Dat ligt aan de waarde van de woning. Je kunt (over het algemeen) tot 125% van de executiewaarde van de woning lenen. (executiewaarde is ongeveer 90% van de vrije verkoopwaarde, dus meestal de waarde waar jij het voor koopt... let wel: meestal).quote:Op maandag 28 mei 2007 17:03 schreef Blin het volgende:
Hoi,
ik heb een vraagje mbt het kopen van een huis.
is het bijvoobeeld mogenlijk als je een huis koopt wat ruim onder de grens licht van wat je maxiamaal kan lenen. toch meer te lenen dan het huis kost. om bijvoorbeeld gelijk een nieuwe keuken er in te plaatsen of om nog wat meubels e.d te kopen.
vb: wij kunnen nu 206 000 euro lenen. wij hebben oog op een huis van 156 000 kunnen we dan bijvoorbeeld nog 10 000 extra lenen voor dat soort zaken en dat gewoon bij de hypotheek opdoen??
Waaromquote:Op maandag 28 mei 2007 17:09 schreef klotezooi het volgende:
Je kan het geld voor meubels er wel bij lenen hoor, maar dat kan niet worden afgetrokken van de belasting
Wordt dan een aflossingsvrij gedeelte
Dit is niet waar.quote:Op maandag 28 mei 2007 17:11 schreef D3nn15 het volgende:
Meubels etc kan niet. Vroeger kon dat allemaal wel dan kon je zo een nieuwe auto of meubels gaan kopen met een grotere hypotheek, tegenwoordig is dat allemaal teniet gedaan door regeltjes.
Verdorie, je was me net voor.quote:
Je moet aan de bank je lening verantwoorden. Als jij opgeeft dat je een luxe badkamer of keuken wil zullen ze akkoord gaan (mits de waarde het toelaat). Zul jij opgeven dat je meubels wilt kopen dan gaan ze niet akkoord.quote:Op maandag 28 mei 2007 17:09 schreef klotezooi het volgende:
Je kan het geld voor meubels er wel bij lenen hoor, maar dat kan niet worden afgetrokken van de belasting
Wordt dan een aflossingsvrij gedeelte
Zie de post van F_H.quote:Op maandag 28 mei 2007 17:11 schreef D3nn15 het volgende:
Dat kan. Maar alleen voor zaken die je direct in het huis steekt en waardeverhogend zijn. Zoals een luxe keuken of badkamer.
Meubels etc kan niet. Vroeger kon dat allemaal wel dan kon je zo een nieuwe auto of meubels gaan kopen met een grotere hypotheek, tegenwoordig is dat allemaal teniet gedaan door regeltjes.
Ik zeg het nog maar een keer: dit is niet waar.quote:Op maandag 28 mei 2007 17:13 schreef D3nn15 het volgende:
[..]
Je moet aan de bank je lening verantwoorden. Als jij opgeeft dat je een luxe badkamer of keuken wil zullen ze akkoord gaan (mits de waarde het toelaat). Zul jij opgeven dat je meubels wilt kopen dan gaan ze niet akkoord.
Dus als ik een luxe badkamer wil gaat de bank altijd akkoord?quote:Op maandag 28 mei 2007 17:13 schreef D3nn15 het volgende:
[..]
Je moet aan de bank je lening verantwoorden. Als jij opgeeft dat je een luxe badkamer of keuken wil zullen ze akkoord gaan (mits de waarde het toelaat). Zul jij opgeven dat je meubels wilt kopen dan gaan ze niet akkoord.
Dus dan ben je niet handig bezig. Dan koop je meubels waar je 30 jaar rente over betaald maar geen fiscale voordelen van hebt. Waarom zou je dat doen?quote:Op maandag 28 mei 2007 17:13 schreef Serinde het volgende:
[..]
Zie de post van F_H.
Het kán nog steeds (mits waarde huis etc etc). De rente is alleen niet fiscaal aftrekbaar.
Dat is de vraag toch niet. Jij zegt dat het niet kan en het kan wel.quote:Op maandag 28 mei 2007 17:14 schreef D3nn15 het volgende:
[..]
Dus dan ben je niet handig bezig. Dan koop je meubels waar je 30 jaar rente over betaald maar geen fiscale voordelen van hebt. Waarom zou je dat doen?
Mits de waarde het toelaat zeg ik toch.quote:Op maandag 28 mei 2007 17:14 schreef Serinde het volgende:
[..]
Dus als ik een luxe badkamer wil gaat de bank altijd akkoord?![]()
En je kunt niet gewoon aflossenquote:Op maandag 28 mei 2007 17:14 schreef D3nn15 het volgende:
[..]
Dus dan ben je niet handig bezig. Dan koop je meubels waar je 30 jaar rente over betaald maar geen fiscale voordelen van hebt. Waarom zou je dat doen?
Ok, het kan wel op 1 of andere manier. Maar je schiet alleen jezelf in de voet ermee.quote:Op maandag 28 mei 2007 17:15 schreef Serinde het volgende:
[..]
Dat is de vraag toch niet. Jij zegt dat het niet kan en het kan wel.
Als je zo weinig geld hebt dat je geen meubels kan kopen raad ik niet aan een huis te kopen neequote:Op maandag 28 mei 2007 17:16 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
En je kunt niet gewoon aflossen
Als je het geld niet hebt, raad jij dus aan om een doorlopend krediet te nemen
Geen probleem. Gelukkig is er nog iemand die weet waar hij over praat en dit in een helder en duidelijk advies weet te verwoorden.quote:
lagere maandlasten bijvoorbeeldquote:Op maandag 28 mei 2007 17:14 schreef D3nn15 het volgende:
[..]
Dan zou je überhaupt niet op jezelf kunnen wonen, blijkbaar. Huren of kopen, meubels zullen er toch moeten komen.quote:Op maandag 28 mei 2007 17:17 schreef D3nn15 het volgende:
[..]
Als je zo weinig geld hebt dat je geen meubels kan kopen raad ik niet aan een huis te kopen nee
Ik ben ik. Maar ik zou in mijn hypotheek alleen huiskosten en eventuele verbouw/uitbreidinskosten nemen. Dan is alles fiscaal voordelig voor jezelf en overzichtelijk. Je maakt als het goed gaat leuke winst na een tijdje. Voor die meubels kan je altijd mocht het nodig zijn een andere betalingsregeling treffen.quote:Op maandag 28 mei 2007 17:18 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dan zou je überhaupt niet op jezelf kunnen wonen, blijkbaar. Huren of kopen, meubels zullen er toch moeten komen.
goede ondertitel en sig, overigens...
Op korte termijn misschien. Maar 20-30 jaar lang rente voor meubels betalen die na 5-10 jaar overbodig zijn geworden? Kan je beter via een andere regeling doen als de middelen niet voorhanden zijnquote:
lagere rente.quote:Op maandag 28 mei 2007 17:25 schreef D3nn15 het volgende:
[..]
Op korte termijn misschien. Maar 20-30 jaar lang rente voor meubels betalen die na 5-10 jaar overbodig zijn geworden? Kan je beter via een andere regeling doen als de middelen niet voorhanden zijn
Maar dat is dus flink duurder.quote:Op maandag 28 mei 2007 17:21 schreef D3nn15 het volgende:
[..]
Ik ben ik. Maar ik zou in mijn hypotheek alleen huiskosten en eventuele verbouw/uitbreidinskosten nemen. Dan is alles fiscaal voordelig voor jezelf en overzichtelijk. Je maakt als het goed gaat leuke winst na een tijdje. Voor die meubels kan je altijd mocht het nodig zijn een andere betalingsregeling treffen.
Zie usernamequote:Ook PJ fan?![]()
Wederom: je kunt toch aflossenquote:Op maandag 28 mei 2007 17:52 schreef WallOfStars het volgende:
Zonde....
je betaald dan 30 jaar rente over meubels die 10 jaar meegaan, Keuken zelfde
ja precies..quote:
dat doe je zoiezo, iedere maand, meestal veel rente weinig aflossing, het kan ook anders om maar dat is afhankelijk van wat voor hypotheek je neemt.quote:
Bij de meeste hypotheken wordt helemaal niet afgelost. Elke hypotheek kent een boeteclausule bij aflossen boven het boetevrije bedrag, maar dat is bij een hypotheek van ¤150.000,-- en een box-3-deel van ¤10.000,- dus geen probleem. (dat ga je toch niet in 1 keer aflossen)quote:Op maandag 28 mei 2007 18:08 schreef WallOfStars het volgende:
[..]
dat doe je zoiezo, iedere maand, meestal veel rente weinig aflossing, het kan ook anders om maar dat is afhankelijk van wat voor hypotheek je neemt.
meeste hypotheken hebben een boete clausule voor teveel aflossen (dat kost ze rente inkomsten)
Of je nu een doorlopend krediet hebt, tegen een rente van 10%, waarbij je maandelijks ¤300,- betaalt of dat je dat in je hypotheek opneemt, waarbij je jaarlijks ¤3.600,- aflost. Wat zou goedkoper zijn, denk je? (zelfs al los je het DK maandelijks af, dan nog is het dus voordeliger)quote:je kunt het beter niet finacieren in je hypotheek. loopttijd tegen gebruiks tijd van het te kopen is nogal scheef
je hyptheek loopt 30 jaar, (heeft niets met wonen te maken, ik neem aan dat je daarna in een ander koop huis woont die ook een hypotheek heeft of ga je later weer huren??)quote:Op maandag 28 mei 2007 18:04 schreef teamlead het volgende:
[..]
ja precies..
en bovendien: wie blijft er tegenwoordig nog 30 jaar in hetzelfde huis wonen
true het is goedkoper dan andere leningen.quote:Op maandag 28 mei 2007 18:12 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Of je nu een doorlopend krediet hebt, tegen een rente van 10%, waarbij je maandelijks ¤300,- betaalt of dat je dat in je hypotheek opneemt, waarbij je jaarlijks ¤3.600,- aflost. Wat zou goedkoper zijn, denk je? (zelfs al los je het DK maandelijks af, dan nog is het dus voordeliger)
je vergeet voor het gemak dat die nieuwe keuken ook bijdraagt aan een waardestijging van je huis?quote:Op maandag 28 mei 2007 18:18 schreef WallOfStars het volgende:
[..]
je hyptheek loopt 30 jaar, (heeft niets met wonen te maken, ik neem aan dat je daarna in een ander koop huis woont die ook een hypotheek heeft of ga je later weer huren??)
financier je keuken in je hypotheek, 15.000 euro extra (noem maar een bedrag)
dan blijf je daar wonen. 5 jaar. overwaarde stijging 3% perjaar
huis 156.000 euro + 15.000 keuken + 6% belasting + Kosten kopen (meestal ook in je hypo gefinanciert)
geschatte hypotheek 195.000 euro. (8% kosten kopen berekend) cijfers zullen ietsjes anders zijn
156.000 * 1.03 *1.03 *1.03 *1.03 *1.03 = +/- 180.000 5 jaar later je hypo is dan nogsteeds 195.000
dus zul je nog wel ff daar moeten wonen om het met overwaarde terug te krijgen.
je hyptheek veel hoger dan ooit nodig was, maar als je het wil kan het wel.
het is kapitaal vernietiging.
6% overdrachtsbelasting over je nieuw aan te schaffen keukenquote:Op maandag 28 mei 2007 18:18 schreef WallOfStars het volgende:
[..]
je hyptheek loopt 30 jaar, (heeft niets met wonen te maken, ik neem aan dat je daarna in een ander koop huis woont die ook een hypotheek heeft of ga je later weer huren??)
financier je keuken in je hypotheek, 15.000 euro extra (noem maar een bedrag)
dan blijf je daar wonen. 5 jaar. overwaarde stijging 3% perjaar
huis 156.000 euro + 15.000 keuken + 6% belasting + Kosten kopen (meestal ook in je hypo gefinanciert)
geschatte hypotheek 195.000 euro. (8% kosten kopen berekend) cijfers zullen ietsjes anders zijn
156.000 * 1.03 *1.03 *1.03 *1.03 *1.03 = +/- 180.000 5 jaar later je hypo is dan nogsteeds 195.000
dus zul je nog wel ff daar moeten wonen om het met overwaarde terug te krijgen.
je hyptheek veel hoger dan ooit nodig was, maar als je het wil kan het wel.
het is kapitaal vernietiging.
ah sorry verkeerde volgorde van cijfers...quote:Op maandag 28 mei 2007 18:23 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
6% overdrachtsbelasting over je nieuw aan te schaffen keuken
Daarnaast: zo kun je elk onderdeel van de hypotheek wel doodredeneren. Je rente over dat deel is sowieso aftrekbaar. Daarnaast zou je het zonder die investering dus ook niet eens redden.
Nu begrijp ik sowieso niet helemaal waarom een keuken maar 15 jaar zou meegaan. Koopt iedereen tegenwoordig krakkemikkige keukentjesquote:Op maandag 28 mei 2007 18:28 schreef WallOfStars het volgende:
[..]
ah sorry verkeerde volgorde van cijfers...
je betaald geen overdracht over je nieuwe keuken.
maar lenen voor dingen die korter meegaan is gewoon niet slim, hoe je het ook went of keert.
maar we leven nu eenmaal in een ik wil ik wil mentaliteit. Dus als je het perse wilt dan leen gerust
Leen van frisia....
Dood door schuld
En dat laatste wil wat mij betreft zeggen: het goedkoopst en dat is toch echt d.m.v. de hypotheek.quote:Op maandag 28 mei 2007 18:42 schreef D3nn15 het volgende:
De discussie begon voor meubelen kopen. En meubelen hou je over het algemeen niet niet zo lang als die lening loopt. En vooral geld toch dat de enige die echt beter word van een lening de bank is dus als je niet hoeft te lenen, doe het dan niet of zo verstandig mogelijk.
¤ 162.000*0.89= ¤ 144.180quote:Op maandag 28 mei 2007 17:10 schreef Five_Horizons het volgende:
Jij hebt voor die woning van 156.000,- ongeveer een hypotheek nodig van 156.000 + 9%= 170.040,- + 10.000,-. Dan zou de executiewaarde 180.040/125*100 = 144.000,- moeten zijn.
¤6.000,- is 3,8%... ik gok erop dat dat rijkelijk veel is...quote:Op maandag 28 mei 2007 18:54 schreef doemaardrie het volgende:
[..]
¤ 162.000*0.89= ¤ 144.180
Aangezien de verkoopprijs maar ¤ 7.000 euro scheelt met de benodigde vrije verkoop waarde denk ik dat elke makelaar zijn handtekening wel onder dat taxatieverslag durft te zetten.
Het goedkoopst is toch echt door zelf geld te sparen en zo min mogelijk leningen af te sluitenquote:Op maandag 28 mei 2007 18:52 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
En dat laatste wil wat mij betreft zeggen: het goedkoopst en dat is toch echt d.m.v. de hypotheek.
Je gaf zelf al aan dat "als je het doet, je het verstandig doet".quote:Op maandag 28 mei 2007 18:59 schreef D3nn15 het volgende:
[..]
Het goedkoopst is toch echt door zelf geld te sparen en zo min mogelijk leningen af te sluiten
Ja wat is verstand. Als je zelf al zo weinig geld overhoudt dat je jezelf geen meubels of dingen kan permiteren? Wat doe je dan als je wasmachine of iets anders stuk gaat? Nog meer leningen afsluiten?quote:Op maandag 28 mei 2007 19:00 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je gaf zelf al aan dat "als je het doet, je het verstandig doet".
Ja en ik kan uit ervaring zeggen dat het veel is. Dat het incidenteel voorkomt, is meer om aan te geven dat dat juist de uitzonderingen op de regel zijn.quote:Op maandag 28 mei 2007 19:01 schreef doemaardrie het volgende:
En ik weet uit ervaring dat dit weinig is.
Als jij samen gaat wonen, vanuit je ouderlijk huis zul je toch wel iets meer moeten aanschaffen dan een wasmachine. Het geld voor de wasmachine kun je best hebben, voor een complete inboedel is het toch echt een ander verhaal.quote:Op maandag 28 mei 2007 19:02 schreef D3nn15 het volgende:
[..]
Ja wat is verstand. Als je zelf al zo weinig geld overhoudt dat je jezelf geen meubels of dingen kan permiteren? Wat doe je dan als je wasmachine of iets anders stuk gaat? Nog meer leningen afsluiten?
Sinds bezit jij taxatiebevoegdheid dan?quote:Op maandag 28 mei 2007 19:03 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja en ik kan uit ervaring zeggen dat het veel is. Dat het incidenteel voorkomt, is meer om aan te geven dat dat juist de uitzonderingen op de regel zijn.
Dan ben jij (wat mij betreft) dus verkeerd bezig. De vrije verkoopwaarde is immers in wezen die 156.000, anders had iemand daar wel 162.000 voor neergeteld......quote:Op maandag 28 mei 2007 19:32 schreef doemaardrie het volgende:
[..]
Sinds bezit jij taxatiebevoegdheid dan?
Mits die 156.000 een redelijke verkoopprijs is durf ik en elke collega taxateur die ik ken wel een kriebel te zetten onder een rapportje waar een vrije verkoop waarde van 162.000 opstaat. En mocht die woning in een zeer geliefde wijk liggen dan is het mogelijk om een hoger percentage van de vrije verkoop waarde te hanteren als executiewaarde en dan hoef je misschien niet eens het bedrag van de vrije verkoop waarde te verhogen. Ik wilde er alleen even op wijzen dat het in het geval van TS (taxatie technisch gezien) helemaal geen probleem hoeft te zijn om dat extra bedrag erbij te financieren.
Of het verstandig is? Dat is een ander verhaal en dat zal TS voor zichzelf moeten beslissen.
Hmm ... dus een taxateur zou eigenlijk altijd moeten kijken voor welke prijs de koper (=tevens opdrachtgever van taxateur) de woning heeft gekocht en dat als vrije verkoopwaarde hanteren. Vervolgens vermengidvuldigen met een factor voor de executiewaarde en voila daar is je taxatierapport?quote:Op maandag 28 mei 2007 19:36 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dan ben jij (wat mij betreft) dus verkeerd bezig. De vrije verkoopwaarde is immers in wezen die 156.000, anders had iemand daar wel 162.000 voor neergeteld......
Hoho.... ík zeg dat niet... doemaardrie zegt dat 162 best kan. Blijkbaar niet. Het is ook niet aan de taxateur om te bepalen wat de vrije marktwaarde is, dat is, jaja, aan de vrije markt. En die zegt nu net: ¤156.000,-. Als mensen "absurde" bedragen neerleggen, dan is dat blijkbaar de waarde die de markt ervoor geeft.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 00:29 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Hmm ... dus een taxateur zou eigenlijk altijd moeten kijken voor welke prijs de koper (=tevens opdrachtgever van taxateur) de woning heeft gekocht en dat als vrije verkoopwaarde hanteren. Vervolgens vermengidvuldigen met een factor voor de executiewaarde en voila daar is je taxatierapport?
Vind ik toch wat kort door de bocht. 't Komt best voor dat woningen voor minder worden verkocht dan eigenlijk zou kunnen, en andersom zijn er mensen die absurde bedragen neerleggen voor een huis dat dat wellicht niet helemaal waard is op dat moment. Het is toch aan de taxateur te bepalen aan de hand van meerdere factoren wat de vrije verkoopwaarde is.... dat wordt toch niet bepaald door de koper?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |