Ik denk dat single ouders prima in staat zijn hun kind(eren) alleen op te voeden.quote:Op woensdag 2 september 2009 19:55 schreef Pandora73 het volgende:
@RM-rf:
Hoeveel tijd moet dat andere rolmodel dan met het kind doorbrengen? Welke invloed moet hij krijgen? Moet het altijd dezelfde persoon zijn? Hoe bedoel je het praktisch gezien?
Niet iedere BAM heeft behoefte aan een man in haar leven, zeker geen partner (anders was ze geen BAM) maar ik vind het ongezond als een opa of broer zich met de opvoeding zou gaan bemoeien. Waarom zou ze niet zelfstandig beslissingen kunnen nemen?
Ik snap niet echt dat jij vindt dat een alleenstaande (meestal) moeder een kind niet zou kunnen opvoeden zonder invloed van een mannelijk persoon. Waarom moeten er twee geslachten bij betrokken zijn?
* Pandora73 confused is
Deze licht ik er even uit omdat het tot de essentie doordringt.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:07 schreef RM-rf het volgende:
Het is wél een enorm voordeel als een kind een tweede, duidelijke andere opvoeder in zn omgeving heeft die zich anders gedraagt ... zulk een kind zal leren zijn gedrag ook te moeten aanpassen aan de refrentiepersoon met wie hij of zij omgaat.
Ik vind je eerste, maar met name je tweede allinea zo goed. Daarmee verwoordt je mijn grootste zorgquote:Op donderdag 3 september 2009 08:52 schreef Claudia_x het volgende:
Ik begrijp niet hoe de mensen hier een willekeurig rolmodel van het andere geslacht gelijk kunnen stellen aan een ouder. Een man die wel eens stoere jongensdingen met je zoon doet lijkt me toch echt iets anders dan een vader, waar je een diepe emotionele band mee hebt.![]()
Wat hier bovendien vaak over het hoofd gezien wordt is dat een kind ook gevormd wordt door de relatie die de ouders met elkaar hebben. In het leven van een kind geven de ouders, zeker in de eerste jaren, toch het sterkste voorbeeld. (Daarom lijkt het me ook een terechte opmerking dat kinderen vooral van hun ouders leren dat er verschillende gezichtspunten zijn en dat dat OK is.) Als een kind maar één ouder heeft loopt het toch een belangrijk voorbeeld mis van hoe mensen een gezonde liefdesrelatie met elkaar kunnen hebben. Ik zou daar niet te lichtzinnig over denken. Zeker het expliciet afzweren van een liefdesrelatie lijkt me verre van ideaal, op z'n zachtst gezegd.
Bij dit soort discussies moet ik trouwens altijd aan het boek The world according to Garp denken waarin een vrouw (Jenny) een van haar patiënten gebruikt om een zoon te krijgen die ze alleen opvoedt. Alles aan die situatie is fout, onverstandig en ongezond, maar ik vind haar zo'n leuke moeder.En Garp wordt een leuke jongen. Uiteindelijk is het dus niet zo interessant welke principes in het algemeen van toepassing zijn op de meeste mensen. Er zijn altijd die leuke uitzonderingen, en waarom zou jij er niet één kunnen zijn?
Maar meestal is dat ook beter voor het kind/ de kinderen. En om dan aan te geven dat 'gewoon' ouderschap ook(!) niet altijd even goed is en daarmee te zeggen dat alleen opvoeden beter zou zijn dan dat... ten eerste weet je dat niet, ten tweede is het voor je kind niet relevant dat het slechter kan.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:35 schreef Pandora73 het volgende:
Klopt Guuzewuus, maar er werden hierboven ook allerlei uitersten gegeven tegen het alleenstaand moederschap. Vandaar dat ik wilde laten zien dat een "gewoon" ouderschap ook niet altijd even goed is.
Ik vind het zo naar dat vrouwen die er bewust voor kiezen om in hun eentje een kind op te voeden, altijd lijken moeten vechten tegen het vooroordeel dat een papa-mama gezin altijd beter is.
hiermee omschrijf je volgens mij zeer goed wat ik eerder ook heb willen uitleggen..quote:Op donderdag 3 september 2009 08:52 schreef Claudia_x het volgende:
Wat hier bovendien vaak over het hoofd gezien wordt is dat een kind ook gevormd wordt door de relatie die de ouders met elkaar hebben. In het leven van een kind geven de ouders, zeker in de eerste jaren, toch het sterkste voorbeeld. (Daarom lijkt het me ook een terechte opmerking dat kinderen vooral van hun ouders leren dat er verschillende gezichtspunten zijn en dat dat OK is.) Als een kind maar één ouder heeft loopt het toch een belangrijk voorbeeld mis van hoe mensen een gezonde liefdesrelatie met elkaar kunnen hebben. Ik zou daar niet te lichtzinnig over denken.
welke vraag... die over een overleden ouder ....?quote:Op donderdag 3 september 2009 23:40 schreef _evenstar_ het volgende:
RM-Rf zou je nog op mijn vraag kunnen reagerenben gewoon nieuwsgierig
Sorry hoor, maar wat een BS dat je met een "achterstand" begint.quote:Op donderdag 3 september 2009 23:38 schreef Grijs het volgende:
Pandora, ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt, maar wat ik probeer aan te geven is dat je als alleenstaande ouder wel met een 'achterstand' begint. En als je je dat realiseert, dan hoeft dat geen negatieve gevolgen hebben. En misschien dat je dan daardoor een inhaalslag zou kunnen maken en zelfs op een voorsprong zou kunnen komen (bijv. t.o.v. 'gewone' gezinnen niet investeren in elkaar).
Interessant...quote:Op donderdag 3 september 2009 23:56 schreef RM-rf het volgende:
welke vraag... die over een overleden ouder ....?
waarom zou dat anders zijn..? dat valt idd gewoon ook exact eronder
Bij mijn weten komt het ook zeer regelmatig voor dat kinderen van wie een van de ouders op zeer vroege leeftijd overleden is en die door slechts een ouderdeel opgevoed zijn, aangeven dat ze hierdoor inderdaad sterk beinvloed geraakt zijn... en weinigen ervaren de tijd na het overlijden als 'zorgelozer' (alhoewel het in individuele gevallen wel voor _kan_ komen)
Dat er nogal wat ongeplande zwangerschappen zijn: die beginnen natuurlijk ook met een achterstand. Maar aangezien de meeste zwangerschappen niet ongepland zijn, vind ik het krom om met de ongeplande zwangerschappen te vergelijken. Dan vergelijk je de ene achterstand met de andere.quote:Op vrijdag 4 september 2009 08:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar wat een BS dat je met een "achterstand" begint.
Als je op welke manier dan ook, en om welke reden dan ook, bewust de keuze maakt om het kind alleen op te voeden dan heb je al een stuk minder achterstand dan een hoop stellen die er wel samen aan beginnen.
Er zijn immers nogal wat ongeplande zwangerschappen enz.
Natuurlijk is het ideaalbeeld een papa/mama gezin, maar ik word er erg moe van dat het hier keer op keer wordt neergezet dat het vrijwel niet mogelijk is om je kind alleen goed op te voeden, en dan vooral niet als je er voor kiest om je kind alleen op te voeden.
Zoals ik ruim 2 jaar geleden al in dit topic postte: ik zal niemand adviseren alleen een kind te krijgen, maar als ik in dezelfde situatie zou zijn als destijds, dan zou ik, wetend wat ik nu weet, weer dezelfde keuze maken.
Want soms kan het wel gewoon de betere keuze zijn voor het kind.
Leuk stuk, kan niet wachten op de reactiesquote:Op zondag 6 september 2009 14:16 schreef Pandora73 het volgende:
Ik heb de betreffende publicatie over het onderzoek nog niet gelezen, dus kan (nog) niet inschatten hoe betrouwbaar het allemaal is, maar wil het toch alvast even noemen:
Stabiliteit voor kind belangrijker dan twee ouders
Ik heb de hele publicatie nog niet kunnen vinden, ook niet op de site van de University of Ohio zelf, maar goed, het is pas vandaag gepubliceerd dus hopelijk kan Google er in de loop van deze week wel wat mee.quote:Op zondag 6 september 2009 14:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Leuk stuk, kan niet wachten op de reacties
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |