abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49793352
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 15:56 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Dan nog, het gaat ons niets aan. De donor beslist zelf wel aan wie hij zijn nier slijt, lijkt me.
Dan verschillen we daarover van mening. Ik vind dat diegene die de nier medisch gezien het hardste nodig heeft de nier moet krijgen.
  zaterdag 26 mei 2007 @ 16:00:48 #77
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_49793374
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 15:20 schreef MrBadGuy het volgende:

De nier gaat nu ook voorbij aan diegene die het hoogst op de wachtlijst staat. Dus BNN doet hier zelf ook hard aan mee.
Misschien is het allemaal wel een hoax, en komen ze over een paar dagen met een laf persbericht dat het ze gelukt is om de aandacht op een probleem te vestigen...
  zaterdag 26 mei 2007 @ 16:00:57 #78
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_49793376
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 15:57 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Die nier gaat niet naar de patient die het hoogst op de wachtlijst staat, maar naar 1 van de 3 deelnemers van de show. De wachtlijst wordt dus gepaseerd, iemand die het misschien harder nodig heeft wordt dus naar achteren geschoven mede door BNN.
Dat weet je helemaal niet, misschien is die dame niet eens ingeschreven bij het ziekenhuis als donor.
Een wachtlijst is niet doorslaggevend in het verhaal. Deze dame kiest er zelf voor om op advies van het publiek een kandidaat uit te zoeken. Wat mij betreft is het thema niet 'de wachtlijst', maar gaat het over 'promotie van orgaandonatie' en dat is een groter plaatje dan van die ene persoon op een wachtlijst.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  zaterdag 26 mei 2007 @ 16:03:06 #79
132993 TJDoornbos
#TeamToekNip
pi_49793412
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 15:58 schreef Bayswater het volgende:
Gewoon net zoals in Belgie, iedereen automatisch donor tenzij je er specifiek voor tekent dat je het niet wilt zijn. Heb je zo'n programma helemaal niet meer nodig.
en dan moet je wel een verdomd goeie reden hebben om te weigeren. Niet zo van "ja stel je voor dat er reincarnatie bestaat dan is er een stukje uit mn ziel weg" of dat soort gewauwel. Gewoon allemaal donor tenzij je geen bruikbare onderdelen hebt!!
  zaterdag 26 mei 2007 @ 16:04:26 #80
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_49793437
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 15:57 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Die nier gaat niet naar de patient die het hoogst op de wachtlijst staat, maar naar 1 van de 3 deelnemers van de show. De wachtlijst wordt dus gepaseerd, iemand die het misschien harder nodig heeft wordt dus naar achteren geschoven mede door BNN.
Ze staan alledrie al een tijd op de wachtlijst. Laat de mensen op de wachtlijst eens beslissen of dit programma door moet gaan, weet wel zeker dat we vrijdagavond de Donorshow dan krijgen voorgeschoteld.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_49793440
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 16:00 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Dat weet je helemaal niet, misschien is die dame niet eens ingeschreven bij het ziekenhuis als donor.
Een wachtlijst is niet doorslaggevend in het verhaal. Deze dame kiest er zelf voor om op advies van het publiek een kandidaat uit te zoeken.
Mag dat eigenlijk wel? Je eigen ontvanger uitzoeken?
quote:
Wat mij betreft is het thema niet 'de wachtlijst', maar gaat het over 'promotie van orgaandonatie' en dat is een groter plaatje dan van die ene persoon op een wachtlijst.
Promotiecampagnes ten koste van "die ene persoon"?
  zaterdag 26 mei 2007 @ 16:06:29 #82
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_49793480
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 16:04 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

[..]
Zou jij niet liever je vriendin helpen dan iemand die je niet kent?
quote:
Zo gaat dat. Door er één op te offeren, kun je er misschien 5 redden.

Misschien is het zelfs wel zo dat die 3 kandidaten tegen het terminale aan zitten en dus alle drie nauwelijks kans maken.
pi_49793493
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 16:04 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

[..]

In principe kan dat gewoon hoor. Het bekende verhaal van een vrouw die een nier aan haar man afstaat bijvoorbeeld
pi_49793514
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 16:03 schreef TJDoornbos het volgende:

[..]

en dan moet je wel een verdomd goeie reden hebben om te weigeren. Niet zo van "ja stel je voor dat er reincarnatie bestaat dan is er een stukje uit mn ziel weg" of dat soort gewauwel. Gewoon allemaal donor tenzij je geen bruikbare onderdelen hebt!!
Je bent zelf baas over je lichaam, dus niet het ziekenhuis en ook niet de overheid. Als je aangeeft dat ze na je dood organen mogen gebruiken dan mag het, maar anders moeten ze er gewoon afblijven. Dus niet dat je je moet afmelden en al helemaal niet dat je een goede reden moet hebben om tegen te zijn, we leven toch niet in een communistisch land.
pi_49793532
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 16:07 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Je bent zelf baas over je lichaam, dus niet het ziekenhuis en ook niet de overheid. Als je aangeeft dat ze na je dood organen mogen gebruiken dan mag het, maar anders moeten ze er gewoon afblijven. Dus niet dat je je moet afmelden en al helemaal niet dat je een goede reden moet hebben om tegen te zijn, we leven toch niet in een communistisch land.
Ook goed, maar dan zelf ook geen organen kunnen ontvangen, dat is dan wel zo eerlijk. Krimpt de vraag ook
pi_49793549
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 16:03 schreef TJDoornbos het volgende:

[..]

Het is mijn lichaam. Het gaat me niet zo zeer om mijn "ziel", wat dat ook moge zijn, maar ik zou er bezwaar tegen kunnen hebben dat anderen kunnen besluiten wanneer ik hersendood ben en wanneer niet.

Alhoewel ik er wel over denk donor te worden.
  zaterdag 26 mei 2007 @ 16:11:08 #87
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_49793582
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 16:09 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Het is mijn lichaam. Het gaat me niet zo zeer om mijn "ziel", wat dat ook moge zijn, maar ik zou er bezwaar tegen kunnen hebben dat anderen kunnen besluiten wanneer ik hersendood ben en wanneer niet.

Zie je nou wel dat dit programma helpt
  zaterdag 26 mei 2007 @ 16:11:22 #88
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_49793585
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 16:09 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Hersendood is niet iets wat iemand besluit, dat ben je of dat ben je niet.
pi_49793614
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 16:11 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Hersendood is niet iets wat iemand besluit, dat ben je of dat ben je niet.
"wanneer ze in me mogen gaan snijden", dan.
pi_49793653
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 16:08 schreef Repeat het volgende:

[..]

Ook goed, maar dan zelf ook geen organen kunnen ontvangen, dat is dan wel zo eerlijk. Krimpt de vraag ook
Ik denk niet dat veel artsen het daar mee eens zullen zijn. Dat gaat helemaal tegen de medische normen en waarden in. Mijn voorstel vind ik een stuk beter, namelijk mensen actiever benaderen. Dus niet alleen een brief sturen of ze donor worden en hopen dat je een reactie krijgt, maar als mensen hun rijbewijs of ID-kaart ophalen/verlengen vragen of ze het donor formulier willen invullen. Op die manier heb je binnen 5 tot 10 jaar minstens 90% van de bevolking benaderd en heeft bijna iedereen het formulier ingevuld, en dit zonder het overschrijden van medische richtlijnen en zonder mensen de beschikkingsrecht van hun eigen lichaam te ontnemen.
pi_49793659
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 16:12 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

"wanneer ze in me mogen gaan snijden", dan.
Als je hersendood bent.
pi_49793679
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 16:14 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ik denk niet dat veel artsen het daar mee eens zullen zijn. Dat gaat helemaal tegen de medische normen en waarden in. Mijn voorstel vind ik een stuk beter, namelijk mensen actiever benaderen. Dus niet alleen een brief sturen of ze donor worden en hopen dat je een reactie krijgt, maar als mensen hun rijbewijs of ID-kaart ophalen/verlengen vragen of ze het donor formulier willen invullen. Op die manier heb je binnen 5 tot 10 jaar minstens 90% van de bevolking benaderd en heeft bijna iedereen het formulier ingevuld, en dit zonder het overschrijden van medische richtlijnen en zonder mensen de beschikkingsrecht van hun eigen lichaam te ontnemen.
Die mensen die zelf weigeren hun organen af te staan hebben m.i. ook niet zulke denderende normen en waarden, dus dan is het tough shit.
  zaterdag 26 mei 2007 @ 16:16:19 #93
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_49793694
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 16:07 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Eens. Maar je mag als overheid tenminste mensen aansporen om er over na te denken. En een goede manier om dat te doen is door te stellen dat iemand sowieso donor is, tenzij hij dat niet wil. Als er elk jaar tientallen mensen onnodig sterven omdat mensen het niet prettig vinden om over de dood na te denken, tja..
  zaterdag 26 mei 2007 @ 16:17:05 #94
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_49793709
Ik vind het verontrustend te zien dat sommigen "zelfbeschikking over je eigen lichaam" niet zo'n tof idee vinden
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zaterdag 26 mei 2007 @ 16:17:15 #95
58666 Blur
Wat zeg je?
pi_49793713
Leuk dat het CDA zo loopt te huilen over deze show. Span je dan in om de wetgeving te wijzigen op dezelfde wijze zoals België met het donorbeleid om gaat. Hier ben je géén donor tenzij je aangeeft het te willen zijn. In België is dat precies andersom: je bent standaard donor, tenzij je aangeeft géén donor te willen zijn.

Op dit moment bereikt BNN al wat zij willen. Een flinke discussie over dit onderwerp. Ik ben alleen benieuwd wat de uitkomst gaat zijn. En dat BNN een vrij shockerende wijze kiest om het onderwerp bespreekbaar te maken vind ik eigenlijk nog niet eens zo'n kwalijke zaak.

* Blur is donor overigens.
pi_49793733
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 16:15 schreef Repeat het volgende:

[..]

Die mensen die zelf weigeren hun organen af te staan hebben m.i. ook niet zulke denderende normen en waarden, dus dan is het tough shit.
Gelukkig hebben artsen niet zo'n instelling als die van jou
pi_49793738
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 16:15 schreef Repeat het volgende:

[..]

Nee, dat zijn je darmen.

Dit gaat over de nieren van die vrouw.
pi_49793761
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 16:16 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Eens. Maar je mag als overheid tenminste mensen aansporen om er over na te denken. En een goede manier om dat te doen is door te stellen dat iemand sowieso donor is, tenzij hij dat niet wil. Als er elk jaar tientallen mensen onnodig sterven omdat mensen het niet prettig vinden om over de dood na te denken, tja..
De actieve manier van benaderen die ik net beschreef vind ik voldoende. "Als je niks zegt stem je in" gaat tegen alles in waar een beschaafd land voor moet staan naar mijn mening.
pi_49793818
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 16:17 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Gelukkig hebben artsen niet zo'n instelling als die van jou
Jammer.
  zaterdag 26 mei 2007 @ 16:24:39 #100
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_49793895
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 16:17 schreef Blur het volgende:
Leuk dat het CDA zo loopt te huilen over deze show. Span je dan in om de wetgeving te wijzigen op dezelfde wijze zoals België met het donorbeleid om gaat. Hier ben je géén donor tenzij je aangeeft het te willen zijn. In België is dat precies andersom: je bent standaard donor, tenzij je aangeeft géén donor te willen zijn.

Op dit moment bereikt BNN al wat zij willen. Een flinke discussie over dit onderwerp. Ik ben alleen benieuwd wat de uitkomst gaat zijn. En dat BNN een vrij shockerende wijze kiest om het onderwerp bespreekbaar te maken vind ik eigenlijk nog niet eens zo'n kwalijke zaak.

* Blur is donor overigens.
Ik denk dat ubercda'er Ab Klink (min. vws) dat niet door de eerste kamer krijgt en bovendien, wat zou hij moeten verbieden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')