abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 mei 2007 @ 14:44:15 #1
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49645432
Ik weet niet of ik hier helemaal goed ben, maar aangezien het voor mijn gevoel hier het beste thuis hoort, dus maar hier neergezet.

Ik kan in het idyllische Zuid-Limburg het volgende huis kopen.
Ik ben voornemens dit huis in mijn eentje te kopen (vriendin zit nog op school en om ellende na het eventueel stranden van deze relatie te voorkomen wil ik het alleen kunnen betalen.
Nu heb ik alle vaste lasten berekend en ik zou 200 euro's in de maand overhouden voor eten, drinken, kleding e.d. Ik weet het, dat is niet veel, ware het niet dat ik in het weekend bijklus als licht en geluidstechnicus. Met dit geld erbij is het makkelijk te betalen.

Nu zit ik echter in dubio, moet ik dit risico nemen of zal ik liever wachten met een huis kopen? Ik zit in de IT branche (SAP consultant) en verwacht binnen een jaar wel een stijging van mijn primaire salaris, waardoor mijn secundaire baan eventueel kan vervallen. Dit wil ik nu echter sowieso niet, want het is voor mij ook gedeeltelijk hobby.

Bijkomend nog 2 andere vragen:
- De vorige bewoners hebben de badkamer en een kleinere slaapkamer omgewisseld, ten behoeve van een grotere badkamer. Nu zit er een hele sjieke radiator op die badkamer, echter het leidingwerk loopt dwars over de zolder. Kan ik dit infrezen en dus wegwerken?
- Gerelateerd aan vorige vraag: Wat kost het ongeveer om een vaste trap te creeeren? Als ik die leidingen uit vorige vraag weggewerkt krijg, wil ik die zolder ook volwaardig benutten.

Wat zouden jullie doen? Dit risico nemen, ervan uitgaande dat je in de toekomst meer gaat verdienen en er eventueel een partner bijkomt (binnen niet al te lange tijd), of toch maar op safe spelen aangezien het geen kleine beslissing / aankoop is die voor veel (financiele) ellende kan zorgen?

Alvast bedankt!
Hippe baan in de IT ?
pi_49645503
Kun je daar wel een hypotheek voor krijgen dan?
Cut brownies in squares
Godfather of sticky food
  dinsdag 22 mei 2007 @ 14:46:12 #3
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49645504
Sorry voor het tweede topic...het eerste verscheen niet in de topic lijst dacht ik
Hippe baan in de IT ?
  dinsdag 22 mei 2007 @ 14:47:16 #4
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49645562
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 14:46 schreef JamesBrowny het volgende:
Kun je daar wel een hypotheek voor krijgen dan?
Ja, dat is allemaal geen probleem. Ik werk nu dik 1,5 jaar 70 a 80 uur per week en woon nog thuis. Heb derhalve nogal wat spaargeld kunnen opbouwen.
Hippe baan in de IT ?
pi_49645678
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 14:47 schreef gio_hardcore het volgende:

[..]

Ja, dat is allemaal geen probleem. Ik werk nu dik 1,5 jaar 70 a 80 uur per week en woon nog thuis. Heb derhalve nogal wat spaargeld kunnen opbouwen.
Kun je het ook verantwoorden, je houdt 200 euro in de maand over(is niet veel) niemand die je eraan zal naaien?
Je moet het toch zelf beslissen, want je hebt een probleem als je bv ziek zou worden en drie weken niet zou kunnen klussen ofzo, dan zit je ineens wel erg krap.
Cut brownies in squares
Godfather of sticky food
  dinsdag 22 mei 2007 @ 14:52:23 #6
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49645774
Ja, er zit ook zeker een risico aan verbonden, maar de zowel de IT markt, als de licht- en geluidsmarkt floreert nu. Bij ziekte is het een ander verhaal. Dan nog zou je het redden zonder dat klussen, alleen is 200 euro wat weinig.
Hippe baan in de IT ?
pi_49645851
Je zou het KUNNEN redden, maar als je gewend bent om meer uit te geven, is het heel moeilijk om ineens minder uit te geven...
Cut brownies in squares
Godfather of sticky food
  dinsdag 22 mei 2007 @ 14:57:00 #8
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49645971
Ik geef bijna nooit iets uit...heb ik geen tijd voor . Maar je hebt gelijk. Nu kijk je niet op een euro meer of minder voor kleren of uit eten. Dat zal dan (zonder dat extra geld van het klussen) heel anders worden.
Maar is het het risico waard met het oog op stijgende rentetarieven / huizenprijzen?
Hippe baan in de IT ?
pi_49646201
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 14:47 schreef gio_hardcore het volgende:

[..]

Als je wat spaargeld hebt, dan kan je je hypotheek dus verlagen. Kan je dus je maandelijkse kosten drukken.
Hangt er natuurlijk ook vanaf hypotheek je hebt, wat je maandelijkse kosten zijn.

Heb je wel al je vaste kosten gerekend? Heb je alles berekend op éénpersoons huishouden, of rekening gehouden met je vriendin bij je wonen? Als ze dit doet, betaald ze toch ook mee? En wat als je even een financiele tegenvaller krijgt? Bijv. je auto nokt ermee, je kachel springt, je krijgt lekkage.....

Verder.... moet je nog dingen verbouwen, inrichten (vloer, verf, meubels.....)
200 euro is niet veel... wordt dan geen vakantie voor je dit jaar.

[ Bericht 8% gewijzigd door Evik op 22-05-2007 15:04:24 (aanvulling) ]
pi_49646327
Waarom ga je niet eerst voor een goedkoper huis? Dit huis ziet er natuurlijk wel heel goed uit en als de keuken en de badkamer je smaak zijn dan is het eigenlijk helemaal 'af'.
Maar aan de andere kant geef je aan eigenlijk te weinig geld over te houden...
Misschien kan je beter eerst kijken voor een goedkopere woning, in Landgraaf is in een iets lagere prijsklasse genoeg te vinden.
Als je dan ooit samen gaat wonen met je vriendin zou je met twee inkomens misschien uit kunnen kijken naar een grotere/mooiere woning.

200 euro in de maand voor eten, drinken, kleding is echt weinig. Als je je bijklus baantje om de een of andere reden kwijtraakt, of als er iets onverwachts kapot gaat heb je eigenlijk al te weinig reserve.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:07:44 #11
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49646430
Maandelijkse kosten qua hypotheek liggen op 600 euro. Ik heb inderdaad wel alle vaste kosten gerekend: GWL, TV, internet, vuilnismannengeld, reiningingsrechten, gemeentelijke belastingen,etc. Is berekend op 1 persoons huishouden. Wie mee geniet, die mee betaalt zeg ik maar altijd, maar dat zegt ze zelf ook gelukkig. Dat van die financiele tegenvaller heb je gelijk in, maar ook dat kan ik met mijn 2e salaris opvangen. Het wordt derhalve wel lastig als dat om een of andere reden wegvalt. Auto hoef ik gelukkig geen rekening mee te houden, die is van de zaak. CV installatie in het huis is ook pas een jaar oud.
Hippe baan in de IT ?
pi_49646531
Wat een prachtig huis joh. Ik kan me voorstellen dat je twijfelt.
Met nog maar 200 euro op zak na het betalen van al je vaste lasten, hou je naar mijn mening te weinig over. Wat als je auto stuk gaat of iets anders in huis? Als huiseigenaar draai je op voor alle kosten en met die 200 over zal er van sparen weinig meer terecht komen.

PS) vul voor de kapotte auto iets anders in wat stuk gaar en wat je niet wilt missen
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:12:06 #13
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49646608
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 15:02 schreef Evik het volgende:

[..]

Als je wat spaargeld hebt, dan kan je je hypotheek dus verlagen. Kan je dus je maandelijkse kosten drukken.
Hangt er natuurlijk ook vanaf hypotheek je hebt, wat je maandelijkse kosten zijn.

Heb je wel al je vaste kosten gerekend? Heb je alles berekend op éénpersoons huishouden, of rekening gehouden met je vriendin bij je wonen? Als ze dit doet, betaald ze toch ook mee? En wat als je even een financiele tegenvaller krijgt? Bijv. je auto nokt ermee, je kachel springt, je krijgt lekkage.....

Verder.... moet je nog dingen verbouwen, inrichten (vloer, verf, meubels.....)
200 euro is niet veel... wordt dan geen vakantie voor je dit jaar.
Geld voor de inrichting is achter de hand gehouden. Eigenlijk is alles rond, alleen het risico van het wegvallen van die 2e baan blijft. Ik hoef niks te verbouwen, het huis is eigenlijk helemaal af zo. Datgene wat er nu in zit is ook mijn smaak. Verven moet je natuurlijk altijd wel doen denk ik en hier en daar wat afwerken (vandaar ook die vraag van die vaste trap naar zolder en dat infrezen van die leidingen op zolder).
Hippe baan in de IT ?
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:13:05 #14
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_49646640
Je zult toch aardig wat eigen geld moeten hebben om de hypotheek te kunnen rechtvaardigen

Het ziet er goed uit, maar 200 om te eten is eigenlijk al te weinig. Zelfs alleen. En waar is die 200 op gebaseerd? Via internet berekent?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:13:09 #15
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_49646642
Kopen...
En die verbouwingen kunnen over een paar jaar altijd nog..
pi_49646646
Hoelang moet je vriendin nog studeren en wat zijn de vooruitzichten voor een baan voor haar, zowel mogelijkheid van een baan krijgen als de inkomsten die ze gaat genereren?

200 euro is echt niet veel, er hoeft maar iets onverwachts te gebeuren en je hebt een probleem dan.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:13:46 #17
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49646672
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 15:10 schreef Mirre het volgende:
Wat een prachtig huis joh. Ik kan me voorstellen dat je twijfelt.
Met nog maar 200 euro op zak na het betalen van al je vaste lasten, hou je naar mijn mening te weinig over. Wat als je auto stuk gaat of iets anders in huis? Als huiseigenaar draai je op voor alle kosten en met die 200 over zal er van sparen weinig meer terecht komen.

PS) vul voor de kapotte auto iets anders in wat stuk gaar en wat je niet wilt missen
Let wel: ik hou maar 200 over als ik mijn secundaire baan niet meetel. Met die baan hou ik er 600 over ongeveer (is per maand verschillend, soms verdien ik 800 extra, soms maar 200).
Hippe baan in de IT ?
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:14:29 #18
65960 sanger
pi_49646697
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 15:13 schreef gio_hardcore het volgende:

[..]

Let wel: ik hou maar 200 over als ik mijn secundaire baan niet meetel. Met die baan hou ik er 600 over ongeveer (is per maand verschillend, soms verdien ik 800 extra, soms maar 200).
Maar is die secundaire baan zwart of wit?
pi_49646731
Je secundaire baan is nu een hobby, maar als je dat huis koop, dan MOET je ineens.
Dan is het hobby-gevoel er snel af, denk ik.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:16:03 #20
65960 sanger
pi_49646767
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 15:15 schreef Mirre het volgende:
Je secundaire baan is nu een hobby, maar als je dat huis koop, dan MOET je ineens.
Dan is het hobby-gevoel er snel af, denk ik.
Dat hoeft natuurlijk niet per se
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:16:42 #21
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49646802
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 15:13 schreef sanger het volgende:
Je zult toch aardig wat eigen geld moeten hebben om de hypotheek te kunnen rechtvaardigen

Het ziet er goed uit, maar 200 om te eten is eigenlijk al te weinig. Zelfs alleen. En waar is die 200 op gebaseerd? Via internet berekent?
Nee gelukkig niet op internet. Ik heb alles laten doorrekenen door 2 financiele adviseurs. Zij gaven beiden aan dat het te doen moest zijn, zelfs als die tweede baan weg zou vallen. Kijk, als die baan idd wegvalt en er gaat dan ook nog het een na het ander stuk, dan hang je wel. Toen ik bij die adviseur zat had ik ook bepaalde kosten niet meegeteld die ik wel heb en ben ik ervan uitgegaan dat ik 400 over zou hebben. Dat vonden die adviseurs verantwoord.
Er is ook aardig wat geld beschikbaar. dat is het probleem ook niet.
Hippe baan in de IT ?
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:18:17 #22
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49646854
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 15:13 schreef WRH het volgende:
Hoelang moet je vriendin nog studeren en wat zijn de vooruitzichten voor een baan voor haar, zowel mogelijkheid van een baan krijgen als de inkomsten die ze gaat genereren?

200 euro is echt niet veel, er hoeft maar iets onverwachts te gebeuren en je hebt een probleem dan.
Die doet HBO-V (verpleegkunde) en gaat in september duaal doen (werken en leren --> betaald in het ziekenhuis), dus daarmee zit het wel snor.
Ik bereken het op mijn salaris alleen zodat ik, als het mis gaat, niet meteen mijn huis kan verpatsen.
Hippe baan in de IT ?
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:19:16 #23
73128 RecomServ
Humanus Inpredictus
pi_49646900
Als je het kunt, gewoon doen, zo te zien heb je alles netjes op een rij gezet en de inkomsten van je bijbaan kunnen voldoende zijn om je hoofd boven water te houden. Je zal je standaarden alleen wat lager moeten zetten.

Zorg er alleen wel voor dat je een soort van backup hebt. want die bijverdiensten kunnen zomaar weg vallen.
De rente staat momenteel vrij gunstig. Of je nu gaat kopen of gaat huren je wil sowieso op je zelf. Dan is kopen vele malen verstandiger!.. en voor die centen heb je een prachtig huisje naar wat ik gezien heb!
[b]www.berryblueeyes.nl [/b][b]Berry Blue Eyes[/b].
Music Was My First Love, And It Will Be My Last!
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:19:17 #24
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_49646901
Jezus 2 ton voor een vrijstaand huis met garage Daar heb je hier in de randstad een krap flatje voor Ik ben echt in het verkeerde deel van Nederland geboren
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:19:35 #25
65960 sanger
pi_49646917
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 15:16 schreef gio_hardcore het volgende:

[..]

Nee gelukkig niet op internet. Ik heb alles laten doorrekenen door 2 financiele adviseurs. Zij gaven beiden aan dat het te doen moest zijn, zelfs als die tweede baan weg zou vallen. Kijk, als die baan idd wegvalt en er gaat dan ook nog het een na het ander stuk, dan hang je wel. Toen ik bij die adviseur zat had ik ook bepaalde kosten niet meegeteld die ik wel heb en ben ik ervan uitgegaan dat ik 400 over zou hebben. Dat vonden die adviseurs verantwoord.
Er is ook aardig wat geld beschikbaar. dat is het probleem ook niet.
Dus je hebt iig een verstrekker gevonden.

Als jij het waard vind het risico te nemen dan moet je het doen. Je moet alleen wel uitgaan van de minst gunstige situatie (dus geen inkomsten uit tweede baantje).
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:20:12 #26
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49646943
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 15:16 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat hoeft natuurlijk niet per se
Nee dat is zeker niet zo. Deze baan is echt puur hobby waar ik elk weekend met enorm veel plezier naartoe ga. Als je dit werk nl niet voor je hobby doet, doe je het niet langer dan 2 weken (dagen van 20 uur aan een stuk zijn meer regel dan uitzondering).
Hippe baan in de IT ?
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:22:37 #27
132502 MasthaX
~ Designing without limits ~
pi_49647043
Strak plan, vrouwen zijn van die naaiballen soms
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:23:13 #28
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49647068
Ik vind het het zeker waard. Ik heb ook zoveel mogelijk zekerheden ingebouwd (geen hypotheken met beleggingsrisico's of dergelijke troep). Alleen die (on)zekerheid van die tweede baan houdt me nog tegen. Bedoel, zelfs al zou het te doen zijn met 200 euro over in de maand, ik wil wel nog eens een keer gewoon naar het terras of een keer ergens gaan eten. Ik wil geen kluizenaar worden met alleen een stel stenen.
Hippe baan in de IT ?
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:24:22 #29
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49647112
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 15:19 schreef LENUS het volgende:
Jezus 2 ton voor een vrijstaand huis met garage Daar heb je hier in de randstad een krap flatje voor Ik ben echt in het verkeerde deel van Nederland geboren
Kom hier wonen dan ! Prachtige heuvels, vergezichten, geen files, geen drukte, geen stank, aardige mensen en een bourgondische levensstijl!
Hippe baan in de IT ?
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:25:27 #30
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_49647159
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 15:24 schreef gio_hardcore het volgende:

[..]

Kom hier wonen dan ! Prachtige heuvels, vergezichten, geen files, geen drukte, geen stank, aardige mensen en een bourgondische levensstijl!
Limburg lijkt mij schitterend om te wonen, alleen heb ik hier (utrecht) mijn familie en vrienden.
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:26:41 #31
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49647212
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 15:25 schreef LENUS het volgende:

[..]

Limburg lijkt mij IS schitterend om te wonen, alleen heb ik hier (utrecht) mijn familie en vrienden.
Enige nadeel is dat hier niet echt grote bedrijven in de IT gevestigd zijn. Ik rij dan ook elke dag naar Eindhoven op en neer. Maarja, auto van de zaak enzo.
Hippe baan in de IT ?
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:27:21 #32
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49647241
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 15:19 schreef sanger het volgende:

[..]

Dus je hebt iig een verstrekker gevonden.

Als jij het waard vind het risico te nemen dan moet je het doen. Je moet alleen wel uitgaan van de minst gunstige situatie (dus geen inkomsten uit tweede baantje).
Wanneer is een risico het waard om te nemen ?
Hippe baan in de IT ?
pi_49647248
Als ik het zo lees heb je het best wel op een rijtje.
Het zal even afzien zijn, maar als je het nu koopt heb je vanaf de oplevering tot aan september een krappe periode en kom je daarna al met wit inkomen iets ruimer te zitten.
Natuurlijk wil je niet je hypotheek op ook het (toekomstige) inkomen van je vriendin afsluiten, maar het scheelt wel dat zij al vanaf september enige inkomsten heeft waar je op terug kunt vallen.

Vind het zelf een erg mooi huis, behoorlijk compleet en denk dat ik zelf het risico wel zou nemen.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:28:49 #34
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_49647304
de norm voor hypotheek is 4,5 * je bruto jaarsalaris, dat heb ik wel aangehouden, mijn brutomaandlasten zijn ongeveer 1/3 van mijn totale nettomaandlasten. Ik vraag maar eens per jaar mijn belastingcenten terug, ik spaar ongeveer ¤ 2500 per jaar, welke ik waarschijnlijk weer in mijn huis steek en opzij zet voor grotere uitgaven.

maar ik zou het als ik zou jou was gewoon doen!! succes
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:31:04 #35
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49647398
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 15:27 schreef WRH het volgende:
Als ik het zo lees heb je het best wel op een rijtje.
Het zal even afzien zijn, maar als je het nu koopt heb je vanaf de oplevering tot aan september een krappe periode en kom je daarna al met wit inkomen iets ruimer te zitten.
Natuurlijk wil je niet je hypotheek op ook het (toekomstige) inkomen van je vriendin afsluiten, maar het scheelt wel dat zij al vanaf september enige inkomsten heeft waar je op terug kunt vallen.

Vind het zelf een erg mooi huis, behoorlijk compleet en denk dat ik zelf het risico wel zou nemen.
Weekendbaantje is ook wit trouwens. Ik wil inderdaad geen rekening houden met haar inkomen. Stel ik reken daarop (dan zou het sowieso wel te doen zijn) en we gaan in augustus uit elkaar? Dan zou ik dan al genaaid zijn.
Heeft iemand antwoord op mijn andere 2 vragen van die vaste trap en dat wegwerken van die leidingen? Dat is namelijk wel belangrijk voor me.
Nu ga ik thuis verder lezen!
Hippe baan in de IT ?
pi_49647582
Heb je er rekening meegehouden dat als je een gedeelte "cash" betaald dat dan de belastingdienst bij je gaat aankloppen ? Ze ruiken dan zwart geld. Ok weekendbaantje is wit. Maarre je mag volgens geen een cao 70 a 80 uur werken per week.

Mijn advies is om het niet te doen. 200 euro is te weinig per maand. (Je bijverdienste kun je niet meerekenen aangezien dat van de een op de andere dag kan stoppen.)

Als je een naheffing van gas/water/licht krijgt ben je de lul. Je geeft per maand zeker al 150 euro aan eten uit. En er zijn altijd extra kosten per maand.

En daarbij komt het dat je ook wel eens wat geld achter de hand wilt hoden en aanvullen.

Wat is er mis om eerst een appartementje aan te schaffen ?
RaDa 4 life!! Ready 2 make an entrance so back on up!!!
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:36:01 #37
65960 sanger
pi_49647627
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 15:27 schreef gio_hardcore het volgende:

[..]

Wanneer is een risico het waard om te nemen ?
Dat bepaal je zelf

Dat hangt af van hoe graag je het huis wilt, en hoe jij denkt dat je inkomen zal stijgen ed.
pi_49647685
Ok, weekend baan ook wit, sorry waarschijnlijk overheen gelezen. (maar onregelmatig waarschijnlijk, qua opbrengsten).

Zou trouwens (maar dat is misschien off topic) wel even goed bespreken hoe je het juridisch gaat vastleggen. Als ik je vriendin was zou ik wel iets vastgelegd willen hebben, stel nu dat jullie het goed hebben samen, gaan na 10 jaar uit elkaar, heb jij een leuke overwaarde op je huis verdiend, zij wel 'gratis' kunnen wonen, maar staat ze met lege handen op de stoep.
Neem aan dat ze straks met een baan wel mee gaat betalen en zou m.i. dan ook recht hebben op gedeeltelijk eigenaar zijn van de woning.
pi_49647923
Het is een mooi huis, je hoeft er volgens mij niet veel aan te doen (behalve die 2 puntjes die je noemde). Als je zonder extra baan 200 euro per maand over hebt dan is het krap, maar ook een uitdaging
Ga bijvoorbeeld maar eens gewoon boodschappen doen bij de lidl ipv super de boer, c1000 of appie gein. Dat scheelt al een slok op een borrel. Kleding voor de zomer koop je in de uitverkoop (meestal is het weer er ook dan pas naar om het te dragen) en kleren voor de winter koop je in de uitverkoop in de herfst.
Ik weet niet of die 600 euro bruto of netto hypotheek is (ik denk het laatste?) Als het bruto is kun je nog overwegen om maandelijks je voorlopige teruggaaf te krijgen, dat scheelt ook weer wat.
En dan hoop ik voor je dat als je koopt, je ook die opslag krijgt die je verwacht Want een eigen huis is toch duur.. Er is dan helaas geen huisbaas meer die opdraait voor de kosten van iets wat kapot gaat..

Succes, en laat ons vooral weten wat je doet
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:47:58 #40
65960 sanger
pi_49648124
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 15:37 schreef WRH het volgende:
Ok, weekend baan ook wit, sorry waarschijnlijk overheen gelezen. (maar onregelmatig waarschijnlijk, qua opbrengsten).

Zou trouwens (maar dat is misschien off topic) wel even goed bespreken hoe je het juridisch gaat vastleggen. Als ik je vriendin was zou ik wel iets vastgelegd willen hebben, stel nu dat jullie het goed hebben samen, gaan na 10 jaar uit elkaar, heb jij een leuke overwaarde op je huis verdiend, zij wel 'gratis' kunnen wonen, maar staat ze met lege handen op de stoep.
Neem aan dat ze straks met een baan wel mee gaat betalen en zou m.i. dan ook recht hebben op gedeeltelijk eigenaar zijn van de woning.
Ze betaald mee voor woongenot, net als bij een huurhuis
pi_49648318
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 15:37 schreef WRH het volgende:

Dat is niet helemaal waar, als je langer dan vijf jaar samen hebt gewoond, heeft ze ook recht op een deel van de overwaarde, (heb ik van horen zeggen)maar weet niet precies hoe dat zit.

Ik zou als ik jou was nog even wachten met die vaste trap trouwens.
Je weet nog niet helemaal hoe je uitkomt met je geld elke maand en dus ook niet wat je overhoudt. Misschien is het dan verstandiger om een half jaartje te wachten en het dan te doen, dan weet je precies hoeveel je (over) hebt.
Ik denk dat je een redelijk bedrag kwijt zal zijn, en je moet sowieso niet het goedkooste nemen, want dan krijg je gewoon rotzooi, ik zou het gewoon even navragen.
Cut brownies in squares
Godfather of sticky food
pi_49648837
Sja 200 per maand overhouden is IMO veel te krap. Maar je geeft ook aan dat je aardig wat overhoudt aan je 2e baantje. Probeer eens een berekening van maandlasten te maken met een min of meer gegarandeerde opbrengst uit dat 2e baantje, dan is een en ander beter in te schatten.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_49652540
alleen al omdat je twijfelt zou ik het niet doen
in je bericht staat veel enthuiasme over het huis maar de twijfels blijven
nu heb je het te druk met alle banen maar straks als je er wootn wil je toch ook iets leuks ondernemen met je vriendin? je moet niet het husi kopen om het maar te hebben en dan verder aan gebonden te zijn
nog wat vragen: : hoe is de status van het dak? de leidingen? heb je al overwogen om het te laten bekijken zodat je straks geen onverwachte kosten krijgt omdat opeens de bodem doorzakt of het dak lekt?
is de prijs eindprijs of ga je bieden ?
hoe lang ben je al bezig met een huis zoeken en heb je al vergelijkebare opjecten gezien ?
ik vind 200 euro bar weing, sinds ik gekocht heb merk ik ook dat ik veel meer uitgaven heb dan met huur.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 17:47:06 #44
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49652839
De status van het dak is goed (het huis is ook pas van 1992 en dat moet een dak toch wel kunnen hebben lijkt me). Ik wil het huis zeker niet hebben om het maar te hebben. Daarom twijfel ik ook. Met dat weekend werk is het allemaal goed te doen. Gelukkig heb ik een aantal vrienden in de bouw (zowel bouwkundig ingenieurs als electro-ingenieurs) die het pand gratis voor me onderzoeken op gebreken. De prijs van 199.000 is niet de eindprijs. Ik ben er via via achter gekomen dat de prijs nu gezakt is naar 195.000. Wat zou een redelijk openingsbod zijn volgens jullie? 185 of 190.000?
Ik ben al een hele tijd bezig met huizen zoeken en heb ook vergelijkbare objecten gezien, maar dit spreekt me het allermeest aan van allemaal, waar ook het minst in hoeft te gebeuren.
200 euro is ook niet veel, maar daarom klus ik in het weekend bij. Het probleem is alleen dat dat een onzekere factor is. Niet omdat er geen werk zou zijn, maar je kunt ook een keer ziek worden oid.

Over 2 weken een gesprek met de peoplemanager, ik ga hem eens vragen wat er qua salarisverhoging in zit.
Hippe baan in de IT ?
pi_49654001
tjah....samen een huis kopen is leuker
  dinsdag 22 mei 2007 @ 18:23:37 #46
158279 gio_hardcore
Mijn Pearl, wat doe je ?
pi_49654237
Samen kopen is zeker leuker, maar die leukigheid gaat er snel vanaf als de relatie strandt. Niet dat ik voorspel of verwacht dat dat gaat gebeuren, maar we zijn te kort bij elkaar om te zeggen: dat gaat zeker weten goed. Bovendien heeft zij nu niet de middelen om samen te kopen...dus dan maar alleen.
Hippe baan in de IT ?
pi_49655095
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 18:23 schreef gio_hardcore het volgende:
Samen kopen is zeker leuker, maar die leukigheid gaat er snel vanaf als de relatie strandt. Niet dat ik voorspel of verwacht dat dat gaat gebeuren, maar we zijn te kort bij elkaar om te zeggen: dat gaat zeker weten goed. Bovendien heeft zij nu niet de middelen om samen te kopen...dus dan maar alleen.
Op zich een verstandige redenering. Zolang het goed gaat heb jij een stuk lagere maandlasten en halve maandlasten zodra zij een baan heeft neem ik aan, en gaat het niet goed dan zit je niet meteen in de financiele problemen. Realiseer je wel dat je aardig zuinig aan zult moeten doen (zal wellicht niet meevallen voor iemand met licht en geluid als hobby ), en dat een inrichting ook aardig prijzig kan zijn (maar kun je zo duur / goedkoop maken als je zelf wilt).
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_49655617
Kopen, heb net ook een huis gekocht van bijna 200K. Terwijl ik nog in mijn proeftijd zat van mijn huidige werkgever (waar ik ben ingestroomd als young professional, pas 1 jaar werkervaring) Eerste jaar kom ik tekort wat ik zal moeten bijleggen van mijn spaarrekening.

Het is een combo van factoren natuurlijk. Maar over het algemeen worden de huizen prijzen alleen maar duurder. Als ik jouw situatie met die van mij vergelijk dan zou ik zeggen kopen (ik klus niet bij in het het weekend bijvoorbeeld).
  dinsdag 22 mei 2007 @ 22:43:23 #49
36075 MarkAJ
Vive La Marque
pi_49666946
Lijkt mij dat je het kan betalen. Ik zou er niet al te hard over twijfelen. Het is een goede investering, en als je meisje komt bijwonen, is het nog iets makkelijker voor je, omdat ze dan netjes huur betaald (en terecht m.i.). De huizenmarkt zal hier voorlopig niet in elkaar storten, dus dat zou ik niet als een echt risico zien. Je hebt een vast contract begrijp ik, dus wederom in principe geen risico (tenzij je weet dat het bedrijf erg slecht gaat, maar dan zou je het al niet eens overwegen denk ik zo).

Niet te veel piekeren. Worst case scenario: Een huis is mééstal verkocht binnen 4-6 maanden... Dus als het écht niet meer kan door omstandigheden, zet je het weer te koop. Echter zal dat wrschlk niet nodig zijn...
Je dorp heeft gebeld. Ze willen hun idioot terug.
pi_49693443
hoe kan je zo weinig over houden als je 70-80 uur per week werkt??? of je verdient heeel weinig of je hebt wel erg hoge maandlasten...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')