Zo, daar ben ik weer. Het wordt tijd om dit topic eens van wat zinloze informatie te voorzien. Daarom heb ik vandaag wat foto's gemaakt. Het was vreselijk zonnig (ook in de kas) en ik ben niet helemaal tevreden over de kwaliteit van de foto's, maar dat weerhoudt me er niet van om ze tóch te posten.
Ik werk (tijdelijk?) bij een alstroemeriakwekerij in Zuid-Holland. Het bedrijf teelt op twee locaties bloemen, de foto's van Pluto en Mirage hierboven zijn genomen op het oude bedrijf, 7000 m2 groot. Onderstaande foto's zijn gemaakt op het nieuwe(re) bedrijf, 2,5 ha groot, modern ingericht, vijf verschillende soorten. Voor ik ingewikkelde verhalen ga vertellen over de teelt zal ik een paar plaatjes van alstroemeria posten.
![]()
![]()
Dit is twee keer de cultivar Virginia. Een wat ouder soort, en één van de mooiste. Zuivere witte bloemen. De bovenste tak is een tak zoals we die elke dag oogsten. Onderstaande foto is één rijp bloemetje, zodat jullie weten hoe het ding eruit ziet als hij bloeit. Virginia geeft jaarlijks zo'n 400 takken per vierkante meter. Om dit te bereiken hangen er groeilampen boven het gewas, ook in de winter wordt er geplukt. Alstroemeria is een gewas dat meerdere jaren blijft staan, net zoals rozen. Een soort wordt vervangen als de productie terugloopt, de prijzen structureel laag blijven, of als er een beter soort in dezelfde kleur op de markt komt. Jonge plantjes zijn duur, en het duurt ook een jaar voor een nieuw soort volop in productie is. Het is daarom lastig om in te schatten welk tijdstip het juiste is om een soort te vervangen. In de regel blijft een cultivar zo'n vijf jaar in de kas staan.
![]()
De oranje Flame. Een nieuw soort. Staat in Nederland nog maar bij een paar kwekers. Alstroemeria is niet makkelijk te vermeerderen, dit voorkomt dat er van een nieuw soort snel teveel op de markt komt. De prijs die op de veiling voor de bloemen betaald wordt, is in het eerste jaar meestal vrij hoog. In het tweede jaar, als het gewas écht veel takken gaat geven en het aantal bloemen op de veiling toeneemt moet een soort zich bewijzen en kan de kweker zien of hij de juiste keuze gemaakt heeft.