abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49702480
Hoi.

Daar ben ik weer. Met een nieuw topic over bloemen, als tegenwicht voor alle katten- en hondentopics. Niet dat ik iets tegen katten heb overigens.

Dit is een alstroemeria.

Alstroemeria wordt gebruikt in boeketten. Een monobos alstroemeria is ook wel aardig, maar het overgrote deel van de in Nederland (en andere landen) gekweekte alstroemeria belandt op de bosmachine bij bedrijven die boeketten maken.

Alstroemeria Mirage.
Dit is geen mooie tak, er zitten maar twee bloemen op, maar ik had hem nodig om de kleur te laten zien. Mirage wordt geoogst als de knoppen paars zijn, zoals op de eerste foto te zien is.

Dit is Pluto.

Alstroemeria wordt ook wel incalelie genoemd. De plant komt oorspronkelijk uit de Andes, en de bloemen en bladeren lijken op die van de lelie. In dit topic zal ik wat vertellen over de teelt van alstroemeria.

Nogmaals Pluto, een rijper exemplaar zodat je ook kan zien wat voor kleur de bloem uiteindelijk zal krijgen.

I intend to live forever, or die trying.
pi_49702591
Eigenlijk zijn het best lelijke bloemen als ze niet in een boeket zitten.
  Moderator woensdag 23 mei 2007 @ 21:47:10 #3
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_49703139
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 21:36 schreef Liejannuh het volgende:
Eigenlijk zijn het best lelijke bloemen als ze niet in een boeket zitten.

Ik vind ze mooi

Vooral de oranje/gele, wat een mooie warme kleur
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_49705983
Ik vind ze ook wel mooi! Leuk ook dat ze niet geheel uit 1 kleur bestaan.
  † In Memoriam † donderdag 24 mei 2007 @ 09:52:29 #5
37843 lady-wrb
kortaf
pi_49715051
die roze vind ik mooi (geel is absoluut mijn kleur niet
maar ik ben geen boekettenmens.
zijn die dingen ook voor in de tuin te koop?
pi_52402696
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 09:52 schreef lady-wrb het volgende:
zijn die dingen ook voor in de tuin te koop?
Ze zijn ook te koop als pot- of kuipplant voor op het balkon of in de tuin. In de winter kun je ze beter binnen zetten, er is een kans dat ze bevriezen als het echt koud wordt.
pi_52429890
Zo, daar ben ik weer. Het wordt tijd om dit topic eens van wat zinloze informatie te voorzien. Daarom heb ik vandaag wat foto's gemaakt. Het was vreselijk zonnig (ook in de kas) en ik ben niet helemaal tevreden over de kwaliteit van de foto's, maar dat weerhoudt me er niet van om ze tóch te posten.

Ik werk (tijdelijk?) bij een alstroemeriakwekerij in Zuid-Holland. Het bedrijf teelt op twee locaties bloemen, de foto's van Pluto en Mirage hierboven zijn genomen op het oude bedrijf, 7000 m2 groot. Onderstaande foto's zijn gemaakt op het nieuwe(re) bedrijf, 2,5 ha groot, modern ingericht, vijf verschillende soorten. Voor ik ingewikkelde verhalen ga vertellen over de teelt zal ik een paar plaatjes van alstroemeria posten.

Dit is twee keer de cultivar Virginia. Een wat ouder soort, en één van de mooiste. Zuivere witte bloemen. De bovenste tak is een tak zoals we die elke dag oogsten. Onderstaande foto is één rijp bloemetje, zodat jullie weten hoe het ding eruit ziet als hij bloeit. Virginia geeft jaarlijks zo'n 400 takken per vierkante meter. Om dit te bereiken hangen er groeilampen boven het gewas, ook in de winter wordt er geplukt. Alstroemeria is een gewas dat meerdere jaren blijft staan, net zoals rozen. Een soort wordt vervangen als de productie terugloopt, de prijzen structureel laag blijven, of als er een beter soort in dezelfde kleur op de markt komt. Jonge plantjes zijn duur, en het duurt ook een jaar voor een nieuw soort volop in productie is. Het is daarom lastig om in te schatten welk tijdstip het juiste is om een soort te vervangen. In de regel blijft een cultivar zo'n vijf jaar in de kas staan.

De oranje Flame. Een nieuw soort. Staat in Nederland nog maar bij een paar kwekers. Alstroemeria is niet makkelijk te vermeerderen, dit voorkomt dat er van een nieuw soort snel teveel op de markt komt. De prijs die op de veiling voor de bloemen betaald wordt, is in het eerste jaar meestal vrij hoog. In het tweede jaar, als het gewas écht veel takken gaat geven en het aantal bloemen op de veiling toeneemt moet een soort zich bewijzen en kan de kweker zien of hij de juiste keuze gemaakt heeft.
pi_52505192
Ze zijn er tegenwoordig best in mooie kleuren!

pi_52508697
Ik vind dat boeket niet mooi, maar de losse bloemen in de natuur weer wel
pi_52583130
ik heb best vaak boeketjes van alleen alstroem(eria).. 2 kleine vaasjes naast elkaar met 3 bosjes oranje alstroem verdeeld, lijkt erg leuk
There are 3 kinds of people in this world...those you want things to happen, those that make things happen, and those who just wonder what the hell happened!
pi_52596612
Ik werk al 8 jaar als vakantiewerk bij een alstroemeria kwekerij.
heb ook al verschillende kleuren en namen voorbij zien komen.
Een erg fragiele bloem/blaadjes, maar wel mooi!
Staat ook met juiste veding/verzorging lang op een vaas, mits niet gemengt met andere bloemen.

Na zoveel jaar zie ik niet altijd meer een mooie bloem, maar familie is altijd blij als ik bloemen meebreng.
Iedereen is gelijk....maar niemand hetzelfde
pi_53674552
Nog een keer Flame.

't Was vanmorgen lang donker, om half elf brandden de lampen boven het gewas nog steeds. Dat geeft deze foto ook een wat aparte kleur.

Elke maand is er wel ergens een bloemenkeuring. De Vaste Keurings Commissie deelt prijzen uit aan de mooiste bloemen. Volgende week is in de RAI de jaarlijkse Horti Fair, een grote beurs voor bloemen- en plantentelers. Er komt veel publiek op af, en er is ook een enorme tentoonstelling, mét keuring. Bloemen- en plantenkwekers doen daar graag aan mee. Aan de hand van bovenstaande bloem zal ik uitleggen hoe op de alstroemeriakwekerij de bloemen voor de keuring worden geselecteerd. Je wilt natuurlijk alleen de mooiste takken, met de juiste rijpheid aan het publiek laten zien. Een week voor de tentoonstelling worden elastiekjes om een stuk of 50 stevige takken gehangen. Takken met voldoende bloempjes. Door de elastiekjes weet het personeel dat ze deze takken niet mogen plukken. De bloemen kunnen zo in de kas langzaam op kleur komen. Uit de 50 mooie takken worden uiteindelijk de 20 allermooiste geselecteerd, en deze gaan naar de keuring.
pi_53732938
Een van mijn lievelingsbloemen dit
Leuk die achtergrondinfo
Saartje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')