hehe .. ook soortgelijke associaties bij big brother and the likes en "the truman show" toevallig ?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 17:22 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Toen ik het aan het typen was, schoot het wel even door mijn hoofd
Misschien sluit de show wel met 'in dit programma is gebruik gemaakt van acteurs'. Dat verwacht ik wel namelijk.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:28 schreef DS4 het volgende:
Eerst zien, dan klagen... Misschien sluit de show wel met de melding dat er ook voor de andere kandidaten snel een nier aankomt oid.
En hoever mag die donor gaan? Mogen mensen zeggen dat hun organen niet naar Turken mogen? Of christenen?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:56 schreef Aoristus het volgende:
Dan nog, het gaat ons niets aan. De donor beslist zelf wel aan wie hij zijn nier slijt, lijkt me.
quote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:14 schreef MrBadGuy het volgende:
maar als mensen hun rijbewijs of ID-kaart ophalen/verlengen vragen of ze het donor formulier willen invullen.
Psst, de donor leeft nog (quote:Op zaterdag 26 mei 2007 17:43 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Misschien sluit de show wel met 'in dit programma is gebruik gemaakt van acteurs'. Dat verwacht ik wel namelijk.
[..]
En hoever mag die donor gaan? Mogen mensen zeggen dat hun organen niet naar Turken mogen? Of christenen?
Ik zou het raar vinden als mensen daar zelf zeggenschap over zouden hebben.
Zoals ik het ook heb begrepen is het bij donatie na de dood zo dat Eurotransplant de selectie maakt en niet de persoon zelf.
[..]![]()
![]()
'Gefeliciteerd met uw rijbewijs! Hoewel u als beginnend bestuurder niet zoveel meer mag drinken als vroeger, vragen we u toch maar om een donorformulier in te vullen.'
Heb je een beter idee?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 17:43 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]![]()
![]()
'Gefeliciteerd met uw rijbewijs! Hoewel u als beginnend bestuurder niet zoveel meer mag drinken als vroeger, vragen we u toch maar om een donorformulier in te vullen.'
Yep, nog wel ja. Maar ze staat haar nier toch niet tijdens haar leven al af?quote:
Ze krijgt een spuitje in de uitzendingquote:Op zaterdag 26 mei 2007 17:47 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Yep, nog wel ja. Maar ze staat haar nier toch niet tijdens haar leven al af?
Want dan gelden weer andere normen, voor zover ik weet (vandaar dat je een afspraak kan maken dat ik mijn nier afsta aan meneer A en zijn vrouw B een nier af kan staan aan mijn man-> ik noem maar wat).
Reality TV op zijn hoogtepunt.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 17:48 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Ze krijgt een spuitje in de uitzending
bronquote:Je kan niet bepalen wie na je overlijden je organen krijgt. Wie je orgaan krijgt blijft onbekend en wordt bepaald door Eurotransplant. Dat is een organisatie die bepaalt wie de organen en/of weefsels krijgen.
bronquote:Er mag alleen aan een 'bepaalde persoon' gedoneerd worden. Meestal staan mensen een nier af aan een familielid of een partner. Het komt ook voor dat vrienden aan elkaar een nier afstaan. Een enkele keer willen mensen bij leven een nier doneren aan een voor hen onbekend (anoniem) persoon. Bijvoorbeeld omdat ze in hun naaste omgeving een nierpatiënt hebben meegemaakt. Men noemt dit een 'samaritaanse' of ‘altruistische' donatie. Het transplantatiecentrum zal dan altijd nagaan waarom iemand dit wil.
Sms dood aan 1 als je voor kandidaat 1 kiest, dood aan 2 voor kandidaat nummer 2 ...quote:BNN zendt donorshow ondanks kritiek uit
DEN HAAG (ANP) - BNN zendt De Grote Donorshow vrijdag gewoon uit. Het CDA had gevraagd de uitzending te schrappen. In de show (20.30 uur, Ned. 3) krijgt de ongeneeslijk zieke Lisa (37) de keuze aan wie van drie nierpatiënten (18 tot 40 jaar oud) zij het liefst een nier afstaat.
De kijkers kunnen de vrouw adviseren door te sms‘en. BNN wil op deze manier aantonen dat het, vijf jaar na het overlijden van oprichter Bart de Graaff, nog steeds lastig is om aan donoren te komen.
BNN-voorzitter Laurens Drillich zei zaterdag in het Radio 1 Journaal dat de uitzending gewoon doorgaat. ,,De kans van de deelnemers op een nier is 33 procent, dat is veel hoger dan de mensen die op een wachtlijst staan. Je zou verwachten dat het beter wordt, maar het wordt slechter.‘‘
Stokje voor uitzending steken
CDA-mediawoordvoerder Joop Atsma vindt het een verkeerd en verwerpelijk idee van BNN en tv-producent Endemol. ,,Dinsdag in het vragenuurtje roep ik minister Ab Klink (Volksgezondheid) en Ronald Plasterk (Media) erover naar de Tweede Kamer. Ik wil dat zij er een stokje voor steken, dit kan echt niet.‘‘
BNN zegt te weten dat het programma controversieel is, maar wil de ophef gebruiken om aan te tonen dat in de afgelopen jaren het aantal mensen met een donorcodicil is afgenomen.
Directeur Paul Beerkens van de Nierstichting laat weten dat hij het geweldig vindt dat BNN aandacht aan dit grote probleem schenkt. ,,Maar de manier waarop zij dit doen, is beslist niet onze keuze. Dit biedt geen structurele oplossing. Daarom hebben wij het masterplan orgaandonatie bedacht.‘‘
26.05.07 16:13 ANP
quote:Op zaterdag 26 mei 2007 17:50 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Reality TV op zijn hoogtepunt.
Maar nogmaals, ik denk dat het nep is, ik kan me niet voorstellen dat mensen zich hiervoor lenen.
Edit:
[..]
bron
En voor transplantatie bij leven geldt:
[..]
bron
Wat zullen zij er in dit geval van zeggen?quote:Een enkele keer willen mensen bij leven een nier doneren aan een voor hen onbekend (anoniem) persoon. Bijvoorbeeld omdat ze in hun naaste omgeving een nierpatiënt hebben meegemaakt. Men noemt dit een 'samaritaanse' of ‘altruistische' donatie. Het transplantatiecentrum zal dan altijd nagaan waarom iemand dit wil.
Ze kunnen wel druk uitoefenen waardoor het feitelijk geen censuur is maar het er wel sterk op lijkt natuurlijk.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 19:25 schreef __Saviour__ het volgende:
Ze kunnen het afkeuren, maar absoluut niet verbieden. Dat zou niets anders dan pure censuur zijn.
Zo van: laat die andere 2 patientjes maar lekker doodgaan en spek de sms-kas van BNN?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 11:20 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Precies. Het mag dan keihard overkomen, de boodschap lijkt me ook duidelijk.
een appel zonder dat christelijk-democratische erbij te slepen .. hehequote:Op zaterdag 26 mei 2007 19:29 schreef SCH het volgende:
[..]
Ze kunnen wel druk uitoefenen waardoor het feitelijk geen censuur is maar het er wel sterk op lijkt natuurlijk.
Beter zou ik het nog vinden als de BNN-leden de omroep op gaan roepen de show niet uit te zenden.
Ik denk dat het geld naar de Bart Foundation gaat en niet naar BNN zelf maar okejquote:Op zaterdag 26 mei 2007 19:33 schreef SCH het volgende:
[..]
Zo van: laat die andere 2 patientjes maar lekker doodgaan en spek de sms-kas van BNN?
Ik vermoed dat het met Lodiers erbij een mooi portret gaat worden van een aantal jonge mensen die een kans hopen te krijgen. De kans die de dagelijkse donorpraktijk ook heeft, maar nu uitvergroot gebracht wordt. Ik weet hoe Lodiers programma's maakt, ik maak mezelf dan ook niet druk over eventuele smakeloosheid....quote:Op zaterdag 26 mei 2007 19:55 schreef SCH het volgende:
Volgens mij is het nu echt wel bekend dat er te weinig donoren zijn. Dat vind ik nogal een kulargument van BNN> Ze willen gewoon een hitsige show maken. Beetje gratuit en tegen Bart ook niet zo netjes.
Laten we het hopen.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:20 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het met Lodiers erbij een mooi portret gaat worden van een aantal jonge mensen die een kans hopen te krijgen. De kans die de dagelijkse donorpraktijk ook heeft, maar nu uitvergroot gebracht wordt. Ik weet hoe Lodiers programma's maakt, ik maak mezelf dan ook niet druk over eventuele smakeloosheid....
Het zal geen Rad van Fortuin of Miljoenenjacht worden en ik vermoed dat ze gewoon aan het einde van het programma alledrie een nier krijgen. óf het acteurs blijken te zijn
Weet je, het middel is natuurlijk snoeihard. Maar de boodschap staat me gewoon heel erg aan. Er wordt weer over gesproken, óók door de jeugd die zichzelf niet door de zoveelste softe campagne laat interesseren...quote:
De show hoeft ook niet persé van mij hoor, maar dat erover gesproken wordt bevalt me prima.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:31 schreef SCH het volgende:
Ik snap je reactie wel flugeltje maar inmiddels weten mensen dit echt wel.
Ik heb allang zo'n pasje maar dit maakt het me juist heel erg tegen. Als het op zo'n manier wordt gebracht. Als de nierstichting hier ook achter staat, en de andere instanties die over donororganen gaan, dan vind ik dat erg onethisch. Het is geen spelletje, laat staan een show.
Ik weet het niet hoor, nu ben jij heel politiek geïnteresseerd. Ikzelf heb dat wat minder. "the truth is in the eye of the beholder" zeggen ze wel eens. Omdat jij meer met politiek bezig bent dan ik zul jij dat soort dingen makkelijker opmerken. Ikzelf zie het nog niet zo. Ze hebben mij persoonlijk nog niet weten te bereiken met campagnes over donorregistratie in ieder geval. De reden dat ik wél donor ben is omdat ik in een ver verleden een vriendje had die me meenam naar de bloedbank alwaar we romatisch samen een zak bloed hebben gedoneerd. Daarna ben ik erover na gaan denken en heb ik me ook als orgaandonor laten registreren.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:36 schreef SCH het volgende:
De politiek doet genoeg aan de donorproblematiek vind ik. Daar ligt het niet aan. Het gaat meer om mensen zelf.
Ik blijf het gevoel houden dat het een stunt is...quote:Als er geen sms-actie plaats vindt, vind ik het wat gratuit om daar zo mee te pimpen nu.
doet genoeg??quote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:36 schreef SCH het volgende:
De politiek doet genoeg aan de donorproblematiek vind ik. Daar ligt het niet aan. Het gaat meer om mensen zelf.
Als er geen sms-actie plaats vindt, vind ik het wat gratuit om daar zo mee te pimpen nu.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |