quote:
Op zondag 6 april 2008 18:54 schreef CherryLips het volgende:[..]
Ik wilde toch al nieuwe steentjes, ik zocht al een tijdje knalroze

.
Maar hoe komt zo'n virus er ineens in, uit het niets?
Kan aan van alles liggen.. Dit vond ik op internet:
Oorzaken en ziektebeelden
Stress maakt ziek
Door een opeenhoping van stressfactoren worden vissen - net als alle levende wezens - ziek.
Er zijn diverse situaties en mogelijkheden die stress kunnen veroorzaken.
* Een slechte waterkwaliteit (te veel nitriet of ammonium bijvoorbeeld);
* Een overbevolkt aquarium (te veel vissen of te weinig schuilplaatsen);
* Parasitaire aandoeningen (wormen, witte stip, bacteriën);
* Onvolwaardige voeding (vitaminegebrek, voedsel met zware metalen of bacteriën).
Tijdig ingrijpen
Het is heel belangrijk dat zo vroeg mogelijk in een ziekteproces wordt ingegrepen. Men doet het best om bij het opduiken van de eerste stressfactoren de stress weg te nemen. Wie de stressfactoren indijkt, zal ook heel wat minder kans hebben, dat de vissen ziek worden.
* Een overbevolkt aquarium moet rustiger worden gemaakt. Vissen hebben behoefte aan ruimte en schuilplaatsen;
* Wanneer de vissen eenzijdige voeding krijgen, zorg dan voor afwisseling;
* Worden de vissen overvoerd, verminder dan de hoeveelheid.
Het verloop
Een vis onder stress verzwakt. Aanvankelijk kan men uiterlijk nog niets waarnemen. Maar als de stress aanhoudt, zal de vis na een tijd bijvoorbeeld aan de kant van het aquarium blijven stilhangen of met toegeknepen vinnen gaan schommelen. Hij komt misschien niet meer eten of krijgt gewoon - doordat hij wordt verjaagd - geen kans meer om te eten. Iedere aquarist, die zoiets waarneemt, moet daaruit concluderen dat er iets misgaat. Als men dan nog een afwachtende houding aanneemt, zullen de echte symptomen niet lang meer op zich laten wachten. De vinnen kunnen gaan rafelen, er verschijnt een zweertje op de huid of de vis ademt wat sneller. Nu is het voor iedereen wel duidelijk, dat er een ziekte is.
Sommige aquaristen lopen dan dadelijk naar de medicijnkast voor een of ander geneesmiddel. Misschien helpt het, misschien ook niet. Als echter nog wat later de vissen vlak onder het wateroppervlak hangen en nog later beginnen dood te gaan, dan wordt het serieus en raakt men in paniek. Vanaf het doodgaan van de vissen kan het alleen nog maar bergafwaarts gaan. En in feite weet men nog steeds niet wat er mis is.
Wat het precies is kan je toch niet achter komen

Maar het is iniedergeval een beeld van waar het eventueel vandaan zou kunnen komen
Ik kwam, ik zag en ik was pleite...
Rokers maken de keuze per definitie om eerder dood te gaan, dus waar maak jij je druk om