-even mn blog crossposten
![]()
-
Ik ben al aan het pakken voor Rock am Ring maar ik wil toch nog even terugblikken op Pinkpop 2007 met behulp van youtube
Na 2003 dacht ik niet dat ik ooit nog zou gaan. Twee van de headliners zeiden af (Linkin Park en Sum41), de camping was een eind lopen, de regen kwam met bakken uit de lucht, je hoorde overal dat irritante accent om je heen, ze schenken GEEN wijn!! (heel fijn als je geen bier lust :-?), enz. Het was al met al best gezellig omdat we met een groep waren en er was een smashing optreden van Moby, maar... het was geen Lowlands
![]()
Het kwam niet in de buurt.
Maar toen ik de kans kreeg om met 3VOOR12 mee te gaan om frontstage promotie te doen en backstage productie assisteren, heb ik het toch gedaan. Toegegeven, ik sliep in een 2persoonshotelkamer met ligbad en had een fiets tot m'n beschikking dus dat scheelde op voorhand al een hoop
Maar ik vond het één groot
Feest mensen! En dat kwam voornamelijk door de line-up want het weer zat regelmatig tegen.
Zaterdag opende Goose, gevolgd door
Juliette & the Licks. Die laatste zag ik al voor de 3e keer, maar ik blijf gefascineerd door haar bewegingen. Echt een podiumbeest, het is alsof je naar de vrouwelijke en iets jongere versie van Mick Jagger staat te kijken. Waar het muzikaal af en toe niet helemaal zuiver was, werd het ruimschoots goed gemaakt met de energie die eraf spatte.
En de heldin ging zoals gewoonlijk crowdsurfen, in beide voorvakken! S'avonds in het publiek staan voor
Marilyn Manson. Niet mijn ding maar ik was Noor en Linda tegengekomen en die waren erg enthousiast. 5 minuten voor het begon, ging het ineens keihard onweren en stortregenen. Maar op een of andere manier hoorde het er gewoon bij. Toen MM opkwam, op een compleet zwart podium gevuld met een groot aantal brandende kaarsen, was het plaatje compleet. De rest van de show stelde ook niet teleur, het was een trance-achtige belevenis.
Deze van iemand anders en
deze van mijn telefoon.
Zondag moest ik tot 16u werken. Toen wilde ik even achter gaan zitten, tot ik me bedacht dat
Gogol Bordello bezig was op de 3FM stage! Dus heel gauw het terrein overgestoken om het 2e half uur nog mee te pakken. Toen ik aankwam zat de
sfeer er al lekker in
![]()
gelukkig kwam mijn favo "Start wearing purple" nog. Als je zin hebt in een dansbaar feestje, moet je dus naar een optreden van gogol bordello gaan, Gypsy Punk rules!
Toen snel door naar
Iggy pop, die al begon op de main. Daar toch maar even gaan zitten, maar dat duurde niet lang. Mr PoP begon ineens INVADE THE STAGE, INVADE THE STAGE te roepen. Toen toch maar weer gaan staan om
dit te zien :banana:
Rechts van het podium staande, kon ik snel de tent in komen waar
Maximo Park kwam. Vooral de uptempo nummers van de cd Our Earthly Pleasures waren een succes. Na een break gingen we even kijken bij
Lost Prophets op het kleine podium omdat
Amy Winehouse had afgezegd (ziek, of te dronken om het vliegtuig in te komen, wat maakt het uit?) en Krezip werd de vervanger. Helaas was het geluid bij de Prophets uiterst matig, en na een paar minuten viel het geluid zelfs helemaal uit. Omdat Krezip niet slechter kon zijn, gingen we terug richting de tent voor
Krezip. Alleen waren we niet de enigen, we konden zelfs niet eens in de buurt komen. Toen pas kwamen we achter de kracht van onze 3VOOR12 persbandjes, omdat we zonder moeite via backstage op de zijkant van het podium konden komen
![]()
Hij is uit de oude doos en ik heb um al paar keer eerder live gezien, en toch kreeg ik bij
I would Stay weer enorm kippevel, mede dankzij het publiek. En van het laatste nummer kon ik zelf nog een
stukje filmen van waar ik stond.
Omdat we toen toch wel een beetje in de winning mood waren, dachten we: Why stop now? Het was maar een klein stukje naar de mainstage waar
Muse op punt van beginnen stond. Na best wel wat momentjes van twijfel liepen we toch de trap op en werden tot onze verbazing niet tegen gehouden. Adrenaline rush tot en met! Was geen Muse fan maar ze zijn live toch wel één van de beste bands die er nu rond touren. Muse als afsluiter in plaats van Smashing Pumpkins had niet misstaan. Dit is de
tv opname en dit is wat
ik filmde, voor een kleine impressie van het fantastische uitzicht vanaf daar. Toen ze bij de toegift ook nog Unintended speelden, hielden m'n collega en ik elkaar zuchtend vast
![]()
Pinkpop kon toen al niet meer stuk.
Maandag begon het al vrij vroeg met
Fratellis (tuh du du tuh du du hoorden we al het hele weekend overal, maar leuk dat ze hem nog even zelf kwamen zingen
![]()
) en
30 Seconds To Mars. Die vond ik persoonlijk enorm tegen vallen toen ik ze in Tivoli zag maar ik ging voor de herkansing en het was inderdaad een
hele vooruitgang! Maar het kan nog steeds beter, dus kom op Jared, laat je ego achter voor je bij Rock am Ring het podium op gaat...
Na
Scissor Sisters en
Artic Monkeys half te hebben gezien (er moest ook een beetje gewerkt worden), was het tijd voor
Linkin Park. Ik stond nog achter het hoofdpodium toen het begon, maar gelukkig kon ik weer met behulp van het bandje onder de videowall door het linkervoorvak in komen, terwijl dat voor publiek al een tijdje gesloten was. Vanwege plettingsgevaar voor de voorste kinders
![]()
Al met al bleek het een prachtig plekje: goed zicht, dichtbij en niemand die ons in de rug stond te duwen. Vooraf werd er achter de schermen geroepen: 'ja maar die zijn toch heel vals live?'. Het tegenovergestelde was waar. De zanger was enorm goed bij stem. Niet alleen bij de snelle, ruige nummers klonk het goed maar ook bij de langzame stukken. Dit kwam helemaal tot uiting toen hij aan ballad versie deed van
Pushing me away. Door de complete metamorfose herkende ik het pas bij het refrein, maar het ging vanaf het begin door merg en been. Sta je dan bij zo'n alternative/nu-metalbandje met een brok in je keel en tranen in je ogen... Na nog flink wat springwerk bij de hardere nummer was het veel te vroeg ineens afgelopen. Omdat we het zo goed vonden, renden we snel terug backstage om ze daar nog te kunnen zien en dat
lukte nog ook!
Dit was ondertussen het laatste hoogtepunt, Evanescense en Smashing pumpinks kwamen niet meer in de buurt bij een aantal van de bovengenoemde bands. Dus was het tijd om de tas op te pakken en afscheid te nemen van de ontzettende leuke 3VOOR12 crew en de wandeling naar de auto beginnen. Ik zal nooit een Die Hard Pinkpop-ganger worden, maar deze editie was er één voor in de boeken. Bedankt, Jan Smeets en 3VOOR12
http://3voor12.vpro.nl