abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49952409
Ik ben het vrijwel eens met TS, maar er is een belangrijk ding die ze over het hoofd ziet (omdat ze er gelukkig zelf geen last van heeft) en dat is dat sommige mensen geholpen MOETEN worden ook al geven ze zelf aan dat het niet hoeft.

Er werd eerder in dit topic al gezegd dat sommige (oudere) mensen nooit aan de overkant van druk verkeersplein komen zonder hulp van anderen en dat is gewoon waar.

Helaas is het zo dat die mensen zelf niet inzien dat ze een handicap hebben, of weigeren het te accepteren (dit komt vooral bij mensen die de desbetreffende handicap niet vanaf de geboorte hebben). Dit brengt echter wel risico's met zich mee. De oude dame die zelfstandig oversteekt nadat ze mijn hulp heeft afgeslagen en vervolgens omver gereden wordt door iemand zou mijn verantwoording niet moeten zijn, doch zou ik mij extreem schuldig voelen als het zou gebeuren.

Ik weet dat TS hier geen last van heeft en donders goed weet wat ze wel en niet kan (en afgaande op haar voorgaande post is ze ook wel mondig en eerlijk genoeg om toe te geven wanneer het echt niet gaat) maar er is wel een groep die dit niet kan inschatten.

Rest mij de vraag of wij als goedwillende helper dan toch door moeten zetten, ook al wordt je 'afgezeken' door een iemand die voor de 20e keer die dag ongevraagd geholpen wordt.
Op maandag 30 juli 2007 03:28 schreef McFearless het volgende:
Jij bent echt de meest grote mongool die hier rondloopt. :{w
  donderdag 31 mei 2007 @ 01:50:23 #177
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_49952423
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 01:14 schreef Nikske het volgende:
Waarom vraag je het niet gewoon? Ik praat nu voor mij, wanneer ik zeg dat ik zelf wel om hulp kan vragen. Anderen zijn niet zo, dat ligt eerder aan de persoon dan de handicap... In beide gevallen had je te maken met mensen die het blijkbaar wat moeilijker hebben om hulp te vragen... Wanneer je zoiets hebt van, goh, zou die persoon hulp nodig hebben, vraag het dan gewoon, dring jezelf niet op door die persoon ongevraagd te helpen...
Precies, maar als je het daar over mijn geval had.. . Dan is het gewoon zo dat het meisje met CVS gewoon helemaal NIKS zei, en ik behandelde haar gewoon als een persoon niet als gehandicapte, en ik zag niks aan haar, dus ik KON ook geen rekening met haar houden of aan haar vragen of ze geholpen wilde worden.. vind ik dan.

Anyway, thanks voor de tips. Ik ga er zeker niet vanuit dat er een homogene groep gehandicapten is, sterker nog, als je zo iemand in de familie hebt dan behandel je die persoon altijd als een gewoon persoon en niet als iemand met een handicap. Maargoed, het blijft lastig om vanuit je gevoel altijd het juiste te doen .

Nog een vraagje : Heb je wel eens gevraagd aan die goedbedoelende helpers waarom ze deden wat ze deden? En wat was toen hun antwoord?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_49952425
Leuk dat je naar het muzieum geweest bent, moet wel een interessante ervaring zijn geweest, toch?

Nee, ik kan niet beter horen, voelen, ruiken... Was dat maar zo... Je leert er meer op af te gaan, dat wel.
Laat ik het zo stellen, jij ziet de dingen om je heen, dus let je minder op de geluiden, die vallen voor jou in de categorie achtergrond... Je hoeft niet te luisteren of er een auto aankomt, omdat je die kunt zien...

Voor mij zijn geluiden belangrijker, dus luister ik er geconcentreerder naar... Maar ik kan dus niet horen of mensen 2 verschillende sokken aanhebben... Het is niet zoals in die film Daredevil dat ik nu "radaroren" heb...
Make something foolproof and someone will invent a bigger fool
pi_49952536
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 01:49 schreef Zeurberus het volgende:

Rest mij de vraag of wij als goedwillende helper dan toch door moeten zetten, ook al wordt je 'afgezeken' door een iemand die voor de 20e keer die dag ongevraagd geholpen wordt.
Nee, het is de verantwoordelijkheid van die persoon zelf... Dat klinkt misschien lullig, maar toch is het beter om het dan te laten gaan... Want vaak genoeg kunnen de mensen het wel zelf, en dan toon je gewoon totaal geen respect...

En als je dit bij mij zou doen, dan zou je er wel eens achter kunnen komen waar mijn stok nog meer handig voor is...
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 01:50 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Precies, maar als je het daar over mijn geval had.. . Dan is het gewoon zo dat het meisje met CVS gewoon helemaal NIKS zei, en ik behandelde haar gewoon als een persoon niet als gehandicapte, en ik zag niks aan haar, dus ik KON ook geen rekening met haar houden of aan haar vragen of ze geholpen wilde worden.. vind ik dan.

Anyway, thanks voor de tips. Ik ga er zeker niet vanuit dat er een homogene groep gehandicapten is, sterker nog, als je zo iemand in de familie hebt dan behandel je die persoon altijd als een gewoon persoon en niet als iemand met een handicap. Maargoed, het blijft lastig om vanuit je gevoel altijd het juiste te doen .

Nog een vraagje : Heb je wel eens gevraagd aan die goedbedoelende helpers waarom ze deden wat ze deden? En wat was toen hun antwoord?
Tja, dat meisje met CVS moet dan zelf wat mondiger worden, want je kunt er natuurlijk niet vanuit gaan dat iedereen meteen rekening met je houdt...

Ja, ik heb het wel eens gevraagd, en het antwoord is dan iets in de trant van, ik dacht dat je het niet kon, ik wilde je gewoon helpen... Het zijn meestal hun vooroordelen die ertoe leiden dat ze gehandicapten zien als mensen die altijd geholpen moeten worden lijkt me...
pi_49952604
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 01:59 schreef Nikske het volgende:

[..]

Nee, het is de verantwoordelijkheid van die persoon zelf... Dat klinkt misschien lullig, maar toch is het beter om het dan te laten gaan... Want vaak genoeg kunnen de mensen het wel zelf, en dan toon je gewoon totaal geen respect...

En als je dit bij mij zou doen, dan zou je er wel eens achter kunnen komen waar mijn stok nog meer handig voor is...
Wees gerust, ik heb wel geleerd tijdens mijn stage met oudere mensen dat je het eerst moet vragen, en als dan niet blijkt (uit bv hun rapport) dat het niet kan, om DAN pas in te grijpen.

Ik zou het je dus eerst vragen

Daarbij moet ik wel zeggen dat ik niet vaak de behoefte heb om zomaar te helpen, als een (bijna) blinde persoon de straat op gaat, dan heeft hij/zij daar zelf voor gekozen en dan mag ik vanuit gaan dat hij/zij het allemaal prima zelf afkan, anders was er wel een begeleider bij of een blinde begeleidingshond.

Toch ligt het anders bij mensen die duidelijk niet doorhebben dat het ze niet zelf zou lukken op een bepaald moment, die zou ik dan wel proberen te helpen, ook al wordt het (in eerste instantie) niet gewaardeerd.
Op maandag 30 juli 2007 03:28 schreef McFearless het volgende:
Jij bent echt de meest grote mongool die hier rondloopt. :{w
pi_49954406
Zeurberus, je hebt wel gelijk, hoor, maar wat ik me afvraag is hoe je het dan inschat... Hoe heb je door dat ze inderdaad toch hulp nodig hebben wanneer ze het afwijzen? Want iemand die moeilijk loopt heeft misschien echt die hulp niet nodig, terwijl jij misschien toch denkt van wel...

Waar baseer jij dan je oordeel op?
pi_49990595
Hé, jullie zaten gisteren zeker allemaal in de trein naar Rotterdam... lol... Nog nooit zon rustige reis gehad!
Bedankt mensen!
pi_49993192
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 15:19 schreef Cat22 het volgende:
Humor: misschien wat kort door de bocht, maar ik denk dat gehandicapten hun beste criticaster zijn. Heb ik in ieder geval vaak genoeg meegemaakt. Maar ik zou me er toch nooit aan wagen om een grapje over de handicap te maken als ik iemand niet goed genoeg ken daarvoor.
Mijn persoonlijke top-drie:
-ik houd er wel een oogje op (gevolgd door: kunstoog uit en op betreffende plaats leggen/houden, altijd goed voor wat geschokte blikken bij onwetende omstanders!)
- kijk uit je dop! (kunstoog)
- denk aan mijn blinde hoek

Ik heb dit getyped zonder smileys te gebruiken. Goh, dan wordt zo'n stukje best 'droog'. Vooruit, eentje dan:
Daar heb ik ook nog een hele mooie voor
- Je hebt toch niks met je handen?
+ Jewel reuma pnwd

pi_49993730
Interessant topic!

Ik heb een tijdje geleden een verhaal gelezen van een jongen, die vanwege een gescheurde minescus in een rolstoel naar Mysteryland ging. Hij was gewoon met vrienden, en zijn vriendin duwde de rolstoel.
Nou, het was gewoon genant om te lezen hoe mensen daarop reageerden! Hij kreeg bijvoorbeeld een aai over zijn bol, mensen staken hun duim naar hem op terwijl ze heel blij keken, hij werd zonder pardon geduwd door vreemde mensen, ze zeiden op een kleutertoontje "Wat knap zeg, dat jij hier ook bent! Veel plezier hoor!".
Hij hoorde luid en duidelijk mensen tegen elkaar zeggen 'Leuk he, dat zulke mensen hier ook komen!". Aan het eind van de dag werd aan zijn vriendin gevraagd "Heeft hij het naar zijn zin gehad?".

Veel mensen kunnen gewoon niet normaal reageren op mensen met een gebrek.
pi_49993740
Ohja en Nikske: Wat was je 1 april grap dan?
  vrijdag 1 juni 2007 @ 11:01:05 #186
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_49993994
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 01:49 schreef Zeurberus het volgende:
Ik ben het vrijwel eens met TS, maar er is een belangrijk ding die ze over het hoofd ziet (omdat ze er gelukkig zelf geen last van heeft) en dat is dat sommige mensen geholpen MOETEN worden ook al geven ze zelf aan dat het niet hoeft.

Er werd eerder in dit topic al gezegd dat sommige (oudere) mensen nooit aan de overkant van druk verkeersplein komen zonder hulp van anderen en dat is gewoon waar.

Helaas is het zo dat die mensen zelf niet inzien dat ze een handicap hebben, of weigeren het te accepteren (dit komt vooral bij mensen die de desbetreffende handicap niet vanaf de geboorte hebben). Dit brengt echter wel risico's met zich mee. De oude dame die zelfstandig oversteekt nadat ze mijn hulp heeft afgeslagen en vervolgens omver gereden wordt door iemand zou mijn verantwoording niet moeten zijn, doch zou ik mij extreem schuldig voelen als het zou gebeuren.

Ik weet dat TS hier geen last van heeft en donders goed weet wat ze wel en niet kan (en afgaande op haar voorgaande post is ze ook wel mondig en eerlijk genoeg om toe te geven wanneer het echt niet gaat) maar er is wel een groep die dit niet kan inschatten.

Oh ja, wat heb ik ermee te maken als oma alle hulp afslaat? Dat is dan toch echt haar eigen probleem. Maak het even zeg
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
pi_49994278
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 11:01 schreef Queen_Bee het volgende:

[..]

Oh ja, wat heb ik ermee te maken als oma alle hulp afslaat? Dat is dan toch echt haar eigen probleem. Maak het even zeg
Welnee, jij bent in staat om te bepalen voor iemand anders.
Ahgrat ukmar.
pi_49994282
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 10:51 schreef Lollifant het volgende:
Ohja en Nikske: Wat was je 1 april grap dan?
Deze, en hij deed nogal wat stof opwaaien... lol

Bush Arrested

President Bush has been arrested last night. The International Court of Justice in The Hague, Netherlands, put out a warrant for his arrest yesterday.

A black ops team, sanctioned by the UN, has entered the White House and arrested both President Bush and his wife, who are currently being held at an undisclosed location.

“The team that came in and arrested the President overpowered the agents within minutes, it was quite embarrassing,” an anonymous source within the Secret Service said.

Apparently, no shots were fired, and the operation only took about ten minutes.

“This is a outrage!” Vice President Chaney said, just before he was wheeled away on a gurney, after a mild heart attack. Speaker of the House, Mr. Dennis Hastert is presumed to take over the Presidency while both the President and Vice President are incapacitated.

Witnesses saw a man and a woman being forced to enter a black helicopter on the front lawn of the White House, however, no official source has yet stated that these were in fact President Bush and the First Lady.

UN officials have stated that “this is the first step to address the illegal war and occupation of Iraq” but were reluctant to divulge further details.

It is not clear when the trial against Bush, formally charged with starting an illegal war, will start, but preparations have been underway secretly for months.

Check in regularly for updates and new developments.
pi_49994790
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 11:10 schreef Nikske het volgende:

[..]

Deze, en hij deed nogal wat stof opwaaien... lol

Bush Arrested

President Bush has been arrested last night. The International Court of Justice in The Hague, Netherlands, put out a warrant for his arrest yesterday.

A black ops team, sanctioned by the UN, has entered the White House and arrested both President Bush and his wife, who are currently being held at an undisclosed location.

“The team that came in and arrested the President overpowered the agents within minutes, it was quite embarrassing,” an anonymous source within the Secret Service said.

Apparently, no shots were fired, and the operation only took about ten minutes.

“This is a outrage!” Vice President Chaney said, just before he was wheeled away on a gurney, after a mild heart attack. Speaker of the House, Mr. Dennis Hastert is presumed to take over the Presidency while both the President and Vice President are incapacitated.

Witnesses saw a man and a woman being forced to enter a black helicopter on the front lawn of the White House, however, no official source has yet stated that these were in fact President Bush and the First Lady.

UN officials have stated that “this is the first step to address the illegal war and occupation of Iraq” but were reluctant to divulge further details.

It is not clear when the trial against Bush, formally charged with starting an illegal war, will start, but preparations have been underway secretly for months.

Check in regularly for updates and new developments.
Lol!
pi_50052886
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 07:28 schreef Nikske het volgende:
Ik ben sinds 97 langzaamaan slechtziend geworden. Het is een aanpassing, maar wat mij opvalt is dat anderen er blijkbaar meer belang aan hechten dan ik...

Voor mij is het normaal, misschien een ander normaal dan voor zienden, maar desalniettemin normaal... Ik voel me niet beperkt, tot een ander mij erop wijst dat ik allemaal dingen niet zou kunnen doen... En dan voel ik me eerder beperkt in het overbrengen wat het nou voor mij betekent...

Zeg ik dat ik naar de film ga, dan is het "maar dat kan toch niet!" Hetzelfde met normale huishoudelijke taken, werk of vakanties... Als ik mensen vertel dat ik met de rugzak op trektocht door China ben geweest, dan zijn er mensen die het niet kunnen en willen geloven, en anderen die het zien als een of andere heldendaad... Terwijl ik een normaal , nou ja, redelijk normaal, soms aardig gek, persoon ben die dezelfde dingen doet, kan en leuk vind als anderen...
Ik herken dat een beetje, niet vanuit mijzelf maar vanuit de positie van mijn ouders.
Mijn ouders zijn beide slechthorend en volgens sommige mensen is het ook erg knap dat zij zelfstandig op vakantie gaan naar het buitenland enzo.
Volgens sommige is het zelfs erg knap dat mijn vader een rijbewijs heeft en een auto heeft (want hij kan toch niets horen), sinds wanneer moet je kunnen horen om de weg te kunnen zien .
Op zondag 18 februari 2007 08:03 schreef ondeugend het volgende:
Ik ben een modje met ochtendhumeur.... so watch your back.
  zondag 3 juni 2007 @ 06:52:32 #191
78918 SeLang
Black swans matter
pi_50052887
Ik zal dit onthouden en nooit meer oude omaatjes helpen met oversteken.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_50081391
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 14:35 schreef Nikske het volgende:
Verleden week op station blaak, moest de roltrap af naar het spoor, niet zo makkelijk om een tree te vinden, dus ik laat mijn stok over de trap glijden, tot ik duidelijk een tik hoor, dit is een nwe tree... Anyway, het duurt voor iemand achter me blijkbaar te lang...

Vreemdeling:
HALLO, KUN... JE... HET... WEL... VINDEN?

Ik
Ja... hoor... Bent... u... altijd... zo... lang... zaam?
Dat is een geweldige actie.

Mijn vader, die slechthorend is, heeft soms ook zoiets maar dan zo:
Vreemdeling spreekt erg hard:
HALLO, KAN IK U HELPEN?

Vader:
Je hoef niet te schreeuwen, ik ben niet doof hoor.

Daar krijg je ook leuke reactie mee.
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 14:57 schreef Nikske het volgende:

[..]

klopt, je hebt het over kokervisie... En die mensen lopen dus wel tegen alles aan, maar kunnen daarentegen toch lezen of iets recht voor hun neus zien... Geldt trouwens niet voor iedereen die kokervisie heeft, hoor... Is soms moeilijk te begrijpen voor anderen, die al snel roepen dat het dus aanstelleritus is....
Een kennis van mijn ouders, die ook slechthorend is, heeft ook kokervisie (ookwel tunnelvisie genoemd), en dan wel een vorm die steeds erger wordt.
Hij ziet dus steeds minder en wordt dus ook als zielig bestempeld, want hij is doof en blind en kan dus volgens de "normale" mensen helemaal niets.
En dat terwijl hij meer kan en doet dan zijn vrouw die ook slechthorend is maar die wel normaal ziet.
Op zondag 18 februari 2007 08:03 schreef ondeugend het volgende:
Ik ben een modje met ochtendhumeur.... so watch your back.
pi_50086338
tvp (terug vind post).

Leuk en verhelderend om te lezen.
pi_50580340
tvp
pi_50580686
een tvp voor een topic wat je zelf geopend hebt???
heet een kick
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')