse ? Dus de forens die makkelijk vermaak zoekt als in musicals en andere vormen van massa entertainment?quote:Op woensdag 30 mei 2007 14:59 schreef xman het volgende:
[..]
Het zou wel heeel dom zijn om geen homo's hier te willen hebben als toerist. Geen kinderen. Die doelgroep heeft veel uit te geven. Zijn vaak ook hooggeschoold. Gaan veel stappen, veel kleding kopen en cultuur/musea doen.
Ik vind hem juist slim bezig. Hij moet zorgen dat toeristen graag weer willen terugkomen en doorvertellen hoe geweldig Amsterdam wel niet is. En congressen betekent heel veel inkomsten voor de gemeente. In luchthavenbelasting, toeristenbelasting, voor de horeca, hotelwezen, etc.
Nee je hebt ook miljonairsbeurzen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:10 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Is Amsterdam volledig van de middenklasse ? Dus de forens die makkelijk vermaak zoekt als in musicals en andere vormen van massa entertainment?
ja, en sail en de gay pride, maar het jordaanfestival mag niet meer (te volks?)quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:26 schreef xman het volgende:
[..]
Nee je hebt ook miljonairsbeurzen.![]()
(Ik snap de context van je vraag niet.. LOL)
"Amsterdam wil dat binnenkort alle dienstverleners in de stad, van kassajuffrouw tot taxichauffeur en van politieagent tot hoteldirecteur, een gastvrije houding uitdragen."quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:27 schreef Aoristus het volgende:
[..]
ja, en sail en de gay pride, maar het jordaanfestival mag niet meer (te volks?)
Ik zou ook niet bij een grijnzende taxichauffeur instappen eigenlijk, maar dat terzijde. Cohen zegt hier eigenlijk dat een hoop mensen hun werk niet goed doen en dat doet hij door aannames op basis van onderzoeken naar de tevredenheid van toeristenquote:Op woensdag 30 mei 2007 16:30 schreef xman het volgende:
[..]
"Amsterdam wil dat binnenkort alle dienstverleners in de stad, van kassajuffrouw tot taxichauffeur en van politieagent tot hoteldirecteur, een gastvrije houding uitdragen."
Waar staat dat? Maakt verder ook niet uit waar je vandaan komt, wat je religie of voorkeur is. Als je wordt afgekafferd door een taxichauffeur en de kassajuffrouw die kijkt je weg, dan kom je niet terug.
Nou van de taxibranche moeten we het helemaal niet hebben. Op oud en nieuw bijvoorbeeld. Wat een chaos dan. Allemaal gasten die absurde prijzen durven te vragen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:33 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Ik zou ook niet bij een grijnzende taxichauffeur instappen eigenlijk, maar dat terzijde. Cohen zegt hier eigenlijk dat een hoop mensen hun werk niet goed doen en dat doet hij door aannames op basis van onderzoeken naar de tevredenheid van toeristen
Het definitieve verkiezingsprogrammaquote:• Het ‘I Amsterdam’-programma moet een extra en nieuwe stimulans krijgen. Amsterdam moet zich veel sterker gaan inspannen voor toerisme, acquisitie, gastvrijheid, promotie, analyse en onderzoek. Door dit samen met de private partijen in de stad te doen, wordt de impact vergroot.
Geloof het of niet, maar in Amsterdam is ernstig tekort aan hotelbedden. Sterker nog, als er niet snel iets aan gedaan wordt, lopen we gevaar dat congressen Amsterdam gewoon gaan overslaan. 1 congres in de Rai huist in 1 keer duizenden mensen. Die moeten ook allemaal ergens slapen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:52 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Het definitieve verkiezingsprogramma
Nog meer hotels ?
In de dorpen heb je volgens mij ook betere arbeidsvoorwaarden. Ik weet nog wel dat er een aangekondigde staking was van de vuilophaaldienst ten tijde van sail. De vvd wist niet hoe hard en vaak het moest roepen dat die dienst geprivatiseerd moest worden, zodat onenigheden in de toekomst gelijk in de kiem gesmoord konden worden. Die arrogantie vertoont Cohen nu ook door zich louter op cijfers te baseren.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:54 schreef xman het volgende:
Ik vind sowieso absurt dat dit initiatief van de burgermeester af moet komen en niet vanaf de branches zelf. In het verleden toen ik in de winkels stond werd mij bijgebracht wat de omgangsvormen waren. Dat ik klanten altijd netjes moest groeten en hoe je de telefoon op nam en service gericht werken. "Klant is koning" weet je nog.
Nu kom ik een zaak binnen en ik sta dar. Vraag aan zo'n breezerslet/hoofddoekmens waar ik iets kan vinden. Ze kijken je niet aan en wijzen naar "daarro". Blijkbaar is iets wat ik zoek ergens tussen de breezerflessen en de rifgebergte in.
Loop dan gewoon met me mee en wijs het me aan...Jij moet me het product verkopen!
Het is een mentaliteit dat ze in de dorpen echt niet hebben hoor!
Niet mijn probleem, er is een grens aan capaciteit en aan hotels heeft de stad genoeg, tenzij het zich als doel stelt om zich als pretpark te positioneren natuurlijk.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:58 schreef xman het volgende:
[..]
Geloof het of niet, maar in Amsterdam is ernstig tekort aan hotelbedden. Sterker nog, als er niet snel iets aan gedaan wordt, lopen we gevaar dat congressen Amsterdam gewoon gaan overslaan. 1 congres in de Rai huist in 1 keer duizenden mensen. Die moeten ook allemaal ergens slapen.
En als er geen slaapplekken meer zijn, nouja pech.. congres maar in London of Brussel houden.![]()
Ja dat is wel waar. Voor goede werk moet je mensen belonen. Er is ook een grote verloop in sommige branchen waar veel ondankbaar werk wordt gedaan. Goede mensen gaan weg en het grut blijft over.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:59 schreef Aoristus het volgende:
[..]
In de dorpen heb je volgens mij ook betere arbeidsvoorwaarden. Ik weet nog wel dat er een aangekondigde staking was van de vuilophaaldienst ten tijde van sail. De vvd wist niet hoe hard en vaak het moest roepen dat die dienst geprivatiseerd moest worden, zodat onenigheden in de toekomst gelijk in de kiem gesmoord konden worden. Die arrogantie vertoont Cohen nu ook door zich louter op cijfers te baseren.
Ik weet nog wel dat toen hij aantrad, dat hij zich de arrogantie dacht te kunnen veroorloven om eerst een aanloopperiode van minimaal een half jaar op te eisen voor zijn functie. In die tijd wilde hij nergens verantwoordelijkheid voor nemen..
Stagnatie is achterstand. De stad moet in beweging blijven en blijven groeien. Dat is goed voor de economie enz. Trouwens Amsterdam is altijd al een handelsstad geweest met verschillende culturen. Groei, Economie en welvaart zijn synoniemen voor Amsterdam.quote:Op woensdag 30 mei 2007 17:01 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Niet mijn probleem, er is een grens aan capaciteit en aan hotels heeft de stad genoeg, tenzij het zich als doel stelt om zich als pretpark te positioneren natuurlijk.
Vergeet niet dat Amsterdam zo tegen 2000 floreerde en in de top wereldlijst stond als de meest vriendelijke en toegankelijke steden. Dat is in de afgelopen jaren flink afgenomen, o.a. door het gedoogbeleid te verscherpen en door de middenklasse aan te trekken als tegenwicht voor de ghettovorming die blijkbaar toendertijd als bijeffect op de koop werd toegenomen. M.i. is het handelen en de uitspraken van Cohen een direct gevolg van de veryupping van Amsterdam. Tegelijkertijd geeft het ook het falen aan van de maakbaarheidsprincipes die door starre bureaucraten krampachtig in leven is gehouden.quote:Op woensdag 30 mei 2007 17:06 schreef xman het volgende:
[..]
Stagnatie is achterstand. De stad moet in beweging blijven en blijven groeien. Dat is goed voor de economie enz. Trouwens Amsterdam is altijd al een handelsstad geweest met verschillende culturen. Groei, Economie en welvaart zijn synoniemen voor Amsterdam.
Dat Amsterdam aan stadsvernieuwing doet zie jij als iets slechts?quote:Op woensdag 30 mei 2007 17:11 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Vergeet niet dat Amsterdam zo tegen 2000 floreerde en in de top wereldlijst stond als de meest vriendelijke en toegankelijke steden. Dat is in de afgelopen jaren flink afgenomen, o.a. door het gedoogbeleid te verscherpen en door de middenklasse aan te trekken als tegenwicht voor de ghettovorming die blijkbaar toendertijd als bijeffect op de koop werd toegenomen. M.i. is het handelen en de uitspraken van Cohen een direct gevolg van de veryupping van Amsterdam. Tegelijkertijd geeft het ook het falen aan van de maakbaarheidsprincipes die door starre bureaucraten krampachtig in leven is gehouden.
Vernieling.quote:Op woensdag 30 mei 2007 17:23 schreef xman het volgende:
[..]
Dat Amsterdam aan stadsvernieuwing doet zie jij als iets slechts?
Ik denk niet dat ze de wallen willen vernielen. En ook de coffeeshops willen ze niet kwijt. Maar ze hebben genoeg van de banden met criminaliteit in die branches. Ook willen ze van het imago van drugs en hoerenstad. Dat kantoorpanden ook niet alles is begrijpen ze nu eindelijk ook, want ik heb ergens (?) gelezen dat ze nog meer kantoorbouw willen ontmoedigen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 17:27 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Vernieling.
Welke rationele gedachte zit er achter een uitstervingsbeleid voor coffeeshops en het sluiten van de wallen? Dat zijn de publiekstrekkers voor toeristen . Tegelijkertijd staan er tal van kantorenpanden leeg in Z.O die moeten worden afgebroken omdat men de panden niet gevuld krijgt.
Wat is Amsterdam voor jou?quote:Op woensdag 30 mei 2007 17:38 schreef xman het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze de wallen willen vernielen. En ook de coffeeshops willen ze niet kwijt. Maar ze hebben genoeg van de banden met criminaliteit in die branches. Ook willen ze van het imago van drugs en hoerenstad. Dat kantoorpanden ook niet alles is begrijpen ze nu eindelijk ook, want ik heb ergens (?) gelezen dat ze nog meer kantoorbouw willen ontmoedigen.
Ach ja, Amsterdam moet wel leuk blijven. Het is denk ik moeilijk een balans te vinden in een stad die alles wil zijn. Homostad, havenstad, cultuurstad, etc.
quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:34 schreef Lyrebird het volgende:
Het Amsterdams "toeristenbeleid" is met haar rosse buurt en koffieshops gericht op rugzaktoeristen. Doodzonde natuurlijk, want Amsterdam zou het Venetie van Noord-West Europa kunnen zijn, plus dat er natuurlijk ook nog schitterende musea te zien zijn. Dat heeft Venetie niet! Maar nee, liever houdt men het ordinair.
Jij misschien niet. Maar die fucking toeristen in Venetie zijn een stuk kapitaalkrachtiger dan het volk dat op Amsterdam afkomt.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:40 schreef jimjim1983 het volgende:
nou kijk naar al die fucking toeristen in venetiedat wil ik echt dus niet in amsterdam hebben.
jij denkt dat het percentage backpackers hoger ligt in amsterdam dan in venetië?quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:11 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Jij misschien niet. Maar die fucking toeristen in Venetie zijn een stuk kapitaalkrachtiger dan het volk dat op Amsterdam afkomt.
Geen idee. Maar ik weet wel dat gefortuneerde Amerikanen met alle geweld Venetie willen zien, maar niet naar Amsterdam gaan.quote:Op donderdag 31 mei 2007 00:27 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
jij denkt dat het percentage backpackers hoger ligt in amsterdam dan in venetië?
In welk gat woon jij dan?quote:Op woensdag 30 mei 2007 17:02 schreef popolon het volgende:
Nederlanders en gastvrij?That'll be the day.
Dat klink 't zelfde als Amerikanen en maaltijdsalades, ze zijn er wel maar je moet hard zoeken.
Dat komt omdat er een hoop mensen Italiaanse roots hebben, misschien. Misschien omdat Italiaans daar nu eenmaal net iets meer popi-jopi is, van Lee Hotti (quote:Op donderdag 31 mei 2007 04:53 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Geen idee. Maar ik weet wel dat gefortuneerde Amerikanen met alle geweld Venetie willen zien, maar niet naar Amsterdam gaan.
quote:Op donderdag 31 mei 2007 07:41 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dat komt omdat er een hoop mensen Italiaanse roots hebben, misschien. Misschien omdat Italiaans daar nu eenmaal net iets meer popi-jopi is, van Lee Hotti () naar the Sopranos. Daar kun je als Amsterdam niets aan doen, en dat zou ook niet moeten gebeuren.
Natuurlijk komen ook backpackers naar amsterdam om hun stickie te roken. So what. Daar zitten ook zat rijke mensen tussen.
En, echt iedere toerist gaat naar het van Gogh museum heb ik het idee. Tot in Frankrijk aan toe zie je ze lopen met die prisma-kartonnen.
Ik zie ook niet wat er mis mee is, maar ben wel bang dat het een beetje vechten tegen de bierkaai zal blijken te zijn als je niets aan de onderliggende oorzaak doet. Agressie en onbeschoftheid zijn nou eenmaal stijgend cultuurgoed in deze samenleving.quote:Op woensdag 30 mei 2007 14:55 schreef Detroit het volgende:
Nederlanders kunnen anders best horkerig zijn! Ik zie niet wat er mis is te streven naar iets van vriendelijkheid richting anderen, in dit geval toeristen. Als het de economie als bijkomstig voordeel nog spekt ook is dat mooi meegenomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |