abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49701473
In mijn koopappartement (Den Haag Bezuidenhout) zit een kleine en-suite jaren 50 badkamer (202x149cm).

Ik overweeg om 'm samen met het aangrenzende toilet (94x125cm) en halkast (94x77cm) compleet te gaan/laten renoveren.

De situatie is nu:

Blauwe dingen zijn douchewandjes en de bruine kastjes. Witte vierkant is een wasmachine, witte rechthoek een radiator.

Door het weghalen van de binnenmuren kan er volgens mij een ruimte ontstaan van ongeveer 202x235cm met toegang vanuit de hal.

Zoals:

Voordelen van samenvoegen zijn mijn inziens:
- Leuker
- Meer ruimte
- Toegang vanuit hal (ik heb 1 slaapkamer, 1 zitkamer en 1 eetkamer)
- Betere prijs/kwaliteit verhouding

Nadeel:
- Geen dedicated toiletruimte (gasten)

Was is jullie mening ? Of weet je een leukere/betere indeling ?

Zal een-dezer-dagen even wat foto's van de huidige staat posten !
Hoge bomen zijn ook klein begonnen
  woensdag 23 mei 2007 @ 21:17:59 #2
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_49701744
nog een bezuidenhouter!!!......ik zou het als je het geld er voor hebt meteen doen! Wat is het bruine blok links onder? maar ja er zijn wel meer woningen waar het toilet in de badkamer zit!
  woensdag 23 mei 2007 @ 21:32:12 #3
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_49702407
Ziet er goed uit hoor! Ik zou het geloof ik ook wel doen. Het voelt allemaal gewoon net even wat ruimer.

Er zit maar 1 nadeel aan. Mensen gaan in jouw badkamer naar het toilet dus die moet dan altijd opgeruimd zijn zeg maar. Maar goed, dat is natuurlijk in principe ook niet echt een heel zwaar probleem.
  woensdag 23 mei 2007 @ 21:32:45 #4
46435 Big_Fat_Wombat
Number of the Bitch
pi_49702439
Alleen moet je zo wel flink voor afvoer gaan breken
Veel werk, maar als je het er voor over hebt
Op maandag 37 juli 1742 01:42 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Whehehe.
pi_49703559
@becky27:
Ja, nabij de netkous ! Bruin blok rechtsonder heb ik bedacht als hoge opbergkast/vuile wastrommel e.d.

@brighteyes:
Misschien kan ik middels een schuifwand de douche en wastafel nog verbergen voor WC-bezoekers. Wil ik wel weer een fonteintje bij het toilet ...

@Big_Fat_Wombat:
Rechts naast de huidige toiletruimte lopen de standpijp, passieve ventilatieschacht, wateraanvoer en electriciteit. Wastafel en fonteintje afvoer zijn lood, mij is geadviseerd die zowiezo helemaal te vervangen. Toilet is nu staand model en heb ik graag hangend, da's vergt denk ook een aanpassing aan de afvoer.
pi_49707655
Prima idee... alleen hoort er volgens mij - op basis van bouwvoorschriften- een hoofdtoilet te zijn naast een evt. toilet op de badkamer.
Daarmee hadden wij te maken ooit in een klein huis.

Nu niet, maar ms als je later wilt verkopen dat het een struikelblok-je kan zijn ?
pi_49717252
Ik zou het toilet appart houden. Een los toilet is heel prettig.
Als je de wasmachine in de badkamer wilt plannen dan zou ik de oude situatie gewoon in stand houden. De wasmachine niet in de badkamer is namelijk ook een pluspunt.
pi_49731955
Los toilet en losse wasmachine ruimte zie ik persoonlijk als voordelen. En je moet de hele teringzooi omgooien zonder dat je meer kwijt kan in dezelfde ruimte (nog steeds toilet, WM, douche en wastafel), als je nu ineens een ligbad kwijtkon was t wat anders... Maargoed ieder zn smaak natuurlijk

Kan je niet wat extra ruimte creeren door bv, glas te gebruiken in douchehok, een zwevend toilet te maken en planken in de gangkast te maken enzo?
pi_49739740
@AnneX: Goede opmerking, ik wil denk wel zo veel mogelijk voldoen aan het bouwbesluit. Is echter nogal taaie stof voor mij.

@HarryP: Jij hebt ervaring met verbouwen

@blix: Misschien krijg ik er ook nog wel een bad ingetekend. Inloopdouchewandje van glas (ipv tegels) lijkt mij goed ! Ik dacht overigens aan witte horizontale wandtegels van zo'n 25x33cm en ergens wat kleinere gekleurde dingetjes. Zwevend toilet is het plan ja.

De plattegronden heb ik vanochtend op exact de zelfde schaal gemaakt. Witte rechthoekige gestreepte dingen zijn toegangsdeuren, naar buiten draaiend, 78cm breed.
pi_49822211
Huidige toilet:
Vloertegels 10x10cm lichtbruin, wandtegels 10x20cm. (ik heb ook nog zo'n keuken).
Links een geintegreerd WC-rolhouder . En rechtsboven in de foto een stukje van het fonteintje.

Huidige badkamer:
Vloertegels 10x10cm zwart/wit geblokt, wandtegels 10x20cm. Linksboven een geintegreerd zeepbakje . Rechts buitenbeeld zit de wastafel.

Moderator zondag 27 mei 2007 @ 16:57:14 #11
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_49823958

En dit dan?

De leidingen liggen bijna overal goed (afgezien van de wasbak). Ik weet niet hoe breed alles is, maar als je het bad nou op de plek zet waar normaal de badkamer zat. De wasbak/wasmachine 1 'keukenblok' 'ingebouwde vaatwasser' idee aanhoud(genoeg 'werkplek' ) Dat maakt het een meerwaarde!

ff aanpassen

[ Bericht 7% gewijzigd door Rene op 27-05-2007 17:21:25 ]
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_49824693
Als je alleen woont zou ik het zeker doen. Met meerdere personen is het best een nadeel als er iemand onder de douche staat en je moet nodig naar de wc. Wij hebben het ook gedaan omdat wij twee hele kleine hokjes hadden en de diouche ook geen raam had en dat is nu wel het geval.
pi_49825151
@Renesite:
Ja, da's ook mogelijk, jouw tekening zou staan voor een bad van ongeveer 190x80. Je hebt alleen de wastafel verkeerd om getekend.

@RealZeus:
Dus jouw hoofdtoilet is ook geen zelfstandige ruimte meer ? Weet jij of dat eigenlijk wel mag volgens het huidige bouwbesluit ? (hoofdstuk 4.7)
  Moderator zondag 27 mei 2007 @ 17:33:56 #14
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_49825248
quote:
Op zondag 27 mei 2007 17:31 schreef CollinDH het volgende:
@Renesite:
Ja, da's ook mogelijk, jouw tekening zou staan voor een bad van ongeveer 190x80. Je hebt alleen de wastafel verkeerd om getekend.

@RealZeus:
Dus jouw hoofdtoilet is ook geen zelfstandige ruimte meer ? Weet jij of dat eigenlijk wel mag volgens het huidige bouwbesluit ? (hoofdstuk 4.7)
!!!

Ik heb het ff aangepast, alleen de wasbak nog.

Ik deed 155*75 ff om de maat. Maar 180*80 zou ook wel kunnen

[ Bericht 10% gewijzigd door Rene op 27-05-2007 17:50:12 ]
pi_49826487
quote:
Op zondag 27 mei 2007 17:31 schreef CollinDH het volgende:

@RealZeus:
Ik kan er niks over vinden. En ik ga niet weer verbouwen.
pi_49826800
Je hoofd toilet mag best samen vallen met de badkamer er worden zelfs nieuwbouwprojecten nog zo uitgevoerd
  Moderator zondag 27 mei 2007 @ 18:34:10 #17
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_49826878
Amerika idee, no problem toch? Als je alles een beetje netjes houd is het niet eens zo erg !
pi_50784304
Hoogstwaarschijnlijk blijven het 3 ruimtes en ga ik ze niet samenvoegen. Los toilet vind ik wel erg fijn.

Bij de Praxis zie ik best mooie wand- (wit 25x40) en vloertegels (zwart 30x60) en leuker geprijsd dan bij een tegelhandel.

Iemand slechte ervaringen met Praxis/bouwmarkt tegels ? Of helemaal geen wandtegels maar stucwerk in badkamer/wc ?

Heb nog ff een plattegrondje gemaakt van het hele appartementje

FOK!fotograaf zondag 24 juni 2007 @ 15:03:17 #19
17893 Forno
pi_50787722
Ik heb geen ervaring met welke tegels what-so-ever, maar waarom zouden bouwmarkttegels niet goed zijn? Ze voldoen waarschijnlijk prima in een badkamer. Je moet ze natuurlijk wel conform opgave leverancier aanbrengen/verlijmen, anders scheurt zelfs de duurste tegel. Maar dat lijkt me logisch.

De wanden van een badkamer zijn gebonden aan een bepaalde waterdichtheid tot een hoogte van 2,1 meter (een toilet tot 1,2 meter). Dat staat in de NEN 2778 en is dus wettelijk verplicht.

Bijna alle tegels hebben die waterdichtheid van nature. Ik weet niet precies hoe het met stucwerk zit. Het zal vast kunnen met enige kunst en vliegwerk. Ik heb er geen ervaring mee, maar lijkt het me geen duurzame oplossing. Er hoeft waarschijnlijk maar 1 scheurtje, kras of deuk in het stucwerk te komen en er kan vocht in de wanden trekken. Ik zou er gewoon tegels in gooien.
pi_51597334
Als het goed is komt deze week een bijklussende badkamerbouwer langs om samen het renovatieplan verder uit te werken.

Plafond is nu 270cm hoog, beton en bladderd flink af (3 jaar geleden geschilderd) Een verlaagd plafond van hardhouten latten op ongeveer 245cm lijkt mij duurzamer en bovendien leuker. Daarin wat licht en daarboven de ventilatie en verwarmingsbuizen.

Met kieren ertussen, maar smallere nieuwe latten zonder schroeven. Of stroken multiplex.
  woensdag 18 juli 2007 @ 16:24:20 #21
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_51597352
quote:
Op zondag 24 juni 2007 15:03 schreef Forno het volgende:
Ik heb geen ervaring met welke tegels what-so-ever, maar waarom zouden bouwmarkttegels niet goed zijn? Ze voldoen waarschijnlijk prima in een badkamer. Je moet ze natuurlijk wel conform opgave leverancier aanbrengen/verlijmen, anders scheurt zelfs de duurste tegel. Maar dat lijkt me logisch.

De wanden van een badkamer zijn gebonden aan een bepaalde waterdichtheid tot een hoogte van 2,1 meter (een toilet tot 1,2 meter). Dat staat in de NEN 2778 en is dus wettelijk verplicht.

Bijna alle tegels hebben die waterdichtheid van nature. Ik weet niet precies hoe het met stucwerk zit. Het zal vast kunnen met enige kunst en vliegwerk. Ik heb er geen ervaring mee, maar lijkt het me geen duurzame oplossing. Er hoeft waarschijnlijk maar 1 scheurtje, kras of deuk in het stucwerk te komen en er kan vocht in de wanden trekken. Ik zou er gewoon tegels in gooien.
Meeste tegels in een bouwmarkt zijn B-keuze , wil niet zeggen dat ze slecht zijn , maar meestal zit er nog wel eens een paar mm verschil in.
Maar ja ik ben dan ook een beetje anti-bouwmarkt
Ik ben inmiddels overleden
pi_51619829
een leuke een ruime woning heb je Collin , ik zou persoonlijk het bd ook zo laten als het is
zelf heb ik een ruime badcel , maar wc en washok gescheiden, dat vind ik prettiger
  donderdag 19 juli 2007 @ 11:03:48 #23
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_51620926
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 16:23 schreef CollinDH het volgende:
Als het goed is komt deze week een bijklussende badkamerbouwer langs om samen het renovatieplan verder uit te werken.

Plafond is nu 270cm hoog, beton en bladderd flink af (3 jaar geleden geschilderd) Een verlaagd plafond van hardhouten latten op ongeveer 245cm lijkt mij duurzamer en bovendien leuker. Daarin wat licht en daarboven de ventilatie en verwarmingsbuizen.

[afbeelding]

Met kieren ertussen, maar smallere nieuwe latten zonder schroeven. Of stroken multiplex.
Klinkt als een goed/mooi/leuk plan voor het plafond!!
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_51620943
Kan je dat muurtje tussen de slaapkamer en de "badkamer" niet gelijktrekken tot de slaapkamerdeur?
Win je toch nog wat extra ruimte
pi_51630283
@charisma:
Zijn inderdaad vrij grote kamers !

@Remco:
Aardig idee, of eventueel nog iets verder de slaapkamer in. Vooral interessant als kast en badkamer samengevoegd worden. Entree vanuit de hal vind ik plus, maar ik zie daarin nog geen handigere plek voor wasmachine en wastafel.
  donderdag 19 juli 2007 @ 19:58:54 #26
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_51636680
Hoe ga je je afvoer van je toilet verplaatsen of zijn houten vloeren ?
pi_51640286
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 19:58 schreef Enchanter het volgende:
Hoe ga je je afvoer van je toilet verplaatsen of zijn houten vloeren ?
Het zijn hier allemaal betonnen vloeren en bakstenen muren. Rechts-achter-naast de huidige WC-ruimte zit o.a. de kunststof standpijp. (niet op de plattegrond).

Mijn idee is vanuit het wandcloset een nieuwe afvoer op de standpijp aan te sluiten. Schuin over de achterwand, dus niet recht omlaag de vloer in zoals nu.

[ Bericht 2% gewijzigd door CollinDH op 19-07-2007 21:45:37 ]
pi_51790593
Afgelopen vrijdag is de badkamerbouwer langs geweest en hebben we een uitvoerige inventarisatie gemaakt.

Waarschijnlijk blijfven het 3 ruimtes en leggen we nieuwe afvoeren naar een nieuwe afvoerbuis onder het toiletframe door naar de standpijp. Douchevloer 10cm verhogen voor een nieuw afvoerputje e.d.

Als het goed is krijg ik deze week een planning en prijskaartje.

Inmiddels 100-en wastafel- en douchekranen e.d. bekeken, De serie Talis S van het Hansgrohe lijkt mij mooi minimalistisch en handig in gebruik. En toch nog aardig betaalbaar.

pi_55654617
Wandtegels (31x45 wit beetje mat) zijn afgelopen week besteld en wastafelkraan is al een tijdje binnen !

Sanitair wordt waarschijnlijk Keramag Renova Plan. En uit minimalistisch oogpunt electrische vloer en wandverwarming i.p.v. een CV-radiator.

pi_55673889
Wat is dat links onderin de foto voor artistieke kerstboom?
pi_55677038
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 18:31 schreef CollinDH het volgende:
Afgelopen vrijdag is de badkamerbouwer langs geweest en hebben we een uitvoerige inventarisatie gemaakt.

Waarschijnlijk blijfven het 3 ruimtes en leggen we nieuwe afvoeren naar een nieuwe afvoerbuis onder het toiletframe door naar de standpijp. Douchevloer 10cm verhogen voor een nieuw afvoerputje e.d.

Als het goed is krijg ik deze week een planning en prijskaartje.

Inmiddels 100-en wastafel- en douchekranen e.d. bekeken, De serie Talis S van het Hansgrohe lijkt mij mooi minimalistisch en handig in gebruik. En toch nog aardig betaalbaar.

[ afbeelding ]
Als ik een tip mag geven: Ga voor een thermostaatkraan. Wij hebben zo'n zelfde soort douchekraan die je daar rechts laat zien en we hebben ook niet zo'n grote doucheruimte. Hierdoor stoot je nogal eens met je arm tegen dat stangetje waarmee je de temperatuur van het water instelt waardoor je ineens een hete douche over je heenkrijgt. En dat is niet grappig En een thermostaatkraan schijnt ook nog eens energie te besparen doordat je minder lang water hoeft te mengen voordat ie op de juiste temperatuur is.
pi_55704076
Dank voor de tip !

Stoten tegen het stangetje had ik nog niet aan gedacht, maar voor het conform inmiddels wel voor een ecostat thermostaat gekozen.
quote:
Op maandag 31 december 2007 11:50 schreef Stiemie het volgende:

[..]

Als ik een tip mag geven: Ga voor een thermostaatkraan. Wij hebben zo'n zelfde soort douchekraan die je daar rechts laat zien en we hebben ook niet zo'n grote doucheruimte. Hierdoor stoot je nogal eens met je arm tegen dat stangetje waarmee je de temperatuur van het water instelt waardoor je ineens een hete douche over je heenkrijgt. En dat is niet grappig En een thermostaatkraan schijnt ook nog eens energie te besparen doordat je minder lang water hoeft te mengen voordat ie op de juiste temperatuur is.
pi_55704133
In dit geval is het een schaal !

Heb trouwens wel kunst-kerstboompjes met allemaal houten stokjes gezien bij V&D ...
quote:
Op maandag 31 december 2007 09:37 schreef Marsepein het volgende:
Wat is dat links onderin de foto voor artistieke kerstboom?
  woensdag 11 juni 2008 @ 16:32:31 #34
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_59309122
Mijn excuses voor de kick. Maar ik vroeg mij af hoe het er mee staat...
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_59373803
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 16:32 schreef maok het volgende:
Mijn excuses voor de kick. Maar ik vroeg mij af hoe het er mee staat...
Bijna alles is klaar !

Bedoeling is om In augustus e.e.a. afteronden door zelf verlaagde plafonds te maken en de wanden te schilderen.

Foto's van het resultaat volgen binnen 1 week
  zaterdag 14 juni 2008 @ 01:37:09 #36
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_59381488
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 21:06 schreef CollinDH het volgende:

[..]

Bijna alles is klaar !

Bedoeling is om In augustus e.e.a. afteronden door zelf verlaagde plafonds te maken en de wanden te schilderen.

Foto's van het resultaat volgen binnen 1 week
leuk
pi_59402167
En zo is het toilet geworden:

Door een voorzetwandje aan de rechterkant is het toilet ietsje smaller geworden, is nu exact 2 tegels van 45cm breed. Pot zit express wat naar uit het midden vanwege fonteintje en stukje muur aan de rechterkant.

[ Bericht 24% gewijzigd door CollinDH op 15-06-2008 11:11:53 ]
  zondag 15 juni 2008 @ 11:08:43 #38
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_59402209
quote:
Op zondag 15 juni 2008 11:05 schreef CollinDH het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Oh dat ziet er heel netjes uit
pi_59404234
Zoals harryp ook al aangaf, een apart toilet is vaak waardeverhogend, ook al ziet het geheel samengevoegd er waarschijnlijk beter uit.
Nadel van het hoofdtoilet in de badkamer is natuurlijk ook de extra stankoverlast in de badkamer, een zeer goede ventilatievoorziening is dan wel een prè.

Wat dat betreft heb je een verstandige keuze gemaakt door het apart te houden.

Aangezien je nu bijna klaar bent, ben je tevreden met het uiteindelijk resultaat? of vindt je het toch jammer dat je bepaalde dinegen niet uitgevoerd hebt, of anders had moeten doen.

[ Bericht 41% gewijzigd door klipper op 15-06-2008 14:32:16 ]
  zondag 15 juni 2008 @ 14:19:10 #40
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_59405784
Mooi toiletje hoor!
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  zondag 15 juni 2008 @ 16:32:07 #41
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_59408104
Strak gedaan! Door dat randje met mozaiek tegeltjes vind ik hem heel chic.
pi_59409042
quote:
Op zondag 15 juni 2008 11:05 schreef CollinDH het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Door een voorzetwandje aan de rechterkant is het toilet ietsje smaller geworden, is nu exact 2 tegels van 45cm breed. Pot zit express wat naar uit het midden vanwege fonteintje en stukje muur aan de rechterkant.
Mooi!

Maar wat een giga grote kraan...
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_59441422
Ja he, maakt het net ff wat spannender en warmer.

Het zijn overigens matjes glasmozaiek van de Hornbach in stroken gesneden, op die manier valt de prijs ook erg mee.

Er is tot 134cm hoog getegeld. Wat voor kleur zal ik de muur erboven verven ?
quote:
Op zondag 15 juni 2008 16:32 schreef maok het volgende:
Strak gedaan! Door dat randje met mozaiek tegeltjes vind ik hem heel chic.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 13:54:42 #44
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_59459339
Ik zou of de lichste kleur uit de mozaiek doen of gewoon wit.
pi_59464304
Ik zou ook voor gewoon wit gaan...

aangezien je de wand al grotendeels wit getegeld hebt, is de verhouding een beetje zoek wanneer je voor bijvoorbeeld een kleur uit het mozaiek gaat. Een tint tussen de lichtste kleur uit het mozaiek en wit zou wel kunnen...
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_59467658
En zo is mijn badkamertje geworden:

pi_60224087
Mooi geworden hoor, dit is alleen een standaard woningbouwspiegel met die metalen klemmen, had ik zelf toch even anders gedaan .
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_60232629
Dankje !

Spiegel is inderdaad basic en gewoon van de bouwmarkt, geldt wel voor meer dingen trouwens ...

Ik heb het idee om eens een multiplex ladekastje onder de wastafel te knutselen, misschien krijgt de spiegel dan ook wel een strakke rand
  maandag 21 juli 2008 @ 06:53:57 #49
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_60237965
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 13:54 schreef maok het volgende:
Ik zou of de lichste kleur uit de mozaiek doen of gewoon wit.
Of een tintje lichter. Wit zou ik niet doen juist omdat je tegels al wit zijn. Het ziet er niet zo sjiek uit als 2 materialen van dezelfde kleur in elkaar overgaan. Net of je geld voor de tegels op was, maar je toch de hele muur wit wou hebben... Als je een kleurtje kiest lijkt het meer een keuze dan een budgetkwestie
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_60662168
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 21:11 schreef CollinDH het volgende:
zoals:
[ afbeelding ]
muurtje naast de wasmachine wat minder breed maken (70 cm ofzo) zodat je een grotere opening krijgt naar je douche (meer ruimtelijk effect), dan een drain ipv een putje schuin tussen de tussenmuurtjes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')