abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49572545
Ik blijf maar tegenkomen dat christenen beweren dat atheisme ook vorm van geloven is.

De evolutietheorie heeft gaten dus geloof je maar dat de thoerie waar is.
De big-bang-theorie is niet bewijsbaar dus geloof je maar dat er een big-bang was.
etc.

Zit hier een kern van waarheid in?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  Forum Admin zondag 20 mei 2007 @ 15:55:19 #2
58651 crew  murp
murp
pi_49572920
als je het zwart/wit wil bekijken heb je gelijk, maar der zit meer achter...
  zondag 20 mei 2007 @ 15:59:12 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_49573097
Tja, je gelooft dat er geen God is. Is eigenlijk net zo falsifieerbaar als geloven dat er wel een god is.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_49573140
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Tja, je gelooft dat er geen God is. Is eigenlijk net zo falsifieerbaar als geloven dat er wel een god is.
Of je gelooft niet dat er een god is. Lijkt me geen geloof. Is het ook niet.
pi_49573175
Een geloof heeft er toch grotendeels mee te maken dat je gelooft in een GOD? En als atheist geloof je niet in een god toch? Dan vind ik het ook geen geloof. Al zit er wel wat in die punten die je opnoemt TS.
pi_49573179
Je gelooft dat er geen god is, zoals Moni zegt, maar je kan het niet bewijzen.. dus kan je alleen speculeren/ erin geloof.
Ergo: geloof.
pi_49573228
Het is misschien een
ge·loof (het ~, geloven)
1 vertrouwen in de waarheid van iets
2 vast en onwankelbaar geloof in God en Gods woord <=> ongeloof
3 godsdienst

Maar zeker geen
gods·dienst (de ~ (m.))
1 geheel van de leerstellingen en plechtigheden van een volk of kerkgenootschap => geloof, geloofsovertuiging, religie
2 verering, aanbidding van God
pi_49573251
Nee, je moet atheïsme denk ik zien als de "nulstand". Geloof ontstijgt die nulstand en atheïsten blijven op die nulstand omdat ze geen reden zien om de claims van gelovigen voor waar aan te nemen. Atheïsten hebben gewoon geen geloof dat die nulstand ontstijgt.

Andersom denk ik dat gelovigen juist hun geloof als de nulstand zien en dat atheïsme juist een stapje lager dan die stand is.

Ik kan het niet helemaal onder woorden brengen.
pi_49573252
quote:
Maar de theorieën die in de OP staan zijn deels wel verklaarbaar. Is al het nog-niet-helemaal-verklaarbare een vorm van geloven?
pi_49573267
Atheïsme is doelloos.
pi_49573321
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:03 schreef Modus het volgende:
[...]

Ik kan het niet helemaal onder woorden brengen.
Dat heb ik dus ook: ik weet gewoon dat er een definieerbaar verschil is, maar kan het niet goed verwoorden.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 mei 2007 @ 16:07:05 #12
862 Arcee
Look closer
pi_49573410
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:46 schreef sizzler het volgende:
Ik blijf maar tegenkomen dat christenen beweren dat atheisme ook vorm van geloven is.

De evolutietheorie heeft gaten dus geloof je maar dat de thoerie waar is.
De big-bang-theorie is niet bewijsbaar dus geloof je maar dat er een big-bang was.
etc.

Nee, want je gelooft niet dat het universum door een God is aangetrapt en al helemaal niet dat die zich ook dagelijks met alle mensen bemoeit.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_49573523
quote:
Nee nee nee nee nee.

Je neemt niet aan dat er WEL een god is. Dat is heel wat anders.

Anders is het niet hebben van haar volgens jou een kapsel.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 mei 2007 @ 16:10:26 #14
862 Arcee
Look closer
pi_49573562
Er zijn zat dingen niet nog niet verklaard zijn. Zelfs Albert Einstein kon niet alles verklaren.

Atheïsten vullen die onverklaarbare zaken niet in door een God, maar als een nader door de wetenschap te verklaren iets.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_49573638
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:10 schreef Arcee het volgende:
Er zijn zat dingen niet nog niet verklaard zijn. Zelfs Albert Einstein kon niet alles verklaren.

Atheïsten vullen die onverklaarbare zaken niet in door een God, maar als een nader door de wetenschap te verklaren iets.
Maar om het dan een geloof te noemen .. ?
  zondag 20 mei 2007 @ 16:14:16 #16
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_49573713
En een atheïst die ook niet gelooft in Big Bang en evolutie maar gewoon nergens een verklaring voor heeft of zoekt? Wat is dat dan?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zondag 20 mei 2007 @ 16:14:35 #17
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_49573725
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:46 schreef sizzler het volgende:

Nee, met "geloof" wordt meestal een opperwezen bedoeld.
Iets plausibels aannemen ondanks gaten in de bewijslast is niet echt een geloof imo.
Onzin dus.
-
  zondag 20 mei 2007 @ 16:15:28 #18
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_49573760
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:03 schreef skiczukie het volgende:
Atheïsme is doelloos.
Religie nog vele malen doellozer .
-
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 mei 2007 @ 16:17:53 #19
862 Arcee
Look closer
pi_49573848
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:12 schreef skiczukie het volgende:
Maar om het dan een geloof te noemen .. ?
Nee, niet natuurlijk.
pi_49573897
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:14 schreef Dagonet het volgende:
En een atheïst die ook niet gelooft in Big Bang en evolutie maar gewoon nergens een verklaring voor heeft of zoekt? Wat is dat dan?
Dat heet een agnost.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_49573920
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:14 schreef Dagonet het volgende:
Een neger (van het werkwoord negeren)
pi_49574052
Gelovigen plaatsen het begrip "God" op een bepaald voetstuk. Een atheïst ( of agnost ) niet, die zegt dat God net zo goed een begrip is als alle andere begrippen. Als je zegt dat een atheïst "niet gelooft in een God", dan is dat een heel ander soort geloven dan wat bijvoorbeeld Christenen hanteren.

Dus het is een misleidende uitspraak.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 mei 2007 @ 16:23:54 #23
862 Arcee
Look closer
pi_49574146
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:18 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Dat heet een agnost.
Nope, een agnost sluit de mogelijkheid van een God niet uit, maar gelooft verder niet. Een atheïst ontkent het bestaan van een God en sluit tevens de mogelijkheid uit. Feitelijk zit er niet veel verschil tussen, want uitsluiten kun je eigenlijk niks. Maar goed, je kunt het bestaan van God wel zodanig ongeloofwaardig vinden dat je 'm uitsluit.

Wat Dagonet bedoelt is gewoon iemand die verder niet nadenkt over het leven en hoe het begonnen is. Dat maakt hem eigenlijk geen van alle categorieën.
pi_49574147
quote:

[..]

Dat heet een agnost.
Nee:
quote:
ag·nos·ti·cis·me (het ~)
1 [fil.] levensbeschouwing die ervan uitgaat dat men de eerste oorzaak der dingen (God, het absolute) niet kan kennen
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=agnost
quote:
De houding van een agnost staat enigszins tegenover die van de atheïst, die de stelling betrekt dat er geen God is, omdat daar geen geldig bewijs voor is. Een agnost stelt dat het niet mogelijk is om het bestaan van hogere machten aan te tonen (en evenmin het niet-bestaan).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Agnost
  zondag 20 mei 2007 @ 16:25:19 #25
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_49574205
quote:

[..]

Dat heet een agnost.
Nee, een agnost is iemand die een opperwezen niet uitsluit maar alleen het bewijzen van het bestaan of niet bestaan uitsluit. Wat ik bedoel is iemand die geen theoriën heeft, zoekt of mist. Iemand die het geen bal uitmaakt hoe wij ontstaan zijn maar voor wie slechts hooguit de recentere geschiedenis, het heden en evt de toekomst iets uitmaakt.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')