abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49595938
Hoi!
Sinds 18 mei heb ik 2 goudvisjes. Deze heb ik overgenomen van vrienden omdat ze daar het aquarium terroriseerden. Ze zaten in een soort vaas en waren chagrijnig Voor de duidelijkheid: ze zitten nu bij mij vrolijk in m'n quariumpje ipv dat ze door de wc zijn gegaan/in een vieze sloot zijn gegooid.
Dus ik heb ze mee naar huis genomen, nu zitten ze in een aquariumpje van 20 x 20 x 30. Voordat alle fanatiekelingen beginnen te roepen dat dat te klein zou zijn; dat weet ik, maar ze hebben het een stuk beter dan eerst.

Maar er zijn een paar dingetjes die ik dus niet zo goed weet..
Op sites staat dat die beesten 2 tot 3 keer per dag eten voor 5 min moeten krijgen. In de dierenwinkel zeiden we weer iets anders. Ook moest het een klein beetje zijn. Ik geef ze nu 2x per dag een klein beetje maar ben bang dat het toch te weinig is. Wat kan ik beter doen? 1x? 2x?
En 's avonds gaan ze naar lucht happen zodat ik niet kan slapen.. Ze hebben 2 plantjes, die zouden toch wel voor voldoende zuurstof moeten zorgen? (Dus had ik bedacht dat ze misschien op zoek waren naar meer voer op 't wateroppervlak Anders kon ik er niet van slapen..)
Ik heb geen rare pompjes oid, maar wel van dat waterzuiveringsspul er in gedaan.
Wat kan ik doen, het liefst zo kosteloos mogelijk, om te zorgen dat ze niet meer happen? Ik ben maar een gewone student dus een groter en luxieuzer aquarium zit er niet in.
Dankjewel

Dit zijn ze dan:

En de bak:

[ Bericht 7% gewijzigd door warrel op 21-05-2007 10:28:07 ]
I will take the sun in my mouth
  maandag 21 mei 2007 @ 09:14:38 #2
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_49596012
vissies

fotooke......!!
  maandag 21 mei 2007 @ 09:18:28 #3
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_49596088
je weet dat dieren geld kosten. als je dat er niet aan wilt of kunt uitgeven moet je er mooi niet aan beginnen
From feudal serf to spender.
  maandag 21 mei 2007 @ 09:20:05 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_49596129
Een groter aquarium moet tweedehands niet zo'n probleem zijn.
The love you take is equal to the love you make.
pi_49596639
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:18 schreef S1nn3rz het volgende:
je weet dat dieren geld kosten. als je dat er niet aan wilt of kunt uitgeven moet je er mooi niet aan beginnen
Duh. Ik heb de nodige kosten voor ze gemaakt, maar ik zit niet te wachten op dure high tech snufjes voor ze.
  † In Memoriam † maandag 21 mei 2007 @ 09:47:31 #6
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_49596728
Hoi Warrel ,

luchthappende visjes komt toch vaak door zuurstofgebrek of anderszins slechte waterkwaliteit (teveel nitraat). Ik las ergens dat je het water kan laten testen bij de betere dieren/aquariumzaak, als je dat doet weet je iig wat je diertjes mankeert.

Grotere bak echt geen optie? Deze staat in Delft, is 100x50x40 en kost maar 50 euro, is wel beter voor je liefjes
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_49596767
Toen ik mijn visjes elke dag eten gaf gingen ze snel dood. Nu doe ik het om de dag en houden ze het langer vol. Dit overigens op advies van de dierenwinkel. Dus om de dag is het beste. Daarbij vervang ik de plantjes om de drie weken. Is wat veel, maar liever te vaak dan te weinig imo.. En af en toe een zuurstofschelpje om ze te verwennen zeg maar..
  maandag 21 mei 2007 @ 09:49:08 #8
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_49596776
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:43 schreef warrel het volgende:

[..]

Duh. Ik heb de nodige kosten voor ze gemaakt, maar ik zit niet te wachten op dure high tech snufjes voor ze.
dan begin je met een waterpompje die kost 10 euro ofzo
als je dat al niet kan missen
pi_49596863
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:49 schreef S1nn3rz het volgende:

[..]

dan begin je met een waterpompje die kost 10 euro ofzo
als je dat al niet kan missen
Dat weet ik toch niet, en dat kan je toch wel een beetje lief zeggen?
En werken die dingen überhaupt wel?
  maandag 21 mei 2007 @ 09:52:26 #10
132419 melluk
vidi, vici, veni
pi_49596864
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:47 schreef Barbaaf het volgende:
Hoi Warrel ,

luchthappende visjes komt toch vaak door zuurstofgebrek of anderszins slechte waterkwaliteit (teveel nitraat). Ik las ergens dat je het water kan laten testen bij de betere dieren/aquariumzaak, als je dat doet weet je iig wat je diertjes mankeert.

Grotere bak echt geen optie? Deze staat in Delft, is 100x50x40 en kost maar 50 euro, is wel beter voor je liefjes
wow een 100x50x40 is wel een beetje erg overdreven voor 2 goudvisjes is het niet
ik heb zelf een 60x30x30 bak, waar '(inmiddels) 8 guppy's, 3 corydorassen en 1 siamese algeneter inzitten...
dus beetje veel...

maar wel een goede tip is het water idd laten keuren bij een viszaak.
Dit is vaak gratis en zij kunnen aangeven of je meer planten er in moet doen of andere oplossingen
  maandag 21 mei 2007 @ 09:53:07 #11
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_49596880
Probeer ze sowieso elke week te verschonen of op het moment dat ze troebel worden.

Wat je kan doen is wat meer plantjes erin doen, of elke dag een liter of 2 liter water verversen als je merkt dat ze vaak naar lucht happen.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_49596893
Hoe doe je dat? Gewoon een jampotje met wat water meenemen?
  maandag 21 mei 2007 @ 09:53:41 #13
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_49596898
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:52 schreef warrel het volgende:

[..]

Dat weet ik toch niet, en dat kan je toch wel een beetje lief zeggen?
En werken die dingen überhaupt wel?
ja die kunnen prima werken aangezien je aquarium niet zo heel erg groot is. dan heb je ook geen zware pomp nodig.
  maandag 21 mei 2007 @ 09:54:24 #14
65475 Racing_X-Ray
Hell Yeah! VTR SP1!
pi_49596920
Je weet dat goudvissen eigenlijk per vis 50 liter water nodig hebben (ja zelfs de kleintjes, ook al zegt iedereen dat dat onzin is, check alle internet aquaria fora maar eens)
dat zij een van de meest vervuilende vissoort is

maar goed

Goudvis (Carassius auratus auratus)
Goudvissen zijn alleseters in grote hoeveelheden, kunnen tot 40 cm lang worden en kunnen een leeftijd bereiken van 15 tot 28 jaar.
Het is een zoetwatervis

Oorsprong
De goudvis (familie van de karper) is oorspronkelijk afkomstig uit China, Vietnam en Japan, waar ze ongeveer 4000 jaar geleden als siervissen gekweekt werden. De goudvis / giebel was de eerste exotische vis die in Amerika geïntroduceerd werd. Ook in Amerika heeft de giebel geleid tot een vermindering van de inheemse natuurwaarden. Toen de goudvissen in de zeventiende eeuw Europa bereikten, werden ze voornamelijk gebruikt als siervis. varianten van de goudvis zijn; shubunkin, sarrasa , telescoop enz..

De vis moet minimaal 8x zijn lengte hebben om te zwemmen. Aangezien goudvissen enorme vervuilers zijn, is een filterpomp wel aan te bevelen. Het water kan het best bewerkt worden met een neutraliserend middel wat schadelijke stoffen bind, zoals chloor. Goudvissen kunnen daar slecht tegen, het beschadigd de kiewen wat zuurstofopname verhinderd en het verkort de levensduur.

voeren van goudvissen
eenmaal per dag een kleine hoeveelheid die zij binnen 3-5 minuten geheel op hebben. voer je meer, dan blijft er weer meer liggen wat weer extra vervuilend is voor je water.

Goudvissen in een te kleine ruimte hebben zeer snel last van zuurstofgebrek & vervuild water. Hierdoor gaan zij lucht happen aan de oppervlakte.

zorg dus voor meer ruimte voor de vissen, meer water kan meer zuurstof opnemen, extra waterplantjes zoals waterpest geven ook extra zuurstof af. voer niet teveel. ververs het water minimaal 1 keer per week (bij te kleine ruimte meerdere keren), maar zorg wel dat het water dezelfde waterwaarden (zuurgraad PH, en hardheid KH & GH) en temperatuur heeft. goudvissen gedeien zeer goed op kamertemperatuur, bij warmer water zit er minder zuurstof in het water wat de vissen niet fijn vinden

btw op internet kan je meer als genoeg info vinden, dus happy google-ze
pi_49596981
Je kan ook gewoon bij de HEMA een grote tupperware bak kopen voor 5 euro. Dat heb ik gedaan. Vissen hebben er 3 jaar fijn in gezwommen. De bak kan verder ook niet snel stuk gaan, want hij is dus van plastic.
  maandag 21 mei 2007 @ 09:56:20 #16
132419 melluk
vidi, vici, veni
pi_49596984
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:53 schreef warrel het volgende:
Hoe doe je dat? Gewoon een jampotje met wat water meenemen?
dat is een optie...
dat deed ik wel alleen dan een pindakaaspot haha
gewoon plastic zakje er in en daar water in en dan potje dicht doen
  maandag 21 mei 2007 @ 10:00:35 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_49597101
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:56 schreef Maart85 het volgende:
Je kan ook gewoon bij de HEMA een grote tupperware bak kopen voor 5 euro. Dat heb ik gedaan. Vissen hebben er 3 jaar fijn in gezwommen. De bak kan verder ook niet snel stuk gaan, want hij is dus van plastic.
Tupperware bij de HEMA, dat mag wel in de krant.
The love you take is equal to the love you make.
pi_49597147
Maar wat het stomme is, nu het licht is zwemmen ze vrolijk rond zonder te hoeven happen..
  † In Memoriam † maandag 21 mei 2007 @ 10:06:15 #19
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_49597248
licht + planten = zuurstof + blije visjes
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_49597916
Foto's in de OP
  maandag 21 mei 2007 @ 12:40:56 #21
133405 lucky_birdie
hele grote..
pi_49602884
en NIET al het water in 1x verschonen natuurlijk..

ongeveer de helft eruit halen, en aanvullen met schoon water
[Water from the Supermarket - Buy it and it’s yours!]
  maandag 21 mei 2007 @ 12:42:01 #22
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_49602921
quote:
Op maandag 21 mei 2007 10:28 schreef warrel het volgende:
Foto's in de OP
lieve vissies
pi_49603311
quote:
Op maandag 21 mei 2007 12:40 schreef lucky_birdie het volgende:
en NIET al het water in 1x verschonen natuurlijk..

ongeveer de helft eruit halen, en aanvullen met schoon water
Dat was me inderdaad al verteld, maar dan dat ik er maar 1/3e uit moest halen. Heb nu ook al een bak vers water klaarstaan dat er strakjes in kan. En zo even langs de dierenwinkel fietsen om pompjes te kijken
  maandag 21 mei 2007 @ 13:30:59 #24
133405 lucky_birdie
hele grote..
pi_49604699
1/3 kan ook hoor, ik reken het zelf nooit precies na
Ik zorg er in ieder geval voor dat er nog genoeg water inzit..

Qia pompjes, ik zou zeggen de Aqua flow mini,
Ik gebruik ze zelf ook, twee stuks zelfs, maar mijn aquarium is 60cm lang..

Op de site waar ik deze foto vandaan heb zijn ze 7.45, maar volgens mij heb ik er iets van 9 voor betaald..

(links vooraan..)

Ik doe de pompjes s'avonds trouwens uit, omdat je ze toch wel hoort (als je er op let..) en mijn aquarium staat naast mijn bed..
[Water from the Supermarket - Buy it and it’s yours!]
pi_49610172
Ik heb me een duur pompje/flitertje aan laten smeren..
¤ 20, maar hij zou geruisloos zijn, en een fijne nachtrust is me ook iets waard. ik ben benieuwd wat ze er van gaan vinden
Ik voel me wel weer een iets betere visseliefjesmoeder
  maandag 21 mei 2007 @ 16:21:02 #26
132419 melluk
vidi, vici, veni
pi_49611182
quote:
Op maandag 21 mei 2007 15:54 schreef warrel het volgende:
Ik heb me een duur pompje/flitertje aan laten smeren..
¤ 20, maar hij zou geruisloos zijn, en een fijne nachtrust is me ook iets waard. ik ben benieuwd wat ze er van gaan vinden
Ik voel me wel weer een iets betere visseliefjesmoeder
ja als ie geruisloos is is wel zo fijn
mijn bak staat in de woonkamer...tijdens tv kjiken hoor je die pomp toch niet
maar als ie in je slaapkamer staat kan ik het best begrijpen

leuke vissies trouwens
pi_49612707
The fishies go crazy!!

Dat pompje is niet echt geruisloos, verre van zelfs. Ik ben nu wel benieuwd hoe die andere zou klinken. Maar goed, 't went vast. Hopelijk wennen de visjes ook snel, want die racen nu als een malle door het water.. En het zijn best boze beestjes, ze happen nu ook naar m'n hand als ik het plantje rechtzet oid. Het verbaast me niets dat ze uit het andere aquarium gezet waren, ik zou geen gupje bij ze willen zijn

Nog wat plaatjes want de flits maakt de schubjes zo mooi glanzen

De aquariumspeciaalzaak in Delft is wel heel mooi.
  maandag 21 mei 2007 @ 17:03:12 #28
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_49612899
ik heb ook aquaruim en ga em binnenkort vullen.
wou eigenlijk zon schattig nemovissie maar die zijn voor zeewater en dat kan niet in me bakkie

maandag 21 mei 2007 @ 19:26:54 #29
132419 melluk
vidi, vici, veni
pi_49617739
quote:
Op maandag 21 mei 2007 17:03 schreef fransbreda het volgende:
ik heb ook aquaruim en ga em binnenkort vullen.
wou eigenlijk zon schattig nemovissie maar die zijn voor zeewater en dat kan niet in me bakkie

[afbeelding]
haha die wilde ik ook
maar zeewater is idd geen optie
zijn de moeilijkst onderhoudbare bakken...
dus dat zat er ff niet in
pi_49647214
Ze hebben de nacht overleefd! Alleen zit het sponsje van de filter nu al vol met rotzooi volgens mij..
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:34:41 #31
132419 melluk
vidi, vici, veni
pi_49647559
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 15:26 schreef warrel het volgende:
Ze hebben de nacht overleefd! Alleen zit het sponsje van de filter nu al vol met rotzooi volgens mij..
das wel erg snel haha...
dan was je water blijkbaar toch wel redelijk vuil
maar alleen zodra de filter niet meer goed het water laat doorstromen moet je de filter verschonen
zolang dit niet is mag je het gerust laten zitten....in het vuil zitten namelijk ook goede bacterien die een laagje vormen
ik maak me filter ongeveer 1 keer in de 2 weken schoon en ik heb iets meer planten, vissen en water
pi_49649890
Oh ok, ik heb net wel m'n sponsje uitgespoeld. Ook meteen even gekeken hoe je 'm uit elkaar moet slopen als ie nog in het water zit.. Gevochten met die stomme zuignapjes dus.
En ondertussen word je hand helemaal aangevroten, hihi, voelt grappig

[ Bericht 1% gewijzigd door warrel op 22-05-2007 16:37:21 ]
  dinsdag 22 mei 2007 @ 16:35:39 #33
132419 melluk
vidi, vici, veni
pi_49650089
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 16:31 schreef warrel het volgende:
Oh ok, ik heb net wel m'n sponsje uitgespoeld. Ook meteen even gekeken hoe je 'm uit elkaar moet slopen als ie nog in het water zit.. Gevochten met die stomme zuignapjes dus.
En ondertussen word je had helemaal aangevroten, hihi, voelt grappig
haha ja das bij mij ook altijd zo...
dan ga ik het glas schoonmaken met een sponsje..
ondertussen voel je de hele tijd van die kleine tikjes tegen je handen haha
8 van die vissies die de hele tijd je hand aanvallen...
pi_49701453
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat warrel de visjes heeft opgegeten
  † In Memoriam † woensdag 23 mei 2007 @ 21:32:03 #35
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_49702399
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 21:10 schreef SeaOfLove het volgende:
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat warrel de visjes heeft opgegeten
Vast niet Heeft ze ze niet alleen maar per ongeluk gekookt?
pi_49703509
Ze leven nog hoor, ik had geen zin om te koken
pi_49717498
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:54 schreef Racing_X-Ray het volgende:
voeren van goudvissen
eenmaal per dag een kleine hoeveelheid die zij binnen 3-5 minuten geheel op hebben. voer je meer, dan blijft er weer meer liggen wat weer extra vervuilend is voor je water.
Nee, maximaal 1 maal voeren in 2 dagen.

De TS overvoert ze nu.

Ik blijf er bij dat goudvissen een week zonder eten kunnen en als ze getraind zijn kunnen ze een maand zonder eten.

Overvoeren heeft alleen maar nadelen:

het water wordt snel vies, de vissen kunnen ziek worden en het kost meer (ook qua verversen van water).
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_49720384
Heb je een steengrill?
© Copyright TryX, 2006-2017 Alle rechten voorbehouden.
Disclaimer: Typfouten en geen gebruik van leestekens, hoofdletters en onzin voorbehouden.
pi_49726221
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 11:13 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

De TS overvoert ze nu.

Ik blijf er bij dat goudvissen een week zonder eten kunnen en als ze getraind zijn kunnen ze een maand zonder eten.

het water wordt snel vies, de vissen kunnen ziek worden en het kost meer (ook qua verversen van water).
Tja, check mijn post.. Werd geeneens op gereageerd
pi_49726308
kom je weleens in eindhoven? ik heb nog wel een 100cm bak die je zo mee mag nemen. zullen je visjes vast weten te waarderen.
pi_49726449
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 11:13 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

De TS overvoert ze nu.

het gaat natuurlijk net zo goed om de hoeveelheid die je ze geeft, als om hoe vaak. of je nou een halve gram per dag geeft of 1 gram per twee dagen maakt weinig uit. alleen dat het altijd beter is voor stabiele waterwaarden om het zoveel mogelijk uit te spreiden. dus nog leiver 2 keer per dag een kwart gram of 4 keer per dag een achtste gram. (gewicht is slechts ter voorbeeld, een gram is een beetje veel voor twee goudvissen).
pi_49740020
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:01 schreef Tarabass het volgende:

[..]

Tja, check mijn post.. Werd geeneens op gereageerd
Voel je je genegeerd?

Maareh, helpt zo'n zuurstofschelp nu echt???
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_49763775
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:03 schreef Byte_Me het volgende:
kom je weleens in eindhoven? ik heb nog wel een 100cm bak die je zo mee mag nemen. zullen je visjes vast weten te waarderen.
Hm, nee. Eigenlijk niet, en ik heb binnenkort ook geen tijd om 'm op te halen. Toch bedankt voor je aanbod! Misschien PM ik je even na al m'n tentamens en referaten?

En ik geef m'n visjes om de dag te eten, dat heb ik tenminste besloten. Maar toen ik toennet thuis kwam waren ze een beetje suf. Toen heb ik ze toch maar een klein beetje voer gegeven, en er staat weer vers water voor ze klaar mocht het aan de nitriet/traat liggen.
pi_54395439
Hoi
Een update omdat er alweer een hele hoop is veranderd om visje 1 en 2 (oranje). Sinds een paar maanden een veel groter aquarium dat ze eerst met z'n tweetjes deelden. Half september kreeg ik weer 3 visjes mee van dezelfde vrienden als waar visje 1 en 2 vandaan kwamen. Ook deze gingen iets te fanatiek achter de vorige aquariummaatjes aan . Dus nu heb ik 5 visjes. Visje 1 en 2, visje 3 en 4 (donkeroranje met wit) en bastaardvisje

Van links naar rechts: 1, bastaardvisje, 3, 4 en 2.
Bastaardvisje is stiekem m'n lievelingetje..

Maar ik maak me een beetje zorgen om visje 2, haar linkerkieuw staat wat wijder van haar lichaam en is best wat roder dan die van visje 1. Ook is ze veel minder actief dan de rest van de aquariummaatjes.. Als ik eten ga geven zwemt ze samen met de rest van de visjes ook naar het oppervlak, en ze houdt haar eten ook binnen, maar ze gaat lang niet zo fanatiek op zoek naar eten als de anderen..
Een plaatje:

Wat kan visje 2 hebben? En wat kan ik er aan doen om haar weer blij te maken? Want ik vind dit wel heel erg zielig eigenlijk..
pi_54396497
kieuwwormen? een zoutbadje is vaak wel een makkelijke methode om vissen te genezen van diverse aandoeningen. zorgt ervoor dat de slijmhuid zich vernieuwd. moet je wel even opzoeken hoe het moet, het is een tijdje geleden dus ik weet het niet meer precies.
pi_54396665
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 21:54 schreef warrel het volgende:
Ze leven nog hoor, ik had geen zin om te koken
Sushi!
pi_54396696
die testjes zijn ook te koop in de dierenspeciaalzaak volgens mij
pi_54396699
hehe lees nu pas het laatste nieuws..
pi_54403813
Vrij veel vissen voor zo'n aquarium(pje).

Maar je hebt iig een pomp.
pi_54404582
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:53 schreef avotar het volgende:
Probeer ze sowieso elke week te verschonen of op het moment dat ze troebel worden.

Wat je kan doen is wat meer plantjes erin doen, of elke dag een liter of 2 liter water verversen als je merkt dat ze vaak naar lucht happen.
Juist niet elke week verschonen, de hele waterwaardes veranderen dan weer.
Zijn ze net aan iets gewend, verandert het weer !
Haal elke week de helft eruit en ververs dát.
De bodem ook goed schoonhouden
Ik heb 2 sluierstaarten in een 60x30x30 bak en die vind ik al te klein :$
In ons 30cm bakje hebben we slakken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')