abonnement Unibet Coolblue
pi_49870925


WK Rugby 2007
Vanaf 7 september tot en met 20 oktober wordt in Frankrijk het Wereldkampioenschap Rugby 2007 georganiseerd. 20 landen strijden in 48 wedstrijden verspreid over 44 dagen om de Webb Ellis Cup. Het WK rugby is op de Olympische Spelen en het WK voetbal na het best bekeken meerdaagse sportevenement ter wereld. Huidig wereldkampioen Engeland zal zijn titel moeten verdedigen tegen onder andere thuisland Frankrijk en topfavoriet Nieuw Zeeland.

De deelnemers
Er hebben zich 20 landen gekwalificeerd voor het WK rugby. Deze 20 landen zijn in 4 poules van 5 ingedeeld. Elke poule bevat twee kwartfinalisten van het WK rugby 2003 die tevens automatisch gekwalificeerd waren voor dit WK. Deze poules zijn verder aangevuld met landen uit de rest van de wereld. Een overzicht van de poules ziet er als volgt uit

Poule A:
Engeland
Zuid Afrika
Samoa
Tonga
Verenigde Staten van Amerika

Poule B:
Australië
Wales
Canada
Fiji
Japan

Poule C:
Nieuw Zeeland
Schotland
Italië
Portugal
Roemenië

Poule D:
Frankrijk
Ierland
Argentinië
Georgië
Namibië

Hoe werkt het?
Elk team speelt in de pouleronde een keer tegen elkaar. Een gewonnen wedstrijd levert 4 punten op, een gelijkspel 2 punten en verlies 0 punten. Een bonuspunt kan worden verzameld door zowel het winnende als verliezende team door in een wedstrijd 4 tries of meer te scoren (1 punt). Het verliezende team kan nog een bonuspunt verdienen door een wedstrijd met 7 punten of minder te verliezen. Per poule zullen de twee teams met de meeste punten doorgaan naar de kwartfinale. Vanaf de kwartfinale zal er gespeeld worden via een knock-out systeem. Mocht de stand dan na 80 minuten gelijk zijn, dan zal er 2 keer 10 minuten extra tijd bijkomen. Is de stand daarna nog steeds gelijk, dan zal er sudden-death worden gespeeld.

Het speelschema
Zoals gezegd worden er in 44 dagen maar liefst 48 wedstrijden gespeeld. Voor het speelschema kan er hier geklikt worden.

De stadions
De stadions die voor het WK rugby worden gebruikt zijn dezelfde stadions die tijdens het WK voetbal 1998 werden gebruikt. Vlaggenschip van de stadions is natuurlijk Stade de France in Saint-Denis, nabij Parijs. Dit stadion heeft een capaciteit van 80.000 man en zal onder andere gebruikt worden voor de openingswedstrijd (Frankrijk – Argentinië) en de finale van het WK. Naast 42 wedstrijden in Frankrijk worden er ook nog 4 wedstrijden in Wales (Millennium Stadium te Cardiff) en 2 wedstrijden in Schotland (Murrayfield te Edinburgh) gespeeld. Voor een overzicht van alle stadions inclusief gegevens en foto’s kan er hier geklikt worden.

De prijs
Natuurlijk is er een mooie prijs voor de winnaar: de Webb Ellis Cup.



Deze beker is vernoemd naar de man die volgens de legende het rugbyspel heeft uitgevonden; William Webb Ellis. Hij zou tijdens een partijtje voetbal aan de Rugby School in het Engelse plaatje Rugby de bal in zijn handen genomen hebben om deze vervolgens neer te leggen in het doel van de tegenstander.

Geschiedenis van het WK Rugby
Het eerste WK Rugby werd gehouden in 1987. Australië en Nieuw Zeeland organiseerden samen het toernooi en gastland Nieuw Zeeland wist het toernooi ook te winnen door in de finale Frankrijk met 29 – 9 te verslaan. In 1991 werd het toernooi gehouden in Engeland, waar Australië en het gastland de finale wisten te halen. Een uitverkocht Twickenham was gebroken nadat Australie met 12 – 6 wist te winnen. In 1995 deed Zuid-Afrika voor het eerst mee aan het WK Rugby. Eerder mocht het land niet meedoen vanwege de boycot van de Internationale Rugby Bond naar aanleiding van de apartheid. Zuid-Afrika mocht het toernooi zelfs organiseren en wist bovendien in eigen land wereldkampioen te worden door Nieuw Zeeland met 15 – 12 te verslaan. Een historisch moment volgde: Nelson Mandela reikte de Webb Ellis Cup uit aan de blanke aanvoerder Francois Pienaar. In 1999 wist Australië haar titel terug te pakken op het WK Rugby in Wales. In de finale werd Frankrijk met 35 – 12 verslagen. 2003 leverde voor het eerst een wereldkampioen van het noordelijk halfrond op. Johnny Wilkinson scoorde in de laatste minuten van de extra tijd een dropgoal waardoor England in en tegen Australië wereldkampioen werd.

Televisie
In Nederland is het WK rugby ook te volgen. Het allerleukste is natuurlijk om dit te doen in de bekende ‘Irish Pub’ bij u in de stad of het dorp. Jammer genoeg heeft de Engelse zender ITV de uitzendrechten van het WK gekocht, waardoor er helaas geen live wedstrijden op de BBC worden uitgezonden. Het is op dit moment nog onbekend wat de NOS precies gaat doen met het WK.

Websites
Het laatste rugbynieuws op planetrugby.com
De officiele website van de RWC 2007
De website van de Franse toernooi-organisatie

[ Bericht 0% gewijzigd door Nielsch op 29-05-2007 10:13:26 ]
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_49871384
Puike OP!
Ik heb er zin in!
pi_49872068
Schotland - All Blacks -> * knnth is present
pi_49876525
Nog veel mensen hier die het in de pub gaan kijken?

Ben zeer benieuwd, vooral of de all blacks em weer kunnen pakken!
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
pi_49876679
Cool.

Wie zijn volgens jullie de grootste kanshebbers?

Zoals in begrepen heb staan de All Blacks momenteel op een apart niveau. En iets daaronder staan dan Frankrijk, Ierland, Australië, Zuid-Afrika (en eventueel nog Engeland), die onderling behoorlijk aan elkaar gewaagd zijn.
pi_49876915
Ik ga zeker in de pub kijken als het niet op de BBC wordt uitgezonden.

De All Blacks staan op dit moment op een eenzaam hoog niveau. Tijdens de afgelopen testmatches in November had ik verwacht dat Frankrijk aardig z'n mannetje kon staan tegen Nieuw-Zeeland, maar ze werden twee keer compleet weggespeeld. Ierland zou misschien de All Blacks kunnen verslaan, maar:

Frankrijk en Ierland zitten allebei in poule D, waar ze ongetwijfeld een hele harde wedstrijd tegen elkaar zullen spelen die behoorlijk veel kracht vereist. Daarnaast moeten ze ook allebei in Poule D nog eens tegen Argentinie, wat ook een topwedstrijd gaat worden. Degene die tweede eindigt in die poule (Frankrijk, Ierland of misschien wel Argentinie zelf) moet in de kwartfinale tegen de AB, en ik vrees dat op dat moment teveel energie verloren is gegaan.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_49882585
Hier in Nieuw-Zeeland zien ze het wk wel zitten:

http://i53.photobucket.com/albums/g51/Arrebar/rugby/kiwi.jpg
http://i53.photobucket.com/albums/g51/Arrebar/rugby/kiwi2.jpg

Ik ben zelf op zich erg benieuwd naar wat Zuid-Afrika gaat presteren, in de super 14 hebben de bulls en de sharks het erg sterk gedaan dit jaar. Gelukkig zit ik weer in Nederland als het wk er is, kan ik tenminste nog wat wedstrijden zien i.p.v. dat alles middernacht is.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
pi_49883307
Waarom wordt er ook in Schotland en Wales gespeeld?
pi_49883676
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 12:11 schreef NY_Giant het volgende:
Waarom wordt er ook in Schotland en Wales gespeeld?
Volgens mij is dit om inkomsten te genereren voor deze landen. Vooral de Schotse rugbybond kan wel een financiele injectie gebruiken geloof ik.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  dinsdag 29 mei 2007 @ 13:52:13 #10
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_49886880
Rugby

Goooo England!!! (en stiekem ook Australie)

Ik hoop dat de NOS ook wat gaat uitzenden. Het is iig balen dat de BBC niets kan uitzenden omdat ITV de rechten er voor heeft.
Love will tear us apart (Joy Division)
pi_49889037
Erin go brough!!!!!
pi_49891481
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 14:48 schreef sjimz het volgende:
Erin go brough!!!!!
Was het niet Erin go bragh? (in het Gaeilge)
pi_49892152
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 15:51 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Was het niet Erin go bragh? (in het Gaeilge)
Ja Maar zo mag het ook
  dinsdag 29 mei 2007 @ 17:20:51 #14
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_49895038
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 15:51 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Was het niet Erin go broad? (in het Gaeilge)
Erin ga wijd?
Love will tear us apart (Joy Division)
pi_49926899
Zo, overnachting geboekt in Edinburgh. Viel mee dat het nog voor 30gbp per nacht kon, aangezien niet alle +67.000 bezoekers uit de directe omgeving zullen komen ...
  donderdag 31 mei 2007 @ 17:02:22 #16
65997 Oldbie
Proud to be South African!
pi_49970104
Yeah baby



Ben benieuwd naar onze plaatsen. Het waren wel de duurste kaartjes in het stadion
pi_49970420
Je zit op de bovenste ring en in het midden van een lange zij.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  donderdag 31 mei 2007 @ 17:13:10 #18
65997 Oldbie
Proud to be South African!
pi_49970491
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 17:11 schreef Nielsch het volgende:
Je zit op de bovenste ring en in het midden van een lange zij.
Ik zag het inmiddels op de site
  donderdag 31 mei 2007 @ 17:22:01 #19
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_49970788
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 17:02 schreef Oldbie het volgende:
Yeah baby

[afbeelding]

Ben benieuwd naar onze plaatsen. Het waren wel de duurste kaartjes in het stadion
netjes!! mooie plaatsen zeg
Love will tear us apart (Joy Division)
pi_49970834
Wanneer heb je je kaarten gekregen?
  donderdag 31 mei 2007 @ 17:29:24 #21
65997 Oldbie
Proud to be South African!
pi_49971032
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 17:23 schreef knnth het volgende:
Wanneer heb je je kaarten gekregen?
Vorig week donderdag voor het eerst aangeboden: ik was niet thuis.......uiteindelijk vandaag pas in handen gekregen

Hier zit ik dus:

pi_49971120
Op Eurosport 2 is deze week ook de Pacific Cup te zien.
Gisteren heeft Australie nog gehakt van Tonga gemaakt.
pi_49971911
A.s. zaterdag; oefenwedstrijden ter voorbereiding op het WK

Nieuw-Zeeland vs. Frankrijk
Australie vs. Wales
Zuid-Afrika vs. Engeland
Argentinie vs. Ierland

Rematches van vorige week dus. Engeland zal wel weer keihard worden verslagen door Zuid-Afrika. Ik vraag me echt af waarom ze op tour zijn zonder alle sterren. Dit is namelijk belachelijk en heeft geen zin. Het enige wat je doet is Johnny Wilko blootstellen aan een stelletje bloedlustige Bokken.

Ben benieuwd of Wales en Ierland nu wel weten te winnen. Vorige week verloren ze nogal ongelukkig.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  zaterdag 2 juni 2007 @ 10:09:51 #24
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_50027593
Eens kijken of ik via mijn Welshe contacten een wedstrijdje mee ga pikken. Six Nations Cup is toen goed bevallen. Zo te zien staan op zaterdag 6 oktober de All Blacks in de kwartfinale tegenover de nummer 2 uit de vreselijke Pool D (Ierland, Frankrijk, Argentinie)
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 17:55 schreef Nielsch het volgende:
A.s. zaterdag; oefenwedstrijden ter voorbereiding op het WK

Australie vs. Wales
Argentinie vs. Ierland
Grappig, dat zijn ook poulewedstrijden op het WK.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_50028026
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 17:55 schreef Nielsch het volgende:
A.s. zaterdag; oefenwedstrijden ter voorbereiding op het WK

Nieuw-Zeeland vs. Frankrijk
Australie vs. Wales
Zuid-Afrika vs. Engeland
Argentinie vs. Ierland

Rematches van vorige week dus. Engeland zal wel weer keihard worden verslagen door Zuid-Afrika. Ik vraag me echt af waarom ze op tour zijn zonder alle sterren. Dit is namelijk belachelijk en heeft geen zin. Het enige wat je doet is Johnny Wilko blootstellen aan een stelletje bloedlustige Bokken.

Ben benieuwd of Wales en Ierland nu wel weten te winnen. Vorige week verloren ze nogal ongelukkig.
Vet.

Nog ergens live te aanschouwen?
pi_50028050
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 10:41 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Vet.

Nog ergens live te aanschouwen?
Nee, niet op de BBC of TV5 oid, helaas.

Half time Nieuw Zeeland - Frankrijk
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_50029257
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_50033951
Full time Nieuw-Zeeland - Frankrijk
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
  zondag 3 juni 2007 @ 16:36:04 #29
167723 sanni
Acima de seu
pi_50063391
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 17:02 schreef Oldbie het volgende:
Yeah baby

[afbeelding]

Ben benieuwd naar onze plaatsen. Het waren wel de duurste kaartjes in het stadion
Kijk dat zijn de die-hards.Veel plezier en moge de All blacks winnen
pi_50063445
Zuid Afrika wint vrij gemakkelijk van Engeland.
Australie idem dito tegen Wales.
  zondag 3 juni 2007 @ 16:50:21 #31
65997 Oldbie
Proud to be South African!
pi_50063783
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:36 schreef sanni het volgende:

[..]

Kijk dat zijn de die-hards.Veel plezier en moge de All blacks winnen


pi_50076797
* knnth roots for the All Blacks

Morgen maar even vragen of de kaarten er al zijn ... hmmm...
pi_50083616
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:38 schreef sjimz het volgende:
Zuid Afrika wint vrij gemakkelijk van Engeland.
Australie idem dito tegen Wales.
Dat eerste was te verwachten aangezien Engeland echt met een B-team naar Zuid-Afrika is toegegaan. Dat Australie met die cijfers van Wales wint vond ik iets verrassender, zeker na de spannende wedstrijd van het weekend daarvoor.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_50097431
Lawrence Dallaglio gaat misschien toch mee naar het WK met Engeland. Ik denk dat Dallaglio zeker een versterking is voor het Engelse team als je kijkt naar zijn prestaties met de London Wasps in b.v. de Heineken Cup. Wat denken jullie? Serieuze versterking of slechts een noodgreep van Ashton?
quote:
England coach Brian Ashton says he has not ruled out recalling veteran former captain Lawrence Dallaglio to play at the World Cup later this year.
Wasps skipper Dallaglio has won 77 caps and last started an England Test in June 2004.

"He has never been out of the frame in terms of our thinking," said Ashton.

"He has very good leadership skills on the field. It may well be we decide that is something we need, come World Cup time."

The 34-year-old helped Wasps land their second Heineken Cup in four seasons when they beat Leicester at Twickenham last month.

He must now wait for the announcement of Ashton's likely 40-man World Cup training squad on Wednesday week to see if he has a chance of playing in his third World Cup.

"He'd not had a great season, by his own admission, up to and including the first part of the Six Nations," said Ashton.

"In my opinion, I think he played better and better this season once the Heineken Cup knockout stages began."
Bron: bbc.co.uk
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_50101702
De Tri-Nations komt er trouwens weer aan binnenkort. Mooie gelegenheid om te zien hoe de teams van het zuidelijk halfrond er onderling voorstaan, zo'n paar maanden voor het WK. Het schema is hieronder te vinden. Alle wedstrijden zijn te zien op Sky, dus dat wordt naar de pub (of je moet zo'n lucky bastard met Sky Box in huis zijn).

16 juni Zuid Afrika - Australia (16:00)
23 juni Zuid Afrika - Nieuw Zeeland (16:00)
30 juni Australie - Nieuw Zeeland (21:00)
7 juli Australie - Zuid Afrika (21:00)
14 juli Nieuw Zeeland - Zuid Afrika (20:35)
21 juli Nieuw Zeeland - Australie (20:35)

Alle wedstrijden zijn op zaterdag en de tijden zijn Nederlandse tijd.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_50110843
Dat zijn de lokale tijden hoor, als het in nieuw zeeland 20:35 is dan wordt dat 10:35 in NL.

Hoe dan ook, waarschijnlijk kan ik NZ-Za in het stadion gaan zien.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
pi_50192256
Je hebt gelijk. Nouja, de tijden moeten jullie dan zelf maar uitzoeken. De data kloppen iig
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_50264277
All blacks - France, 61 - 10

All blacks beter dan vorige week, maarliefst 9!!! tries gemaakt, en nog een fijne wedstrijd om te zien ook.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
pi_50264305
quote:
Op maandag 4 juni 2007 17:38 schreef Nielsch het volgende:
Lawrence Dallaglio gaat misschien toch mee naar het WK met Engeland. Ik denk dat Dallaglio zeker een versterking is voor het Engelse team als je kijkt naar zijn prestaties met de London Wasps in b.v. de Heineken Cup. Wat denken jullie? Serieuze versterking of slechts een noodgreep van Ashton?
[..]

Bron: bbc.co.uk
Hij is zeker met zijn ervaring een versterking.
pi_50266689
All Blacks zijn echt ontzettend goed bezig, ja.

Maar in de aanloop naar het vorige WK waren ze ook oppermachtig in de Tri Nations, om er op het WK zelf dan in de halve finale tegen de Aussies niet aan te pas te komen.

Dus een zekere wereldtitel voor Nieuw-Zeeland geloof ik niet in.
pi_50267622
Mja, maar niemand is zeker van een wereldtitel, één keer je dag niet hebben en je mist de finale. Vandaag zaten er weer af en toe hele kleine foutjes in, die één keer bijna en één keer helemaal tot een try voor Frankrijk uitpakten. Met dat soort fouten kun je een wedstrijd verspillen.

Ali Wiliams is helaas geblesseerd geraakt en moest naar het ziekenhuis afgevoerd worden, dat is zeker een minpunt voor de all blacks.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
pi_50338972
finale wordt All Blacks - Springboks denk ik
  donderdag 14 juni 2007 @ 21:46:31 #43
182969 Luftwaffles
Ha Ha Ha ! Internets
pi_50466004
Jammer dat ik geen centen heb om naar een wedstrijd te gaan Dus dat wordt op TV of in de pub kijken

Go Springboks !
  donderdag 14 juni 2007 @ 22:03:05 #44
65997 Oldbie
Proud to be South African!
pi_50466689
Asseblief mense, moenie Springboks sê nie. Julle moet gewoon Springbokke sê. Ons Afrikaners is baie trots op ons eie taal en ons wil niet Engels wees nie
Baie dankie
pi_50476572
Hahaha Groot gelijk
  vrijdag 15 juni 2007 @ 11:19:17 #46
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_50480150
quote:
Op zaterdag 9 juni 2007 11:37 schreef sjimz het volgende:

[..]

Hij is zeker met zijn ervaring een versterking.
zeker weten, is weer in vorm en van mij mag die mee
Love will tear us apart (Joy Division)
pi_50634726
Net kaartjes besteld voor de try nations wedstrijd van 14 juli - All blacks versus Springbokke

Heb er zin an!!
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
  dinsdag 26 juni 2007 @ 13:34:13 #48
184038 JoeRokocoko
All Black No. 1032
pi_50855979
All Blacks zijn in vorm! Dat hebben ze tegen Zuid-Afrika wel bewezen, al kunnen de Bokken op een goede dag weldegelijk winnen van de All Blacks, dat hebben ze ook bewezen afgelopen weekend. Ben benieuwd naar hun onderling tri-nations treffen in Nieuw-Zeeland. Een WK finale Nieuw Zeeland - Zuid Afrika zou erg spannend zijn.
Mijn ontdekking van de dag!
Josevata Taliga "Joe" Rokocoko
Here comes the boom!
pi_50857079
Ik ben ook zeer benieuwd ernaar (kaartje is binnen). Maar ik denk dat de AB's beter voor de dag zullen komen, nu waren ze pas een paar daagjes daar. Bij de volgende ontmoeting hebben ze meer rust gehad.

Heb het helaas niet gezien, maar hoe was de wedstrijd? AB's terecht gewonnen?
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
pi_50899058


Eindelijk ik werd al nerveus
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')