Maak het jezelf niet meteen te moeilijk
![]()
Je kan prima beginnen met vijf minuutjes huilen, wegleggen zodra ze de eerste tekenen van moeheid vertoont en de regel dat slapen alleen in het eigen bedje gebeurt.
Als dat na een week nog geen effect heeft kan je het steeds een beetje uitbreiden.
Ik denk dat je het zo moet zien: je wil haar de meeste rust gunnen, niet perse stil krijgen. Laten huilen heeft geen enkele zin als de basisvoorwaarden voor die rust niet aanwezig zijn en dus zorg je er eerst voor dat ze voldoende mogelijkheden krijgt om te gaan slapen. Wij volwassenen gaan zelf slapen als we het nodig hebben. Net zoals we eten pakken als we honger hebben.
Een kindje kan dat nog niet, daarom zorgen we er voor dat we haar geregeld eten aanbieden. Slaap moet je ook aanbieden
![]()
Laten huilen is iets waarvan je voor jezelf uit moet maken of je het doet en hoe lang. Bij zo'n kleintje als Meike zou ik *zelf* niet langer dan vijf minuutjes laten huilen tenzij het echt moe jengelen is en je weet dat ze bij jou ook niet blij is.
Ze is ook nog echt op de leeftijd dat haar wereld alleen bestaat uit haar moeder (en vader
![]()
). Als ze een aapje was dan zou ze alleen nog in de moedervacht hangen
![]()
Ik zou zelf pas beginnen met slaaptraining waarbij je laat huilen als het kind de leeftijd heeft dat het zelf ook echt op onderzoek uit gaat. Tot een maand of vier, vijf zou ik het denk ik houden bij rust, ritme en regelmaat en veel gelegenheid om te slapen in een aparte kamer en bij de eerste tekenen van moeheid.
Maar goed, dat is mijn eigen gevoel en mening.
Ik durf te wedden dat je binnen een paar dagen door hebt wanneer ze een klein beetje moe begint te worden. Je hoeft alleen maar heel secuur naar haar te blijven kijken om de signalen op te pikken. Ogen wrijven, aan de oren zitten, rode wangen, heel druk of juist heel rustig zijn, jengelen, etc.
Ronja is nu bijna een jaar maar die slaapt nog steeds zeker drie, soms zelfs vier keer op een dag.
Als ik op een moment kom waarop ik denk "er is iets maar ik weet niet wat" dan gaat ze naar bed
[ Bericht 1% gewijzigd door owlet op 29-05-2007 12:33:31 (typo) ]