Ja, dat is allemaal geen probleem. Ik werk nu dik 1,5 jaar 70 a 80 uur per week en woon nog thuis. Heb derhalve nogal wat spaargeld kunnen opbouwen.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:46 schreef JamesBrowny het volgende:
Kun je daar wel een hypotheek voor krijgen dan?
Kun je het ook verantwoorden, je houdt 200 euro in de maand over(is niet veel) niemand die je eraan zal naaien?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:47 schreef gio_hardcore het volgende:
[..]
Ja, dat is allemaal geen probleem. Ik werk nu dik 1,5 jaar 70 a 80 uur per week en woon nog thuis. Heb derhalve nogal wat spaargeld kunnen opbouwen.
Als je wat spaargeld hebt, dan kan je je hypotheek dus verlagen. Kan je dus je maandelijkse kosten drukken.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:47 schreef gio_hardcore het volgende:
[..]
Ja, dat is allemaal geen probleem. Ik werk nu dik 1,5 jaar 70 a 80 uur per week en woon nog thuis. Heb derhalve nogal wat spaargeld kunnen opbouwen.
Geld voor de inrichting is achter de hand gehouden. Eigenlijk is alles rond, alleen het risico van het wegvallen van die 2e baan blijft. Ik hoef niks te verbouwen, het huis is eigenlijk helemaal af zo. Datgene wat er nu in zit is ook mijn smaak. Verven moet je natuurlijk altijd wel doen denk ik en hier en daar wat afwerken (vandaar ook die vraag van die vaste trap naar zolder en dat infrezen van die leidingen op zolder).quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:02 schreef Evik het volgende:
[..]
Als je wat spaargeld hebt, dan kan je je hypotheek dus verlagen. Kan je dus je maandelijkse kosten drukken.
Hangt er natuurlijk ook vanaf hypotheek je hebt, wat je maandelijkse kosten zijn.
Heb je wel al je vaste kosten gerekend? Heb je alles berekend op éénpersoons huishouden, of rekening gehouden met je vriendin bij je wonen? Als ze dit doet, betaald ze toch ook mee? En wat als je even een financiele tegenvaller krijgt? Bijv. je auto nokt ermee, je kachel springt, je krijgt lekkage.....
Verder.... moet je nog dingen verbouwen, inrichten (vloer, verf, meubels.....)
200 euro is niet veel... wordt dan geen vakantie voor je dit jaar.
Let wel: ik hou maar 200 over als ik mijn secundaire baan niet meetel. Met die baan hou ik er 600 over ongeveer (is per maand verschillend, soms verdien ik 800 extra, soms maar 200).quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:10 schreef Mirre het volgende:
Wat een prachtig huis joh. Ik kan me voorstellen dat je twijfelt.
Met nog maar 200 euro op zak na het betalen van al je vaste lasten, hou je naar mijn mening te weinig over. Wat als je auto stuk gaat of iets anders in huis? Als huiseigenaar draai je op voor alle kosten en met die 200 over zal er van sparen weinig meer terecht komen.
PS) vul voor de kapotte auto iets anders in wat stuk gaar en wat je niet wilt missen![]()
Maar is die secundaire baan zwart of wit?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:13 schreef gio_hardcore het volgende:
[..]
Let wel: ik hou maar 200 over als ik mijn secundaire baan niet meetel. Met die baan hou ik er 600 over ongeveer (is per maand verschillend, soms verdien ik 800 extra, soms maar 200).
Dat hoeft natuurlijk niet per sequote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:15 schreef Mirre het volgende:
Je secundaire baan is nu een hobby, maar als je dat huis koop, dan MOET je ineens.
Dan is het hobby-gevoel er snel af, denk ik.
Nee gelukkig niet op internet. Ik heb alles laten doorrekenen door 2 financiele adviseurs. Zij gaven beiden aan dat het te doen moest zijn, zelfs als die tweede baan weg zou vallen. Kijk, als die baan idd wegvalt en er gaat dan ook nog het een na het ander stuk, dan hang je wel. Toen ik bij die adviseur zat had ik ook bepaalde kosten niet meegeteld die ik wel heb en ben ik ervan uitgegaan dat ik 400 over zou hebben. Dat vonden die adviseurs verantwoord.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:13 schreef sanger het volgende:
Je zult toch aardig wat eigen geld moeten hebben om de hypotheek te kunnen rechtvaardigen
Het ziet er goed uit, maar 200 om te eten is eigenlijk al te weinig. Zelfs alleen. En waar is die 200 op gebaseerd? Via internet berekent?
Die doet HBO-V (verpleegkunde) en gaat in september duaal doen (werken en leren --> betaald in het ziekenhuis), dus daarmee zit het wel snor.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:13 schreef WRH het volgende:
Hoelang moet je vriendin nog studeren en wat zijn de vooruitzichten voor een baan voor haar, zowel mogelijkheid van een baan krijgen als de inkomsten die ze gaat genereren?
200 euro is echt niet veel, er hoeft maar iets onverwachts te gebeuren en je hebt een probleem dan.
Dus je hebt iig een verstrekker gevonden.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:16 schreef gio_hardcore het volgende:
[..]
Nee gelukkig niet op internet. Ik heb alles laten doorrekenen door 2 financiele adviseurs. Zij gaven beiden aan dat het te doen moest zijn, zelfs als die tweede baan weg zou vallen. Kijk, als die baan idd wegvalt en er gaat dan ook nog het een na het ander stuk, dan hang je wel. Toen ik bij die adviseur zat had ik ook bepaalde kosten niet meegeteld die ik wel heb en ben ik ervan uitgegaan dat ik 400 over zou hebben. Dat vonden die adviseurs verantwoord.
Er is ook aardig wat geld beschikbaar. dat is het probleem ook niet.
Nee dat is zeker niet zo. Deze baan is echt puur hobby waar ik elk weekend met enorm veel plezier naartoe ga. Als je dit werk nl niet voor je hobby doet, doe je het niet langer dan 2 weken (dagen van 20 uur aan een stuk zijn meer regel dan uitzondering).quote:
Kom hier wonen danquote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:19 schreef LENUS het volgende:
Jezus 2 ton voor een vrijstaand huis met garageDaar heb je hier in de randstad een krap flatje voor
Ik ben echt in het verkeerde deel van Nederland geboren
![]()
Limburg lijkt mij schitterend om te wonen, alleen heb ik hier (utrecht) mijn familie en vrienden.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:24 schreef gio_hardcore het volgende:
[..]
Kom hier wonen dan! Prachtige heuvels, vergezichten, geen files, geen drukte, geen stank, aardige mensen en een bourgondische levensstijl!
Enige nadeel is dat hier niet echt grote bedrijven in de IT gevestigd zijn. Ik rij dan ook elke dag naar Eindhoven op en neer. Maarja, auto van de zaak enzo.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:25 schreef LENUS het volgende:
[..]
Limburg lijkt mij IS schitterend om te wonen, alleen heb ik hier (utrecht) mijn familie en vrienden.
Wanneer is een risico het waard om te nemen ?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:19 schreef sanger het volgende:
[..]
Dus je hebt iig een verstrekker gevonden.
Als jij het waard vind het risico te nemen dan moet je het doen. Je moet alleen wel uitgaan van de minst gunstige situatie (dus geen inkomsten uit tweede baantje).
Weekendbaantje is ook wit trouwens. Ik wil inderdaad geen rekening houden met haar inkomen. Stel ik reken daarop (dan zou het sowieso wel te doen zijn) en we gaan in augustus uit elkaar? Dan zou ik dan al genaaid zijn.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:27 schreef WRH het volgende:
Als ik het zo lees heb je het best wel op een rijtje.
Het zal even afzien zijn, maar als je het nu koopt heb je vanaf de oplevering tot aan september een krappe periode en kom je daarna al met wit inkomen iets ruimer te zitten.
Natuurlijk wil je niet je hypotheek op ook het (toekomstige) inkomen van je vriendin afsluiten, maar het scheelt wel dat zij al vanaf september enige inkomsten heeft waar je op terug kunt vallen.
Vind het zelf een erg mooi huis, behoorlijk compleet en denk dat ik zelf het risico wel zou nemen.
Dat bepaal je zelfquote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:27 schreef gio_hardcore het volgende:
[..]
Wanneer is een risico het waard om te nemen ?
Ze betaald mee voor woongenot, net als bij een huurhuisquote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:37 schreef WRH het volgende:
Ok, weekend baan ook wit, sorry waarschijnlijk overheen gelezen. (maar onregelmatig waarschijnlijk, qua opbrengsten).
Zou trouwens (maar dat is misschien off topic) wel even goed bespreken hoe je het juridisch gaat vastleggen. Als ik je vriendin was zou ik wel iets vastgelegd willen hebben, stel nu dat jullie het goed hebben samen, gaan na 10 jaar uit elkaar, heb jij een leuke overwaarde op je huis verdiend, zij wel 'gratis' kunnen wonen, maar staat ze met lege handen op de stoep.
Neem aan dat ze straks met een baan wel mee gaat betalen en zou m.i. dan ook recht hebben op gedeeltelijk eigenaar zijn van de woning.
Dat is niet helemaal waar, als je langer dan vijf jaar samen hebt gewoond, heeft ze ook recht op een deel van de overwaarde, (heb ik van horen zeggen)maar weet niet precies hoe dat zit.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:37 schreef WRH het volgende:
Ok, weekend baan ook wit, sorry waarschijnlijk overheen gelezen. (maar onregelmatig waarschijnlijk, qua opbrengsten).
Zou trouwens (maar dat is misschien off topic) wel even goed bespreken hoe je het juridisch gaat vastleggen. Als ik je vriendin was zou ik wel iets vastgelegd willen hebben, stel nu dat jullie het goed hebben samen, gaan na 10 jaar uit elkaar, heb jij een leuke overwaarde op je huis verdiend, zij wel 'gratis' kunnen wonen, maar staat ze met lege handen op de stoep.
Neem aan dat ze straks met een baan wel mee gaat betalen en zou m.i. dan ook recht hebben op gedeeltelijk eigenaar zijn van de woning.
Op zich een verstandige redenering. Zolang het goed gaat heb jij een stuk lagere maandlasten en halve maandlasten zodra zij een baan heeft neem ik aan, en gaat het niet goed dan zit je niet meteen in de financiele problemen. Realiseer je wel dat je aardig zuinig aan zult moeten doen (zal wellicht niet meevallen voor iemand met licht en geluid als hobbyquote:Op dinsdag 22 mei 2007 18:23 schreef gio_hardcore het volgende:
Samen kopen is zeker leuker, maar die leukigheid gaat er snel vanaf als de relatie strandt. Niet dat ik voorspel of verwacht dat dat gaat gebeuren, maar we zijn te kort bij elkaar om te zeggen: dat gaat zeker weten goed. Bovendien heeft zij nu niet de middelen om samen te kopen...dus dan maar alleen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |