abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49698781
Weet je 100% zeker dat je een hypotheek kan krijgen die hoog genoeg is om dit huis te kopen?
Met de strengere berekening mag je echt nog maar een beperkt deel van je inkomen 'verwonen'. Er blijft dan dus automatisch nog meer dan voldoende geld over voor vaste lasten en privé-uitgaven.

Ik neem aan dat je alleen voor je normale baan een werkgeversverklaring hebt en dat de inkomsten van je bijbaan niet meegeteld kunnen worden voor de hypotheekberekening aangezien het hier niet om een vast contract gaat?

Weet je zeker dat je de berekening voor je vaste lasten goed hebt gemaakt?

En dat 'worst case scenario' waar MarkAJ het over heeft dat is niet zo rooskleurig als het klinkt. In (Zuid)Limburg staan de huizen gemiddeld wel langer te koop. Bovendien ben je op deze manier je kosten koper kwijt en blijf je dus zitten met een flinke schuld (10% = 19000 euro)
  donderdag 24 mei 2007 @ 10:52:43 #52
103343 Rutger1983
de enige echte!
pi_49716841
ik zou het eens goed laten narekenen e.d. en er goed over nadenken. Je zit er namelijk wel aan vast en is het echt wat je wilt?

200 euro overhouden is niet bepaald veel
  woensdag 30 mei 2007 @ 00:05:28 #53
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49912088
Ik denk er nog steeds hard over na, maar ik neig nu meer naar de kant van een bod gaan doen. Ik wil proberen er 190 voor te bieden en dan kijken wat de reactie is.
Hippe baan in de IT ?
pi_49970579
Zou zeggen; go for it, vind zelf dat je het behoorlijk goed overdacht hebt en ook je nabije toekomst ziet er goed uit (combinatie vriendin werk etc).
Laat je horen hoe het ging?
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_49970731
199.000????

In en rond Haarlem zou je zeker 400.000-500.000 betalen voor hetzelfde huis!
Ziet er prima uit, maar om nu zo weinig per maand over te houden . . . .
Ik zou het in dat geval niet doen.
pi_49980018
Ik zou er ook niet aan beginnen. 200 euro per maand is erg weinig (en dan heb je nog niet geteld op uitgaven die je niet verwacht). Ga maar eens boodschappen doen voor een week. Tel daar maar eens telefoonrekening bij op die hoger uitvalt, een wasmachine die kapot gaat, een lekkage, je auto die kapot gaat enz.

En het scenario (weer verkopen) is inderdaad niet zo rooskleurig als het lijkt. Je haalt nooit je kostenkoper eruit in zo'n korte tijd dus blijf je inderdaad met een restschuld achter. En wat als je het huis niet binnen 4-6 maanden verkocht krijgt?

Je zit met het salaris dat je nu verdient meteen aan een tophypotheek vast en je werkt om je huis te kunnen betalen ipv om je huis te kunnen betalen én om leuke dingen te kunnen kopen of doen.

[ Bericht 24% gewijzigd door Cyan op 31-05-2007 21:55:02 ]
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit
  donderdag 31 mei 2007 @ 22:12:48 #57
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49981095
Heel veel wijze adviezen zie ik allemaal, alvast hartelijk dank daarvoor!
Ik heb eea nog eens nagerekend en ik ben toch wel van plan om het te gaan doen eigenlijk. Ik had een premie van 200 euro p/m meegeteld die ik betaal, die dadelijk weg gaat vallen. Ik hou dus minimaal 400 over. Dan hoef ik denk ik sowieso niet terug te vallen op het extra geld van de "hobby", waardoor ik een stuk meer lucht krijg. Ik weet niet of die extra 200 euro jullie een reden geeft om jullie negatieve adviezen om te buigen? Of vinden jullie 400 euro nog steeds wat aan de krappe kant?
Alvast bedankt weer voor jullie adviezen!
Hippe baan in de IT ?
  donderdag 31 mei 2007 @ 22:18:28 #58
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49981350
Oja nog een update: ik ga waarschijnlijk maandag nog ff kijken met een bouwkundige, kijken of er in de nabije toekomst nog (hoge) kosten te verwachten zijn.
Hippe baan in de IT ?
pi_49981626
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 22:18 schreef gio_hardcore het volgende:
Oja nog een update: ik ga waarschijnlijk maandag nog ff kijken met een bouwkundige, kijken of er in de nabije toekomst nog (hoge) kosten te verwachten zijn.
Die 200 euro is dat enkel voor eten en drinken? Is zeker te doen.
En nu met die 200 erbij moet je dat best kunnen redden.
Over een paar jaar lach je hier om en ben je blij dat je het gedaan hebt. Huren wordt ook steeds meer.
  donderdag 31 mei 2007 @ 22:58:09 #60
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49982975
Die 200 is inderdaad alleen voor eten, drinken, uitgaan, kleren, dat soort gein. In mijn eentje moet dat ook wel te doen zijn denk ik. Zeker met het tweede salaris erbij, maar dat tel ik liever niet mee.
Hippe baan in de IT ?
  donderdag 31 mei 2007 @ 23:27:03 #61
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_49984149
Ik snap de rekensom ook niet...

Hoe kan een hypotheekverstrekker accoord gaan met zo'n hypotheek nadat je al je vaste lasten betaald hebt nog maar 200 euro over hebt??Wat klopt er niet vraag ik me dan af..

Mijn relatie is dus gestrand,restant hypotheek is 2 ton,hypotheek omzetten naar aflossingsvrij.. kom ik netto zo op 600 euro...vaste lasten erbij...dan hou ik zo 400 a 500 euro over voor de rest.En het is nog maar de vraag of ik alles op mijn naam gezet krijg omdat het restant hypotheek zo ongeveer 6,5 x mijn jaarsalaris is...

Dus of jij verdient veeeel minder als ik...en hoe krijg je het dan voor elkaar om een hypotheek te krijgen?? of... je maandlasten zijn veels te hoog?? Ik snap het iig niet
pi_49989765
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 23:27 schreef Suzziieee het volgende:
Ik snap de rekensom ook niet...

Hoe kan een hypotheekverstrekker accoord gaan met zo'n hypotheek nadat je al je vaste lasten betaald hebt nog maar 200 euro over hebt??Wat klopt er niet vraag ik me dan af..

Mijn relatie is dus gestrand,restant hypotheek is 2 ton,hypotheek omzetten naar aflossingsvrij.. kom ik netto zo op 600 euro...vaste lasten erbij...dan hou ik zo 400 a 500 euro over voor de rest.En het is nog maar de vraag of ik alles op mijn naam gezet krijg omdat het restant hypotheek zo ongeveer 6,5 x mijn jaarsalaris is...

Dus of jij verdient veeeel minder als ik...en hoe krijg je het dan voor elkaar om een hypotheek te krijgen?? of... je maandlasten zijn veels te hoog?? Ik snap het iig niet
Dat vroeg ik me ook af, maar ik denk dat alle vaste lasten buiten de hypotheek hier al vanaf getrokken zijn??
Dan nog vind ik het niet aan te raden om met zo weinig achter de hand een huis te kopen.
  vrijdag 1 juni 2007 @ 08:16:10 #63
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49989956
Nee, maar de situatie is ook veranderd. Ik heb nu minimaal 400 per maand over. Dat moet m.i. wel te doen zijn, niet?
Hippe baan in de IT ?
pi_49990458
Dat zou idd moeten lukken volgens mij. Maar gaan eten zal er nog altijd niet dikwijls inzitten denk ik.
  vrijdag 1 juni 2007 @ 09:12:48 #65
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_49990919
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 17:20 schreef Robar het volgende:
199.000????

In en rond Haarlem zou je zeker 400.000-500.000 betalen voor hetzelfde huis!
Dat komt omdat blijkbaar veel mensen persé daar willen wonen.
Hier in Limburg kun je tenminste nog fatsoenlijk wonen. Dan maar niet aan zee
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_49991222
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 08:16 schreef gio_hardcore het volgende:
Nee, maar de situatie is ook veranderd. Ik heb nu minimaal 400 per maand over. Dat moet m.i. wel te doen zijn, niet?
400 euro per maand en daar moet je nog van eten?
Reken hier maar op minimaal 40 euro per week boodschappen.
Dan houd je nog 240 euro per maand over voor kleding en uitgaan?
En dan heb je ook nog de onvoorziene kosten . . . . .
Zeg dat dat gemiddeld gezien 50 euro per maand is.
Dan heb je 190 euro per maand ter beschikking voor uitgaan en kleding.
Ik geef het je te doen, ik zou het echt niet kunnen.
Weet je zeker dat je in je berekening al je vaste lasten hebt meegenomen?
- hypotheek
- verzekeringen
- telefoon
- Auto/brommer/motor/ov
- Gas/water/licht
- Abonnementen
- Enzovoorts
pi_49991337
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 09:12 schreef maedel het volgende:

[..]

Dat komt omdat blijkbaar veel mensen persé daar willen wonen.
Hier in Limburg kun je tenminste nog fatsoenlijk wonen. Dan maar niet aan zee
Ach, ik ben hier geboren en getogen en mijn complete familie woont binnen een straal van maximaal 50 kilometer.
Je verhuist dan niet zo snel naar Limburg, tenzij ik elders een goede baan zou kunnen krijgen.
Ik woon nu in een appartementje van 70 m2 van ongeveer 155.000 euro en dat is nog redelijk goedkoop voor Haarlemse begrippen. We zijn nu aan het kijken voor een huis ongeveer 5 kilometer buiten Haarlem.
Rijtjeshuis met redelijk korte achtertuin en 140M2 woonoppervlak. Kosten 320.000 euro
  vrijdag 1 juni 2007 @ 09:38:06 #68
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49991518
Whaha, dat is toch niet normaal die prijzen. 140m2 heb je hier voor de helft . Ik denk dat het te doen moet zijn allemaal en ik denk ook dat ik het ga doen. Maandag iig voor de tweede keer kijken en dan eventueel een bod uitbrengen.
Hippe baan in de IT ?
pi_49991659
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 09:25 schreef Robar het volgende:

[..]

400 euro per maand en daar moet je nog van eten?
Reken hier maar op minimaal 40 euro per week boodschappen.
zou ik erg knap vinden om met zn 2en van 40euro in de week te kunnen eten en drinken.
wij zijn dan met zn 5-en.
en ik geef toe dat mijn kids nogal last hebben van lintwormen ofzo,
tenminste ik heb geen andere verklaring voor het feit dat ze met gemak 8 boterhammen tussen de middag wegwerken.
en `s avonds rustig 3 x opscheppen met hun prak(en toch zo dun blijven)
maar als we zo goedkoop mogelijk boodschappen doen door het meeste bij de Lidl enzo te halen, dan redden we het net met 150eurie per week.
  vrijdag 1 juni 2007 @ 09:43:15 #70
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49991690
Ja, maar ik ga niet voor 150 euro per week eten. Ik ga geen kaviaar op de pindakaas smeren bijvoorbeeld .
Bovendien ben ik maar alleen, en wie mee wil eten, betaalt ook maar mooi mee. Voor een keer maakt me dat niet uit natuurlijk, maar er moet niet structureel iemand 7 dagen in de week gratis komen eten.
Hippe baan in de IT ?
pi_49991740
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 09:42 schreef truttebosje het volgende:

[..]

zou ik erg knap vinden om met zn 2en van 40euro in de week te kunnen eten en drinken.
wij zijn dan met zn 5-en.
en ik geef toe dat mijn kids nogal last hebben van lintwormen ofzo,
tenminste ik heb geen andere verklaring voor het feit dat ze met gemak 8 boterhammen tussen de middag wegwerken.
en `s avonds rustig 3 x opscheppen met hun prak(en toch zo dun blijven)
maar als we zo goedkoop mogelijk boodschappen doen door het meeste bij de Lidl enzo te halen, dan redden we het net met 150eurie per week.
Hij is toch in zijn eentje????????
Ik en mijn vriendin zijn voor de hele week gemiddeld 80-85 euro aan boodschappen kwijt.
pi_49991957
oh ik dacht dat je met zn 2en was, ik snap trouwens ook wel dat je niet voor 150 in je eentje gaat eten...daarom zei ik er ook bij dat wij met zn 5en zijn.
ik wil alleen zeggen dat ikihet knap vind als je het daarvan red.
40 euro dus.
tja in theorie moet het allemaal te doen zijn , met die 200extra zou ik het nooit doen, maar met 400 extra is het net te doen.
alleen kun je dan weinig extra dingen doen naar mijn idee.
je huis verder opknappen enzo hou je weinig voor over, en dan kun je wel zeggen dat het helemaal naar je smaak is, maar dan nog potjes verf tikken toch ook best hard aan, en ik weet niet of je genoeg meubels hebt en of je nog dingen zou willen veranderen.....
en dan nog kleding en onvoorziene kosten pfew.....
maar aan de andere kant ik zou het ook gewoon doen hoor, dus succes ermee verder.
  vrijdag 1 juni 2007 @ 10:16:03 #73
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49992687
Om te klussen kan ik natuurlijk ook altijd gebruik maken van Fok!klussers helpen Fok!klussers , scheelt ook weer een hoop. Ik ben me ervan bewust dat 400 euro p/m niet keiveel is, maar volgens mij zijn er zat mensen die het met minder moeten doen.
Hippe baan in de IT ?
  vrijdag 1 juni 2007 @ 10:20:51 #74
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_49992839
1 tip, gooi NOOIT en te nimmer je eigen geld in je hypotheek, dat krijg je NOOIT meer eruit.

laat je ouders desnoods garant staan...

straks moet je de boel verkopen,, en dan krijg jij bv je 30000 euro niet terug, omdat het in je hypotheek zat...

als je ouders garant staan, betal jij de kosten wel, maar kunnen 'ze't eventueel terughalen bij je ouders. (wat niet hoeft te gebeuren dus) als je t dan verkoopt, heb je je 30000 ballen nog..

en check nibud.nl eens, daar hebben ze een budget programma, met alle nodige reserveringen die je ook moet doen per maand.

zelf weten, maar dit zou ik NOOIT op de hals halen in mijn eentje, ook niet als er vooruitzicht is op een partner, omdat je het eerste jaar het zwaarste zit.

en ga aub naar een andere hypotheekadviseur die NIET al je geld eruit wil kloppen...

de hypotheker al geprobeerd?
  vrijdag 1 juni 2007 @ 10:54:11 #75
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49993818
Als je het huis gedwongen moet verkopen tegen executiewaarde kan ik me er iets bij voorstellen dat je dan je geld kwijt bent, maar waarom zou je het kwijt zijn als het allemaal goed verloopt? Dan is dat toch juist een goede investering (ergo: je betaalt over dat geld iig al geen rente). Ik was sowieso al van plan om meerdere adviseurs aan te doen, maar van diegenen die ik gesproken heb heeft mij nog niemand gezegd dat ik er geen eigen geld in moet fratsen. Hypotheker zal ik zeker ook nog contact mee opnemen.
Hippe baan in de IT ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')